Eventide Eclipse

Zatmění, nikoli zvukové!
Distributor: 
Cena: 
99 900,00 Kč

Podobně jako v pivním výcvikovém táboře dostanete pouze Staropramen, je to americká firma Eventide, se kterou je spjata ochranná známka „Harmonizer". A přestože algoritmy pro úpravu ladění jsou dnes součástí téměř každého multiefektu, je to právě tato firma z New Jersey, považována v této oblasti za studiovou špičku. Není divu, vždyť Eventide patří mezi hrstku výrobců, které se digitalizaci a následnému procesování zvuku věnují již téměř třicet let.

Byla to ještě léta sedmdesátá, kdy došlo k uvedení prvních, dodnes velmi ceněných pitch-shifterů Eventide H910 a H949, stejně jako zvuk stovek studií dodnes dotváří Ultra Harmonizer H3000 z konce let osmdesátých. Stále narůstající výkon počítačových čipů dal poté vzniknout řadě DPS4000, dále modelům série DPS7000/7500. Jejich výkon je v porovnání s předchozími modely čtyřnásobný, stále však poloviční oproti současnému nejvýkonějšímu procesoru firmy Eventide-Orville. Ten je ovšem určen pro vícekanálové aplikace, jako je mix různých surroundových formátů, DVD mastering apod. Veškeré tyto aplikace (už pro přítomnost hlavní dvojice L/R kanálů) však stále vycházejí ze stereofonních algoritmů a tak i dlouhodobá investice do stereofonního/ dvojkanálového zařízení není riziková.

Nejnovější Eclipse, který jsem díky firmě Praha Music Center měl do svého studia zapůjčený přes čtyři týdny, vychází z dvojice procesorů které mu dávají desetinásobek výkonu Eventide H3000. Oproti nejnovějším trendům je „pouze" stereofonní, v porovnání se stávajícími vícekanálovými modely však přijde na méně než polovinu, konkrétně 99 900 Kč. Poloviční jsou i jeho rozměry, Eclipse má výšku pouze jedné jednotky 19" racku. Přes možná trochu zavádějící nápis na čelním panelu-„Harmonizer Effects Processor", se dá Eclipse zařadit do kategorie univerzálních multiefektů. Široké spektrum jeho presetů zahrnuje všechny oblasti efektové úpravy takřka rovným dílem. Programy zahrnují delay, reverb, ekvalizaci, dynamickou úpravu, řadu modulačních efektů a samozřejmě legendární algoritmy firmy Eventide pro pitch-shift.

Příjemný dojem z procesoru ještě před samotným zapnutím dává již vzhled přístroje, stejně jako jeho robustní konstrukce a bohatě vybavený zadní panel. Mám za to, že kromě zvukových kvalit i „americký design" obvykle svým způsobem rozsvítí každé studio, ať se jedná o značky jako jsou (z té střední cenové kategorie) např. Art, Symetrix nebo Emu, z těch méně dostupnějších pak např. Joemek, Urei nebo Universal Audio.

Čelní panel

Eclipse má pro své ovládání vyhrazen minimální počet prvků. Je to desítka tlačítek, numerická „telefonní" klávesnice a kovové dial kolečko. Snadné editaci pomáhá i tlačítko Tap Tempo a to se nemusí zrovna jednat pouze o nastavení doby zpoždění. Eclipse se svým opravdu nepřeberným množstvím parametrů využívá tyto hodnoty v mnoha různých algoritmech (například rychlost nízkofrekvenční oscilace LFO, nastavení ADSR obálky apod.). Tap Tempo lze navíc zadávat nožním spínacím pedálem, nastavit na příchozí MIDI Clock, nebo pro jeho řízení použít libovolný kontinuální kontroler. To vše v rozsahu 30 až 300 BPM.

