ESP M II (Japan)

ESP - M II
Cena: 
36 450,00 Kč

Charakter každého nástroje, byť na první pohled nezjevný, vkládají do dřeva mistři kytaráři a je třeba jej hledat velmi pečlivě a opatrně. Takovýmto hledáním se budeme zabývat v následující části u nástroje ESP - M II DELUXE.

Pozornost věnovaná výhradně americkým nástrojům byla těžce otřesena již na začátku 90. let japonskou kopií Fender Stratocaster s názvem Squier, a dnes pod tlakem firem jako Yamaha, Fernandes a v neposlední řadě též ESP, rezignuje před zřejmou kvalitou. A tak stejně jako dýmkaři museli uznat právo na život dýmkám neostrovním, znalci vín přestali považovat Francii jako jedinou doménu dobrého vína i mezi kytaristy postoupila práce neamerických výrobců kytar značné oblibě. Japonská výroba pak se svou technickou absolutností a touhou po všesměrném zdokonalení vyžaduje obzvláštní zájem a naši upřímnou pochvalu. To vše bez výhrad platí i pro ESP.

Technické zpracování

Už na první pohled se nejedná o sériový nástroj. Mám dva nástroje od pana Jurkoviče, stavěné na míru s velmi pečlivě vybíranou kresbou dřeva. U ESP M-II tomu není jinak. Materiál je vybírán a opracován s maximální pečlivostí, stejně jako je tomu u nástrojů vyráběných v malých dílnách šikovnými kytaráři. Co udeří do očí jako druhé, je nesmírná přesnost obrobení celého nástroje. Troufnu si říci takřka na desetiny milimetru. Pečlivost japonské kultury počátkem 5. - 6. tisíciletí př.n.l. mikrolitickou industrií bez keramiky, přes jomonskou šňůrovou keramiku a dále Ainy považované za praobyvatele Japonska se tu projevuje natolik očividně a jednoznačně, že ji nemožno přehlédnout.

Materiál

Tělo je vyrobeno z olšového dřeva, jemuž též nástroj vděčí za svou lehkost. Hmatník - palisandr, krk - javor.

Konstrukce

M-II je moderně řešený nástroj. Použitím dvou humbuckingů a Floyd Rose je předurčen spíše pro rockověji cítící kolegy, i když to nemusí být pravidlem. Tělo je po stranách pěkně zaoblené se skosením pro opření ruky a vyhloubením na horní zadní straně, takže ve spojení s celkovou lehkostí nástroje ideálně sedí na těle. Hmatník s mírným rádiusem je osazen dvaceti čtyřmi jumbo pražci. Krk je správně kulatý a středně tlustý. Hodně příjemný do ruky. I když mám radši nelakované, pouze voskované krky pro větší kontakt se samotným dřevem, tady mírné lakování neomezuje posouvání levé ruky.

Zvuk

M-II se vyznačuje dlouhým sustainem a bohatými alikvóty, čistým, hutným a vyváženým charakterem. Tedy nic pro milovníky tenkých brilancí. V basech hraje nástroj opravdu čistě, zvuk je konkrétní, kovový, nehuhlá ani se neslévá. Ve vysokých polohách jsou tóny mimořádně zpěvné a dobře ladí. Všechny tyto vlastnosti jsou samozřejmě dány volbou kvality a tloušťky strun a dále pak celkovým seřízením nástroje (vyladěním oktáv, zvolením výšky strun nad hmatníkem atd.). Pro testování jsem použil aparát RIVERA TBR-1 a efekt ROCKTRON INTELIFEX. Čistý zvuk je velmi moderní tlustý rockový - částečně vhodný i pro blues a jazz. Zpěvnost ve výškách se použitím zkreslení ještě více projeví, naopak v basech je zvuk správně hutný, plný příjemně se linoucích alikvótů. Spektrálně široký.

Hardware

Snímače - 1 x ESP LH-200 humbucker a 1 x ESP SH-100 Power Rail Pickup a mechanika originál Floyd Rose Locking. Tremolo umožňující dvojzvratné vibrato. Výhodou této mechaniky je možnost dotažení páky v jejím lůžku krytem, který zabraňuje viklání páky. Třípolohový přepínač umožňuje zapojení: snímač krku, snímač krk + kobylka a snímač kobylky. Vždy jako humbucking, bez možnosti rozfázování jednotlivých snímačů.

Celkové hodnocení

ESP M2 se právem řadí mezi profesionální nástroje luxusního provedení. Za úroveň kvality nástrojů ESP vypovídá poskytování celoživotní záruky.

Je možné považovat za nedostatek absenci tónové korekce či nemožnost rozfázování snímačů, když ovšem pominu skutečnost, že je možné toto vše přímo u výrobce objednat (viz dále), je zde ještě jasný argument celé filosofie tohoto nástroje. Nepovažuji to tedy za handicap.

Další službou je možnost objednat si přímo u ESP nástroj přesně dle vlastních požadavků aniž by se cena dostala pro našince do nepochopitelných sfér. Můžete si navrhnout vlastní tvar, vybrat materiál, barvu, konstrukci šroubovaný, lepený, či průchozí krk, zapojení snímačů, rozsah a typ pražců atd. V neposlední řadě si můžete určit jaké označení ponese váš nástroj, takže se vaše kytara může jmenovat třeba ESP-Michal Pavlíček. Spolu s velmi dobře zpracovanou Internetovou podporou na adrese www.espguitars.com je mimo jiné možno přímo dle sériového čísla získat bližší informace o daném nástroji a také jej přímo objednat.

Na závěr jmenujme kolegy, kteří hrají na ESP:

James Hetfield /model JH-1/, Kirk Hammett /model KH-1 a KH-2/, George Lynch /modely Serpent custom, Kamikaze, M-1 Tiger, Serpent, Ultra Tone atd/, Kerry King /model KK Standard a KK Custom/, Ron Wood, Bruce Kulick a další.