DPA 3523

Stereo set kondenzátorových mikrofonů DPA 4023
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Na dotaz u distributora

Pokud by měl mít tento článek svůj nadpis, pak bych asi volil znění: „Pozdrav dokonalosti ze země sýrů…“ A nejen sýrů, ale i všemožných vynikajících audio-firem, jejichž luxusní výrobky je možné nalézt v řadě renomovaných studií celého světa. Snad se nikdo neurazí, když budu namátkou jmenovat výrobce jako Tube-Tech či Gyraf Audio. Jejich procesory touží mít ve svém studiu snad každý zvukový mistr.

Proto se též nikdo z oboru nebude divit, když vyslovím jméno další dánské legendy, tentokráte v oblasti výroby mikrofonů. DPA!

Přiznám se, že ani já jsem ještě zhruba před dvěma lety neměl o této firmě ponětí. Od té doby se mi ale dostalo do rukou (i uší) pár jejich velmi rozmanitých mikrofonních výrobků. Vše, co jsem kdy od DPA testoval, mělo v první řadě vynikající zvuk, skvělý design, a bylo i přes svou „subtilnost“ velmi odolné proti macešskému zacházení. Rovněž mě vždy u těchto výrobků fascinoval konstruktérský nápad, kráčející uživateli vstřícně naproti. U některých jiných výrobků se zkrátka musíme podřídit jim samotným a nikoliv naopak. Dokonalost, kterou lze produktům DPA přisoudit snad i a priori (tedy ještě před tím, než si ji na vlastní uši a oči ověříme), lze předpokládat už z toho důvodu, že firma DPA je vlastně vypiplanou dceruškou jiné mocné legendy dánského království, a sice značky Bruel&Kjaer.

Dalo by se říci, že o prvenství v mikrofonním světě se dělili čtyři velikáni, a sice AKG, Schoeps, Neumann a právě Bruel&Kjaer. Z této legendy se tedy posléze narodila legenda nová. A neměla to zpočátku jednoduché. Jak by také mohlo být jednoduché, jen tak si vzniknout a hned se - z pohledu prodejnosti i kladných ohlasů široké odborné obce - umístit na přední místa „mikrofonních žebříčků“. Firma DPA funguje od roku 1992 a od té doby vyprodukovala řadu vynikajících mikrofonů, z nichž některé dokonce patří mezi absolutní špičku. Je samozřejmě jasné, že kvalita musí být zaplacena, proto výrobky DPA nepatří mezi nejlacinější. (Ono nic z dánské zvukové provenience není laciné.)

Není klasika, jako klasika

Mikrofony od B&K byly původně zkonstruovány jako měřící, avšak díky nízkému šumu, přesnosti a zvukové čistotě se začaly často používat i při nahrávání klasické hudby. Přesnost obecně je ostatně nejvíce žádoucí zejména při snímání akustické hudby v terénu, kde je potřeba zachytit i sebemenší zvukový odstín a „polapit“ co nejvěrněji reálný zvukový obraz. Jinak řečeno, mikrofon nesmí přibarvovat. U rockové hudby to sice zase až tolik vadit nemusí, ale u klasiky by taková „přidání“ byla na škodu. DPA ve filosofii věrného zvukového podání velmi úspěšně pokračují a o to více je má maličkost ráda, že může čtenáře seznámit se stereofonním setem obsahujícím mikrofonní vložky DPA 4023.

Tato sada je velice vhodná pro všechny situace a místa, kde je zapotřebí kvalitně nasnímat stereofonní informaci. Celý obsah, tj. dvě mikrofonní vložky, kabely a dva typy držáků mikrofonů se vešel do krabice, v níž bývá často uložena jedna standardní mikrofonní tužka. Ovšem po zkušenostech s jinými DPAčky mě jejich originální pojetí nepřekvapí a dokonce mě i velice baví. Na dně krabice v tvrdé pěnové výplni trůní dvě plastové hranaté krabičky s nápisem DPA. Po jejich vyjmutí uživatel zjistí, že jde vlastně o cívky, na nichž je namotán tenký (ale velmi flexibilní) a přes čtyři metry dlouhý mikrofonní kabel. Kabel je velice pevný, neboť podle výrobce má v tahu nosnost přes 100 kg. Mikrofony lze na něj přímo věšet (a udrží i případnou vymezovací hrazdičku pro DeccaTree). Na jeho jedné straně je standardní XLR konektor spojitelný s jakýmkoliv jiným mikrofonním kabelem (vedoucím například skrze zeď do režie k předzesilovačům). Na druhé straně kabelu je speciální malý LEMO konektor s aretací sloužící k připojení mikrofonní vložky. Obě části – tedy jak XLR konektor, tak LEMO umístěný na opačném konci - jsou zasunuty do tvrdého molitanu uvnitř cívky. Vedle nich je též umístěna mikrofonní vložka DPA 4023. Při namotání kabelu na cívku jsou všechny části uvnitř chráněny před poškozením či ztrátou. Velmi důmyslný systém!

