Native Instruments Komplete 6

Softwarový balík
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
13 603,00 Kč

Německou firmu Native Instruments netřeba představovat, patří dnes k jedné z nejdynamičtějších firem v oblasti hudebního software. Svým portfoliem pokrývá širokou škálu nástrojů pro tvorbu hudby. Dnes se podíváme na její další novinku, která sdružuje několik osvědčených plug-inů a instrumentů za přijatelnou cenu.

Historicky vzato by jistě nebylo úplně přesné řadit firmu Native Instruments mezi tzv. průkopníky hudebního software. Byla založena v Berlíně roku 1996, což z obchodního měřítka není zase až tak dávno. Avšak od doby svého působení nás pravidelně zahrnuje kvalitními produkty počínaje softwarovými synthesizery, akustickými a elektronickými klavíry, zvukovými moduly, samplery, zvukovými bankami, programy pro DJing a podobně. Mezi poslední trendy v NI patří i vývoj v oblasti hardware, který započal produkčním systémem Kore, následovaným pedálem pro Guitar Rig, dále pak ovladačem pro komplexní tvorbu bicích Machine a úplnou novinkou ovladačem pro DJ software Traktor. Kromě stále se rozšiřující nabídky je třeba počítat i s perfektní prezentací všech výrobků. Výborně graficky zpracovaný web, kvalitní podpora uživatelů a promyšlená cenová politika, to vše přispívá k tomu, že produkty od NI jsou rozšířené po celém světě a že se staly součástí nástrojů používaných profesionály.

Native Instruments Komplete 6 je další zajímavou akcí, kdy za dostupnou cenu získáte několik kvalitních nástrojů; v případě kdybyste měli kupovat tyto nástroje jednotlivě, několikanásobně překročíte cenu tohoto balíku. Co se tedy ukrývá na 6 DVD discích? V prvé řadě je třeba říct, že na vás čekají horké novinky, mezi které patří softwarový sampler Kontak 4, který jsme měli možnost si představit v jednom z předchozích čísel, dále pak virtuální synthesizer Absynth 5, modulární systém Reaktor 5, kytarový efektový procesor Guitar Rig 4, bicí sampler Battery 3 a virtuální instrumenty FM 8 (emulující proslule známou Yamahu DX7) a Massive (moderní synthesizer s otevřenou architekturou, pro dosažení nových zvukových barev). Celkem se jedná o 60 GB dat se 7000 presety zvuků. NI komplete 6 je plně připravený pro nejnovější operační systémy a hostitelské aplikace. Pokud postrádáte Akoustik Piano, B4 nebo simulaci Pro-one Pro-53, do balíku nebyly přidány proto, že už nejsou dále vyvíjeny. Elektrik Piano je součástí Kontakt Library.

Po instalaci je třeba aktivovat produkt pomocí NI Service Center. Aktivaci lze provést i na počítači, který není připojen k internetu (je třeba vygenerovat soubor, který přenesete na druhý počítač, přes stránky NI vygenerujete aktivační kód a ten následně naimportujete do NI Service centra). Všechny plug-iny lze používat i ve standalone módu.

Než se na jednotlivé nástroje podíváme blíž, řekněme si, co mají společného. Téměř všechny Instrumenty Komplete 6 jsou nabídnuty v nové verzi. NI je známá zájmem o své uživatele a tak si můžeme být téměř vždy jisti, že tyto nové verze přinesou vítaný posun k lepšímu. Instrumenty Komplete 6 obsahují indexované knihovny zvuků, využívající tagy pro rychlé vyhledávání a načítání presetů z osvědčené KoreLibrary. Grafická prostředí jsou přehledná a intuitivní. Efektové jednotky VST instrumentů, lze využít i jako VST efekty.

MASSIVE

První instrument z balíku Komplete 6, na který se zaměříme, je synthesizer Massive. Jak už název vypovídá, můžete očekávat propracovaný variabilní nástroj na tvorbu zvuku. Massive vychází z klasické subtraktivní syntézy, obohacené o wavetable syntézu. Základem jsou tři wavetable oscilátory spolu s jedním šumovým generátorem. Oscilátory nabízejí 82 vlnových průběhů, které mohou být mezi sebou morphovány pomocí tzv. Wave Scanningu. Signál z oscilátorů je dále modulován MOD oscilátorem, dvěma filtry, LFO a čtyřmi ADSR obálkami a následně přiveden na efektovou jednotku, obsahující dvě Insert cesty. Konečný zvuk lze doladit equalizerem. Jak je vidět, Massive nabízí více, než na co jsme u jiných synthesizerů zvyklí. Co je však jednou z jeho největších předností, je otevřený routing, kdy každá část synthesizeru, jako například hlasitost oscilátoru, rezonance filtru nebo decay na obálce hlasitosti, může být napřímo modulována až třemi modulačními zdroji najednou. Barevná indikace hloubky použité modulace, která je zobrazena kolem každého knobu je přehledná, takže už na první pohled vidíte, co se bude dít, jakmile pohnete s ovládacím prvkem. K přiřazení modulačního zdroje stačí najet na ikonu kříže a pomocí drag-and-drop ho přetáhnout k požadovanému ovládacímu prvku. Další zajímavostí je možnost využít třetí zdroj modulace jako SideChaning. V tomto případě se třetí zdroj chová jako násobitel dvou zdrojů předcházejících, jeho změnou docílíte dramatických změn zvuku.