Zadní panel

Eclipse nejenom vlastnit, ale třeba pouze zapojovat, je docela radost. Není totiž používaného formátu, jehož rozhraní by na zadním panelu chybělo. Analogová část-to je zdvojený symetrický stereofonní vstup i výstup v podobě konektorů XLR, resp. 1/4" zdířek jack. Digitální část zahrnuje profesionální AES/EBU (XLR), dále koaxiální S/P DIF (Cinch), stejně jako tento formát na optickém rozhraní Toslink. Je ale možné připojit i osmikanálový optický ADAT a dvojici používaných kanálů navolit prostřednictvím menu. Pro zbývajících šest audio kanálů je Eclipse průchozí (ADAT Thru), odpadá tak investice do několika dalších eventuelně nutných zařízení (AD/DA převodník, digitální konvertor signálu apod.). Nechybí navíc ani nastavení systémových parametrů jako je dithering, digitální emfáze signálu nebo SCMS (Serial Copy Management System), takže jsem kromě popelníku a varné konvice nenašel ve studiu nic, s čímž by Eclipse nechtěl komunikovat.

Jako u každého digitálního zařízení plně profesionálního charakteru nemohou chybět BNC konektory pro synchronizační signál Word Clock (vstup a výstup). Pro přenos dat a komunikaci s počítačem je zde i sériové rozhraní RS232 na devítipinovém konektoru D-Sub. Na rozdíl od nejvyšší z řady procesorů Eventide Orville a jemu příslušnému desktop modulu Eve/Net neexistuje pro Eclipse žádný vlastní externí ovladač. Je to celkem pochopitelné, nejlevnější zařízení v nabídce jakékoliv firmy (a tím Eclipse pro Eventide opravdu je) si podobné příslušenství z marketingového hlediska nezaslouží, přes všechny možnosti kterými zařízení disponuje. Všechny jeho parametry jsou editovatelné přes MIDI, stejně jako obsah paměti lze externě uložit a zpracovat v podobě výpisu SysEx dat. Snad jen přepínání programů povely Program Change není řešeno úplně tradičně, pouze však proto, že MIDI rozsah 128 pozic poněkud zaostává za počtem paměťových pozic procesoru (1000). K dispozici je proto trojice editovatelných map k vlastnímu přiřazení jednotlivých presetů (podobným způsobem fungují například i samplery řady Akai S5000/6000).

V trochu netradičním provedení je rovnež MIDI vstup, není totiž vyveden na klasickém pětikolíku, ale v podobě sedmipinové zdířky. Při použití standardního MIDI kabelu vše funguje obvyklým způsobem, dvojice „navíc" je vyhrazena pro případné napájení externího MIDI ovladače (pedálu) jedním kabelem. Příslušné napětí a proud nedodává Eclipse sám, pro jeho vstup slouží sousední zdířka Remote Power In. Zvláštní, ale šikovná drobnost (podobně řeší napájení nožních pedálů pro některé své procesory např. firma Lexicon či kytarový Rocktron). Mezi poslední prvky pro ovládání přístroje patří ještě dvojice 1/4" zdířek označených Pedal 1/2. Vstupy jsou to přizpůsobivé a proto univerzální, připojit lze libovolnou kombinaci spínačů, kontinuálních pedálů a dokonce i ovládací napětí (0-5 V) pro externí spouštění a řízení.

A nakonec zdířka pro síťové napájení, Eventide Eclipse obsahuje vestavěný interní zdroj, a podobně jako např. procesory TC Electronics disponuje širokým rozsahem vstupního napětí 100-240 V. Až obdržíte zelenou kartu pro pobyt ve Spojených státech (Johnu Lennonovi se toto podařilo až po mnoha letech, v roce 1974), můžete vzít svůj Eventide sebou, podívat se do jeho rodné země.

Ovládání

Zpátky na čelní panel. Jeho levou část zabírá sedm segmentů s poměrně přehledným zobrazení úrovně v rozsahu od –40 dB do digitální nuly. Ptáte se, kterému bodu přísluší indikovaná úroveň? Vyberte si sami, nastavení probíhá v menu Levels pod vlastním tlačítkem. Vstup může být analogový nebo digitální, master vstup přímo do DSP procesoru, dále vstup i výstup každého z efektových bloků A a B, případně hlavní výstup Master Out. Všechny hodnoty s přesností na desetinu procenta, i Peak Hold lze nastavit v neuvěřitelném rozsahu od desetiny sekundy po dvacet vteřin!

