První seznámení
Skutečně, filozofie Nanoface vychází ze snahy zjednodušit ovládání karty na minimum. Všechny její funkce musí být přístupné jedním multiovladačem přímo z karty. Nezamýšleli jste se někdy nad tím, zdali je zapotřebí softwarový mix pod operačním systémem, když vlastně duplikuje možnosti dostupné v sequenceru? Neodvádí vaši pozornost? Nekomplikuje vám práci neustálým přenastavováním routingu? Pokud jste kytarista, zpěvák a nejste příliš orientován v IT, proč se tím vlastně vůbec zabývat? Tato idea stojí za koncepcí zvukové karty Alva Nanoface. Pokročilé možnosti propojení ponechat sequenceru, zbytek ať si uživatel ovládá sám. Celkově karta připomíná spíše multifunkční ovladač podobný ovladačům studiových monitorů, ale k tomu se dostaneme až později.
Pojďme se spíše podívat, co nám karta nabízí. Nanoface poskytuje celkem 6 vstupů a výstupů. Čtyři nesymetrické analogové, dva digitální SPDIF vstupy a výstupy, dva mikrofonní předzesilovače včetně fantomového napájení a jeden Hi-Z nástrojový vstup. Nechybí MIDI nezvykle s dvěma MIDI výstupy. Možná, že některým z vás neunikne podobnost se zvukovou kartou Babyface od renomované firmy RME. Ta je zcela na místě. Firma Alva, oficiální partner RME, zabývající se především výrobou a prodejem kvalitních kabelů, nabízí levnější variantu zvukové karty s absencí TotalMixu, DSP jednotky, s vlastními ovladači a preampy. Karta pracuje s až 96kHz samplovací frekvencí a s 32bitovou hloubkou. Ovladače jsou dostupné pro obě platformy - jak Mac, tak Pc.
Provedení
I když spadá Nanoface do oblasti levných zvukových karet, na provedení to není vůbec znát. Aby ne, když byla vyrobena v Německu. Opět se potvrdila německá preciznost, praktičnost a účelovost. Výrobci se podařilo vměstnat veškerou elektroniku do krabičky, připomínající ovladač k monitorům. Horní kryt je vyrobený z černého leštěného plastu. Povrch je tak kvalitní, že vypadá, jako by byl ze skutečného kovu, tělo karty je nastříkané stříbrnou barvou a na první pohled působí dojmem eloxovaného hliníku. Dva velké 7,5mm konektory na pravé straně pro připojení sluchátek a Hi-Rez vstupu přesně lícují s bočnicí. Jejich hrana je zkosená do tvaru kuželu. Nejen že to dobře vypadá, ale i připojování konektorů je jednoduší. Nejdůležitějším prvkem Nanoface je stříbrný multifunkční ovladač, umístěný ve středu horního panelu karty. Jedná se o otočný enkodér s aretací. Jednotlivé kroky kladou přirozený odpor. Nad ním najdete dvojici LED měřáků, indikující vybuzení karty. Celkově se jedná o 11 diod pro každý kanál, z nichž poslední dvě (oranžově a červeně zbarvené) znázorňují přebuzení signálu. Diody jsou pod krytkami vyrobenými z čirého plastu. Snad jen v tomto případě použití plastu trošku ubírá kartě na kráse. Svit ledek má zastřený charakter, jako by krytky byly orosené, ale to je snad jen jediná výtka, kterou mohu uvést. Mezi ukazateli vybuzení najdete matrici pěti diod indikující stav karty. Zadní panel tvoří USB konektor, dvojice ADAT SPDIF konektorů a konektor pro připojení Breakout kabelu. Ten je paradoxně těžší, než celá karta, která váží jen 20 dkg. Breakout kabel obsahuje 2 MIDI výstupy, 1 MIDI vstup, 4 cinche pro připojení jednoho stereo vstupu a jednoho stereo výstupu, 2 XLR konektory pro připojení mikrofonů k internímu preampu. Škoda jen, že jsou kabely krátké a že vám budou nevzhledně ležet na stole.
