Gibson Les Paul Special New Century

Elektrická kytara
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
34 900,00 Kč

Společnost Gibson netřeba nijak představovat, tuto značku zná celý hudební a zejména pak kytarový svět a bylo již o ní sepsáno mnohé. Rovněž tak o panu Les Paulovi.

Sluší se ale říci, že v obraze moderních dějin elektrické kytary představuje toto jméno nepostradatelný pojem a zjednodušeně řečeno, je jedním ze dvou hlavních vlivů a přístupů ke stavbě a zvuku el. kytary jako takové.

Tím druhým (nebo prvním?) je samozřejmě Leo Fender. Stejně jako většina velkých firem, snaží se i Gibson pokrýt co největší plochu trhu, najdeme tedy v jeho nabídce kytary nižších řad, stejně jako ty nejexkluzivnější „děreva" v ceně osobního auta. A důkazem, že firma se snaží jít s dobou i co do designu, a že z nabídky kytar si může vybrat opravdu každý, tedy i ten, komu se nelíbí povrchová úprava v laku, je i kytara tohoto testu - Les Paul Special New Century.

Popis nástroje

Tahle kytara vás na první pohled zaujme svým zjevem: celá svrchní deska je totiž osazena zrcadlovým plastovým pickguardem, ve kterém se odráží všechno kolem. Na první pohled je jisté, že s touto kytarou na pódiu jistě oslníte, ještě než se dotknete strun! Celé provedení nástroje se nese v duchu kombinace černé a „chromu". Kombinace je to dobrá a nástroj působí vzhledově velmi kompaktně a jednolitě. Tedy všechno, co je ze dřeva je černé, hardware a plastový kryt jsou stříbřité. Jak už je u Gibsonů tradicí, tělo i krk jsou z mahagonu a jejich spoj (na 16. pražci) je - také tradičně – lepený. Mahagon je poznat i na váze – kytara se celkem pronese! Do krku s profilem „1960 Slim taper" je vlepen ebenový hmatník s 22 pražci o menzuře 24 3/4", jeho šířka na nultém pražci je pak 1,695". Značky na hmatníku jsou - stejně jako pickguard – zrcadlové. Hardware tvoří ladící kvalitní, ale pro firmu přeci jen méně typická, mechanika Grover, kobylka tune-o-matic, 4 černo-chromové otočné knoby potenciometrů, 3polohový přepínač. Srdcem tohoto masivně působícího nástroje jsou dva Alnico humbuckery z řady Classic 60’s, a sice 490R u krku a 498T u kobylky. Jde o osvědčenou a dobře se doplňující dvojku, používanou i na dalších modelech. Snímače nejsou uchyceny v rámečcích, ale „natvrdo" přímo k plastovému pickguardu, což umocňuje strohost a čistou linku designu. Ještě nám chybí detail hlavy, kde nalezneme zrcadlově stříbrný kryt „ořechu" s černými písmeny „LP" , signaturu „Les Paul" a logo „Gibson" taktéž stříbrné. Malá poznámka k specifikaci nástroje: podle několika indicií, je tento nástroj dodáván pravděpodobně i s mechanikami Gibson Special.

Dojmy ze hry a zvuků

Jak už jsem se zmínil dříve, kytara díky mahagonu celkem dost váží, po delším hraní začne trochu tlačit rameno. Odměnou je ale slušná porce kvalitní dřevní hmoty, které dodává zvuku ty správné kvality. Krk je tak akorát do ruky, pražce jsou bez problému, hraje se pohodlně a příjemně. Pocitově působí nástroj tvrdě až stroze, zčásti díky designu, zčásti díky tvrdému a těžkému materiálu, z něhož je vyroben. Jakmile ale tuhle blýskavici zapojíte do aparátu, tvrdost je ta tam, a z reprobedny se linou pěkné kulaté tóny velice podobné těm z různých světových jazzových či bluesových nahrávek.

