Beyerdynamic DT 231 PRO

Uzavřená studiová sluchátka
Distributor: 
Cena: 
1 103,00 Kč

“Nedobré zacházení” je zřejmě jen méně častým kritériem při výběru audio vybavení. Na druhou stranu, kdo z vás si někdy nerozmýšlel přikoupit k dražší věci ještě nějakou levnější alternativu, vůči níž by nemusel projevovat tolik šetrnosti, a kterou by s klidným svědomím použil i v rizikovějších situacích. Profesionální sluchátka za několik tisíc soudný člověk jen tak do tašky nehodí, a ani v nich nezalehne do postele, aby mohl nerušeně odplout na vlnách oblíbené hudby. Občas se zkrátka (možná právě pro tyto momenty) hodí mít v zásobě “poslech” za pár stovek, který s trochou nadsázky lépe snese “drobet” horšího přístupu...

Nemyslíme však, že by se člověk navyklý určitému zvukovému standardu při takovém výběru zcela oprostil od obvyklého balancování mezi cenou a “výkonem”, který v případě sluchátek zahrnuje kritéria jako jsou kvalita zvukového podání, komfort během poslechu nebo třeba právě odolnost vůči náročnějšímu nasazení. I proto potom raději hledáme levnější varianty v portfoliích značek, s jejichž produkty máme dobré zkušenosti i při práci na profesionální úrovni. V našem případě jsme sáhli do nabídky německé firmy Beyerdynamic a za výrazně levnější alternativu k dlouhodobě používaným sluchátkům vyšší třídy DT 880 Pro jsme si k posouzení zvolili model odlehčených uzavřených sluchátek s označením DT 231 Pro.

První nedůvěřivý pohled na plastovou matérii sluchátek vystřídá ocenění kompaktní a odlehčené konstrukce (sluchátka váží pouhých 130 g). Náušníky opatřené odnímatelným sametovým polstrováním jsou sice o poznání menší než u ostatních firemních modelů (hovoříme-li o kategorii Studio & Stage), ucho posluchače se v nich ale i přesto pohodlně zabydlí. Hlavový most navíc netvoří s náušníky jeden celistvý odlitek, jak by se mohlo zdát. Obě části jsou spojeny kloubem, který dovoluje jemné vertikální i horizontální polohování náušníků, které svůj sklon snadno přizpůsobí podle tvaru a velikosti posluchačovy hlavy. Pružný hlavový most sám k temenu hlavy nepřiléhá a není ani vybaven polstrováním. Pohodlné nasazení sluchátek zajišťuje teprve jednoduché, ale účinné řešení v podobě lehce vypodložené koženky, skrze kterou je volně provlečen pásek z pevné tkaniny. Uchycen ve dvou bodech na vnitřní straně mostu je o několik centimetrů delší než samotná kožená opěrka, díky čemuž se tato opět sama přizpůsobí velikosti hlavy. Je třeba přiznat, že po několikaletém návyku na téměř třistagramová DT 880 Pro bylo nutné si chvíli na nízkou váhovou kategorii zvykat. Přirovnání k pocitu “lehké nohy”, který může člověk zažít při přezutí se z těžkých lyžařských bot (po celodenním pobytu na svahu) do obyčejných polobotek by mohlo být nejvýstižnější. Člověk si však zvykne velice rychle; čím méně se vám sluchátka připomínají svou vahou či sevřením, tím lépe. S přibývajícími minutami či hodinami nepřetržitého poslechu toto nepochybně doceníte. Přívod signálu do sluchátek je vyřešen 2,5 m dlouhým nekrouceným kabelem “zapuštěným” do odlitku levého náušníku. Kabel je zakončen 3,5mm konektorem, který lze v případě potřeby nastavit standardní 6,3mm “redukcí”. Uzavřená konstrukce těchto dynamických sluchátek celkem pohodlně odfiltruje většinu okolních zvuků, a pokud se radikálním nastavením hlasitosti zrovna nepokoušíte o destrukci vlastního sluchového aparátu, ostatní v místnosti zvuk ze sluchátek neslyší vůbec, nebo jen velmi diskrétně. Například zlozvyk usínání s puštěnou hudbou či mluveným slovem potom nemusí být pro vaše družky či druhy takovým problémem, nehledě na to, že DT 231 Pro vpohodě přežila i spáčovo několikeré omotání se kolem šňůry a zalehnutí sluchátek.

