Crafter DE-7/DE33

Tři sestry (part One)
Distributor: 
Cena: 
Ceny v textu

Pošťáci si už pomalu začínají zvykat na pravidelné doručování objemných zásilek od redakce MUSIC STORE.

Ta poslední obsahovala „tři sestry" – kytary korejské firmy Crafter, dva typy cutaway s aktivní elektronikou (DE – 7, DE - 33) doplňuje jedna čistokrevná akustika bez výřezu (D – 30).

O firmě Crafter se toho mnoho nedozvíme ani z literatury, ani na všemocném internetu. Rád se proto s vámi podělím o zážitky, které mi „sestřičky" připravily (jak už to tak bývá, ne všichni sourozenci mají stejné vlastnosti i když by to člověk podle vzhledu očekával).

Pro lepší přehlednost budeme testovat nadvakrát. V prvním článku se podíváme na elektroakustické verze.

DE – 7

DE – 7 je elektroakustická kytara typu dreadnought opatřená výřezem pro snadnější hru ve vyšších polohách (cutaway) a aktivní elektronikou o značenou CRAFTER TIMBER PLUS s pickupem SHADOW. Pořídíte ji za 12 238, Kč (pouzdro není v ceně).

Vrchní ozvučná deska je z masivního cedru (kryje ji transparentní lak), zadní deska a luby jsou mahagonové. Z mahagonu je také krk, hmatník je z palisandru. Obsahuje 20 pražců, je hraněn bílým plastem, důležitá místa pro orientaci na hmatníku jsou z abalonové perleti, z boku hmatníku je kopírují černé tečky. Hlavici zdobí nápis Crafter a ornamenty. Mechanika je stříbrná, uzavřená značky Crafter, kolíky mechaniky jsou plastové. Nultý pražec a kobylkové sedlo jsou plastové, struna h je v kobylkovém sedle odsazena. Struny nejsou uchyceny skrze ozvučnou desku jak bývá u nástrojů tohoto typu obvyklé, ale jsou provlečeny skrz otvory v kobylce stejně, jako např. u ovationů. Ozvučné desky a patka krku jsou hraněny bílým plastem.

Rozeta je zdobena barevným jakoby „vyšívaným" motivem. Vrchní deska je opatřena plastovým krytem, který jí chrání proti odření razantní hrou zběsilých trsátkářů. Matice určená k seřízení průhybu krku je přístupná z ozvučného otvoru, imbusový klíč je v příslušenství. Na lubu je umístěno ovládání aktivní elektroniky. Standardní jack zasuneme do samice, která slouží také jako rolna na popruh. Druhá rolna chybí, takže pokud nechceme mít popruh uvázaný na krku (kytary), musíme zvolit šetrný zásah a rolnu přichytit vrutem. Řemeslné zpracování nástroje je kvalitní, všechny spoje jsou dobře začištěné, nikde jsem nenašel zbytky lepidla.

Stručný popis máme za sebou, přichází na řadu první kontakt. Beru kytaru do klína a zjišťuji stabilitu – lehce se převažuje na hlavici. Pečlivě ladím, mechanika pracuje bez problémů, ladí plynule s příjemným krokem. Rozeznívám prázdné struny prsty. Na první poslech má kytara temnější zabarvení tónu, středy a výšky vítězí nad basy. Zkouším jednotlivé struny: sustain se zdá dobrý, struny nikde nedrnčí. Hraji první akordy s prázdnými strunami. Krk padne příjemně do ruky. Dohmat je tvrdší, basy opět trochu zastřené. Abych dosáhl vyrovnaného tónu, musím při hře prsty přitvrdit palec. Musím si zvyknout na výšku strun nad hmatníkem – slabé éčko v oktávě 5 mm. Zkouším akordy ve vyšších polohách – opět s prázdnými strunami – a zkoumám ladění: uchu zní vše bez problémů, také oktávy ladí (i na ladičce). Je načase vyzkoušet barré. Tvrdší dohmat je znát, musím vyvinout větší sílu, aby zněly všechny struny v akordu. Oceňuji, že i při silném stisku to ladí. Jsou basy pořád potlačené, nebo se mi to jen zdá? Takže si vyzkoušíme pár basových běhů: nejdříve prsty, potom trsátkem (Dunlop 1 mm). Stále mi basy zní jaksi „zahuhlaně". Prozkoušíme, jak jdou struny k sobě. Začneme ve výškách a končíme v basech. Ať zkoumám jak zkou mám, vždycky mi vylezou basy nevýrazné. Prozkouším ještě kombinovanou techniku trsátko + prsty. Teď zjišťuji, proč mi zvuk pořád neleze do uší. Zabarvení basových tónů totiž nějak nechce jít dohromady s barvou středů a výšek. Zdůrazňuji, že se jedná o můj subjektivní pocit. Každé ucho slyší jinak, kolegové z kapely jsou méně kritičtí. Pokud ovšem k trsátku přidám ještě prstýnky, rozdíl je zřetelnější.

Zkouším hrát různé styly a přemýšlím, kde se mi zvuk kytary nejvíce líbí. Pro mě zní jednoznačně nejlépe akordy typu „maj" s použitím prázdných strun. Na druhém místě jsou trsátkové vyhrávky posazené někam do „vyšších středů" Nasazuji také kapodaster, opět musím ocenit ladění.

