Dave Smith Instruments (DSI) Evolver

Jednohlasý syntezátor
Autor: 
Cena: 
435,00 Kč

Copak je to za modrou krabičku? Další z nekonečné řady aranžérů či komposérů? Ale, ale, věci nemusí být tím, čím se zdají. Zvlášť zde je omyl nasnadě.

Preview

Dave Smith Instruments. Kdo je Dave Smith? Neznáte? Tak čtěte, pro pochopení Evolveru je to veliká nápověda. Pan Smith založil firmu Sequential Circuits, která byla v polovině sedmdesátých let přední společností vyrábějící syntetizéry. Zde navrhl řadu nástrojů, z nichž nejznámější je první programovatelný a polyfonní syntetizér na světě - Prophet 5. Syntetizér, který zní v nahrávkách všech žánrů hudby a dodnes je vysoce ceněným kouskem (a s jehož VSTi napodobeninami se setkáte snad v každém hudebním počítači:-).

Z produkce SCI jmenujme ještě např. Prophet 600, první syntetizér s MIDI, o jehož zavedení se Smith také zasloužil, SixTrak, první multitimbrální syntetizér nebo Prophet VS s unikátním zvukem díky vektorové syntéze. Po skončení SCI Dave Smith pracoval v Yamaze na konceptech fyzikálního modelování a softwarových syntetizérech (polovina osmdesátých let!). Následovalo působení u Korgů, kde jeho skupina přivedla na trh úspěšný a zvukově originální Wavestation, částečně vycházející z Prophetu VS. Pak se stal prezidentem společnosti Seer Systems a představil v roce 1994 na objednávku Intelu první softwarový syntetizér na platformě PC. Jeho druhé generace se prodalo přes 10 milionů a běhal na AWE kartách od Creative Labs. Třetí generace, pojmenovaná Reality, byla označena Electronic Music magazínem jako nejlepší syntetizér všech dob.

Zatím poslední jeho společností je Dave Smith Instruments (DSI) a posledním syntetizérem rodina Evolverů. Evolver existuje ve čtyřech podobách - monofonní desktop (který byl uveden jako první), monofonní klávesová verze, 4hlasý PolyEvolver jako rack 1HU nebo v klávesové verzi. Kromě počtu hlasů a layoutu se neliší. Výroba začala na přelomu let 2002 a 2003 a momentálně jsme ve verzi operačního systému 3.

Hardware

Nyní se budeme bavit o desktopu. Masivně provedená kovová krabička s třinácti mikrospínači, osmi enkodéry a tříznakovým sedmisegmentovým displejem. Hornímu panelu dominuje 8 (tlačítko) x 8 (enkoder) x 2 (shift) matrice ovládacích parametrů. Díky této logice je ovládání rychlé a snadné. Proto jsem si raději pořídil desktop než PolyEvolver rack s pár tlačítky, ačkoliv čtyři hlasy by právě zde nebyly k zahození. Myslím si ale, že ovládání a rychlost přístupu k parametrům do značné míry ovlivňuje "fun-faktor" zařízení a jeho následné používání v praxi. V případě potřeby vícehlasosti je však možné Evolvery řetězit.

Na zadní straně je vstup pro napáječ (který má přibaleny redukce pro americké, britské a evropské zásuvky:-), MIDI trio, regulovatelný levý a pravý vstup a levý a pravý výstup (který dokáže pohánět i sluchátka). Všechno je přehledné až na zkratky parametrů na tříznakovém dispeji. Dají se sice zapamatovat, ale minimálně zpočátku manuál nezakládejme příliš hluboko.

Evolver je mix tří zařízení v sobě, každé potřebuje trochu jiný přístup, ale vzájemně se doplňují. V první řadě je to syntetizér, pak čtyřstopý 16-ti krokový sekvencer a navíc stereofonní efektový procesor.

