Ibanez Promethean P5110

Kombo pro baskytaru
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
14 960,00 Kč

Japonská firma Hoshino Gakki má v muzikantské obci značný věhlas a úspěch. Své renomé získala i díky značce Ibanez, produkující kvalitní kytary a baskytary, na které hrají hudebníci zvučných jmen po celém světě (Joe Satriani, KORN a jiní).

Na poli zesilovací techniky však tato značka nezanechala, alespoň co se kvality týče, zatím žádný výraznější otisk. Komba a aparáty patřily spíše do low-endové kategorie a byly orientovány hlavně na kytary. Bylo pro mě tedy velkým překvapením, když se mi „pod ruce“ dostal nový produkt nesoucí značku Promethean, která je zacílena na milovníky nízkých frekvencí.

Na webových stránkách www.ibanez.com naleznete kompletní výčet produktů, které spatřily světlo světa pod jménem Promethean. Ze zesilovačů je na výběr sice jen jediný, avšak svými parametry plně vyhovující a připojitelný k libovolnému boxu z nabídky. Jak už název napovídá, je tento „aparátek“ osazen jedním desetipalcovým reproduktorem doplněným o bass-reflex a vybaven rovněž tweeterem s pasivním crossoverem. Svými rozměry 326(Š) x 360(V) x 332(H) mm umožňuje majiteli maximální skladnost a mobilitu. Přesto však není tomuto „kombíčku“ předurčena role domácího aparátu. Výkon 250 W a s přidáním externího boxu 500W je při těchto rozměrových a váhových (12,5 kg) parametrech skutečně ohromující. Promethean P5110 lze postavit do dvou různých pracovních poloh, do polohy „normální“ a také do polohy monitoru, která nabízí komfortnější poslech. Perfektním prvkem je velmi snadno odnímatelný zesilovač, držící na boxu pomocí čtyř rukou povolitelných šroubů. Tento má pak váhu 2,9 kg a lze ho bez problému připojit k jinému boxu.

Ovládání a postřehy

Ovládací panel je přehledně jednoduchý, ale designově velmi pěkně zpracovaný. Jeho dominantu tvoří robustní potenciometry v tmavě červené barvě. Zleva zde nalezneme klasický vstup na 1/4" jack, vedle kterého je umístěno tlačítko mute, praktické zejména při ladění nástroje a zapojení ladičky do pro ni určeného vstupu (tuner). Klasický gain je doplněn o praktickou ledku indikující přebuzení vstupu. Sestava korekcí je v tomto případě ochuzena o středy, což ale díky přítomnosti šestipásmového ekvalizéru (50 Hz - 10 kHz) neznamená nejmenší problém. Zajímavostí je otočný ovladač s popisem Vibe. Nastavováním tohoto „filtru“ lze dosáhnout velmi různých barev zvuku od moderního až po tzv. vintage sound. Vibe je možné zapnout či vypnout tlačítkem na svrchním panelu nebo footswitchem. Ten však v základním balení chybí. Posledním knobem je master, rovněž vybaven LED indikací clipu. Na pravé straně předního panelu je praktický výstup na sluchátka a vstup pro aux. Zadní strana zesilovače je opatřena výstupy na ladičku, externí box, napájecí kabel a symetrickým výstupem. Otestoval jsem kombo na dvou diametrálně odlišných nástrojích. Na elektro-akustické baskytaře VKV a na aktivní elektrické baskytaře Music Man Sabre. S elektro-akustickou baskytarou si Promethean poradil na výbornou. S nastavením korekcí na „nuly“ a s otočením Vibe clony do tří čtvrtin jsem dosáhl lahodného basového, ale zároveň konkrétního zvuku, který jsem ze svého dosavadního aparátu zkrátka nikdy nedostal. Mohutné basy znějí opravdu velmi mohutně, čistě a ani v nejmenším jsem neměl pocit, že by jimi byl reproduktor zahlcen. S elektrickou baskytarou obstál aparát také nadmíru skvěle. Pomocí různých nastavení se lze pohybovat v celém spektru barev. Od bluesově temné až po nejmodernější pomocí vybuzeného gainu zkreslenou barvu. V kombinaci s aktivní elektrikou Music Mana dělala Vibe clona opravdu divy. Podle mého soudu si tak na Prometheanu najde svůj zvuk snad každý.

Závěrem

Promethean P5110 rozhodně nedělá ostudu svým tvůrcům a v porovnání s obdobnými produkty věhlasných výrobců si stojí velmi dobře. Jde o spolehlivý, velmi mobilní aparát s dostatečně průrazným a transparentním zvukem pro veškeré použití. Postačí v mnoha případech i do zkušebny rockové kapely, ovšem bude rozumné připojit větší externí box. Mě osobně dokonce uchvátil natolik, že jsem si ho pořídil jako aparát na unplugged koncerty a po dvouměsíčním aktivním koncertování musím říci, že jsem rozhodně neudělal chybu.