Přebuzení signalizuje separátní dioda, možná však trochu neobvykle pod a ještě stranou od samotných VU měřáků. Další pětice diod indikuje aktuální vzorkovací frekvenci, případně použití externího zdroje digitální synchronizace. Možnosti tedy jsou 44,1-48-88,2-96 kHz a dále externí zdroje (ADAT, S/P DIF, AES/EBU a Word Clock).

Dominantou panelu je grafický displej se čtveřicí funkčních kláves ve spodní části. Jejich momentální funkce se mění s každou stranou displeje, tento způsob komfortního ovládání však nepřísluší výhradně současným přístojům a nástrojům (např. Kurzweil K2500/2600, ale i legendární LA syntezátor Roland D-50 z konce osmdesátých let). Další trojice tlačítek, to je Program, Parametr a Hot Keys. Podobně funkci EZ (easy) Edit (např. současný reverbový procesor Roland SRV-3030) nabízí Hot Keys okamžitý přístup k hlavním parametrům editovaného presetu.V případě reverbového algoritmu to jsou nastavení jako level, early reflections, decay, size, pre-delay a hi-cut, pro preset vycházející z pitch-shifteru zase parametry jako level, pitch, delay, feedback, note nebo crossfade. U procesoru s mnoha desítkami editovatelných vlastností nutnost.

Paměťová karta

Sofistikovanému procesoru, jakým Eclipse beze sporu je, nechybí ani slot paměťové karty. Z několika současných standardů u Eventide zvolili PC Flash, typ I i II. Tento formát narozdíl od některých jiných paměťových karet neobsahuje baterie, i proto by mělo být zaručeno bezpečné uchování uložených dat (podle firemních údajů) třeba i po dvaceti letech. Paměťový slot, resp. karta Flash navíc slouží pro načítání nových verzí operačního systému (ta poslední, 1.200 pochází z letošního května). Informace o tomto postupu jsou přímo na internetových strámkách firmy www.eventide.com. Proces je to totiž trochu odlišný od většiny komerční audio techniky, kde se obvykle jedná o import dat ze sekvenceru přes MIDI vstup.

Paměť

Zmíněná paměťová karta, jako u naprosté většiny ostatního zařízení je separátně k dokoupení, je ale otázkou zdali při obrovském rozsahu interní paměti bude pro každého uživatele nutností. Eclipse nabízí rovnou tisícovku pozic, z toho poslední verze operačního systému přináší 217 presetů. Místa je proto dostatek, navíc nechybí již zmíněný výpis přes MIDI. Pro komfortní práci je obsaženo několikero možností volby presetů. Ty jsou tak dostupné nejen v číselné řadě, ale volbu je možné provádět i podle abecedního pořadí, případně využít desítku uživatelských skupin. Tak je hledání snazší, navíc s ohledem na limitaci některých programů pro vzorkovací kmitočet (96 kHz), Eventide nabízí pouze aktuálně dostupné programy.

Zpracování signálu

Eclipse pracuje v rozlišení 24 bitů/96 kHz a jeho dvojici procesorů lze využít v několika režimech. Jsou to Stereo, Mono 1, Mono 2. První z této trojice funguje jako „true" stereo, tedy bez součtu levého a pravého kanálu před vlastní efektovou úpravou. Oba monofonní režimy pak přivádějí do obou bloků procesoru pouze signál svého vstupu (a dávají tak prakticky i dvojnásobný efektový výkon). Podobně je tomu i při volbě vzorkovací frekvence, ne všechny programy lze pro jejich výpočetní náročnost použít v rozlišení 96 kHz. Jak je na tom který z presetů, indikuje malá ikona „96" na displeji. Většina presetů je ale připravena pro vzorkovací kmitočet 48 i 96 kHz (s tím že použití dvojnásobné frekvence zkrátí např. maximální delay nebo délku reverbu na polovinu).

Závěrem

O tom že Eclipse nebude mít chybu, jsem byl přesvědčen od momentu co jsem si jej z pražské prodejny PMC odnášel. Jediným nepříznivým okamžikem se tak poté stal termín jeho navrácení. Od té doby tam čeká, možná právě na vás. Investice je to obrovská, ale rozhodně smysluplná. Snad všechny předchozí procesory Eventide ukazují, že jejich životnost (a to myslím zejména tu „morální") není rok, dva nebo pět, ale narozdíl od některých jiných produktů mnohonásobně tolik.