Gibson ES 137 Classic

... dost dobrý!
Distributor: 
Cena: 
54 900,00 Kč

V článku by se měl čtenář dozvědět vše podstatné o hlavní hrdince dalšího testu. Přímo z USA, z Memphisu, přiletěla krásná nízko-lubová elektro-akustická kytara Gibson ES 137 C, uložená v kvalitním tvrdém kufru a ten ještě pro jistotu v „papun-deklovém“ obalu, na kterém není možné přehlédnout nápis: „Only a Gibson Is Good Enough“ – „Jedině Gibson je dost dobrý“. Pokusíme se nyní objektivně zhodnotit pravdivost reklamního sloganu světově proslulého kytarového „obra“.

První model s označením ES (Electric Spanish) 150 spatřil světlo v minulém století, v roce 1936 (!). Rok 1949 přinesl první cutaway model, ES 175 a v roce 1958 byla vyrobena první semi – hollowbody kytara, ES 335. Letošní rok přinesl novou sérii ES 137. Ta obsahuje ES 137 P s otevřenými humbuckery, ES 137 Custom s šestipolohovým VARITONE a ES 137 Classic, kterou se budeme podrobněji zabývat v následujících řádcích.

Popis

Po otevření pouzdra se naskytne pohled na krásný nástroj, našem případě v provedení Heritage Cherry Sunburst (výrobce nabízí ještě tři další tři druhy povrchové úpravy). Na klasické „gibsoňácké“ hlavě je zlatá ladící mechanika Grover Keystone, nápis Gibson, označení ES 137 a zvonečkový kryt matice seřízení průhybu krku. Na zadní straně krku je vyraženo výrobní číslo 00443736, z první a páté číslice zjistíme rok výroby nástroje: 03. Krk je ze tří kusů javoru - typu 1959 Les Paul zakulaceného profilu. Na hmatníku z palisandru jsou 22 pražce, sedlový pražec je z umělé hmoty. Orientační značky jsou perleťové trapézového tvaru, na oktávě je vykládané „C“. Hmatník je hraněn bílým plastem. Přední a zadní ozvučná deska i luby jsou ze stejného vrstveného materiálu : vlnkovaný javor, topol, javor. Spoje jsou opět hraněny bílým plastem. Středový blok je vyroben z jednoho kusu mahagonu. Rolny pro popruh a samice pro jack jsou na obvyklých místech. Ve vrchní ozvučné desce jsou dva „f“ otvory. Struny jsou uchyceny ve struníku Stopbar a vedou přes kobylku Tune-o-matic, která umožňuje doladění oktáv. Plastový pickguard chrání lak kytary před nájezdem razantních trsátkářů. Třípolohový přepínač snímačů pracuje klasicky – horní poloha snímač u krku, střední oba, spodní poloha snímač u kobylky. Čtyři otočné potenciometry ovládají odděleně hlasitost /tónová clona oba snímače a to 490R humbucker u krku a 498T humbucker u kobylky. Na kytaře jsou standardně nataženy struny Gibson Brite Aires .010-.046 (dle informací výrobce určeny pro humbuckery). V příslušenství najdeme klíč pro seřízení krku, návod na obsluhu číselného kódu zámku pouzdra a záruční kartu, kterou po vyplnění odešleme výrobci. Z té se také dozvíme, že kytara je seřízena – action (výška strun), ladění, drnčení strun… Nástroj je dodáván v kvalitním tvrdém pouzdře kanadské firmy TKL a hrdě nese nápis Gibson – Memphis. Pouzdro nástroj při běžné manipulaci jistě dobře ochrání, ale díky poněkud nešikovně umístěnému uchu („moc vzadu“) si musíme dát pozor při nošení zejména po schodech, protože pouzdro je moc při zemi a můžeme jej celkem slušně omlátit, což se nebude líbit zejména ladění přenášeného nástroje.

Na internetových stránkách výrobce se dozvíme, že modely řady ES jsou „hot hybrids“, tedy novinky, které jsou kombinací dvojí klasiky – vzhledu polomasivních gibsonek s jedním výřezem pro snadnější hraní ve vyšších polohách (single – cutaway) a teplého zvuku kytar Gibson Les Paul Classic. Zkusíme tedy

Jak to hraje?