Ovládání karty
Jak už bylo uvedeno ze začátku, stěžejním ovládacím prvkem Nanoface je multifunkční otočný modulátor, umístěný ve středu těla karty. Kromě otočného pohybu funguje i jako tlačítko. Jeho opakovaným stlačením vybíráte režimy karty, které budou následně ovládány. Navolený režim je indikován pěticí diod nad modulátorem. Získáte tak kontrolu nad výstupy 1/2 a 3/4 (sloužící zároveň jako sluchátkový výstup), vstupy 1/2 (s mic/instr. předzesilovači) a vstupy 3/4. Modulátorem můžete aktivovat phantomové napájení pro kondenzátorové mikrofony, vysokoimpedanční vstup Hi-Z a hardwarový monitoring pro vstupy 1/2. Pro nejběžnější použití využijete analogový výstup 1/2 jako hlavní výstup ze sequenceru a výstup 3/4 pro monitoring na sluchátka. Třetí výstup, realizovaný pomocí SPDIF, poslouží například pro efektovou cestu. Vstup 1/2 využijete pro nahrávání kytary (Hi-Z vstup) a mikrofonu (Phantom napájení). Vstupy 3/4 poslouží například pro nahrávání kláves, SPDIF pro výstupní signál z efektové jednotky. Dále lze naroutovat výstupní signál 1/2 do sluchátkového výstupu 3/4. Pokud chcete dosáhnout nulové latence a monitorovat kartu okamžitě, můžete použít hardwarového monitoringu vstupu 1/2. Celkově zvládnout ovládání karty jen zpaměti nějaký čas zabere. Některé funkce se vyvolávají dvojitým stisknutím modulátoru, aktivace Phantomu posunutím modulátoru za jeho současného stisknutí. K rychlejšímu zvládnutí všech funkcí vám poslouží výborně zpracovaný manuál. Jestliže nemáte problém s angličtinou, určitě využijete ten, který je přibalený ke kartě. Je řešen formou podélné knížky na křídovém papíru a spolu s provedením karty dává Nanoface punc jedinečnosti. Pokud preferujete češtinu, doporučuji navštívit lokalizované stránky výrobce a stáhnout si českou verzi ve formátu pdf. Tento web je velmi přehledný, přímočarý, možnostmi karty vás zde provede téměř sedmiminutová animovaná prezentace.
Připojení k počítači a práce v sequenceru
Karta se připojuje k počítači pomocí USB2. Před připojením doporučuji navštívit stránky výrobce a stáhnout si nejnovější ovladač. Po nainstalování je třeba přehodit výchozí zvuk na Nanoface. Tím jsme s instalací skončili. Jak bylo uvedeno, se softwarovým mixem nepočítejte. K detailnějším možnostem nastavení karty se dostanete přes sequencer. Kartu jsem testoval v prostředí Cubase 6.5 32bit. Ve správci zařízení, po výběru ASIO zařízení, Nanoface nabídne všech 6 vstupů a výstupů. Okno ASIO-USB Control Panel pro Nanoface nabízí možnost změny nastavení jak pro ASIO tak i USB. ASIO panel umožňuje nastavení bitové hloubky až na 32bit, prioritu aplikace a velikost latence. Ta je z důvodu zjednodušení pojmenována System Performance (výkon systému) a možnosti velikosti bufferu jsou uvedeny slovně; Highspeed/Rapid/Fast/Normal/Relaxed Normal/Relaxed. I přes to jsou hodnoty odpovídající latence uvedeny přímo pod seznamem.
Zvuk
Během testování jsem nenarazil na žádný problém. Karta funguje dobře jak pod Windows, tak v sequenceru. Po odpojení karty od USB portu se zvuk přepne automaticky na integrovanou zvukovou kartu. Nanoface zvládá přehrávat zvuk bez rušivých artefaktů už na 4 ms. Nahrané vzorky kytary a zpěvu jsou bez zkreslení. Zvuk je pevný, lehce zastřený v basech, výšky jsou však brilantní. Celkově na mě zvuk zapůsobil a hodnotím ho výš, než u jiných karet ve stejné cenové třídě. Ještě jednou však musím připomenout, že se nejedná o RME. Nanoface využívá jiných obvodů než Babyface. I přes to, že se jedná o první produkt firmy Alva, se podle mého názoru, ale stejně tak i podle názorů na fórech, jedná o kvalitní výrobek.
Závěr
„The Art of ZEN: Sensible downsizing.“ Takto bych zakončil dnešní testování citátem vývojářů z Alvy. Nemusíte být zrovna zenový žák na cestě, ale jestli kladete důraz na praktičnost a jednoduchost, bude Alva Nanoface pro vás dobrou alternativou. Vaše vědomí se bude moct plně soustředit na vyšší vibrace hudby a vy se budete moci oddat proudu kreativity a radosti. Nanoface je kvalitní karta s dobrou koncepcí, precizním zpracováním a jednoduchým ovládáním. Doporučil bych ji spíše sólistům, kteří nepotřebují používat hardwarové efekty integrované DSP jednotky a chtějí nahrávat více jak dvě stopy zároveň. A cena je více než přijatelná.