Gibson Lucille (USA)

Nástroj vskutku královský
Distributor: 
Cena: 
73 500,00 Kč

Píše se rok 1949. V té době jsem často hrával v hospodě v malém městečku Twist. Tenkrát byly docela chladné noci a v hospodě, kde jsem hrál se muselo topit. Jednou se dva kluci tak porvali, že začalo hořet. Všichni včetně mě utekli, ale v tu chvíli mi došlo, že uvnitř zůstala má kytara a vběhl jsem do budovy. Celá budova byla ze dřeva a v tu chvíli už celá hořela, začaly padat trámy a já přišel málem o život.

Druhý den jsem se dozvěděl, že ti dva se prali o ženskou. Neznal jsem ji, jen vím, že se jmenovala Lucille. Pokřtil jsem tak svoji kytaru, abych si zapamatoval jednou provždy, že nemám takové věci dělat. Protože druhou kytaru lze získat, ne ale druhého B. B. Kinga.

B. B. King

V roce 1982 spojila své síly firma Gibson s bluesovou legendou B. B. Kingem a vytvořila další tzv. Signature model, což je nástroj vyrobený podle představy a potřeby konkrétního hráče. Pod názvem „Lucille". Stejně tak jako modely například Jimmyho Page, Slasche, je i tato kytara odlišná od běžné produkce.

Popis a konstrukce

Tvarově kytara vychází z velmi úspěšného modelu ES335. Jedná se o tzv. semiakustickou (pololubovou) konstrukci, která je Gibsonovským patentem. Jedná se o syntézu dvou zdánlivě nespojitelných vlastností, typický kulatého zvuku s množstvím adekvót a nízkým náběhem k vazbě.To je dáno především tím, že mezi luby prochází středový špalek (centeblock), který navíc dodává kytaře dlouhý a přirozený sustain.

Korpus je vytvořen javorové překližky a centerblock z masivního javoru. Obě rezonanční desky v ebenové upravě jsou mírně prohnuté a na bocích je nástroj obložen plastem bílé barvy. To spolu se zlatou mechanikou dává kytaře opravdu krásný vzhled.

Krk je vyroben z javoru a je na něm nalepen Ebenový hmatník osazený 22 pražci, celý je olemován bílím plastovým hraněním podobně jako korpus. Opravdu krásně vypadá perleťová intarzie značek ve tvaru obdélníku.

Napínací výztuha krku je ukončena šroubem, který je na hlavě schován pod typickou kovovou krytku zlaté barvy. Je na ní nápis B. B. King. Dále se na ebenově černé hlavě kromě mechaniky blýskají dvě perletí vykládaná jména - Lucille a Gibson.

Krk je opravdu precizně vyroben a padne příjemně do ruky tak, jak jsme u Gibsonů zvyklí.

Hardvare

K černé barvě kytary příjemně ladí zlatý hardware, uzpůsobený pro všechny části kytary. Mechanika chodí velmi dobře, je přesná a drží i při razantním hraní a ohýbání tónů.

Kobylka Tune-o-matic je snadno nastavitelná šrouby zapuštěnými do středového špalku korpusu. Jistě je výhodné jemné dolaďování na struníku tak, jak ho známe na kytarách se zámky, umožňuje totiž přesné doladění kytary. Praktičnost ladění se projeví především přímo za hry.

Kytara je osazena dvěma 490 R/490 T Alnico Humbuckery, zapojenými do sterea. To umožňuje zapojit každý snímač zvlášť do jiného aparátu. Pořadí určuje klasický třípolohový přepínač. Neck, Middle (oba) a Bridge. Každý snímač má k dispozici korekci hlasitosti a tónovou clonu. Pro ty z vás, kterým to připadá zbytečné a nechtějí se tahat na koncert se dvěma comby, lze kytaru samozřejmě zapojit stylem mono. K tomu slouží zdířka na jack více nalevo. Kromě toho je zde k dispozici šestipolohový přepínač Vari-tone, který funguje na principu zvyšování a snižovaní impedance, něco jako pasivní ekvalizer, čímž se vytváří velká škála rozmanitých zvuků.

Kombinací tónové clony a Vari-tone vzniká opravdu nepřeberné množství zabarvení zvuku, a tím se Lucille stává opravdu velice univerzálním nástrojem.

Málem bych zapomněl na praktický hnědý kryt proti poškrábání těla (kytary) trsátkem, umístěný pod snímači.

Herní vlastnosti a zvuk

Díky precizně vyrobenému krku přesně padne do ruky a i přes velké tělo je nástroj pohodlný a vyvážený. Kytara reaguje výborně na attack pravé ruky, čímž lze dosáhnout vysoké dynamičnosti hry, ostatně stačí si poslechnout, co s ní provádí B. B. King.

Jak jsem už uvedl, díky kombinaci Vari-tone a tónové clony nabízí opravdu pestrou paletu zvuků - od tlustého kulatého až po brilantní navýškovaný zvuk na doprovod. Kytara má obzvlášť pěkné basy kreré jsou konkrétní i v nejnižších polohách. Celkově lze tón charakterizovat jako teplý, jakoby „dřevěný“ a s dlouhým sustainem.

Při změně poloh Vari-tone nedochází k žádným pauzám ani nepřirozeným zvukům. Zajímavá je poloha Vari-tone 6, při ní jsou ořezáné basy i výšky a kytara zní zastřeně (jako přes rádio), jistě znáte tento typický zvuk nahrávek 40. let.

Zvlášť snímač u krku mě příjemně potěšil, neboť umožňuje nastavit cinkavý zvuk s velmi příjemnými výškami.

Při zkoušení do sterea jsem snímač u kobylky zapojil přes kombo Marshall a lehce jej nakreslil. Snímač u krku jsem zapojil do komba Fender a nastavil čistý zvuk. Spojením těchto technických kroků vznikl zvuk s opravdu nádhernými basy, obrovskou silou a dynamikou. Vše mělo malý háček. Ve 2 hodiny ráno mě řev souseda ujistil o tom, že nejsem jediný, komu nedá kytara spát a koho její zvuk okouzlil. Na detailní popis jednotlivých variant zvuků by snad nestačil ani tento časopis, proto doporučuji pustit si alespoň nějaké nahrávky B. B. Kinga.

Pro upřesnění - kytaru jsem testoval na komba Marshall, Fender a Mesa Boogie.

Závěr

Přednostmi nástroje Gibson B. B. LUCILLE je vysoce kvalitní zpracování, zvuk a univerzálnost. Myslím, že vzhledem k těmto vlastnostem nelze považovat poněkud vyšší cenu 73 500,- Kč za její negativum. Ostatně vždyť jde nástroj vskutku královský.