Zatím jsem hrál nasucho, vyzkoušíme snímač. Podle informací z různých www stránek je kytara opatřena pickupem Shadow a aktivním předzesilovačem Timber Plus. Ten je napájen 9 V baterií. Kromě pouzdra na baterku „škatulka" obsahuje otočný potenciometr volume, tahové potenciometry bass, middle, treble a presence. Po stisknutí tlačítka B – CHK zjistíme stav baterie (červená dioda), stisknutím tlačítka MUTE vyřadíme předzesilovač z provozu (zelená dioda). To je výhodné zejména při živém hraní, kdy nemusíme zasahovat do nastavení kytary, prostě ji vypneme, dáme do stojánku a nemusíme se obávat zpětné vazby. Ovšem něco za něco. Při takovémto počínání vždy riskujeme, že se nám opětovné zapojení „odmění" lupancem. Kytaru jsem zapojil do komba i napřímo do PA. Aktivní el. produkuje poměrně silný signál, potenciometry dovolují vyhrát si se zvukem. Lze dosáhnout akustického zvuku, můžeme hrát i příjemně „najazzle". Šikovným nastavením lze eliminovat i potlačené basy. Ve zkušebně jsem se hraním přes aparát dostatečně vyřádil, rozhodně více sám, než s kapelou, kdy není na nějaké veliké experimentování se zvukem čas. Pro mě nejzajímavější zvuk: pořádně to „vosolit" a požít slide. Bluesové vyjížděčky prostě zní!

Co říci závěrem? Jako celek působí kytara velmi solidním dojmem. Oceňuji řemeslné zpracování. Líbí se mi jak kytara ladí. Jsem spokojen se snímačem. Více by mi vyhovoval měkčí dohmat a výraznější basy. Také bych ocenil nějaký manuálek, podstatné informace v přepravní krabici chybí. Zvuk kytary bych použil všude tam kde neočekáváme folkové cinkání, ale spíše temnější barvu tónu.

DE – 33

DE – 33 je co se týká vzhledu skutečně sestrou předchozího modelu. Liší se jednak použitými materiály, cenou (22 036 Kč), použitým ozvučením (B BAND New Frontier), ale hlavně herními vlastnostmi.

Na vrchní ozvučnou desku použil výrobce masivní smrk (nejspíše Engelman Solid Spruce), ostatní materiály budu hádat, protože se mi nikde nepodařilo sehnat informace o tomto modelu. Zadní deska a luby jsou zřejmě javorové. Mechanika je zlatá, uzavřená značky Grover. Na hlavici je stejně vyvedený nápis Crafter jako u předchozího modelu, také ozdobné ornamenty jsou stejné. Z abalonové perleti jsou orientační značky na hmatníku (ornamenty), ozdobná rozeta a linka na vrchní ozvučné desce. Počet pražců, uchycení strun, kobylka, nultý pražec, kobylkové sedlo, vše identické s DE – 7. I zde chválím solidní řemeslné zpracování.

Zvuk

A jdeme na to. Zachovám „schéma zkoumání". Taktéž tato kytara se při usazení do pohotovostní polohy lehce převažuje doleva. Při prvním ataku strun slyšíme zřetelný rozdíl oproti DE – 7: kytara cinká (masívní smrk), produkuje vyváženější tón. Značková mechanika Grover ladí bez problémů, bez skoků, struny nikde nedrnčí.

Výška strun nad hmatníkem se jeví stejně, přesto má kytara měkčí dohmat. Krk padne dobře do ruky. Kytara hezky zní při folkovém vybrnkávání, ale při silnějším ataku strun trsátkem bych uvítal hutnější tón. Zvuk je „uhlazený", hodí se více na vybrnkávačky a vyhrávky než na syrový beglajt. Ladění je bezproblémové, neublíží ani citlivé použití kapodasteru. Ze všech použitých technik se mi nejvíce líbilo rozeznívání strun prsty (bříšky prstů, přitvrzení strun nehty), použití trsátka (lepší je lehčí atak) a kombinovaných technik zvuku spíše přitíží. Příjemně ale zní sólování a vytahování strun.

Hodně jsem byl zvědavý na použitou elektroniku. Na lubu je upevněna decentně vypadající plastová kruhová výseč (1/4). Název B BAND New Frontier mi nic neříká. V přiloženém prospektu jsem zjistil výrobce: EMF Acoustic Oy Ltd. Finland. Napájení je klasicky 9 V bateríí, ta je upevněna z vnitřní strany kytary pomocí klipu (asi suchý zip). K baterii se dostaneme ozvučným otvorem, ale je nutno sundat struny. Výrobce sice uvádí životnost baterie okolo 340 hodin, ale čert nikdy nespí a určitě by nebylo příjemné uprostřed hraní se zaobírat složitou výměnou. Kytarista má k dispozici tři otočné potenciometry: BOTTOM, EDGE a VOLUME, k indikaci stavu baterie slouží červená kontrolka (LO BATT). Zapojuji do komba a později napřímo do mixu. Při vyrovnaných korekcích (kombo, mix) produkuje snímač čistý, vyrovnaný akustický zvuk, který doladíme korekcemi BOTTOM a EDGE . Výrobcův záměr vytvořit snímač pro akustické nástroje se bez výhrad povedl. I při hraní přes aparát preferuji prstovou techniku. Ta do mých uší leze nejvíce.

Závěrem

Měl jsem možnost vyzkoušet nástroje, které rozhodně nejsou univerzální. DE – 7 provokuje více k razantnější hře, více přitvrdit, využít širší škálu zvuků, zahrát si beglajt ostřeji si zasólovat. DE – 33 je doma v čistém akustickém zvuku, vyžaduje jemnější zacházení. Za to se nám odmění pěkným cinkavým tónem, který se jistě, až se kytara vyhraje ještě vylepší.