Boss VF-1

Boss VF-1
Distributor: 
Cena: 
18 990,00 Kč

je nový 24bitový efektový procesor. Využití najde nejen u kytaristů, klávesistů, ale i u zvukařů a techniků.

Univerzálnost, výborná cena a použité převodníky určitě zařadí tento model mezi velmi žádané produkty.

Produkty pod hlavičkou Boss, vyráběné japonskou firmou Roland, jsou již téměř po tři desetiletí dobře známy zejména kytaristům, kteří odjakživa především díky široké a tradiční řadě efektových pedálů patří mezi nejširší klientelu této značky. Velké oblibě se ovšem těší i procesory a multiefekty pro studiové použití i živé ozvučování. Jednou z posledních novinek tohoto druhu, a to ze sklonku loňského roku, je multiefektový procesor VF-1. Tento procesor trochu připomíná svým vzhledem velice úspěšné modely BOSS SE50/SE70, které jsou dodnes s oblibou užívány špičkovými hudebníky pro svoje věrné a zejména přirozené reverby a alší efekty.

Vzhled a konstrukce

Univerzální procesor Boss VF-1 má kabátek v příjemně červeně eloxovaném půlrackovém modulu a to velmi robustního provedení. Již základní technické parametry napovídají, že se jedná o silného konkurenta všech podobných multiefektů v cenové relaci do 20.000 Kč. Jako mnoho výrobků Roland - Boss poslední doby se i nový VF-1 chlubí nápisem "COSM" na svém panelu. Ti, kteří vědí o co jde, se již rovnou mohou zaradovat a spolehnout se na širokou paletu kvalitních efektových algoritmů. Tento patentovaný proces digitálního modelování efektů je znám např. z Boss kytarových procesorů (GT-3), série nahrávacích harddiskových studií (VS-880, VS-1680) nebo unikátního kytarového syntezátoru Roland VG-8. V každém novém výrobku s technologií COSM ovšem výrobce obvykle přidá další novoty a vylepší stávající parametry, nemluvě o tom, že dlouhodobý vývoj umožňuje zachovat příznivou cenu nového produktu. Je-li tomu tak i v případě nového procesoru VF-1, posuďte sami.

Přední panel

Nabízí oddělené otočné regulátory vstupní úrovně na společné ose, jejichž stiskem přivedete napájení do přístroje, vysokoimpedanční kytarový vstup, zeleně podsvícený grafický display, tři páry tlačítek funkcí a kolečko dial (viz celkový obrázek).

Zadní panel

Na zadním panelu přístroje najdete napájecí vstup přiloženého síťového adaptéru, DIN konektory MIDI vstupu a výstupu, společný vstup Expression a Foot Switch pedálu - stereo jack, RCA koaxiální digitální výstup, dva analogové 24 bitové výstupy se 128 násobným převzorkováním a dynamikou větší než 97 dB - jack, dvoupolohový přepínač vstupní citlivosti ( -20/+4 dBm ) a poslední v řadě jsou dva analogové 24 bitové vstupy s 64 násobným převzorkováním - jack (viz obrázek zadního panelu).

A/D, D/A převodníky

Stereofonní analogové audio vstupy i výstupy jsou vybaveny 24-bitovými převodníky (se 64, resp. 128 vícenásobným převzorkováním signálu). Samplovací frekvence procesoru je obvyklých 44.1 kHz, netradiční a maximalistické je ovšem např. 30-bitové interní zpracování audio signálu. Ačkoliv by někomu mohl tento parametr připadat "zbytečně předimenzovaný", je nutné si uvědomit, že každý bit navíc, při matematickém zpracování vlastních efektových algoritmů, pomáhá zlepšovat kvalitu samotného procesu, kterou lidské ucho rozpozná i při následném event. zpracování na horší části audio řetězce (analogový mixážní pult, poslechové monitory..). Kromě 1/4" konektorů analogového vstupu a výstupu je na zadním panelu konektor Cinch s digitálním stereofonním výstupem ve formátu S/P DIF, který dovoluje přímé připojení k jakémukoliv digitálnímu zařízení (HD rekordér, mixážní pult...).

