ddrum4 (complette kit)

Rány jako z děla
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Švédská značka DDRUM patřící do koncernu CLAVIA (známé červené „virtual-analogy Nord Lead, Nord Modular, Micromodular...) je v oblasti elektronických bicích nástrojů opravdovou legendou. Zkusme si tedy posvítit na její současnou produkci.

Modul

Jádrem každého elektronického bicího systému je modul. V případě DDRUM si představíme model se strohým typovým označením DDRUM4, který je po předchůdcích DDRUM3, DDRUM2 a DDRUM AT jediným vyráběným modulem. Základní rozdíl mezi jinými produkty a DDRUM4 spočívá ve způsobu uchovávání samplů. 18bitový DDRUM4 obsahuje interní paměť (8 MB flash ROM), do které si může uživatel stahovat samply z internetu přes počítač. Tímto způsobem si můžete vybírat v obrovské „zvukové knihovně" www.clavia.se (MIDI files můžete na vašem PC poslouchat přes program ddrum4Tool),čili žádné karty, CéDéčka s novými samply atd. Přístup k samplům máte 24 hodin denně a naprosto zdarma. Zvuková knihovna prochází častou inovací, za zmínku určitě stojí nejnovější „signature sady" Simona Phillipse, Denise Chamberse, Kennyho Arnoffa a Mela Gaynora. Každý sampl má několik variací s odlišným attakem, ambiencí, barvou apod.

Externí spouštění (samozřejmě kromě MIDI) obstarává devět mono a jeden (hi-hatkový) stereo vstup. Každý vsup má samostatný otočný potenciometr pro citlivost a řadu dalších nezbytných parametrů jako např. přeslech, dynamický průběh, typ zdroje signálu (kick, pad, rim, acoustic pad, hand, acoustic 1-3, cymbal, cast hi-hat), výběr výstupu, číslo MIDI noty, pozice noty. Na zadním panelu nalezneme sedm výstupů. Jeden stereo pro sluchátka, A1 a A2 jako celkový levý a pravý kanál a dále je zde skupina čtyř nezávislých výstupů s označením B3 až B6. K nim si můžete přiřadit libovolný vstupní kanál(y), což využijete hlavně při živém hraní, neboť máte možnost rozdělit signál do jednotlivých skupin (např. B3 – šlapák, B4 – virbl, B5 – tomy, B6 – činely a perkuse). Zvukař tak dostane jednotlivé „nástroje" odděleně a může si je smíchat podle potřeby.

Zvuk

Asi nejzásadnější věcí při výběru modulu je zvuk. Samply v DDRUM4 bych charakterizoval jako velmi průrazné, zemité, maximálně věrohodné, tvrdé a „opravdové". Strohý akustický základ a u devadesáti procent samplů i nulová načinčanost mají na svědomí perfektní, reálně použitelné zvuky, které dávají zapomenout instantním a chemickým paskvilům, jimž vděčí elektronické bicí systémy za svou nevalnou pověst.

Výrobce si byl moc dobře vědom faktu, že kde nic není, ani čert nebere. Proto kladl důraz na kvalitní prvotní sampl a uživatelská editace obsahuje pouze ladění, délku doznění a výběr variace. Na první pohled se mi to samotnému zdálo málo, ale při prohledání internetové zvukové knihovny dojdete k závěru, že lepší je si „svůj" zvuk najít a dodatečně si ho vyladit, než se pouštět do experimentování s nejistým koncem a vyrábět si zvuky „od základu". Zvukovou průraznost doporučuji vyzkoušet například v kombinaci se zkreslenou elektrickou kytarou, která má „dar" sežrat cokoliv, zejména pak zvuk virblu nebo hi-hatky. DDRUM4 rozhodně obstál.

Pady

Testovaný DDRUM complete kit obsahuje kromě modulu dva činelové pady, hi-hat, virbl, 3 x tom, šlapák a rampu, která „pobere" všechny zmiňované komponenty kromě hi-hatky. Tu bez problémů posadíte na jakýkoliv tadiční hi-hatkový stojan včetně kabelovky.

