Digitech BP50

Trefa do černého!
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
4 290,00 Kč

V M-S č. 4/03 se objevil test „kapesního" multiefektu pro kytaru DigiTech RP-50. Analogické nádobíčko s nepatrně změněným označením BP-50 je určeno baskytaristům.

V horkých dnech na přelomu května a června, kdy počasí lákalo spíše k pobytu u vodních hladin a třeba k surfování, jsem ve sklepě zkoumal tohoto mrňouska, který se tváří, že toho dost umí. Když píšu „kapesního", opravdu to téměř vystihuje jeho velikost. Rozměry jsou totiž pouze 13 x 15 x 5,5 cm! Potenciální majitelé však nemusí trpět žádnými komplexy. V žádném případě se totiž nejedná o nějakého očesaného chudého příbuzného větších (a dražších) efektů Digitech pro baskytaru.

Vše dobré dohromady...

Do tohoto „modeling floor processoru", jak se vlastně správně nazývá, výrobce nasypal mnoho z technických vymožeností a vlastností jeho větších bratrů. Pro představu uvedu stručný přehled:

  • přehledný segmentový displej
  • mono/stereo/sluchátkový výstup...
  • vstup pro Whammy, Wah pedál nebo volume pedál...
  • 11 simulací zvuku klasických zesilovačů, simulace typů boxů…
  • 19 efektů nebo funkcí (např. kompresor, šumová brána, chorus, flanger, phaser, vibráto, octavider, obálka, detuner, pitch filter, delay, reverb, wah, whammy, EQ, volume…)
  • 40 továrních a 40 uživatelských presetů…
  • „automatický bubeník" se 30 přednastavenými rytmickými figurami…
  • chromatická ladička…

Pěkné, že?

Na takového drobečka je možností nastavení až dost! Některé z efektů mají sice „jenom" několik přednastavených variant zvuků bez možnosti změny uživatelem, ale to je bohatě vyváženo možností kombinovat všechny uvedené efekty a funkce dohromady do řady obsahující maximálně 8 efektů… Předpokládám, že drtivé většině uživatelů by to mohlo stačit.

Nebudu na tomto místě rozebírat přednosti nebo nevýhody multiefektů nebo jednotlivých krabiček řazených za sebou, tohle naleznete u jiných testů od povolanějších. Omezím se na pouze konstatování, že z hlediska uživatelského komfortu je příjemné mít vše pohromadě v jednom „balení", i když se mlčky počítá, že nevyužijete všech zabudovaných možností.

Jak to všechno funguje dohromady? Velmi dobře. Popis a ovládání uváděný obvykle na tomto místě vynechám ze dvou důvodů.

Jednak je základní ovládání velmi jednoduché a intuitivní a kromě toho poměrně podrobný popis nalezne zájemce u „RP 50" na www.music-store.cz, pokud nalistuje starší čísla. Designem a ovládacími prvky jsou obě padesátnice prakticky stejné. Raději se zaměřím na pocity a poznatky z používání BP-50.

...a upeč dort!

Bezproblémové krmení elektrickou energií obstará přibalený transformátorek. Velmi sympatické. Nevím jak vy, ale já nemám nervy na neustálé dokupování nebo dobíjení baterií.

Nejjednodušší způsob, jak se nejrychleji přesvědčit, co BP-50 umí, je po zapojení vyzkoušet přednastavené tovární presety. Jejich celkem 40, jsou číslovány 1 až 40, opakují se pak od 41 do 80.

(Pokud se pustíte do vytváření svých vlastních, tyto se ukládají v pořadí prvních čtyřiceti, tedy 1 až 40.) Spouští a přepínají se jednoduše nožními pedály - levým dolů, pravým nahoru. Mnohé z přednastavených presetů jsou velmi podařené a lze je bez problémů okamžitě používat. Jejich názvy jsou někdy obtížně přeložitelné, jindy naprosto vystihují očekávaný zvuk: např. 2 Phased Hall, 3 Basic Sub, 4 Funky Filter, 5 Chorus Hall, 9 Psychedelic, 13 Compressed Chorus, 19 Chorus Delay, 11 Light Drive, 29 Phase Delay apod.

Vzhledem k opravdu širokým možnostem BP-padesátky zatím zmiňuji okrajově tradičně povedené a známé efekty jako Phaser, Chorus, Flanger, Delay, Reverb…, které již samy o sobě vzájemnou kombinací poskytují pozoruhodné zvukové spektrum… Navíc výrobce přidal poměrně přesvědčivé simulace zvuků klasických zesilovačů. Zde jedna poznámka. Pro porozumění a optimální „správné" nastavení požadovaného zvuku je docela vhodné manuálek v angličtině mít po ruce. Vzhledem k omezenému počtu segmentů displeje jsou totiž při volbě parametrů zobrazovány pouze alfanumerické kombinace, které toho o nastavení mnoho neprozradí. Pokud tedy chcete např. nastavit zvuk klasického Fender Basmana, zobrazí se na „b1" až „b9", kde číslo odpovídá úrovni hlasitosti (případně i zkreslení u simulací lampových zesilovačů…). „Mesinu 400+" najdete pod kódy „C1" až „C9" , zatímco třeba Ampeg SVT pod kódy „r1" až „r9".

