H&K Warp Factor

Temný útok
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
4 460,00 Kč

Nohy zatvrzelých hard rockerů se třesou, heavy kytaristi v kožených oblečcích kroutí nechápavě hlavami, bluesmani zalézají do děr…

ale srdce mladých nu metalistů plesá - firma Hughes & Kettner na ně myslí a nabízí distortion, který si hravě poradí s laděním jejich sedmistrunných kytar.

Měl jsem takový nápad začít tuhle recenzi oblíbeným klišé všech testerů, a sice vyložit vám na úvod význam slova Warp a pokusit se najít nějakou spojitost s jeho funkcí, ale jak jsem zjistil, žádný z možných významů tohoto termínu se mi nijak zvlášť nezamlouvá (snad jen „pohnojit náplavem", ale nezdá se, že by to nějak přímo souviselo se záměrem výrobce), takže to vzdávám.

Vězte proto, že přístroj pojmenovaný Warp Factor, který jeho výrobce i distributor počastovali atributem „Energie z temnot", představuje distortion, ale ne ledajaký. Základním konceptem celé série Warp, jež kromě tohoto pedálu zahrnuje i lampovou a tranzistorovou hlavu či komba, je totiž nabídnout zvuk optimalizovaný pro kytarovou hru v nižším ladění. Asi tušíte, že se chce výrobce tak trochu svézt na tom, co zrovna letí - což jsou v tomto případě různá „moderní" podladění - od Dropped D (tedy „basové" E na D) až k rozsahu, který nabízejí stále rozšířenější sedmistrunné kytary (tedy H, resp. B). Celá série Warp představuje produkty, které jsou optimalizovány právě pro vyšší zkreslení a lepší přenos nižších frekvencí.

Nejde přitom jen o to, že by na vás chtěl zase jen někdo vydělat peníze, faktem totiž je, že standardní aparáty jsou často „naladěny" plus mínus na standardní ladění a pokud se dostanete třeba až ke zmíněnému H (ne-li ještě níže), některé to zvládají v pohodě, jiné docela dobře, ale jsou i takové, které začnou dělat kolikrát pěknou paseku a nedomluvíte se s nimi po dobrém ani po zlém.

Přitom už nejde o nijak výjimečnou záležitost - více než 10 let používají taková ladění lidé jako Steve Vai, John Petrucci, osvojili si je i hráči různých extrémnějších undergroundových stylů (HC, death, grind). Velký hřebíček do rakve běžnému ladění zatloukl i Korn a celá vlna hudebními analytiky označovaná „nový" metal. A samozřejmě, hrát nu metal na šest strun je naprosto směšné, takže… Ale dost už, pojďme k věci.

Faktor deformace

Tak ještě jednou, Warp Factor je distortion (na podlahu) speciálně navržený pro hru v nižším ladění a co je důležité, je určen především pro ty, kdo mají rádi vyšší míru zkreslení, tedy high-gain. Má velice elegantní až futuristický design, i když barevné provedení krabičky v černé s černými (vylisovanými) popisky potenciometrů vypadá ve finále poněkud nevýrazně až ošizeně. Pouze bílá linka na potenciometrech napoví jaká hodnota je nastavena, stupnice kolem knoflíků však k dispozici není.

Naštěstí jde jinak o jednoduché a svým způsobem nijak zvláštní zařízení - zmíněné potenciometry jsou mezi vstupem a výstupem vlastně jen tři plus dva spínače. Potenciometr Gain nastaví množství zkreslení, Level ovlivňuje úroveň výstupu. Mezi nimi je pak ještě tajuplně nazvaný ovladač Warp, tedy jakési poznávací znamení tohoto pedálu. Jde o ekvalizační prvek pro úpravu střední frekvencí - směrem doleva středy vytahuje (podle výrobce 250 - 1 000 Hz), doprava pak středy okolo (střední) hodnoty 500 Hz odřezává a zároveň lehce pozvedne presence (3 kHz). Spínač Sub, toť další zajímavost - nenápadný velikostí, nápadný zvukově - posiluje spodek na frekvenci 90 Hz, což by měla být rezonanční frekvence typického 4 x 12" reproboxu.