„Bubnové" pady jsou v rozměrech 12 palců (virbl, šlapák), resp. 10 palců (tomy). Základnou padu je hliníkový odlitek, který díky své masivnosti a „obhroublosti" dává tušit, že předkové výrobců byli vikingové. Na něm leží snímací těleso, které je z obou stran chráněno pěnovitou hmotou. Přes ni je natažena klasická blána z akustických bicích, takže při opotřebení ji jenom vyměníte za jakoukoliv jinou. Díky kontaktu s pěnovitou hmotou je odraz paličky od blány mírně přitlumený. Ve srovnání s plastovými pady jiných značek jsou pady DDRUM o něco těžší (stále však hovoříme o zlomku váhy akustických bubnů), ale robustnost hliníkových základen v kombinaci s absencí „trampolí nového efektu" síťovaných blan má za následek pocit, že jste opravdu do „něčeho" bouchli a ne, že cvičíte na ping-pongovou pálku.

Pad virblu má dva výstupy (blána a ráfek), ostatní pady po jednom. Jelikož je u všech použit XLR-konektor, nehrozí náhodné vytržení kabelu během hraní. Po vychytání ideálního dynamického a citlivostního nastavení reagují všechny pady naprosto přirozeně. Chytání činelů, šlapání hi-hatky, měnící se zvuk ride činelu od okraje k bellu – to vše funguje skvěle, ale v této cenové kategorii to považuji za standard. Příjemným překvapením bylo zjištění, že některé samply mění charakter při hře od ráfku směrem ke středu bubnu. Zvuk u ráfku je zvonivý, jemnější a s delším sustainem. Směrem ke středu se „zaškrcuje" a přidává atak. Úžasný dojem na mě udělal např. virbl z tovární sady P. 4. Další lahůdkou byl objev drnčícího strunění virblu, jakožto součást některých samplů tomů. V neposlední řadě bych také vyzdvihl krásně „polidštěné" víření na malém bubnu, oproštěné od samopalového efektu lacinějších modulů.

Konstrukce činelových padů je velmi jednoduchá. Na kovové (opět musím podotknout, že se nejedná zrovna o plech 0,01mm) základně je připevněna gumová plocha, kryjící snímač. Hi-hatkový pad se skládá ze spodní části (do té se tluče a upevní se na místo spodního činelu) a pohyblivého válečku, který se připevní na pohyblivou část na místo pro horní činel.

K dostání je i perkusní pad DDRUM TUBE, což je asi tak 20 cm dlouhá kovová trubice, která je jako stvořená např. pro cowbell.

Rampa je poměrně masivní, jednotlivé trubky mají kruhový průřez a plastové záslepky na koncích. Rampa je díky univerzálnímu průměru trubek rozšiřitelná o další držáky od firem Roland, Tama aj. Pouze stativ virblového padu bych pro snadnější manipulaci nahradil obyčejným stojanem.

Triggery (snímače)

Pro spouštění z akustických bicích nabízí firma DDRUM dvě řady snímačů. První je dražší řada upevňující se za ráfek přítlačným šroubem (na klasický ladicí klíč). Tyto snímače bez problémů připevníte na vaše bubny během několika sekund. Jsou to ony tolik populární „červené krabičky", které můžete vidět u kapel počínaje King Crimson, přes Kiss, Korn a Fear Factory až po Morbid Angel. Vyrábí se ve verzích snare (stereo – bere separátně blánu i ráfek), tom tom (mono) a kick (mono). Prodává se i jako cenově zvýhodněná sada (snare, kick, 3 x tom tom). Stejně jako v případě padů, i u triggerů je robustní konstrukce zárukou vysoké mechanické odolnosti.

Levnější variantou je nová řada DDRUM RED SHOT, která má XLR výstup nahrazen klasickým jackem, „krabičková" konstrukce je nahrazena drobnějším plechovým profilem. Upevňuje se pod ladící šroub bubnu a funkčně se od profesionální řady liší pouze tím, že není možné snímat ráfek. Vyrábí se ve verzi pro virbl nebo tom a pro šlapák. Obě dvě řady triggerů jsou samozřejmě plně kompatibilní i s moduly Roland, Alesis, Yamaha...

Srovnání s nalepovacími snímači považuji za naprosto bezpředmětné, neboť rozdíl v možnostech eliminace přeslechů, reakce na dynamiku, nutnosti tlumení a mobility snímačů je propastný. A díky cenám snímčů RED SHOT je tento komfort i cenově dostupný.

Výběr z ceníku (v Kč)

  • modul 47.630,-
  • kompletní sada včetně modulu 118.460,-
  • 5místná sada profi triggerů 11.960,-
  • 5místná sada triggerů RED SHOT 4.330,-
  • ddrum tube perkusní pad 3.880,-