Randall NB King 112

Celolampové kytarové kombo
Distributor: 
Cena: 
28 500,00 Kč

Kombo Randall NB King 112 přináší uchu lahodící tóny (nejen) pro fanoušky Nuna Bettencourta a Extreme.

Obliba signovaných modelů všeho druhu zřejmě nikdy neopadne a pro mnoho výrobců nástrojů i aparatur je to jedno z hlavních lákadel, pomocí nějž přitáhnou nové zákazníky. Konkrétně Randallu, dnes už docela známému, i když na našem trhu stále ještě relativně neokoukanému výrobci kytarových aparatur, se podařilo do svých sítí zaháčkovat velmi zajímavé hráče. Jedním z jeho nejnovějších úlovků je fešák jménem Nuno Bettencourt, který si své renomé vydobyl zejména z působení v relativně nedávno zmrtvýchvstalých hard rockových Extreme, i když rozhodně ne nezajímavé byly i jeho počiny pod vlastním jménem či s jím založenou kapelou Mourning Widows.

To samo už dává tušit, v jakých žánrových vodách se v tomto případě budeme pohybovat ze zvukového hlediska. A zároveň to dává tušit, že na vývoji se podílel náročný a zkušený chlapík, který se vždy mohl pochlubit kvalitním a svébytným tónem, ať už mluvíme o kterémkoliv oddobí jeho dosavadní kariéry (v poslední době si mimochodem přivydělával i jako kytarový doprovod jedné popové královny).

Randall pro Nuna Bettencourta vytvořil celkem tři modely: Vlajkovou lodí celé řady je 100wattová hlava NB King 100, která nabízí tři kanály a je postavena na 4 koncových elektronkách EL34. Nejnižším modelem „na doma“ je 15wattové dvoukanálové kombo ideální pro začínající kytaristy nebo ty pilněji cvičící. V rámci tohoto testu ale hodíme očko na prostřední model celé řady, luxusně vyhlížející 30wattové lampové kombo NB King 112. Samotný Randall uvádí, že u těchto zesilovačů používá moderní přístup k tomu, aby dosáhl kvalitního vintage zvuku, který zesiluje pomocí čtyř koncových lamp EL 34 pracujících v obvodu třídy A. Výrobce o něm mluví jako o dvoukanálovém se třemi režimy provozu – nabízí čistý kanál, overdrive a třetí kanál sólo, který v podstatě nabízí jen samostatný potenciometr gainu a hlasitosti a oproti overdrivu o něco vyšší míru dosažitelného zkreslení.

Základní popis

U většiny produktů by bylo možné jednoduše napsat, že vypadají jako úplně normální kombo od kteréhokoliv libovolného výrobce, o jaké můžete zakopnout v každém obchodě. Ovšem v tomto případě tomu tak není. Design komba vypadá prostě skvěle a nutno říci, že už tady se Randallu povedlo mile překvapit.

Kombo je pojato tak trochu v retro stylu, v kytarových kuloárech označovaném vznosněji vintage, což při pohledu zepředu podtrhuje dvoubarevné černo/šedé provedení síťoviny s bílým lemováním, chránící 12palcový reproduktor Celestion Greenback, či dvojice kožených úchytek umístěných netradičně po stranách horní stěny komba (takto je mimochodem kombo přenosné mnohem snáze, než s jedinou úchytkou). Dojem luxusu pak ještě podtrhuje zlatý emblém umístěný na černé polovině síťoviny. Ovládací panel v marshallovsky zlatém provedení je umístěný v zadní části horní stěny a trochu zapuštěný pod úroveň horní desky, takže zepředu je skrytý a není tak zcela vystavem náhodným dotekům. Jeho rozložení odpovídá faktu, že NB King 112 je plnohodnotné dvoukanálové kombo se třemi zvukovými režimy - včetně možnosti přepnutí na sólový zvuk. V levé části najdete vstupní jack a tlačítko Channel Select/Store pro výběr kanálu. Kanály/módy jsou rozděleny tradičně na Clean, Overdrive a Solo. První z nich nabízí potenciometry Drive, Volume a korekce Treble, Middle a Bass. Identické ovladače nabízí i doprovodný zkreslený kanál, zatímco třetí, Solo, už poskytuje jen Drive a Volume, přičemž třípásmové korekce sdílí se druhým. Knoflíky potenciometrů jsou vyvedeny opět v pěkném retro designu, dá se říci ve tvaru Slunce, který umožňuje příjemnou manipulaci.