Nepřekvapí vás, že poslední prvek - stříbrný spínač ve spodní části - slouží pro nožní ovládání zapnuto/bypass. Jinak je odlitek, který tvoří kovové šasi příjemně těžký, bytelný a s gumou vespod, takže vám na podlaze neujede. A pro úplnost - konektory jsou tři: vstup, výstup napájení, napáječ v balení je a nemožnost napájení pomocí baterií mi osobně nevadí, protože jej nepoužívám. Takže tohle máme z krku.

Nářez 2004

Ovladač zkreslení v první polovině průběhu nabízí méně až středně zkreslené zvuky. Celkově jsem ale dospěl k závěru, že se tento pedál hodí spíše pro ty, kdo mají rádi střední a vyšší míru zkreslení. Koneckonců podle informací výrobce, není pochyb o tom, že právě to měl i v úmyslu a z tohoto pohledu, ani nemá smysl si takový distortion pro méně zkreslené crunche pořizovat. Nejpozději od poloviny (podle síly snímačů) se už dá mluvit o vyšším až velkém zkreslení, a tady už jsme doma. U rozumné míry zkreslení je zachována dynamika hry i čitelnost projevu. Maximální zkreslení se podle mého už ani pro ty hutnější riffy nehodí, ale při melodické lince nabízí dobrý sustain.

Středový ovladač Warp příjemně překvapí rozsahem nastavení, paleta zvuků je opravdu široká: Vlevo je plno středů, úplně vpravo zase prakticky žádné a mezi těmito krajními polohami (které jsou spíše za hranicí použitelnosti) je možné nastavit velice solidní zvuky velmi odlišného charakteru, což je velké plus. Warp Factor se dobře chová v basech a spínač Sub je umožňuje ještě více nakopnout - nastavený je, řekl bych, velice dobře a je to skutečně pořádný nářez (je jen škoda, že tento parametr nenabízí více úrovní nastavení). Docela brutálního zvuku zde dosáhnete i u ladění do D, a to má k 7strunné kytaře ještě hodně daleko. Na druhou stranu v techničtějších a rychlejších pasážích může být basů i při utlumených strunách a nepříliš velkém zkreslení až příliš, na úkor čitelnosti.

Pro úplnost několik krutých pravd: Bavíme se o solid-state distortionu, který nabízí zcela jednoznačně „tranzistorový" zvuk, zejména s tranzistorovým koncem to u některých poloh dosti pocítíte, i když charakter zkreslení je sám o sobě zdravý. To připomínám jen proto, aby někdo neupadl v omyl. Jinak je ale potřeba dodat, že právě v oblasti, do které Warp míří, není taková vlastnost na škodu, právě s „tranďáky" lze při vysokém zkreslení a nízkém ladění dosáhnout moderního, hutného zvuku a často se to takhle používá. Ačkoliv má dosti gainu i pro sólovou hru, postrádá zvuk podle mého dostatečnou hloubku a tady bych jej osobně nepoužil, i když nevylučuji, že se najde někdo s opačným názorem. I kvalitní lampový konec udělá své.

Upozorňuji, že vše, co bylo řečeno, značně závisí kromě koncového stupně i na reproduktorech (zejména u těch nižších ladění) - jestliže samotný reproduktor není schopen takové spektrum z hlediska frekvence a dynamiky dobře přenést, Warp vás nezachrání. A jsme vlastně tam, kde jsme začali. Na druhou stranu dobrého výsledku jsem dosáhl i u obyčejného komba s jedním dvanáctipalcem.

Zakončení

Warp Factor se mi jeví vhodný a zajímavý pro „moderní" riffování. Dají se vykouzlit pěkně hutné, ostré a aktuální zvuky, které jsou podpořeny správným nastavením korekcí tak, aby to při nižším ladění pořádně zadunělo. Na závěr si však neodpustím poznámku, že cena zhruba čtyř a půl tisíce Kč, za kterou se pedál prodává, mi připadá docela vysoká. Nejsou to extrémně velké peníze, které budete střádat půl života, spíše bych dnes za podobnou částku čekal funkcionalitu přece jen trochu širší, než nabízejí „tři poťáky a jeden čudlík". Moderní metal se dá hrát i na běžný aparát a tohle je pořád jen obyčejný distortion, i když vůbec ne špatný.