JTS NX-2/NX-6/NX-9

Dobří služebníci
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Tento měsíc jsme si vzali na mušku tři nové mikrofony od JTS, které jsou určeny k bicím sadám.

A pro upřesnění, kdo jsou JTS? Dobrá otázka.

Usoudil jsem, že jsou pouze novým hráčem na lavinovitě se rozvíjejícím trhu mikrofonů pro bicí. Ani nápad. JTS - s ústředím na Taiwanu - vyrábějí mikrofony už více než 24 let, včetně působení jako OEM (výrobce originálních součástí) pro další společnosti. A navíc, k tomu všemu, majitel společnosti je sám bubeníkem. (A to snad nemůže uškodit!).

Na zimním NAMM 2000 uvedli JTS dřívější verze těchto mikrofonů, které se zdály velmi povědomé. Ve skutečnosti až příliš podobné modelům jiných mikrofonních výrobců. Výsledkem byly uskutečněné změny pro současnou NX sérii, podobající se konkurenci poněkud méně a které jsou navíc již patentované. JTS využili výhody kosmetických změn aby udělali i několik vnitřních zdokonalení (jako např. otřesuvzdorné zavěšení vložky), takže modely zde mohou být recenzovány opravdu jako "nové a vylepšené".

Modely

Už po letmém pohledu je jasné, že NX-2 je jednoznačně “kopákový” mikrofon. Jde o velkou, v kovovém pouzdře umístěnou dynamiku s kloubovým držákem integrovaným na těle mikrofonu. Vzhledem k řádné hmotnosti 815 gramů, se jedná o jeden z nejtěžších mikrofonů jaké jsem kdy používal. Směrová charakteristika je specifikována jako kardioida (a také tak zní). Nicméně polární grafy v literatuře jsou identické s dalšími grafy superkardioid NX-6 a grafy klasických hand mirofonů JTS (ty zde nejsou recenzovány).

Graf frekvenčního průběhu NX-2 (který je od ostatních odlišný) ukazuje slibnou křivku pro moderní mikrofon k basovému bubnu. Začíná už pod 30 Hz, následuje široké a jemné posílení 3 až 4 dB v oblasti 40 - 80 Hz. Poté křivka vykazuje velmi mělký útlum středů až do 1 kHz. Odtud stoupá k opravdu výraznému vrcholu na 3 kHz, po kterém následují dvě malé špičky na 5 a 9 kHz. Za hranicí 10 kHz průběh rychle klesá. Frekvenční rozsah je definován od 30 Hz do 12 kHz s předpokládaným -3 dB limitem (nezjišťováno, ale takto se to jeví přímo z grafu), což je dovolím si tvrdit velmi lichotivé ohodnocení.

NX-6 je učený na virbl a tomy. Vypadá jako NX-2 po dietě, lehce hubenější a trochu kratší. S hmotností 610 gramů bych neplánoval zavěšení těchto (přes existující adaptéry) robustních dynamik na obroučky vašich přechodů. Na stojanech jim bude lépe. Směrová charakteristika je definována jako superkardioida, což je velmi výhodné pro omezení přeslechů činelů ve stopách tomů a eliminaci hi-haty ve stopě malého bubínku. Jako u jeho většího bratra není frekvenční odezva lineární (ne že by na tom bylo něco špatného). Jemný zdvih od 60 Hz do 200 Hz, dále plochý průběh až do 2 kHz, kde následuje vzestup až k vrcholu na 5 kHz. Další špička je pak na 10 kHz, po které následuje pozvolné klesání. Frekvenční charakteristika je tedy specifikována od 60 Hz do 16 kHz.

NX-9 je malomembránový elektretový kondenzátor s kardioidní směrovou charakteristikou. Konstruován je pro overheadové a hi-hatkové aplikace, a je to nejvíce normálně vypadající mikrofon za všech tří. S kovovou mřížkou (windscreenem) v pracovní části vypadá skoro jako štíhlý ruční mikrofon. Je dodáván s pružnou, dobře držící stojanovou objímkou, což je dobrá věc, protože mikrofon je přeci jen poněkud slabší pro uchycení všudypřítomném sedmapadesátkovém držáku.

Pokud vyšroubujete malý šroubek, který drží XLR konektor v koncové části, povolíte windscreen a opatrně vytáhnete vnitřek, uvidíte pouzdro pro baterii s přepínačem baterie/fantomové napájení. Pěkné: pokud potřebujete použít mikrofon bez fantomového napájení, můžete pouze zasunout AA baterii a jste v pohodě. Ale nezapomeňte správně nastavit přepínač před opětovným smontováním, protože tu není externí přepínání.

Frekvenční rozsah je udáván od 60 Hz do 20 kHz. Graf ukazuje dosti lineární průběh pásmem vyšších středů. Po malém poklesu okolo 6 kHz, křivka jemně stoupá v řádu jednotky dB skrz poslední oktávu (8 kHz - 16 kHz), zde se vyrovnává než začne na 20 kHz klesat.

Parametry sdílí NX-9 stejné s NX-2 a NX-6 (mimo masivního kovového pouzdra), tedy vnitřní otřesuvzdorné uložení vložky. To ve výsledku dává velmi nízký manipulační šum, porovnatelný s dalšími obdobnými mikrofony.