V pravé části je pak umístěn příjemně velký ovladač Master, který nastavuje celkovou hlasitost komba. Čím ale ovládací panel zaujme vizuálně nejvíce, je pěkný old-schoolový ručičkový VU metr umístěný pod síťovým vypínačem a Standby. Ten ukazuje aktuální výstupní výkon, a ačkoliv se sice nedá říci, že by kromě potěšení pro oko nějak zásadně zvyšoval užitnou hodnotu, perfektně podtrhuje vintage pojetí komba a celek tak vypadá velice působivě. Zadní panel obsahuje běžný výstup pro externí reprobox a přepínač mezi impedancí 4 a 8 ohmů plus konektory efektové smyčky s přepínačem pro nastavení úrovně (nízká/vysoká). Kromě toho tu ale najdete také konektor pro přibalený programovatelný MIDI footswitch, obsahující trojici spínačů pro přepínání mezi kanály a konektory MIDI In a Thru. Implementace MIDI posouvá toto kombo o krok dále směrem k profesionálnímu využití. Už samotný footswitch pracuje na bázi MIDI, díky čemuž je možné jeho tlačítka programovat. V praxi to vypadá tak, že můžete každému spínači podle potřeby přidělit kanál, který má následně vyvolat (po sešlápnutí spínače a volbě požadovaného kanálu stisknete na 3 sekundy tlačítko Channel/Store a kanál je spínači přiřazen). Kromě toho pak můžete MIDI využít k propojení například s multiefektem a volbu kanálu provádět přímo z něj současně s volbou presetu. Konstrukce komba je zcela uzavřená – s výjimkou větracího otvoru pro lampy – a velmi robustní, což se velmi kladně odráží zejména na reakci komba v basových frekvencích.

Jak to hraje

Jelikož má kombo celkem tři zvukové režimy či kanály, dá se očekávat, že bude schopno pokrýt celou škálu různých zvuků. Pokud znáte protagonistu, od jehož myšlenek a požadavků se návrh produktů odvíjel (a podle informací výrobce to trvalo dosti dlouho, přičemž spolupráce mezi konstruktéry a kytaristou byla velmi úzká), budete už možná mít určitou představu, co očekávat. Nicméně nutno říci, že kombo rozhodně nebylo koncipováno jako jednostranně využitelné a rozhodně není překážkou osobitosti při hledání zvuku. Naopak.

Vezmeme-li to kanál po kanálu, začneme logicky u čistého. Jelikož přepínač kanálů řídí přechody mezi nimi elektronicky a nikoliv mechanicky, při zapnutí komba se ocitnete právě v něm. Opakovaným mačkáním byste se pak postupně dostali vždy na Overdrive a dále Solo, vždy v tomto cyklu. Sestava ovládacích prvků je klasická a všechny korekce fungují jako pasivní, což znamená, že na změny reagují v podstatě podobným způsobem, jak jste zvyklí z většiny jiných produktů. Jak se ukázalo, čistý kanál má velmi dobrý rozsah nastavení gainu od krystalicky čistého až po plnější a nakřápnutější či mírně zkreslené zvuky. Míra dosažitelného nakreslení závisí do značné míry na síle snímačů, ale nastavení lze provést i u těch silnějších hodně citlivě, nárůst zkreslení je velice pozvolný.

