Jackson DX-6 Dinky

Jacksonovy křivky
Autor: 
Cena: 
12 470,00 Kč

Budete jej chtít svírat co nejdéle. Její krk si opravdu velmi rychle zamilujete. Je plná ohně a agresivity, ale dokáže být také něžná a dovést vás až na samý okraj propasti, na jejímž dně se slastně převalují vibráta alá B. B. King. Vážení, firma Jackson vám hodlá představit svoji DX6 Dinky.

Historie

Ještě předtím, než si nasadíme rukavice a začneme pitvat testovaný nástroj, vykonejme malý exkurz do minulosti firmy, která je pro mnohé z nás synonymem metalové kytary.

Všechno to způsobil Wayne Charvel někdy v sedmdesátých letech, když si otevřel obchod s kytarovými díly. Nezůstalo však jen u prodeje těchto jednotlivých kytarových dílů. Později začal svým kvalitním zbožím vylepšovat již původní kompletní hotové kytary. A to tak šikovně, že na takto vzniklé produkty záhy přilákal mnohá slavná jména z oblasti tehdejší kytarové scény. Později pro Wayna začal pracovat Gover Jackson, který v 78. roce investuje do továrny. V ní se začínají vyrábět první kompletní modely na zakázku. V roce 1980 přichází za Jacksonem po britském turné s Ozzym nadaný kytarista Randy Rhoads a přináší mu vlastní nákres požadovaného modelu – kytary s korpusem ve tvaru písmene V. Takto realizovaná krasavice nesla pojmenování „Concorde", byla osazená dvěma humbuckery, měla průchozí krk a vykládání hmatníku, které se později stalo hlavním poznávacím znamením firmy; jak všichni víme, byli jím ony pověstné perleťové „dračí zuby". Vzhledem k výrazné odlišnosti oproti všem předchozím modelům byl nápis Charvel na hlavici nahrazen nápisem Jackson. Podle katalogu firmy tímto modelem světlo světa spatřila první jednoznačně heavymetalová kytara.

Rok 1983 se pak stal rokem zrodu modelové řady Soloist, Kelly a King V. Kytary Soloist se vyznačovali maximální hardwarovou variabilitou, kdežto Kelly s Kingem stavěli na prvotřídní elektronice, špičkových krcích a také kvalitním nástřiku.

Kytary Jackson se tak díky svým ostrým, i když přesto stále elegantním tvarům, příjemným a rychlým krkům, zakázkovou grafikou, spolu s originálním perleťovým orientačních značením, a konečně velmi kvalitním hardwarem, staly tím pravým nástrojem řady nových kytaristů.

Za všechny nyní jmenujme snad jen Phila Collena (Def Leppard), Scotta Iana (Anthrax) nebo Dave Mustaina (Megadeth).

Za zmínku snad možná stojí ještě to, že vedle kytar produkuje firma Jackson i baskytary; jistě pak už netřeba podotknout, že i v případě baskytar se jedná o stejně výjimečné nástroje jako je tomu v případě kytar. Toliko tedy k dějepisu.

Fyzika

Námi testovaný nástroj je součástí řady Dinky, kterou podobně jako řadu Soloist charakterizuje především vysoká variabilita na poli hardwarové konfigurace. Začněme však nejprve použitým dřevem. Korpus DX6 je z olše, což garantuje příjemnou váhu, ale také plnost zvuku, který je průzračný i sebevědomě agresivní zároveň. Vrchní dýha z žíhaného javoru, krytá transparentním lakem, nemalou měrou přispívá k zdůraznění elegantních křivek původní fendrovské předlohy. Prosvítající kresba javorové dýhy je pak dalším nepřehlédnutelným (nejen oku muzikantovu lahodícím) atributem tohoto nástroje. K tělu je ve stylu bolt on přišroubován krk z tvrdého severského javoru, s palisandrovým hmatníkem, což je ve výsledku zárukou jasného zvuku se zdůrazněnými výraznými středovými frekvencemi, včetně (i díky hmatníku) celkového teplého „nakreslení" zvuku. Tato materiálová kombinace posouvá ve finále obecnou zvukovou kvalifikaci DX6 na pozici jednoznačně do středů orientované kytary. Vzhledem ke všem použitým materiálům (olše, javor, palisandr) se pozitivně tyto projevují také na další příjemné „vlastnosti" nástroje, jíž je sustain. A ten je opravdu těžko přeslechnutelným. Proto posedne-li vás někdy touha po dlouhých, vášnivých vibrátech plných osobitého feelingu, vězte, že s touto kytarou můžete vibrovat zcela podle chuti velmi, velmi dlouho.