Nejprve v sedě a „bez napětí“ – krk padne do ruky jako ulitý a také s tělem nástroje okamžitě srostete. Zkrátka hned první akordy a tóny jsou s pocitem velmi pohodlného hraní. Kytara produkuje vyvážené a kultivované tóny s tolik ceněným dlouhým sustainem. Bez zesílení bychom si díky nízkému lubu a středovému bloku v kapele moc nezahráli, přijde na řadu jack a komba. Použil jsem několik typů komb a přímý vstup do PA. Ukázalo se, že kvalitní nástroj si poradí skoro se vším. Velmi dobře si kytara rozuměla s komby Epiphone (Ep – 800, EP – 1000R), slušný zvuk lezl i z Torque Trio. Preferuji kombo a mikrofon nebo linku před přímým PA, kombo přeci jenom umožňuje si se zvukem lépe vyhrát. Nejvíce jsem používal kombo Laney EA 120 sám i v různých obsazeních kapely. Před el. vstup jsem ještě předřadil lampový předzesilovač Lamped 2L. Při zapojení do akustického vstupu jsem byl nejdříve překvapen tím, že kytara hraje opravdu hodně elektricky, postrádal ono cinkání akustických nástrojů – však jsou taky humbuckery 490R a 498T osazeny Les Pauly (Standard, Custom, Smartwood…). Přes el. kanál už ale bylo vše jinak, snímač u krku byl dle očekávání bluesovo-jazzově temně jemný a kobylkový snímač nabroušenější s krystalicky čistým tónem. Snímač u krku má hodně hloubek, které se při vyšších hlasitostech občas slévaly. Velká změna nastala u použití zkreslení na Lamped 2L (používám minimální gain pro opravdu malé zkreslení a zesílení na sóla) – zde basy přestaly dunět a oproti čistému zvuku výrazně zeslábly. Přidáváním hlasitosti zvuk nabírá na hutnosti a sustainu, díky středovému bloku se nevyskytnul problém s nežádoucí zpětnou vazbou, tu žádoucí jsem vyvolával pomocí pastičky od Bosse. Pomocí tónových clon, volume potenciometrů i kombinace snímačů lze nastavit slušné množství zvuků přímo určených pro jazz, blues, klasický rock“and“roll, big beat – a to jak na čistý zvuk tak například přes vybuzené lampy. Při použití větších zkreslení si nástroj dokážu představit snad všude, kromě dechovky a operety…. Jelikož se přece jen jedná o lubovku, nedalo mi, abych ES 137 nenahradil mého akustického Furcha, kterého běžně v kapele v některých písničkách používám a ejhle: kytara do nich vklouzla naprosto přirozeně, dalo by se říci až vznešeně a dodala jim barvou svého tónu další rozměr. Nejlépe to snad vystihne unisono spoluhráčů z kapely: „Kup si to.“

Závěrem

Gibson ES 137 C, je nástroj, který vám za hodně peněz (54 900.-Kč) poskytne hodně muziky. Je výborně řemeslně zpracován, poskytuje maximální hráčský komfort, umožňuje hrát všemi možnými hráčskými technikami, všude ladí (a nerozlaďuje se), umožňuje bezproblémové použití capodasteru i v nejvyšších možných polohách. Tón je nosný a znělý při sólech i při akordické hře, až na výjimky se neslévá (přes jinak výborné tovární seřízení bych osobně a subjektivně doporučil nechat si od odborníka pohnout snímačem u krku). Nástroj nešumí, nebručí, je uložený v kvalitním pevném pouzdře (v ceně) a neodmlouvá. Bez výhrad bych kytaru využil v repertoáru naší kapely, který vychází z blues, big beatu i z rockovějšího „písničkaření“. Nejlépe kytaře slušel čistý, případně jen lehce nakreslený tón, stačí jen přepnout snímače, pootočit potenciometry a nástroj vám „vyhoví“. Pokud se vám poštěstí ES 137 vyzkoušet, neváhejte a učiňte tak (nezapomeňte vyzkoušet bottleneck asi tak na 1/2 volume na snímač u kobylky), třeba přiletěla přes oceán právě kvůli vám.