V kombinaci s ovladačem hlasitosti si můžete skvěle přizpůsobit poměr mezi mírou vybuzení předzesilovače a hlasitostí komba a díky perfektní reakci na manipulaci s hlasitostí na kytaře si také můžete nastavit více vybuzený zvuk a poté se pohybovat mezi úplně čistým a plnějším zvukem v rámci jediného kanálu. Korekce jsou opět velmi citlivé a jejich dopad na zvuk je dosti znatelný, takže kombo nabízí celou škálu různorodých zvuků pro prakticky jakýkoliv styl hry a žánr, od čirých a zvonivých funky, po příjemné bluesové zvuky či klasický plný jazzový tón, to vše s výbornou dynamikou.

Overdrive se pak pohybuje od mírně zkreslených poloh po, dá se říci, doprovodné high-gain polohy, takže jej lze využít pro cokoliv od blues po moderní hard rock či heavy metal. Ačkoliv to není zdaleka to jediné, co NB King umí, představte si například poslední studiový počin Extreme, k jehož zvuku se lze subjektivně vemi dobře přiblížit. Zvuk je opět velice průrazný, jiskrný a dynamický, výborně reaguje na práci pravačkou a je skvěle slyšet při doprovodu kapely.

O něco dál jde z hlediska gainu režim Solo, který je strukturou zvuku jinak prakticky shodný s kanálem Overdrive. Jak bylo zmíněno, nedisponuje vlastními korekcemi, takže pracujete s jednou barvou zvuku, u nějž si tady můžete nastavit vyšší zkreslení a potažmo jinou hlasitost než u doprovodu, aby vaše sólová hra lépe vynikla. Díky vyrovnanosti a plnosti zvuku ale absence korekcí až tak nebolí – i když si nastavíte rytmický tón podle potřeby, sólový zvuk tím nijak netrpí a nechybí v něm nic, proč by jej při větším zkreslení nebylo možné použít pro sólo, v případě potřeby si jej ale vždycky můžete „dobarvit“ nějakými těmi krabičkami.

Na rozdíl od jiných produktů toto kombo nenabízí různé korekční vychytávky jako tlačítka pro skokové zostření výšek či posílení basů a dokonce ani potenciometr Presence. I bez nich ale NB King nabízí velkou flexibilitu a širokou, pestrou škálu zvuků, které jsou v kombinaci s různými kytarami a snímači, potažmo stylem hry využitelné v různých oblastech. Kombo příjemně překvapí čistotou a čitelností zvuku, což se odrazí při akordické hře i případných komplikovanějších pasážích. Obecně je zvuk cílený do vod rocku, hard rocku či funky, takže přestože má kombo značné rozpětí možností až po moderní high gainové zvuky, pro některé agresívnější styly, jako třeba hard core apod., zdálo se mi subjektivně trochu uhlazené – neznamená to ale, že by z něj nešlo dostat pěkně nazlobený bluesový rockový crunch, špinavé hardrockové sólo nebo úderný heavy zvuk. Nutno také říci, že i když dává jen 30 wattů, dokáže hrát opravdu hodně nahlas. Celkově se dá říci, že má blízko k charakteru klasického Voxe, což je dáno už použitým zapojením a elektronkami, nicméně jak bylo řečeno, jde o svébytný zesilovač se svým vlastním zvukem.

Celkový dojem

Ačkoliv základním prodejním artiklem je jméno protagonisty, síla tohoto komba nespočívá v tom, že by pouze reprodukovalo nějaké zvuky z nahrávek z hitparád roku raz dva. Naopak, kombinací konkrétní kytary a především samotné hry je možné dosáhnout velmi osobitých a skvěle znějících výsledků, které potěší ucho i duši. V kombinaci se vším, čím toto kombo potěší i vaše oko, je to dobrá protihodnota za jinak ne nezanedbatelnou investici. Je však potřeba poznamenat, že jak zvukově, tak svými možnostmi kombo Randall NB King 112 svoji cenu plně vyváží.