Velmi pozoruhodných barev lze dosáhnout pomocí efektu např. Synt Talk, tj. efektu připomínají vocoder simulujícího řeč nebo pomocí Octavideru, který vytvoří v oktávě novou paralelní basovou linku s přidaným basovým tónem.

Speciální možnosti nabízí také Pitch Filter, který kopíruje vstupující tón a posunuje jej v určitém intervalu nahoru nebo dolů. Současně se oba signály míchají, takže výstup zní jakoby basa hrála dvojhlas…. (12 možností nastavení). Podobné možnosti nabízí také Whamy efekt, který ale předpokládá připojení nožního volume pedálu.

Modelování boxů dává opět široké možnosti volby od 2 x 15" až po 4 x 10" , navíc v některých případech v kombinaci se zkreslovači zde nazvanými Fuzz, Guydrive, Muff Pie, Sparkledrive, DS-1 Distortion….vycházejících z oblíbených modelů DigiTech Fuzz, Guyatone OD-2, Big Muff p Electro-Harmonix, Voodoo Labs Sparkle drive a Boss DS-1.

Zvukové možnosti jsou vzhledem ke možným kombinacím velmi rozsáhlé, běžný uživatel je samozřejmě ani nevyužije. Sympatické přitom je, že tvůrci myslili především na uživatele a vytvořili praktický, přátelský a ovladatelný produkt.

Výrobce nezapomněl ani na chromatickou ladičku, která sice kupodivu nefunguje při režimu bypass, ale jinak až na pomalejší nástup pracuje uspokojivě.

Zmíním některé přednastavené presety, které považuji za velmi povedené. Přitom preferuji ty zvuky, které zachovávají basový charakter zvuku, ale neobvykle mění barvu baskytary. Takže „mých dvanáct oblíbených":

  • 3 Basic Pub - zdvojovač basu
  • 5 skvělý chorus+hall
  • 9 psychedelic alá Pink Floyd
  • 11 rock Light Drive
  • 8, 13, 20 kombinovaný zkreslený chorus viz P. Gabriel: More Than This (Up)
  • 18, 19 výborná rocková basa
  • 28 akordický chorus s postupně rostoucí intenzitou
  • 29 vynikající phaser
  • 30 „Kudlanka nábožná" s Luckou Bílou…

A na závěr šlehačku…

Zvláštní zmínku zaslouží bicí automat. Pro basáky vlastně nepostradatelná věc. Obsahuje 30 přednastavených rytmických figur, sice pouze v pravidelném sudém metru (4/4), ale za to v pěkně pestrém balení. (Polku, valčík ani latinu ale nečekejte…). Kromě různých figur lze samozřejmě volit i tempo (BPM - tepů/min - v rozsahu cca 40 až 99) a také hlasitost bicích vůči base, což je výborné nejen při cvičení doma v obýváku. A konečně, pod presetem 31 unavené ucho rockera, pokud bude přesyceno bušením neúnavného „bicmana“ ukrytého uvnitř, nalezne „dřevěný" tep mechanického metronomu hodináře Mälze…

Namísto degustace…

DigiTech BP-50 nabízí přes nenápadný zevnějšek ohromné zvukové možnosti při vcelku přátelském ovládání. Přestože jeho plastové provedení jej předurčuje především pro cvičení doma a ve zkušebně, neztratil by se při zamhouření oka ani na pódiu. Je pak ovšem třeba trochu citlivěji a pozorněji pracovat s pedály.

Tahle padesátka je schopná dramaticky zlepšit zvukové možnosti vaší baskytary. Přičemž s trochou nadsázky platí, že z podprůměrné udělá dobrou, z průměrné výbornou a z kvalitní špičkovou. (Kvalita nebo cena použité aparatury zde nemá až tak zásadní vliv).

Malou vadou na kráse je, že při přepínání jednotlivých přednastavených presetů se při aktivním bicím automatu rytmická figura spustí znovu od začátku. Není to však natolik podstatné, aby to změnilo moje celkové výborné hodnocení. Všem potenciálním Marcus Millerům a Billy Sheehanům, kteří zatím potajmu cvičí o samotě, by kapesní pedál BP-50 mohl udělat velkou radost. Cena mi vzhledem k nabízeným zvukovým možnostem a celkovému provedení připadá opravdu zajímavá… (Náročnější uživatel musí dobře uvážit, zda dvojnásobně drahá BP-200 s prakticky podobnými možnostmi mu přinese větší užitek.)

Dortíček BP-50 namíchaný u DigiTechu je dobře stravitelný a nadmíru výživný. Na rozdíl o pejska a kočičky ze známé Čapkovy pohádky mi po něm bylo blaze. Nejen všem milovníkům sladkostí doporučuji ochutnat.