V akci - sada pro bicí NX-2, NX-6, NX-9

Pro tuto recenzi jsme použili bicí soupravu sestavenou a snímanou pro potřeby budoucího článku (Pearl Session serie). Zaměňovali jsme vždy stávající mikrofon za jeho modelový ekvivalent od JTS a sledovali výsledek, oba samostatně, a v kontextu se zbytkem soupravy. Tato recenze není podle našeho názoru zamýšlena jako absolutní měřítko, ale tento postup nám poskytl základní reference pro porovnání mikrofonů JTS.

NX - 2

Začněme s modelem NX-2, který nahrazoval v sestavě AKG D-112. Tento jednotlivý buben byl v režimu "naživo" (nasazeny obě blány, bez tlumení, bez otvoru v přední bláně) nazvučen ze vzdálenosti přibližně 10 - 20 cm před přední blánou, kde mikrofon podával čistý, současný zvuk. To představuje mírně lepší artikulaci než u D-112 a o kousek výraznější středopásmový okraj. D-112 měla naopak více nižších basů.

Pak jsme přešli na kopák ve "studio" módu (EQ výstelka uvnitř a otvor v přední bláně). Nejdříve jsme umístili NX-2 před buben, několik centimetrů od blány. Produkoval shodně pěkný, přirozený tón. A opět neměl tolik hluboký propad na středovém pásmu jako D-112 či takové posílení ve spodní oktávě.

Nakonec jsme umístili NX-2 dovnitř bubnu, hledajíce současný, moderní zvuk. A dostali jsme jej. S mikrofonem přibližně 12 cm od úderové blány a v ose beateru jsme získali velmi pěkný zvuk, který byl čistý, artikulovaný a "natlačený". Nicméně, dostat NX-2 namontovaný na tyči skrz standardní otvor s průměrem cca 14 cm bylo velmi těžkým úkolem. To jen pro varování pokud máte menší otvor.

Můj celkový zvukový dojem z NX-2 je, že se pohybuje někde mezi "plochými" mikrofony a jejich vrstevníky s "předekvalizací". Má ve svém průběhu charakteristiky některé prospěšné rysy, ale ne v takovém množství aby se stal jednoúčelovým. Je to moderně znějící mikrofon s použitelností v širokém spektru aplikací.

NX - 6

Dalším na řadě byl model NX-6, a musím říci, že zatímco všechny tři JTS modely byly dobré, tento byl z celé "party" mým favoritem. Pověsili jsme ho na snare, kde nahradil (uhádli jste to) Shure SM 57. NX-6 byl ve stejné sféře, třebaže s "o chlup" větší jasností na výškách. Vrcholy v charakteristice na 5 kHz a 10 kHz korespondují s attackem paliček, respektive chvěním struníku. Výsledkem je - ať už konstrukcí či shodou náhod - mikrofon s velmi dobrou artikulací pro malý bubínek (obzvláště s ohledem na dynamiku). Navíc snáší vysoké úrovně hlasitostí při úderu bez zahlcení a zkreslení a vykazuje velmi nízký manipulační ruch.

Na tomech převzal úlohu za Sennheiser MD-504 (potažmo e604). Na malých rozměrech zněly obě dynamiky dosti podobně, JTS snad vykazoval více jasnosti na vyšších středech a mírně "dřevěnější" tón. MD-504 byla o něco silnější na spodku, ale bylo to těsné. Řekněme, že NX-6 byla více jako 504 než jako 57. V těchto aplikacích velmi pěkné.

Na velkých tomech byl výsledek velmi podobný tomu co bylo řečeno výše. Ale tady bylo více zřetelné, že 504 má “tlustší” zvuk na spodku, zatímco NX-6 má mírně lepší podání. Opět, pěkný realistický a současný zvuk.

NX - 9

Myslím že je nerealistické (a nefér) srovnávat NX-9 se studiovými kondenzátory, které představují i desetkrát vyšší cenu, a tak jsem ho srovnal s obdobným malomemránovým kardioidním elektretovým kondenzátorem, s kterým jsem dobře obeznámen, tedy Audio-Technikou ATM33R. Zavěšen nad bicí soupravou, dával NX-9 čistý, jasný a opravdu realistický přehled o bicí soupravě. Zněl více přirozeně, s menší ostrostí než A.T. Na výškách nebyl "chlupatý", což bývá příčinou toho, že A.T. (a mnoho ostatních levnějších elektretů) často při výběru neuspějí. Tato kvalitativní vlastnost se projeví také při použití na hi-hatky, kde zní NX-9 čistě, ale ne ostře. Typickým pro tento druh mikrofonů bylo, že nedokázaly přednést mohutný a teplý spodní frekvenční okraj (ale ani u jednoho to nebyla nežádoucí tenkost).

Celkově se NX-9 jeví jako velmi použitelná pro primární úlohu, a tou je overheadové snímání bicích. Dalším plusem je bateriové napájení, a k tomu do součtu velmi rozumná cena dělá z NX-9 velmi dobrou volbu.

Závěr

JTS NX série jsou mikrofony určené spíše pro živé hraní a jejich obchodním cílem jsou spíše samotní bubeníci než studioví profizvukaři.

Rozhodujíc se na základě jejich solidních výkonů ve studiovém prostředí (kde se mnohem více projeví potenciální chyby než při live akci), nebál bych se je použít při jakémkoliv živém ozvučení.

Druhdy se ve svých předchozích inkarnacích tvářící jako "skoroBeta", mají nyní tyto mikrofony svůj vlastní vzhled i zvuk.

Určitě by je měli vzít v potaz zvukaři, popř. bubeníci, hledající dobré zvukové podání za velmi rozumnou cenu.