Syntéza

Syntetizér je unikátní strukturou. Částečně subraktivní analogový syntetizér, částečně wavetable, částečně FM, a to všechno v paralelním a prakticky nezávislém dvoukanálovém uspořádání. Každý kanál začíná digitálním oscilátorem (DCO), využívající 12-bit vlny Prophetu VS a zároveň poskytující prostor pro uložení uživatelských vzorků. Digitální oscilátory obou cest se mohou ovlivňovat frekvenční (FM) nebo kruhovou modulací (RM). Po převodu v DA převodníku (všechny 24 bit/48 kHz) na analogový signál míří do prvního mixu, kde se přidává analogový oscilátor (VCO) s tvarem vlny pila, triangl, pila-triangl mix a čtverec s proměnnou střídou (PWM). Pokračuje analogový filtr - dolní propust s rezonancí 24 dB/oktávu (VCF) a napěťově řízený zesilovač (VCA). Poté se signál digitalizuje a následuje jednotka určení panorámy (PAN), po které může pokračovat do digitálního filtru - horní propust bez rezonance (HPF) - lze vypnout nebo přemístit pouze na externí vstup. Pokračuje odbočka pro laděnou zpětnovazební smyčku (signál se přimíchává k digitálnímu oscilátoru) a může následovat digitální distortion (opět lze vypnout nebo přemístit pouze na externí vstup). Signál pak pokračuje do tří nezávislých delayů (společné pro oba kanály), následuje modul HACK, což je regulovatelný snižovač bitového rozlišení. Poslední DA převodník posílá na výstupní jacky vzniklý zvuk. Do bodu zapojení digitálního oscilátoru se ještě může přidat bílý šum a externí signál. V tom případě postupuje přes převodník, hack, volitelný HPF a volitelný distortion, kterým asistuje spouštěč obálky a peak holder.

K dispozici jsou navíc tři velmi rychlé obálky, první je pevně svázaná s VFC, druhá s VCA, třetí volně přiřaditelná. Nabídku doplňuje i 4 LFO (30 sekund až 261 Hz, synchronizovatelné via MMC + násobiče nebo děličky) a 4 modulátory (zdroj-úroveň-cíl). Modulačních zdrojů je 25 (mezi nimi třeba i oba digitální oscilátory), cílů 69.

Sekvencer

Sekvencer má čtyři stopy s maximálně 16 kroky. Samozřejmě nemusí ovládat pouze spouštění not, ale třeba ladění filtru, úroveň FM, délku delaye nebo číslo vlny digitálního oscilátoru, prostě modulovat zvuk, ev. být směrován na MIDI výstup a ovládat externí zařízení. Každá stopa má nezávislou délku, první může být dlouhá třeba 12 kroků, druhá pět atd. Spouštění je možné tlačítkem Start, stiskem klávesy ovládací klaviatury nebo detekcí signálu na vstupu pro externí signál. Spouštěč může začít sekvenci od začátku nebo respektovat její probíhání.

Hodiny interní nebo řízené externím zařízením (MMC + násobiče nebo děličky).

Paměti a MIDI

Pamětí pro programy je 128 x 4 banky, tedy 512. Každá z nich obsahuje nastavení syntetizéru a data sekvenceru. Všechny jsou RAM, ale Evolver je od výrobce naplněn širokým spektrem zvuků a sekvencí, demonstrující možnosti nástroje. Některé si vystačí s interním sekvencerem, některé potřebují externí klaviaturu a jiné zase signál na vstupních konektorech. Verze OS 1 měla banky pouze 3, čtyři banky jsou od verze 2. Operační systém je v EPROM a uživatelsky přepsatelný, zdroje jsou na webu DSI. Pouze změna na verzi 3 vyžaduje výměnu chipu (za 25 $). Ale kromě několika minoritních změn to není až tak nutné. Otázkou jsou budoucí upgrady, zřejmě budou vázány na novou HW konfiguraci.