Dalšími modulátory jsou dva krokové sequencery (stepper a performer), umožňující rytmickou změnu v čase. K ovládání Massive můžete využít externí MIDI kontroler. Namapování ovládacích prvků pomocí funkce MIDI learn je komfortní a rychlé. Pro ovládání můžete využít i Macro matici, která umožňuje připravit si mapu osmi ovladačů, které budou dostupné i pro ostatní presety zvuku. Můžete si tak napevno naprogramovat, jak se budou chovat například tahové potenciometry na vašem MIDI keyboardu, naprogramovat funkci modulačních koleček a podobně. Z výše uvedeného je zřejmé, že Massive je opravdu modulačním monstrem, který vám dá absolutní svobodu při realizaci vašich zvukových představ. Bohatá banka 420 zvuků, s možností filtrování podle kategorií je toho jasným důkazem. Najdete zvuky od nařízlých leadů, přes atmosférické pady až k experimentálním ruchům. Grafické rozhraní je přehledné, téměř vše co potřebujete najdete na hlavní obrazovce SYNTH. Další dvě ATTRIBUTES a BROWSER vás provedou výběrem presetů podle kategorií s možností filtrování, tak jak jsme už od NI zvyklí.

ABSYNTH 5

Dalším instrumentem je semi-modulární synthesizer Absynth, určený především k vytváření atmosférických ploch, morphujících textur a komplexních zvukových fragmentů, který nejvíce ocení zvukoví inženýři, skladatelé ambientní hudby, filmoví tvůrci a experimentátoři. I přes to, že v nabídce čítající 1800 zvuků najdete i standardní hudební nástroje, hlavní doménou Absynthu je tvorba dynamicky měnících se zvukových barev. Tomu napovídá i grafické rozhraní Absynthu, působící lehce mysteriózním dojmem. Architektura synthesizeru vychází ze tří kanálových cest, obsahujících vždy modul oscilátoru a dva volně definované moduly. Do nich lze naroutovat další dva modulátory z 19 zvukových procesorů, jako jsou filtry, waveshapery a podobně. Následně signál prochází Master sekcí nabízející další waveshaper, filtr a efektovou jednotku. I přes to, že Master sekce spolu s moduly oscilátorů mají pevné propojení, ostatní moduly lze volně definovat a propojovat mezi sebou, což přináší široké zvukové možnosti. Zdrojem signálu oscilátoru může být okolo 200 přednastavených průběhů, dokonce si lze křivky i ručně nakreslit. Možnost editace křivek jejich překreslením se týká i LFO a obálek. Celá koncepce Absynthu je navržena tak, aby téměř všechny parametry mohly být řízeny po MIDI. K tomu poslouží sekce MACRO CONTROLS, sdružující skupinu parametrů ovládaných externími kontrolery nebo automatizací sequenceru. Zajímavostí je i to, že k jednomu #CC kontroleru můžete přiřadit více parametrů najednou. Novinkou páté verze Absynthu je funkce Mutator, umožňující vybírat konkrétní atributy zvukového programu a aplikovat je na jiný. Vytváření nových zvukových barev touto metodou je velmi jednoduché a efektivní. Při aplikování Mutatoru můžete využít i funkce Random, která vytváří ve zvuku tajemné nepravidelné změny.

Efektová jednotka nabízí netradiční efekty: Pipe, MultiComb, Multitap, MultiEchoes, Resonators a Aetherizer. Poslední z nich je další novinkou páté verze, fungující na principu rozkladu zvukového vzorku na malé částečky, které mohou být zpětně přehrávány různou rychlostí a laděním. Absynth 5 lze použít i jako efektovou jednotku. Nechybí ani plná podpora Surroundu.

