Carvin CT-6M

Slunná Kalifornie
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
41 900,00 Kč

Kytary Carvin testuji moc rád; když se totiž potkáte s kvalitním produktem, je podobné setkání radostí a „práce" při testování je opravdu potěšením. Tenhle kousek visel ve stánku Harmony Music na hudebním veletrhu a tam jsem měl možnost si kytaru ošahat poprvé. Ale víte, jak to na takovém veletrhu chodí - není tam dost klidu na objektivní posouzení, aparát se nedá pořádně „osolit" a stejně vám do toho hrají dunivě slapující basáci ze všech stran i ostatní kytaroví či klávesoví kolegové.

A tak jen kroutím hlavou nad těmi, co si ji vzali na pět minut do rukou a pak odložili s tím, že „nic moc" a podobně. Pár kytar jsem na veletrhu vyzkoušel, ale moc kvalitnějších kousků tam nebylo; a když, tak tomu odpovídala cenovka. Ze sériových výrobků na Carvina trošku dosahuje Schecter, ale opravdu trošku. Je také otázka, co vlastně znamená sériový výrobek v pojetí Carvin Custom Shop, ale o tom už jsem se rozepisoval dříve. Ovšem nebudu předbíhat a dělat nějaké předběžné závěry. Teprve doma jsem mohl v klidu porovnat první dojmy při hraní na veletrhu a druhé dojmy při hraní doma, bez rušivých vlivů. Štěstí, že nebydlím v paneláku. Takže hurá na popis a zkoumání, z čeho nástroj je a co můžeme očekávat.

California Carved Top je elegantně tvarovaný nástroj, celý precizně vyrobený z ručně vybíraného poctivého honduraského mahagonu, s nádherným sametově hladkým lakem. Mahagonový vlepený krk slibuje přidat teplé kulaté barvy do výsledného tónu, javorová bombírovaná vrchní deska dodá jiskrné pevné výšky. Je osazen dvěma humbuckery s možností rozpínání cívek, se společným volume a tónovou clonou. Opět musím zmínit kvalitu provedení a zpracování, která je patrna v detailech; mnoho jiných výrobců je zanedbává. Detaily, které uvedu, jsou nepodstatné pro výsledný zvuk a podstatné pro cenu, ale dávají mně jako zákazníkovi jakousi jistotu, že tu nikdo nic „neošulil". Takže například dutina s „dráty" na zadní straně těla - šroubky plastového krytu se zašroubovávají do kovových pouzder a po odejmutí krytu se na vás nevyvalí hromada pilin. Dutina je hezky vyložena měděnou fólií pro dokonalé odizolování. Když vyndáte snímače z jejich „kapes", všechno je pěkně zalakováno a kapsy jsou pečlivě soustruženy; jen si ověříte eleganci mahagonové kresby dřeva. Na celé kytaře téměř nenajdete nějaký odbytý detail, který by prozradil nedbalou výrobu.

Hlava a krk nástroje jsou z jednoho kusu mahagonu a hlava je ještě překryta javorovým plátkem, stejně impozantně očkovaného vzhledu jako je javor na těle nástroje. Ladění je řešeno párem trojice ladicích strojků 3+3, hlava je oproti rovině krku skloněna dozadu a dává tak zaručený zlom strun za nultým pražcem. Toto řešení eliminuje potřebu srážecího stromku na struny a zvyšuje sustain. Nultý pražec je z grafito-teflonového materiálu a umožňuje bezproblémové prokluzování strun při bendingu, ladění a jakémkoli jiném pohybu a zároveň umožňuje jejich přesné vedení. Struny ve vodicích zářezech opravdu dobře chodí a nezadrhávají se. Sperzel locking otočné ladicí knoflíky jsou skvělé řešení pro jednoduchou práci při ladění a dávají zaručenou intonaci. Když si zvyknete na tento systém, nechce se vám vracet k jinému; jednoduše protáhnete strunu kolíkem a zespoda zašroubováním čepu strunu „zamknete" a drží. Na tom se nemá co pokazit a oproti nultému pražci Floyda nedeformujete strunu před ladicí mechanikou. Navíc na zajištění struny zde potřebujete mnohem menší svírací sílu a nemůže dojít ke stržení závitu ani k vyrytí drážky jako v kamenech pražce u Floyda. Zásadní pro Sperzel locking systém je „propustný" nultý pražec, a to přesně grafitově-teflonové řešení zajišťuje. Hmatník krku je z tvrdého ebenového dřeva s vsazenými abalonovými orientačními značkami. Výhodou hmatníku z ebenu je jeho trvanlivost, nepromačkáte ho tak snadno jako jiná dřeva. Navíc krásně rezonuje a umocňuje přenos všech rezonancí do těla. Od jednoho konce krku ke druhému je u těchto modelů 12" radius, přičemž si můžete volitelně přát kulatější 10" nebo rovinatější 14" plochý hmatník. Všechny pražce z nerezové oceli a profilu jumbo, cca 2,7 mm silného drátu, jsou bezchybně opracovány do hladka, žádná ostrá hrana ani na jednom z nich. Jsou do hmatníku vsazeny ručně a poté fixovány zalisováním. Tento postup docílí dokonalý a konstantní vzhled. Jestliže máte tuto práci před očima, opravdu nevycházíte z údivu a ať se podíváte po krku kam chcete, chybu nenajdete. Díky přítomnosti ebenu je nutno v krku zajistit dokonalejší vyztužení – a kromě centrální výztužné tyče na eliminaci zakřivení, jsou do krku vsazeny symetricky po každé straně grafitové pruty, přenášející a pohlcující ostatní negativní a nežádoucí tahy či zkrut vlivem přirozené práce dřev. Součtem těchto vlastností je to, že krk zůstává geometricky neměnný po celou dobu životnosti nástroje, což je pro precizní hru a kvalitní tvorbu tónu nesmírně důležité. Vedle dokonalého začištění pražců a jejich „bezbolestného" (při rychlých pohybech levé ruky po hmatníku) osazení je stálost tvaru krku to zásadní pro absolutní pohodlnost hry; proto výrobce označuje tento krk jako „Rapid play"; zajišťuje lehké a snadné hraní bez zbytečného úsilí. Pohodlnost a skvělá hratelnost přitom platí pro úplně celý rozsah, až do nejvyšších poloh. Nízké action strun už je snad u Carvina samozřejmostí - a to vlastně tento model nemá krk průběžný, ale lepený; standard nízkého dohmatu a precizně nasměrovaného sestavení krk - kobylka však platí i zde. Pohyb levé ruky po celé délce krku je rychlý, přesný, bez námahy a přirozený, můžete se soustředit pouze na hru na hmatníku. Až do 22. polohy se dostanete bez obtíží a snadno a to celou rukou, takže kdo je zvyklý na stupnicové běhy všemi prsty i ve vysokých polohách, bude spokojen.

