CME VX 5

MIDI klaviatura
Distributor: 
Cena: 
19 290,00 Kč

Pokud hledáte nějaký dobře vybavený masterkeyboard do svého domácího studia nebo na vystoupení, potřebujete ovládat i větší počet MIDI zařízení současně a k tomu by se vám ještě hodil i nějaký remote kontroler k ovládání vašeho audio sekvenceru, případně zvuková karta, či zvukový modul, zkuste si přečíst následující řádky, možná vám ve vašem hledání trochu pomůžou.

Poměrně mladá, ale celkem progresivní, čínská firma CME uvedla na světové trhy novou řadu MIDI master keyboardů s označením VX s modely 5, 6, 7 a 8. Předmětem mého dnešního testu bude nejmenší z celkem čtyř nových přírůstků, pojmenovaný jako VX 5. Číslice v názvu signalizuje velikost klaviatury, tedy v tomto případě pět oktáv. Výbavou jsou si sourozenci rovni, liší se pouze počtem kláves, tedy od pěti oktávové až po vyváženou pianovou klaviaturu s 88klávesami.

Popis

CME VX 5 je nástroj poměrně robustní, vážící 9,62 kg. Jeho tělo je vyrobeno z kovu barvy červené s černými (pravděpodobně plastovými) bočnicemi. Jeho mechanické zpracování hned v úvodu musím hodnotit jako velmi dobré, nic nikde nevrže, nezadírá, vše funguje tak, jak má a nástroj celkově působí už na první pohled i dotek velmi seriózně. Jeho design je zajímavý a skutečně v tuto chvíli se nemohu rozhodnout, zda-li se mi líbí nebo ne, je zkrátka takový „ jiný", zvláštní a myslím, že každý z vás si na něj vytvoří svůj vlastní názor. Někomu se zalíbí, někomu naopak ne. To nechám, milí čtenáři, s dovolením na každém z vás.

Co je však na nástroji daleko zajímavější je jeho výbava. Výrobce se v manuálu (mimo jiné musím pochválit, po dlouhé době dostávám k testování nástroj s dobře zpracovaným, jednoduchým, ale přehledným českým tištěným manuálem) chlubí, že se jedná o první MIDI klaviaturu na světě s motorizovanými fadery (!), dále také první s multifunkčním expanzním slotem, do kterého je možno nainstalovat dle vašeho výběru firemní expanzní board (firewire, rozšiřující board zvukové banky apod.), a dále také první s daty mnoha songů ve formátu pad stylu (jedná se o MIDI 0 formát; data lze pomocí USB aktualizovat).

To samozřejmě z výbavy nástroje není zdaleka vše. K pětioktávové klaviatuře, která je také vybavena funkcí aftertouch, je nutno dodat, že má příjemně tuhý chod a hraje se na ni dobře, nejsou zde neduhy levných „blátivých" klaviatur, zkrátka v této cenové kategorii zcela v pořádku. Ihned vedle klaviatury se nachází dvě kolečka, která jsou určena (tak jako na jiných nástrojích) funkcím Pitch a Modulation. Obě jsou poměrně velká a pogumovaná s výřezy, takže pokud nejste hráči, kteří využívají ke své hře striktně nástroje Roland, nebo Korg ( s výjimkou stařičkého Wavestationu), na kterých se nachází místo koleček Joystick, nebudete mít s oběma kolečky na CME problém. Ovšem i vy ostatní si na ně rychle můžete přivyknout.

Pod oběma kolečky naleznete samozřejmě programovatelný (tak jako ostatně vše na nástroji) Ribbon kontroler, který, pokud jej vhodně použijete, dodá vaší hře další dimenzi. Jedinou výtkou, kterou k němu mám, je fakt, že je potřeba na něj vyvinout poněkud větší tlak, aby zareagoval. Samozřejmostí je transpozice nástroje, kterou provedeme pomocí dvojice podsvětlených tlačítek, nacházejících se nad oběma zmiňovanými kolečky. Rovněž můžeme (pokud vám nebude stačit rozsah pětioktávové klaviatury) měnit oktávovou transpozici klaviatury ve směru nahoru i dolů pomocí dvojice podsvětlených tlačítek, které nalezneme ihned vedle těch transpozičních.