Využití

Uplatnění a možnosti tohoto multiefektu Boss jsou opravdu široké, po několika dnech strávených s tímto procesorem v insertech mixážního pultu svého studia, bych raději psal o VF-1 jako multiefektu s velkým M. Na své si přijdou nejenom kytaristi (a basáci), stejně jako klávesáci a zvukaři, ale i zvukový čarodějové a experimentátoři. VF-1 disponuje 40 různými algoritmy, které jsou rozloženy do základních dvou stovek presetových efektů. Stejná kapacita paměti je vyhrazena i pro vlastní programy a tak každému novému uživateli téměř hrozí možnost, jak se ve čtyřech stovkách programů "ztratit". Snazší orientaci naštěstí umožňuje systematické řazení programů do osmnácti efektových kategorií. Ty usnadní základní volbu výběrem ze skupin jako El. Guitar, Ac. Guitar, Bass, Vocal, Groove, Master apod. Kategorie samozřejmě zahrnují presetové i user programy, a nechybí ani několik přímých uživatelských kategorií, které si můžete uspořádat přímo podle vašeho vkusu.

Ovládání

Ovládání parametrů celého procesoru z čelního panelu je velmi jednoduché a logické, ať díky pouhým šesti tlačítkům a zejména velkému, přehlednému displeji. Nechybí ani tradiční funkce bypass včetně obvyklé možnosti systémového nastavení činnosti, kdy je při aktivaci "bypass" na výstupu signál v původní podobě (při zapojení do Insertu mixážního pultu) a nebo na výstupu není žádný signál (pro použití na efektové sběrnici přes Aux Send - Return). Vynikající možnosti ovládání tohoto multiefektu Boss přináší propracovaná MIDI implementace (z těch nejzákladnějších ale často nedostupných možností jmenujme synchronizaci na příchozí MIDI Clock, kdy jsou časové parametry pro např. delay a modulační efekty odvozeny přímo z tempa sekvenceru, není nutné je zadávat ručně, a je možné je měnit i v reálném čase). Další možností, jak alespoň ovládat základní parametry (nejčastěji při živém použití v efektovém kytarovém racku) je použití jednoduchého nožního spínače (např. FS-5U) nebo výrazového pedálu (např. EV-5). Propracované ovládání pro tyto účely pak může poskytnout libovolný programovatelný MIDI pedál (např. Roland FC-200) - pro tyto účely je v ovládacím nastavení VF-1 tabulka 128 MIDI Program Change programů, ke kterým je možné přiřadit libovolné ze 400 programů tohoto multiefektu. Tuto variantu uvítají zejména kytaristé, i s možností použití digitální chromatické ladičky (funguje na kytarovém vstupu z čelního panelu i zadních linkových "studiových" vstupech). Pokud je přístroj v režimu ladičky, signál zdroje není průchozí do výstupů, takže "neruší".

Shrnutí

Nový multiefekt Boss VF-1 má šanci zaujmout širokou vrstvu populace z hudebně-zvukové oblasti, a to zejména díky kombinaci svých možností i přijatelné ceny. Skoro každý přístroj ze zápůjčky na test se vrací obtížně a v mnoha případech se "brouk v hlavě" zavrtá natolik, že osud další investice je zřejmý. S tímto novým multiefektem je to podobný případ.

Jako velké plus bych vyzdvihl 24bitové AD/DA převodníky a 30bitové interní zpracování signálu. To vše se projeví zejména v čistotě efektů. Kytaristé, kteří mají vyřešený zkreslený zvuk využijí VF-1 jako efektový procesor a ocení zejména Hi-Z vstup a chromatickou ladičku. Výhodou je i digitální S/P DIF výstup, nevýhodou je naopak absence digitálního vstupu.