Vlastní, 32 mm silné tělo je tvořeno dvěma polovinami dokonale spojených mahagonových křídel; je skloněno od roviny krku o vyzkoušených 15° a tento sklon vyrovnává proměnná tloušťka javorového bombírování tak, aby blok s kobylkou a snímači byl v rovině strun. Tvar je to nádherný a hlavně hráčsky velmi pohodlný. Osazení kobylkou M-Tune-o-matic a zamčené ladicí strojky poskytují neobyčejnou stabilitu a jistotu, že zůstanete vždy naladěni. To je, aspoň pro mne, ta nejlepší mechanika. Díky pevné kobylce také máme zaručen maximálně možný přenos všech frekvencí do hmoty těla při zpracování tónu snímači. Ostatně ohromná rezonance dřeva je zde skoro jako poznávací znak, je to něco, čeho si hned (pokud ovšem nejste na hlučném veletrhu) všimnete. Kobylka je vsazena do vysoustružené kapsy s pevnými velkými pouzdry šroubů. Struny jdou přes kovové objímky skrz tělo, což má dva pozitivní přínosy - jednak se chvění strun za kobylkovými kameny přenáší do těla přímo, téměř beze ztrát, a jednak vyvíjejí vyšší dostředný tlak na kobylku než při kotvení do struníku a více to tak napomáhá sustainu a kvalitě tónu. Tělo je v místě kobylky díky vyrovnávacímu bombírování značně masivní, takže se tu má co rozrezonovávat a ve výsledku je to pěkně znát. Sustain ve většině poloh je téměř nekonečný, to vše umocněno přirozeným twangovým attackem a vintage barvou snímačů.

Profil krku je přesně tak akorát, ani jsem nepotřeboval si na něj nějak zvlášť zvykat, okamžitě padne do ruky jako na míru vyrobený. Ostatně to je to, čím mě tato kytara fascinovala – přirozeně s vámi splyne a okamžitě inspiruje ke hraní. Osazení a výška strun nad tělem mi přesně vyhovovaly, nebylo potřeba se zabývat stylem hry pravé ruky, tedy jak ji co nejlépe opřít o kobylku, jestli „kotvit" malíčkem nebo prostě jen položit hranou na struník, jestli při rychlých tremolových přechodech ze struny na strunu nahoru a dolů posunovat celou ruku nebo jen vytáčet zápěstí a jestli tam nějak ten hardware nebude zavazet a podobně. Prostě začnete hrát a jednotlivé styly vám jdou z rukou samy.

Všechny tóny jsou mezi sebou vyvážené co do barvy, síly a sustainu, a to zvláště ve vysokých polohách. Díky klasické menzuře se dobře projevují rozdíly barev poloh hry pravou rukou a rozdíly při obměně trsátkového stylu hraní. Samozřejmě, Carvin s osazenými strunami značky Elixir upoutá dobrým zvukem hned a struny Elixir se na výsledném zvuky podepisují zásadně - mají skvělou razanci a zároveň jasný, ušlechtilý tón; dobře drží ladění a mají velkou zvukovou odolnost proti opotřebování.