Přestože pořizovací cena řadí tato sluchátka spíše do pomyslné nižší třídy, vcelku dlouhodobé zkušenosti s tímto modelem nás přesvědčily o tom, že zvukové vlastnosti odpovídají spíše třídě střední. Žertem bychom mohli říci, že stanovením takovéto ceny výrobce okrádá sám sebe. Fakt, že o vyrovnaném poměru “cena : výkon” nemůže být ani řeč, je zde vhodné chápat jako plus a nikoliv jako mínus. Tvrdit, že v DT 231 Pro nenabízí tak detailní, dynamický a referernční zvukový obraz jako mnohonásobně dražší DT 880 Pro není na místě. Přesto bychom se rádi k lehkému srovnání uchýlili, neboť při pokusu o laické zhodnocení pasivním posluchačem tento dokonce zvolil jako líbivější levnější model, což můžeme přičíst právě menší míře referenčního podání celého zvukového spektra a tudíž větší atraktivitě poslouchaného materiálu. Vezmeme-li to z druhého konce a srovnáme-li tato sluchátka například s populárními in-eary (peckami), které si v podobné cenové kategorii někteří pořizují pro své audiopřehrávače, tyto “beyery” zaručují jednoznačně lepší poslechové řešení. Rozhodně totiž netrpí nešvary jako jsou “vosy v uších” (nepohodlí s bodavými výškami) či přebuzené basy.

Naopak bychom řekli, že DT 231 Pro (s udávaným frekvenčním rozsahem od 20 Hz do 18 KHz) jsou nejsilnější v podání basových složek signálu. I velice nízké frekvence zůstávají totiž pevné a perfektně čitelné. My jsme se o tom přesvědčili například při poslechu hardrockové skladby A Nightmare to Remember (Dream Theater/Black Clowds & Silver Linings), v jejímž počátku perfektně rozeznáte basovou figuru (hranou minimálně na struně H, ne-li níže) již tak zasazenou do riffů značně podladěných kytar. Skvělou odezvu v basech oceníte v podstatě při poslechu jakékoliv hudby či zvukové stopy.

Naprosto bezproblémově si sluchátka poradila i s výškami. Tuto mez frekvenčního rozsahu DT 231 Pro jsme testovali při poslechu kompozice Miserere od italského barokního skladatele Gregoria Allegri. V některých momentech snad až závratné výšky zpívajícího kastráta (které u méně kvalitního poslechu trpí zkreslením) zůstaly krásně čisté a bylo cítit, že sluchátka mají v tomto ohledu ještě značnou rezervu.

Pokud bychom měli být kritičtější a měřit opět zkušenostmi s top sluchátky, řekli bychom, že v projevu středových frekvencí jsou tato sluchátka nepatrně zdrženlivější. Při reálnějším posouzení vycházejícím ze srovnání s rovnocenými sparingpartnery můžeme ovšem s klidným svědomím hovořit o vyzáření jemných a dobře srozumitelných středů.

Je přirozené, že sluchátka v této cenové kategorii půjdou poslechu trochu naproti. Beyerdynamic DT 231 Pro však rozhodně brány studia a pódií zavřena nemají. Pro domácí nahrávání a pokusy o mix mohou být malým pokladem: ne všechna sluchátka podobné ceny totiž takto “bez námahy” a přirozeně zprostředkují prostorové rozložení nástrojů v mixu; ne všechna jsou schopna rozlišení jemných zvukových rozdílů a ne všechna umožňí posluchači delší práci bez nepříjemných bolestí uší.

DT 231 Pro jsme vyzkoušeli také při několikatihodinovém poslechu audioknihy. Přirozenou únavu sluchového ústrojí jsme sice pocítili, nebyla však tak dramatická a nebyla doprovázena bolestmi, kterými často posluchač trpí při delším poslechu přes levná sluchátka. O podařené izolaci vnějších hluků jsme se již zmiňovali, přesto ještě dodejme, že společně s nízkou hmotností a odolností danou nekomplikovaným designem umožňují celkem bezproblémovou mobilitu a příjemné outdoorové využití, ať už se jedná o každodenní “tahání” sluchátek do zkušebny či poslech v dopravním prostředku (tedy za předpokladu, že upřednostňujete poslechové nároky nad módními).

Sluchátka Beyerdynamic DT 231 Pro pro nás byla překvapením. Velice krátká prvotní nedůvěra a otazníky nad krokem výrobce zařadit sluchátka do kategorie profesionálního studiového poslechu byly vystřídány dlouhodobým nadšením nad povedeným produktem, jehož kvality výrazně předbíhají výrobcem doporučovanou cenu. S vědomím, že si své osmsetosmdesátky (a jiná drahá sluchátka) můžeme nadále hýčkat pro ty nejnáročnější aplikace a nové DT 231 Pro vzít beze strachu kamkoliv a jakkoliv se nám zamane, nezbývá než udělat poslední tečku, před kterou vtěsnáme už jen doporučení testovaná sluchátka alespoň vyzkoušet.