Vykládání hmatníku je v případě tohoto modelu vedeno v tradičním duchu, tedy klasické tečky mezi patřičnými pražci krku o „stratocasterovské" menzuře 25,5 palce. Samotný krk zakončuje plastový sedlový nultý pražec.

Nyní něco k hardwaru. Všechny prvky (vyjma tedy plastové krytky konce polohového přepínače snímačů) jsou pochromované a působí velmi elegantně. Když už jsme při popisu krku došli málem téměř k hlavě nástroje, překonejme nultý pražec úplně. Ladící mechanika je originál Jackson; jedná se o odlitou die cast mechaniku. Vlastní ladění nástroje „drží" zcela bez problémů, jednotlivé kolíky kladou přiměřenou míru odporu, proto je případné dolaďování věcí chvilky.

Nyní od hlavy dolů ke kobylce. Jak již řečeno ve věci hardwaru obecně, je kobylka pochromovaná, pevná (jedná se o typ tune-o-matic style bridge #JT390) se strunami protaženými skrz tělo. I toto konstrukční řešení se jistě nemalou měrou podílí na výsledné délce sustainu. Použité snímače jsou v režii firmy Seymour Duncan, přesněji jde o sériovku SD, kterou v současnosti používá mnoho firem zvučných jmen na své „spotřební" nástroje, kdy u krku je usazen humbucker HB-103N a u kobylky pak HB-103B. Přepínání mezi nimi zprostředkovává třípolohový přepínač. S ním sousedí dva potenciometry, z nichž jeden je ovladačem hlasitosti a druhý tónovou clonou. Na tomto místě bych rád zdůraznil barevnou zvukovou variabilitu, jíž je možno dosáhnout kombinací snímačů spolu s potenciometrem tónové clony, a která je opravdu obdivuhodně široká.

Psychologie

První co mě překvapilo byla cena. Jak je možné, že takový kvalitní a výborně znějící nástroj je tak levný?!? Jakmile DX6 vezmete do ruky, pocítíte naprosté souznění s kytarou. Krk se stane součástí vaší ruky a rychlé běhy, které opustí reproduktor vašeho aparátu, budou zářným důkazem této symbiózy. Dokonalé zpracování krku i hmatníku dá rychlost vašim prstům. A pokud by jste přesto náhodou nikam nechtěli spěchat, hmatník vám poskytne dostatek prostoru pro pomazlení se s každým jednotlivým tónem. Příklepy, tremola i vibráta budou samy od sebe tvořit příjemné zpestření vaší hry, přičemž to bude leckdy kytara sama, která vás navede k použití těchto technik.

Nicméně abychom nebyli nařčeni z příliš jednostranné a nekritické chvály, poznamenejme, že na „sucho", navzdory zmíněné kvalitě krku, se v některých polohách tu a tam ozve zvonivé drnčení struny o pražce. Nicméně já osobně bych tuto skutečnost nevnímal jako negativní už vzhledem k tomu, že po zapojení do aparátu tato drobnost nijak zvuk nedegraduje, a to i včetně samotného ladění. Drnčení se tak zkrátka koná jen sucho (nutno podotknout že i po snaze vyladit krk).

Jak již bylo řečeno výše, je zvuk tohoto nástroje bohatý na středy, které vyznívají přesně, patřičně agresivně a průbojně, což vám zajistí, že se mezi ostatními nástroji v kapele rozhodně neztratíte. Své místo si tak s touto kytarou ve zvukovém spektru ostatních nástrojů uhájíte velmi snadno. Humbucker u kobylky podle očekávání splňoval vše, co by jste od něj očekávali – „produkoval" plné, patřičně hutné, středově průrazné a tak snadno čitelné akordy i tóny. Snímač u krku zase umožnil pracovat s více temnějším, více kulatějším, řekněme až bluesovějším charakterem zvuku, který lze umocnit korekcí tónové clony od otevřeného, sytého tónu až po „moorovské" zpěvavé „nářky".

Epilog

Je opravdu velmi příjemné zjistit, že nástroj uvedených kvalit (tedy jak po stránce zvolených materiálů, tak opracování a konečně i designu) je veden v této cenové hladině. Navíc se jedná o model Made in Japan, což samo o sobě je již dostatečnou zárukou, o ledasčem vypovídající. Oproti stejně cenově orientovaným modelům jiných firem vyrobených v Korei stojí DX6 vysoko nad běžným standardem a jednoznačně nad nimi vede. Nu, a pokud se vám zdá, že přeháním, běžte si sami mnou uváděnou skutečnost ověřit – tahle krasavice vám za zkoušku rozhodně stojí.