Snímače jsou oba v provedení „zebra", krémový rámeček s dvojicí cívek černo-krémového provedení (Carvin toto barevné provedení označuje číslem 7). Tento model je osazen u krku snímačem H22N7 a u kobylky C22B7. Jak je vidno z obrázků a jak má ostatně Carvin v oblibě, mají snímače 22 pólových nástavců pro eliminaci posunu struny mimo magnetické pole při bendingu - aby se v žádném místě a poloze neztrácela síla tónu při vytahování struny mimo osu pólů, nebo aby se netlumily vibrace struny, která se dostane do pole mezi dvěma nástavci. Snímače mají ještě výhodu v tom, že můžeme dvěma šrouby na horní straně rámečku nastavit a regulovat příčný sklon snímače podle sklonu strun – věc velmi důležitá pro maximální komfort tónu. Slitina použitá na snímače je Alnico V - tedy v základě nabízí teplý vintage tón při zachování zvonivých a ostrých výšek a správného podílu jedovatých středů. Krkový snímač H22 je vyvinut ve spolupráci s kytarovou veličinou Alanem Holdsworthem a nabízí silný, plný, středový vintage tón. Ačkoliv je slabším z dvojice, právě nižší středy krkového modelu dávají pocit větší síly; nabízí naprosto jasně čitelnou kulatost, přiměřenou hebkost při ztlumené hlasitosti a šťavnatou jedovatost při volume naplno; snímač má jasný a velmi ušlechtilý tón. Běžné osazení modelů California je C22N a C22B; přičemž C22N má výraznější vyšší středy. Použitím H22N s výraznými nižšími středy tedy dostáváme oproti C22N kulatější a teplejší tón v základu. Párová kobylková varianta H22 dává více síly v basech a výškách, ale celkově podobný výstup. Na tuto kytaru byl ke kobylce použit velmi podobně znějící, ale silnější snímač C22B, také Alnico. Je to nedávno nově vyvinutý snímač s celkově vyšší impedancí, vyšším výstupem v basech a nižších středech, takže bude dobře a věrně snímat i podladěné styly, zároveň má dost středovýšek na zpěvný a pevný tón klasického ladění. V žádné poloze neslévá vaši hru do nesrozumitelné koule, dobře táhne váš tón z každé polohy na hmatníku a od půlky doznívání jej zakulatí do vyšších středů, což je příjemné hlavně u lampového zkreslení (tyhle detaily zmiňuji jen pro případ, že byste si nechali u Carvinů kombinovat osazení na svůj vlastní model. Doporučuji potom prostudovat tonální tabulku snímačů). C22B má mnohem mohutnější magnet, ale ve dvojici s H22N je dobře spárován zvukově a při přepínání nedochází k nějak výrazným skokům v hlasitosti. Podle tabulky by mě samotného tahle kombinace nenapadla, ale je dobré to slyšet na vlastní ucho a udělat si obrázek; a skoro bych řekl, že vzájemně jsou snímače Carvin mezi sebou velmi přátelské a chybu v osazení skoro neuděláte - pokud sami víte, jaký zvuk preferujete, dá se to pěkně nakombinovat bez nebezpečí.

Při rozpojení cívek (povytažením ovladače tónové clony) se dostáváme do dalšího zvukového rozměru kytary, kde barvy nejlépe vyniknou při mírně stažené hlasitosti. H22 mě při rozpojení až tak neuchvátil, zato se mi moc líbil zvuk v poloze obou snímačů dohromady - jiskrný, čistý, až téměř akustický. A rozpojený C22B se mi líbil nejvíc, to je zvuk, který tu běžně není moc ke slyšení; je tak trochu stratocasterovsky twangový jako v druhé mezipoloze (a to se tu přitom zapínají vnitřní cívky) a svádí k hraní rock’n’rollových kil. Super při mírném nakreslení, je to skoro jako Telecaster. Tuším, že při rozpojení jsou zbývající cívky zapojeny do protifáze, protože téměř nenaroste brum, obvyklý u singlů.

Celkově se mi kytara jeví jako velmi univerzální, je tak trochu „hodná", ale zároveň z ní dostanete jakýkoli flažolet či napísknutí a umí dobře „zapumpovat". Je rockově dravá na jedné straně a krystalicky čistá na straně druhé. Podle mě se sladí s jakýmkoliv aparátem, neboť použité materiály jsou ověřené a vyzrálé, tady není třeba se čehokoliv obávat. Zároveň má zvuk mírně odlišný od běžné produkce kytar; odlišný a velmi ušlechtilý. Dovolí vám zahrát všechny běžné kytarové techniky, dokonalý krk, krátká menzura, kvalitní zvuk ve výškách a nízké action jsou jako stvořeny pro arpeggia. To nejvýraznější však je celková pohodlnost hraní. Na tuhle kytaru se, zkrátka a prostě, dobře hraje. Takže zkuste taky a dobře hrejte.