Ve víku krabičky jsou umístěny také speciální držáky umožňující precizní uchycení mikrofonů během snímání ve studiu či v terénu. První z nich je CXO4000. Jde o velmi důmyslné kovové rameno (vlastně ramínko), na němž je možné zachytit vložky jak v nahrávací pozici ORTF, tak v pozici XY. Tento držák se standardně přišroubuje na jakýkoliv mikrofonní stojan. Upevněni vložek zajišťují jednak kovové drážky na těle vložky, které přesně zapadnou do konců držáků, a jednak pružné gumičky, kterými ještě tuto vložku zajistíme před vypadnutím. Kloub ramene umožňuje pohyb nahoru a dolů. Gumičky jsou na jedné straně chyceny pevně a na druhé volně. To proto, aby se daly odepínat. Přitom je ale neztratíte už během prvního kšeftu. Pokud umístíte vložky na konec ramínka, získáte již výše zmiňovaný nahrávací systém ORTF. Výřezy pro vložky uprostřed v zalomení ramene vám zase umožní točit systémem XY. ORTF se jistě velmi dobře uplatní jako součást terénního snímání a spolu se systémem AB vytvoří realistický zvukový obraz. XY je zase skvělé pro vytvoření stereo obrazu například ve studiu či v menší místnosti, nebo při nutnosti lepší mono-kompatibility.

Další dva držáky vložek, které ukrývá naše kouzelná skřínka, jsou typu GM4000. Jde o odpružený držák tvaru trojúhelníku, který je uchycený na cca 15 cm dlouhém husím krku. Držák je celokovový - tedy s výjimkou odpruženého gumového uchycení vložky. Patří k němu též magnetický pogumovaný stojánek se závitem, na který se držák našroubuje. Pokud chcete snímat klavír, prostě otevřete víko a během několika vteřin přichytíte díky silnému magnetu tyto držáky k ozvučnému rámu klavíru. Umístíte vložky, připojíte kabely a můžete začít natáčet. Díky husím krkům můžete mikrofony nahýbat nad rám zcela podle libosti. Samotná vložka nese typové označení 4023 a jedná se o kondenzátorový gradientní tlakový mikrofon s kardioidní směrovou charakteristikou. Od modelů 4021 a 4022 (viz společné foto) se liší v podstatě jen odpojitelným kabelem, ostatní výrobcem uváděné specifikace jsou totožné. Kromě grafického znázornění některých vlastností těchto mikrofonů vyberme ještě: maximální SPL 145 dB, frekvenční rozsah (v ose) 40 Hz - 20 kHz (zde je třeba vyzdvihnout fakt, že u DPA mimo osu do 90 stupňů je kmitočtový rozsah do 10 kHz stejný, a tedy i zvuky mimo osu mají stejnou barvu jako z osy; což je vlastnost, kterou přímí konkurenti s DPA nesdílejí), dynamický rozsah 96 dB, výstupní impedance

V terénu i ve studiu jako doma

Tento stereofonní kit jsem měl možnost vyzkoušet jak v terénu, tak ve studiu. Zbývaly nám poslední dotáčky klavíru k albu jedné liberecké kapely. Protože šlo o terén, nechali jsme si je až na konec. A co lepšího jsme mohli použít, než právě nám svěřené DPA mikrofony?