Co se týká další výbavy VX pětky, naleznete zde celkem dvanáct (!) rychlostně citlivých padů, které jsou bíle podsvětlené (tedy pokud na ně uhodíte, příslušný pad se vám rozsvítí). Pady jsou také plně programovatelné a můžete pomocí nich mimo jiné i spouštět předprogramované MIDI soubory. Malinkou výtku bych měl k jejich velikosti, osobně jsem zvyklý na malinko větší rozměry padů, ale myslím, že je to opět o zvyku a zejména při programování perkusivních zvuků, či bicích tracků budou tyto velkým pomocníkem.

Nástroj má, jak jsem již zmínil, devět motorizovaných faderů, což je opravdu raritou a kromě groove boxu Roland MC-808 jsem je ještě na žádném nástroji neviděl. Jejich chod je tichý a příjemně tuhý. Můžete jimi ovládat řadu parametrů připojených MIDI nástrojů a zařízení (záleží jen na vašich požadavcích) a také kompletní mixy vašeho připojeného DAW, kde myslím v plné síle využijete právě výhodu toho, že jsou motorizované. Nad devíti fadery naleznete devět „nekonečných" otočných potenciometrů, kterými můžete ovládat například panoramu stop v sekvenceru, či cokoli jiného co si naprogramujete.

CME má na palubě ještě dalších 8 otočných potenciometrů, které se nacházejí ne levé straně horního panelu, ty však na rozdíl od výše zmíněných mají středovou aretaci a slouží primárně k ovládání parametrů zvuků připojených MIDI modulů. Pod nimi se nachází celkem 16 funkčních tlačítek (ve dvou řadách po osmi), podsvětlených bílou LED diodou (v případě aktivace). V horní řadě jsou tlačítka, kterými budete ovládat všechny funkce nástroje a volit scény. V řadě spodní jsou potom situována tlačítka tzv. zkrácené volby (F1 až F8), pomocí kterých můžete rychle vyvolat požadovanou - předem připravenou - volbu (například určitý zvukový rejstřík).

CME VX 5 má, jak je již z obrázků patrno, také transportní tlačítka, sloužící k ovládání transportních funkcí vašeho sekvenceru. Tlačítka jsou poměrně velká a podobná těm, která naleznete také na mnohem dražších nástrojích firmy Yamaha řady MOTIF. Skvělé! Aby jste měli neustále přehled o tom, co se na nástroji děje, je zde oranžově podsvětlený nevelký displej, který vždy aktuálně zobrazuje stav nástroje, příp. hodnoty, které jsou vysílány.

Myslím, že takto funkčně bohatý nástroj by si určitě zasloužil trochu větší displej a ne jen dvouřádkový LCD s dvakrát šestnácti znaky. Pod tímto displejem nalezneme dalších patnáct tlačítek, která jsou určena k ovládání nástroje (numerická tlačítka pro rychlé vkládání hodnot, Shift, dvojice Dec/No a Inc/Yes a také tlačítka pro listování). Vedle nevelkého displeje se nachází červené datové kolečko pro zadávání hodnot, které je dostatečně velké s příjemně tuhým chodem. Pod ním objevíme dvojici tlačítek Exit a Enter. Ještě níže nalezneme podsvětlený „půlměsíc" s označením CTRL - tedy tlačítko, kterým aktivujeme režim dálkového ovládání, kompatibilní s formátem Mackie Control. Slušné! To je, co se týká předního ovládacího panelu, vše a my se podíváme na zadní stranu nástroje.

Půjdeme-li ve směru zprava doleva, jako první narazíme na síťový vypínač, vedle se nachází plastová pojistka, do které navinete napájecí kabel a tím zabráníte nechtěnému odpojení od nástroje. Dále následuje konektor pro připojení dodávaného externího adaptéru. Jako další jsou v pořadí celkem tři USB konektory, dva z nich slouží jako USB HUB (což je velmi příjemné, protože odpadá další případná investice do externího USB HUBu pro připojení vašich dalších USB zařízení), třetí konektor slouží, jak je již u moderních nástrojů dobrým zvykem, k propojení s počítačem pro přenos MIDI nebo Audio dat. Pokud budete chtít využít interní zvukovou kartu (se dvěma vstupy (Mic/Line) a dvěma výstupy), určitě využijete další konektory v pořadí. Jako první se zde nachází dvojice sluchátkových výstupů s ovladačem hlasitosti, ihned vedle naleznete opět dvojici linkových výstupů (L a R) a také vstupů (Mic/Line) opět s ovladačem citlivosti v podobě malého potenciometru, nacházejícího se vedle nich.