FM8

Posledním synthesizerem z balíku Komplete 6 je synthesizer FM8 postavený na FM syntéze, která byla poprvé představena na nástroji Yamaha DX7 v roce 1983. Zhruba před pěti lety firma Native Instruments uvedla první klon tohoto proslulého nástroje, který mimo jiné uměl načítat i originální zvuky z DX7. FM7 si získala velkou přízeň pro své jednoduché ovládání a zvuk. FM8 posouvá možnosti práce s FM syntézou dále, ačkoliv pochopit princip FM syntézy není vůbec jednoduché, natož vytvořit zvuk, který by odpovídal přesně vašim představám. V rychlosti řečeno FM syntéza se skládá z tzv. operátorů (zdrojů), které mohou být různě propojovány mezi sebou do tzv. modulační matrice. Aby to nebylo jednoduché, výstupy operátorů lze feedbackem posílat zpět na vstupy operátorů předchozích. FM syntéza nabízí několik schémat zapojení matrice. Výměnou jednoho zapojení za druhý získáte takový diametrálně odlišný zvuk, jaký byste pravděpodobně asi ani nečekali. Z toho důvodu NI nabízí tzv. Easy Edit, sdružující možnost ovládání základních parametrů jako jsou obálky, LFO, charakter zvuku, přímo z jednoho panelu. Pokročilá editace ovšem samozřejmě nebyla vynechána, najdete ji v sekci Expert.

Grafické rozhraní FM8 oproti předchozí verzi doznalo značných změn. Bílošedé odstíny jsou příjemné na oči a zvyšují přehlednost. FM8 byla obohacena i o efektovou jednotku, nabízející 12 efektů, dále pak o arpeggiator obsahující paternový sequencer s matricí o délce 32 kroků. Kromě výšky noty nám nabízí i možnost změny akcentu, pořadí přehrávání, změnu délky not a frázování. Další novinkou je možnost morphování až mezi čtyřmi zvuky najednou. Obrazovka EASY/MORPH obsahuje čtverec s křížem uprostřed. Do každého rohu čtverce lze z knihovny přetáhnout libovolný zvuk. Pohybem kurzoru po čtverci v osách X/Y dochází k prolínání mezi jednotlivými zvuky. Pohyb lze samozřejmě automatizovat a přiřadit ho CC kontrolerům. Samozřejmostí je opět prohlížeč zvuků ve formátu KoreSound, obsahující 960 presetů rozdělených do kategorií.

Kontakt 4

Balík Komplete 6 obsahuje i dva samplery. Prvním z nich je Kontakt 4, který jsme si představovali v jednom z předchozích čísel Music Store. Čtvrtá verze tohoto populárního sampleru doznala několik výrazných změn. Knihovna zvuků byla kompletně přepracována a vylepšena o možnost vyhledávání pomocí tagů, s možností filtrování podle typu objektů Kontaktu. K dispozici jsou nyní i nové zvuky z proslulého orchestrálního balíku Viena Symphonic Library. Díky novému způsobu zpracování zvuků metodou AET, Kontakt 4 nabízí možnost morphování zvuků mezi jednotlivými samohláskami. Celkově knihovna nabízí zvuky o velikosti 44 GB, navíc v novém grafickém designu využívajícím tzv. „Multi Scripts“ a technologii KSP (Kontakt Script Processor). Díky těmto inovacím předpřipravené programy nabízejí možnost okamžité změny základních parametrů zvuku. Elegantní vzhled zvyšuje přehlednost. Multi Scripts umožňují výrobcům třetích stran nabídnout stejný komfort i pro jejich produkty. Další výraznou změnou Kontakt 5 je nová technologie komprese, který redukuje velikost vzorku až o 50%. Tímto krokem NI otevírá možnost využít větší polyfonii nástrojů a nebo komplexnější zvukové knihovny.

Battery 3

Druhým samplerem, který si také získal oblibu u uživatelů je bicí sampler Battery 3. Základem je matrice se 128 buňkami, do které lze nahrát jakýkoliv zvuk. Zvuky lze na sebe vrstvit, měnit obálku, směr přehrávání, přiřazovat k MIDI klávesám a podobně. Battery ocení především bubeníci, kteří ji mohou použít jako zvukový modul pro své elektronické bicí. Zvuková knihovna čítá více než 100 bicích sad od akustických barev přes elektronické až ke klonům legendárních beatboxů. Programy z knihovny obsahují vrstvené zvuky reagující na sílu úderu, s kompletním nastavením sterea a efektové jednotky. Battery nabízí i možnost ovládání artikulace a výrazu, jako je například imitace odskoku paličky, rollování, přírazy a podobně. Funkce Humanize dává naprogramovanému zvuku větší přirozenost tím, že při přehrávání nepatrně mění výšku tónu a přesnost úderu. Battery má i jednoduchý editor pro střihy a kopírování částí vzorku. Loop Editor umožňuje práci až se čtyřmi smyčkami. Sekce MODULATION obsahuje dvě LFO, obálku a modulační matrici s osmi tahovými potenciometry, ke kterým můžete jako zdroj přiřadit CC kontroler, obálku atd. a ovládat jimi jakýkoliv parametr filtru, obálky, equalizeru. Nechybí možnost změny ladění, saturace a dokonce i startu a délky smyčky. Efektová jednotka umožňuje aplikování efektů Lo-fi, Saturator, EQ/Filter, Compresor a Inventor na úrovni buňky a nebo využít efekty v Master sekci. Výstup jednotlivých buněk lze směrovat až do 16 stereo výstupů, které lze dodatečně efektovat na úrovni sequenceru. Battery 3 byla od předchozích verzí obohacena o browser, s možností prohlížení i celých kitů, vytvořených v Battery.

