dbx iEQ-31

Monitory bez vazby
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
32 900,00 Kč

Americká firma dbx je již po dlouhá léta proslulou a vyhledávanou značkou zvukových procesorů oblíbenou zejména pro jednoduché a srozumitelné ovládání spojené s technickou precizností a vysokou kvalitou zvuku. Testovaný equalizer potvrzuje letité zkušenosti a přesnou znalost praktických požadavků dnešní zvukařské profese. iEQ-31 je skutečně “user-friendly” a pod jeho zdánlivě klasickým pláštěm se skrývá vysoce vybavený digitální přístroj konkurující obdobným výrobkům firem RANE, nebo SABINE.

Koncepce

Jedná se o dvoukanálový třetinooktávový 31pásmový digitální equalizer s konstantní jakostí pásem kombinovaný s limiterem (s patentovaným algoritmem Peak Stop Plus) s možností nastavení max. výstupní úrovně mezi 0 a + 20 dB, šumovou redukcí (Type V Noise Reduction) a automatickým eliminátorem zpětné vazby (AFS). Zdroj obstarává vestavěný toroidní transformátor napájený standardním síťovým eurokabelem. Součástí výbavy je bypass - relé zajišťující nehlučné přepnutí do režimu total bypass v případě výpadku napájení přístroje. Poměrně masivní třívýšková (3HU) konstrukce zajistí značnou odolnost při transportu a manipulaci na live aplikacích. Na čelním panelu najdeme pro každý kanál řadu tahových kontrolerů jednotlivých equalizovaných pásem a dva LED diodové indikátory výstupní úrovně a gainové redukce limiteru (tyto peak metry slouží nejen k indikaci audiosignálu, ale též jako kontrolní světelný panel pro nastavení režimu zpětnovazebních filtrů). Dále jsou zde dva otočné potenciometry nastavující vstupní citlivost equalizeru a práh limiteru. V levé části panelu je umístěna LEDka přebuzení přístroje, dosahuje-li signál úrovně o 1 dB nižší, než je úplný clip, tzn. že se úroveň signálu pohybuje okolo +20 až +22 dBu.

Dále je zde volič účinnosti equalizace mezi šesti a patnácti dB, a bypassovací tlačítka pro equalizer, limiter a šumovou redukci. Systém Noise Reduction V zajišťuje zvýšení odstupu signálu od šumu o 10 dB. Equalizer je vybaven též filtrem frekvencí pod 40 Hz o jakosti 18 dB na oktávu. Posledním ovládacím prvkem je volič režimu AFS, který vybírá ze tří možných předvoleb - LOW, MEDIUM a HIGH, jež se vzájemně liší šířkou zpětnovazebních filtrů. Ty mohou být nastaveny ve dvou režimech – jako 6 pevných a 6 plovoucích, nebo jako 12 plovoucích filtrů. Volba mezi těmito režimy, stejně jako možnost uzamčení AFS a nastavení času odběhu plovoucích filtrů se provádí držením tlačítka „AFS” při zapnutí přístroje, dalšími stisky listujete v menu v pořadí: 1) Uzamčení AFS systému, 2) čas odběhu plovoucích filtrů (vypnuto, dlouhý odběh, krátký odběh), 3) Provoz 12 plovoucích / 6 pevných + 6 plovoucích filtrů. Všechna momentální nastavení jsou indikována LED diodami metrů Output level obou kanálů.

Na zadním panelu se nachází napájecí konektor, vypínač a 2 páry signálových konektorů. Přístroj lze zapojit symetricky jak prostřednictvím XLR konektorů Neutrik, tak TRS jacků a taktéž konektory Euroblock, které jsou součástí dodávky. Vstupní impedance je 40 kiloohmů při symetrickém a 20 kiloohmů při nesymetrickém zapojení. Výstupní pak je 120 ohmů při symetrickém a 60 ohmů při nesymetrickém zapojení. Maximální vstupní úroveň signálu je +22 dBu a výstupní +20 dBu.

Důležité je zmínit technické parametry digitální části procesoru, takže alespoň stručně: stroj pracuje ve 24bitovém režimu na frekvenci 48 kHz. Zpoždění procesoru by nemělo převyšovat 2 ms.

Praxe

Při praktické zkoušce se equalizer jeví jako velmi přesný a velmi solidní. Na rozdíl od mnoha digitálních přístrojů vybavených LCD displayem jsou obrovským plusem značně robustní ovládací prvky umožňující rychlou a intuitivní obsluhu. Možná jen škoda, že tahové kontrolery nejsou podsvětleny pro usnadnění použití na koncertních aplikacích. Pro studiové použití by se hodilo, kdyby přístroj byl vybaven digitálními vstupy a výstupy a frekvencí 96 kHz. To by se ale přístroj patrně dostal do jiné cenové kategorie. Domnívám se tedy, že iEQ31 nachází uplatnění spíše při živé produkci, pro niž je zjevně zamýšlen, a to jak pro ozvučování “dopředu”, tak pro monitorové cesty. Při aplikaci na monitorech je equalizer velmi loajálním spolupracovníkem, který kombinací equalizace a úzkých zpětnovazebních filtrů velice nenápadně a přitom vysoce efektivně zvyšuje odstup signálu od zpětné vazby. Při zapojení pro hlavní mixpult doporučuji používat jen menší množství feedback filtrů. S ohledem na charakter přístroje a jeho digitální vnitřnosti bych apeloval na precizní dodržování operační úrovně a přístroj nepřebuzovat, ale ani výrazně nepodbuzovat. Při extrémně nekorektních úrovních signálu může docházet k nežádoucím jevům.

Zařízení bylo v praxi testováno na reproboxech EAW LA 212 a LA325 při použití zesilovačů Crest Audio.