MIDI řízení umožňuje ovládání všech parametrů via SysEx, ve verzi 3 nově některé vybrané (asi 50 parametrů) přes běžné CC. Encodery vysílají aktuálně nastavovaný parametr, nahrání sekvence se změnou je tak velmi jednoduché. Samozřejmostí jsou dumpy pamětí. Zajímavé je dálkové řízení tlačítek a možnost poslat Waveshape data dump do digitálních oscilátorů (32 volných pozic a shape může být 12 nebo 16 bit). K Evolveru je k dispozici software, který toto řeší. Neméně zajímavé je SysEx ID DaveSmithInstruments, které je shodné se Sequential Circuits (aby ne, když je to jednička, já bych se jí taky nevzdal :-)).

Zvuk

Jsem zvídavý, vždycky mě zajímá, jak a z jakých součástek je zařízení postaveno. A z konstrukce Evolveru nemůžu spustit oči, v analogové části hi-endové operační zesilovače OP275, vynikající rail-to-rail TLC2272 a řada dalších jakostních součástek. Předpoklady k dobrému zvuku jsou ;-).

A realita to jenom potvrzuje. Zvuková kvalita Evolveru je velmi vysoká, zvuk má dynamiku a říz, je skoro hmatatelný. To co je u levných synťáků a VSTi problém, zde se zdá být naprostou samozřejmostí. Dominují barevné zvuky a textury, které díky dvoukanálovému uspořádání signálové cesty znějí netypicky a avantgardně, rozhodně by člověk nehádal za zdroj jednohlasý nástroj. Silné jsou leady, třeba při mírném odladění jednotlivých oscilátorů. Na basy se Evolver hodí taky, ačkoliv nejde až do spodních oktáv. Díky opravdu rychlým obálkách se daří různé perkusivní zvuky. Naopak tenké cinkavé zvuky se tvoří těžko, vždycky mají tendenci přeběhnout k vlně tlustých zvuků. To samé, studené ledové zvuky, ty z Evolveru nedostanete. Vzorky z Prophetu VS zní měkce a příjemně, k oběma analogovým oscilátorům se výborně hodí. Škoda, že i na VCO nelze použít ring modulaci, alespoň že jdou synchronizovat. Vnitřní převodníky se poměrně snadno přebudí (indikuje dioda clip na panelu), zkreslení lze ale občas použít kreativně - používá ho mnoho předváděcích zvuků, ovšem při větších úrovních je rušivé (nutno stáhnout VCA úroveň). VCF je snadné dovést do samooscilace, HACK modul přidává digitální zkreslení, které právě v kombinaci s hladkým filtrem dává nezvyklé výsledky. HPF naopak svojí "průhledností" nezastírá digitální původ. Digitálnost u distortionu už ale trochu vadí, navíc by mu prospělo jemnější odstupňování, zabírá příliš zhurta. Ale to je spolu s neexistující ring modulací na VCO jediná moje výtka k Evolveru. Možná ještě provedení enkodérů, mají aplikovaný akcelerátor a občas přeskočí i při pomalém pohybu o víc než jednu hodnotu. Tím však s negativy opravdu končím, Evolver je vynikající nástroj.

Finále

Možnosti jsou fantastické, zvuk šťavnatý a inspirativní, takový, že se k němu uživatel/hudebník velmi rád vrací. Není to analog, i když tak občas dokáže znít, není to digitál, ačkoliv některá nastavení dávají zapomenout analogové části. Sekvencer posouvá život zvuku do dalších úrovní, externí vstup dává šanci ostatním nástrojům ve studiu poznat signálové cesty malé modré krabičky.

Nejlepší seznámení s Evolverem doporučuji přes interní sekvence, nasadit si sluchátka, poslouchat a zkoušet, co pro nás v Kalifornii připravili a co to udělá, když se nějaký parametr změní. Chvilku to zabere, ale logika se brzy ukáže a shoduje-li se v hlavních rysech s naší, poměrně rychle následuje stav zamilovanosti :-).

btw: DSI nemá v Čechách zastoupení.

Evolver si lze ale objednat buď přímo z továrny v USA (cena + poštovné + clo + DPH).