Reaktor 5

Dalším instrumentem Komplete 6 je modulární kolos Reaktor 5. Jedná se o profesionální audio-procesing systém s otevřenou architekturou, umožňující využívat jakýkoliv druh syntéz, variabilního samplingu, volného efektování od relativně jednoduchých analogových synthesizerů až po složité komplexní systémy. Reaktor 5 nabízí 23 inovativních nástrojů včetně kompletní knihovny z Reaktoru 4. K tvorbě nových instrumentů můžete využít stovky nástrojů a efektů. Záleží jen na vás, co použijete a jakým způsobem jednotlivé moduly mezi sebou propojíte. I přesto, že Reaktor obsahuje připravené nástroje k okamžitému použití, zorientovat se v něm vyžaduje čas a velkou dávku trpělivosti. Pokud chcete opravdu proniknout do tvorby syntézy a objevovat kouzla otevřené architektury, která vám dává téměř absolutní svobodu, nevyhnete se prostudování téměř 500 stránkového manuálu, neustálého testování a elaborování. Výsledek ale bude stát za to, protože podobných systémů na trhu není mnoho. O velké popularitě hovoří i blogy, na které vlastníci Reaktoru umisťují své vlastní instrumenty, takže i vy máte možnost dostat se k zajímavým nástrojům, které zásadním způsobem obohatí váš zvuk. I přes to, že Reaktor nabízí zvuk standardních synthesizérů, jeho sílu vidím v instrumentech vytvořených na bázi sequencingu, samplingu, paternového frázování a podobně. Rozklady smyček a jejich následné přehrávání a efektování v závislosti na MIDI změnách a modulacích dávají přístup k prostředkům, které nikde nenajdete. Lo-fi bitcrushery, polyrytmické groovboxy, samplery s možností ovládání v reálném čase, granulární rythmery, paternové bicí sequencery, paralelní efektové jednotky, je toho opravdu hodně. Pokud už vás standardní styl skládání hudby nudí a rádi experimentujete, Reaktor bude tou správnou volbou.

Guitar Rig Pro

Kromě instrumentů najdete v balíku Komplete 6 efektový procesor Guitar Rig, určený především pro kytaristy a basové hráče. Guitar Rig vychází v několika edicích, verze Pro je ta nejvyšší a nabízí celou řadu aparátů, které díky vylepšeného modelování kabinetů a mikrofonů zpracovávají příchozí signál bez latence. Nová verze Guitar Rigu obsahuje celou řadu vítaných vylepšení. Hlavními z nich jsou lepší zvuk, stereo procesorování, přepracované ovládání efektů pro práci s časem, vylepšený zvuk u efektů, pracujících s přelaďováním vzorků. Prohlížeč konečně také pracuje s tagy. Přibyly i nové moduly, jako „Control Room“, umožňující kombinovat až 8 studiových mikrofonů, dále pak dva modely lampových zesilovačů „Hot Plex“ a „Jump“, využívající technologii Dynamic Tube Response. Celkový počet efektů dosáhl čísla 48. Jednotlivé moduly jsou nahrávány do nástrojového racku stejně jako u Kontaktu. Všechny ovládací prvky jsou ihned k dispozici. Od předchozí verze můžete ke Guitar Rigu koupit i MIDI ovladač Rig Kontrol, který nabízí 8 tlačítek a jeden modulační pedál.

Závěr

Native Instruments Komplete 6 je vyvážený balík, obsahující kvalitní nástroje pro tvorbu hudby. Pokud jste si produkty od NI již dříve oblíbili a patříte ke zvukovým experimentátorům, bude pro vás Komplete 6 velice dobrou volbou. Sám jsem si hodně oblíbil Absynth 5 a Kontakt 5 a Battery už delší dobu používám spolu s bubeníkem. FM8 je příjemná volba pro FM syntézu, dobře se ovládá a rychle se s ní pracuje. Massive nabízí nová zvuková spektra, Kontakt je propracovaný sampler s pokročilými funkcemi a konečně Guitar Rig spolu s Rig Kontrolem bude zajímavou alternativou pro kytarové a basové hráče, kteří se hledají levné a lehce přenosné řešení.