Jako poslední z jackových konektorů na zadním panelu nástroje jsou dva konektory pro připojení pedálů, jejichž funkce je opět programovatelná. Co na VX 5 musím vyzdvihnout a zároveň pochválit, jelikož je na světě v současné době jen málo nástrojů, které tuhle možnost mají, je konektor pro připojení dechového ovladače kompatibilního s ovladačem Yamaha BC 3. Pro ty z vás, kteří jste si jako já oblíbili VL syntézu, či jen toužíte více expresivně ovládat své nástroje, je toto velmi dobrá zpráva a důvod ke koupi tohoto masterkeyboardu. Pokud nebudete využívat pro přenos MIDI dat vestavěný USB port, zcela určitě využijete standardní MIDI konektory, které se zde ovšem nacházejí v poměrně hojném počtu! VX 5 obsahuje jeden MIDI vstup a celkem čtyři MIDI výstupy, což nabízí poměrně slušný komfort k ovládání vašich MIDI zařízení jak ve studiu, tak i při živém vystoupení (je možné například každou zónu na klaviatuře posílat do jiného MIDI výstupu). To je ke konektorům zadního panelu nástroje vše. Zbývá jen zmínit zaslepenou šachtu, do které po odšroubování můžete nainstalovat již zmiňované expanzní boardy. Snad jsem tedy na nic nezapomněl…

Nemá cenu zde detailně popisovat všechny funkce nástroje, jelikož by testík zabral mnoho stran, tak jen stručně. Jelikož VX 5 je nástroj poměrně obsáhlý s mnoha funkcemi a možnostmi, které si můžete nastavit tak, jak vám vyhovují, je zcela na uživateli do jaké míry tento nabízený potenciál využije. Pokud nejste příliš zdatní v MIDI problematice, můžete VX 5 využít k jednoduchému propojení skrz MIDI konektory s vaším zvukovým modulem (či moduly) a jednoduše na ně hrát, případně přepínat banky a zvukové programy.

Tento nástroj však myslím uspokojí i náročnější uživatele, kteří jej mohou využít jako srdce či řídící jednotku celého MIDI/audio studia. Jen pro doplnění, pokud využíváte na vašem počítači operační systém Windows XP, případně Mac OS X, nástroj se vám po zapojení automaticky přihlásí do systému jako Audio i MIDI zařízení, zvolíte jej a můžete pracovat, není nutná žádná další instalace, jak jednoduché. Nástroj má řadu ojedinělých funkcí, které ostatní výrobky na trhu jednoduše nenabízejí, ať je to v prvé řadě vestavěná zvuková karta (jejíž parametry bohužel výrobce v manuálu neuvádí), výše zmiňované motorizované fadery, které vám mohou velmi usnadnit mix vašich nahrávek, nebo větší množství otočných přiřaditelných knobů, tlačítka ovládající transportní funkce vašeho sekvenceru (včetně povelu Record). V neposlední řadě musím zmínit také 12 rychlostně citlivých padů, což se jen tak nevidí. Zopakovat si zaslouží také sice krátký, ale dostačující, Ribbon kontroler, který zcela jistě využijete. Zmínil jsem se, že nástroj umožňuje volbu celkem čtyřiceti stupnic, ve kterých můžete hrát (v nabídce jsou mimo klasické také například Arabian, Bartok, Egyptian, Spanish, Japanese, Hungar, Persian a mnoho dalších), a také na dvanáct různých druhů ladění?!?

VX 5 umí také přehrávat MIDI soubory, jednoduše pomocí dvanácti padů můžete volit party či songy ve formátu SMF 0. Jako u každého slušného masterkeyboardu je i zde možné nastavit současně až čtyři nezávislé zóny s různým nastavením a hrát je současně na klaviatuře, což využijete zejména při živých vystoupeních. Dalším kladem, který tento nástroj má, je jeho rozšířitelnost, kdy si z něj do budoucna může uživatel udělat jednoduše dokoupením některého z firemních expanzních boardů také piano nebo například syntetizér.

Myslím, že se firma CME vydala dobrou cestou a zaplnila menší díru na trhu, jelikož nic podobného, tedy alespoň dle mých informací její větší konkurenti zatím nenabízejí.

Shrnutí

Práce s CME byla do jisté míry intuitivní a vše fungovalo jak má a pokud tomu tak nebylo, problém byl na mé straně. Je to přece jen trochu složitější systém, se kterým se musíte sžít a především si uvědomit, co od něj očekáváte. CME VX 5 mohu doporučit všem, kteří hledají podobné zařízení. Myslím, že stojí za zvážení, případné vyzkoušení. Loučím se s pozdravem… MIDI zdar!