Opravdu - čisté zvuky znějí velice příjemné. Oba snímače produkují silný signál – ten kobylkový pak s důrazem na středy a výšky a právem nese firemní název „Hot Alnico". Srdcem tohoto humbuckeru jsou Alnico V magnety, jejichž zvuk je teplý, hodně středový, a velmi zdařile se pojí s mahagonem, který výslednému zvuku dává pěkné dřevní zabarvení a dobrý sustain. Hodně se mi líbí, že kobylkový snímač při své charakteristice nepostrádá jemnost či kulatost, hlavně na tenkých strunách!

Mezipoloha, to je ale něco pro dřevomilce! Kombinace obou humbuckerů, to je ta správná volba! Ke všemu, co jsem psal o kobylkové „čtyřistadevadesátosmičce" ještě přibude plný sametový spodek „490tky" a mírné zdůraznění vyšších středů, při zachování jasných výšek a ještě větším „zdřevnatění" soundu.

V krkovém snímači jsou použity Alnico II magnety, které dodají zvuku zpěvnost a kultivovanost. Zvuk je plný, teplý, kulatý, tohle fakt můžu!!! Tenhle zvuk není daleko od pololubovky! Samotná 490-ka pak hraje ještě malinko více do spodků, nemá tolik „dřeva" jako předchozí dvě polohy, ale - na rozdíl od mnoha jiných kytar – nehuhlá a zvuk vycházející ze symbiózy nástroje a snímače zůstává konkrétní a jasný. Tyhle snímače jsou velice pohodové, prostě si tak „vrní". To jsme ale mluvili o čistých zvucích.

Když přepnete na „drive", je to všecko jinak!

Najednou je to klasická gibsonovská záležitost – kobylkový snímač krásně „řeže", má velmi zpěvný a harmonicky bohatý zvuk, dobře se nese, má jasný atak při úhozu a je velmi vstřícný „napískávání". Na sóla jako vyšitý. Mezipoloha je opět nejdřevitější, trochu méně zpěvná a frekvenčně užší než u krku. Nemá takovou průbojnost, ale je hutnější než kolega vpravo. Samotná „krkovička" hraje velmi podobně mezipoloze, je ale méně dřevní, víc huňatá, a ještě trochu hutnější s vyšším podílem basů. V nižších polohách už „bublající" tón trochu ztrácí konkrétnost.

Po mechanické stránce snad trochu překvapil přepínač snímačů, jehož chod je dokonale přesný a tuhý, s velmi dobře vymezenými a aretovanými polohami, ale v jakési korespondenci s designem až drsný, což se může při přepnutí v tišších pasážích projevit jasně definovaným zvukem. Pozor, rozhodně nemám na mysli nějaké elektro-mechanické cvakání, ale spíše jde o rezonační zázněj, který, zvláště při přechodu kobylka/krk či zpět, proběhne celým tělem nástroje.

Shrnutí

Tak trochu anděl s ďáblem v těle, chtělo by se říct. Na jednu stranu pěkný dřevní jazzový (až pololubový) zvuk, na stranu druhou solidní „smažka" do bigbítu! K tomu přidejme zajímavý (byť určitě ne pro každého) vzhled a máme tu tenhle model pro nové století – trochu klasiky a trochu moderny v jednom. Dlužno poznamenat, že barevné reflektory odrážející se na přední desce a vrhající „prasátka" do davu, mají své neoddiskutovatelné kouzlo, ať už se to puristům líbí či nikoliv, a to i s vědomím, že plexi soustavným používáním ztratí něco na svém „lesku" a odrazivosti.

Osobně se domnívám, že „za hřích by to stálo", i s přihlédnutím k „nehříšné" ceně tohoto kvalitního a značkového nástroje.

P.S.: Nástroj je dodáván ve velmi kvalitním pevném kufru potaženém koženkou se vzorem hadí kůže.