Natáčeli jsme kombinovanou technikou: dva mikrofony jsou umístěny přímo nad mechanikou a snímají údery kladívek do strun, dva jsou na druhém konci klavíru a dva mikrofony tvoří dál od klavíru dvojici AB pro vytvoření prostorové informace. Ta pak může být přimíchána do nahrávky podle libosti. Naši dvojici jsme použili pro snímání prostoru nad kladívky v poloze ORTF. Po poslechu zvuku ve studiu jsme byli velmi překvapeni, že nahrávku by šlo použít i v případě, že by ostatní páry byly vyřazeny a točilo se pouze s touto dvojicí. Hned při poslechu bylo jasné, proč mikrofony DPA mají tak velkou prestiž. Produkují velmi detailní a vyrovnaný zvuk bez zbytečného zabarvování audio-materiálu. Protože jsem měl už tu čest testovat miniaturní mikrofony od téže firmy, věděl jsem, že zvuk nebude nikterak placatý a tenký, jak se občas po spatření miniaturních peciček někteří domnívají. Už tyto maličké pecičky produkují vynikající a plný sound. Naše kapsle 4023 zachycují zvukovou realitu naprosto přesvědčivě a bez příkras. Vyřadili jsme preamp a jen zkusmo natočili kus materiálu rovnou do převodníků. I zde byl zvuk báječně vyrovnaný a plný. Pokud se použijí lacinější mikrofony, často je slyšet třeba nepříjemné výšky, nebo zvuk takříkajíc nemá detail. Ve velké míře bývají se špatnými mikrofony snímány také různé ruchy, které by posluchač jistě v záznamu oželel. Zde není po takovýchto jevech ani stopa. Otestovali jsme též magnetické držáky s uchycením přímo na ozvučný rám klavíru. Ve zvuku byl více znatelný korpus nástroje, ale nebylo to způsobeno rezonancí držáku, ale blízkostí kapslí nad snímaným zdrojem. Tento způsob bude jistě super především při koncertním snímání či během „přizvukování“ klavíru, kdy nepotřebujeme, aby okolo nástroje stálo deset stojanů s mikrofony. Též při přizvučení během koncertní akce (například bigbandu) stačí klavír jen lehce pootevřít, umístit holdery s mikrofony a můžeme zvučit.

DPAčka jsem dále použil ve studiu při natáčení bluegrassové kapely. Konkrétně při natáčení banja. Snímal jsem tělo v přímé ose pomocí mikrofonu Audix CX111 s jednopalcovou kapslí a zhruba dva metry od nástroje pak stereo obraz. Tento dotváří přirozenost poslechu v nahrávce a dodává jí plnost. Současně jsem měl ale na velkém terénním stojanu se širokým ORTF připevněny dva jednopalcové kondenzátory. Ty jsem pro porovnání spustil též. Srovnání mi vyšlo takto: Stereo obraz vytvořený DPAčky byl sametově hladký, nikde nic nevyčnívalo ani neřezalo, zvuk byl zaoblený. Jednopalcovky hrály trochu „špinavěji“ a produkovaly zvuk s plnějším spodním pásmem. Nakonec jsem ale při míchání dospěl k závěru, že ono basové jakoby „intenzivnější“ spektrum není vlastně v nahrávce zapotřebí a odřízl ho. V ten okamžik, po srovnání obou stereo záznamů jsem si uvědomil, že DPA provedly tento náběr rovnou a ušetřily mi tak čas s ořezem. Navíc zde již byl slyšitelný nárůst kvality zřetelnosti náběru.

Suma sumárum

Tento stereokit je dalším koncepčně velice promyšleným produktem dánské firmy DPA. Přináší uživateli nejen vynikající zvukovou kvalitu, ale i obslužný komfort. Jakkoliv se mi na první pohled zdály držáky titěrné a legrační, okamžitě jsem se s nimi popasoval a ocenil promyšlenost produktu. To je ten „konstruktérský nápad vycházející uživateli naproti“, o kterém jsem psal v úvodu. Bál jsem se též, že se mi kabely budou zamotávat do sebe a budou se špatně navíjet na cívku. Opak byl pravdou. Namotání jsem po dvou pokusech zvládal naprosto bravurně a kabely se díky flexibilitě vůbec nezamotávaly. Škoda jen vysoké ceny… I když! Například vůči srovnatelnému modelu DPA 4011 (rozdíl v provedení preampu, vložka je stejná) tu znatelný posun v ceně (směrem níže) je, o tom není pochyb. A nakonec – z perspektivy cen v této top třídě se může zdát set 3523 i jako „levný“. Jak rád bych místo těžkých stojanů a velikých mikrofonů s pavouky vezl do terénu jen tuto malou skřínku a jak rád bych si místo navrácení mikrofonů nechal jen zaslat fakturu. No snad někdy příště…