Klein + Hummel O 300 D a O 800

Aktivní studiové hi-end monitory
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Možnost poslechnout si a otestovat tyto prvotřídní monitory považuji za velkou čest. Zásilka, kterou mi zástupci redakce doručili na vrátnici studia, se skládala ze dvou velkých a těžkých krabic a jedné obrovské bedny se subwooferem, vše v celkové hodnotě asi 185 000 Kč. Neodolal jsem a ihned začal vybalovat.

Nearfield O 300 D 

Monitory jsou řešeny jako levý a pravý a dle orientace loga jsou určeny pro umístění v poloze naležato. I když výrobce je na svém webu představuje jako „nearfield", tedy monitory pro blízký poslech, klidně by mohly patřit do kategorie „midfield" pro středně vzdálený poslech, čemuž by vyhovovaly rozměry, výkon i možnost kompenzace akustiky místnosti. Rozměry monitoru jsou 10 x 15,1 x 11,4" (253 x 383 x 290 mm), objem úctyhodných 18,3 litru, i když po nahlédnutí do útrob bedny to tak nevypadalo. Hmotnost bedny je 14 kg. Co mne na první pohled nejvíce upoutalo, byl středový reproduktor s membránou ve tvaru kulového vrchlíku. Další věc, která okamžitě (po zapnutí monitorů) upoutá pozornost, je červeně svítící logo K|H na předním panelu bedny.

Celkový design je spíše futuristický, moje kolegyně ihned konstatovala, že by před bedny posadila „Ripleyovou”.

Tento dojem způsobuje hlavně zmíněný středový reproduktor a také tvarovaný výlisek předního panelu – ozvučnice. Vše je v barvě antracit, ale ve výrobní řadě jsou též barvy bílá, stříbrná a lze objednat i barvu na přání. V bílé barvě bych si bedny někdy přál vidět, musí to být nádhera. Ostatně i limitovaná série těchto monitorů - provedených v klavírovém laku - budí vskutku skvostný dojem. Poklepem na bednu se zdálo, že celá bedna je vyrobena jako plastový výlisek. Po odejmutí zadní stěny se však ukázalo, že materiálem je velmi kvalitní a hustá MDF deska, pouze ozvučnice je odlita z šedého tvrdého plastu a díky své tloušťce je dostatečně tuhá. Při demontáži zadní desky mne čekalo velké překvapení – vnitřek bedny je kompletně vyplněn tlumící vatou. Ta je do prostoru doslova napěchována, až to skoro brání zpětnému namontování zadní stěny. Veškeré konektory jsou v zadní desce zality zevnitř černou hmotou kvůli utěsnění prostoru i kvůli případnému kmitání.

Na tuto desku jsou upevněny veškeré elektronické součásti i velké toroidní trafo. Z vnější strany zaujmou dva kovové držáky pro upevnění bedny na stěnu nebo na stojany, které lze přiobjednat. Držáky lze využít pro snadnější manipulaci s bednou, například při vytahování z přepravních krabic. Kromě chladiče se na zadní stěně nachází vstupní XLR konektor, který lze přepnout pro použití symetrického analogového signálu o jmenovité úrovni +6 dBu s možností plynulého útlumu až o 24 dB, případně pro digitální signál AES/EBU a S/PDIF. V případě použití digitálních vstupů je možné přepínačem volit levý nebo pravý digitální kanál, případně režim mono. Rozlišení D/A převodníku je 24 bitů/32-96 kHz.

Dalším prvkem zadního panelu je třípásmový ekvalizér pro kompenzaci méně vhodných poslechových podmínek v závislosti na umístění monitorů v poslechové místnosti. Je řešen jako trojice otočných více-polohových přepínačů s drážkou pro šroubovák. U basů lze volit hodnoty 0, -3, -6, -9 (dle technických údajů je to 0, -2,5, -5, -7,5 dB), u středů 0, -2, -4, -6 a u výšek 1, 0, -1, -2 dB. Zvláštností je 7pinový konektor pro přímý vstup ke každému ze tří výkonových zesilovačů. Jeho použití je podmíněno aktivací pomocí přepínače a použitím externího kontroleru (předzesilovače) Pro C 28 , který umožňuje komfortní nastavení úrovní a fázových posunů jednotlivě pro každý reproduktor. Výrobce tvrdí, že toto řešení je ekonomičtější variantou úpravy poslechových podmínek místnosti. Pro běžné nastavení charakteristiky budou jistě stačit vestavěné ekvalizéry. Síťový vypínač je řešen jako kolébkový se signalizační ledkou, nechybí pojistka a vypínač pro odpojení zemnícího kolíku. V množství různých nápisů a popisů na zadním panelu mne zaujalo důrazné varování před možností trvalého poškození sluchu velkým akustickým tlakem, který může zařízení produkovat.

Ozvučnice z nízko-rezonujícího plastu s názvem LRIM (Low Resonance Integral Moulding) je natvarována zřejmě s ohledem k optimálnímu vyzařování reproduktorů. Woofer má průměr 81/4" (210 mm) a je vyroben ze speciálního lehkého polypropylénu. Dle výrobce produkuje velmi nízké kmitočty s velkým akustickým tlakem bez jakéhokoli zkreslení, na rozdíl od systémů s bassreflexem, které vždy nějakým způsobem zkreslují spodní pásmo. Středový reproduktor s velmi lehkou membránou o průměru 3" (76 mm) má díky dobré impulsní odezvě věrně reprodukovat zejména lidský hlas. Vysokofrekvenční měnič má titanovou membránu o průměru 1" a vyzařování zvuku má napomáhat tvarovaný „zvukovod" v ozvučnici. Všechny reproduktory jsou samozřejmě magneticky stíněné. Jako příslušenství lze u výrobce dokoupit kovovou ochrannou síťku na celý čelní panel bedny.

Výkony zesilovačů jsou dle údajů pro basy 250/150 W (špičkový/trvalý), pro středy 75/65 W a pro výšky 110/65 W. Dělící kmitočty jsou nastaveny na 650 Hz a 3,3 kHz a strmost výhybek na 18 dB/oct. Zesilovače obsahují ochranné obvody ve formě subsonického filtru 30 Hz se strmostí 6 dB/oct a limitérů pro každé pásmo zvlášť. Při jejich zásahu se má rozblikat červené logo K|H na předním panelu.

Frekvenční rozsah monitorů je 40 Hz – 20 kHz, +/- 2 dB, resp. 35 Hz – 24 kHz, +/- 3 dB a maximální akustický tlak ve vzdálenosti 1 m při 3% zkreslení je 112.8 dB/SPL. Hlasitost monitorů je opravdu velká, zkoušel jsem ji velmi opatrně, neboť bedny nebyly ještě dostatečně rozehrané, ale limitaci se mi rozblikat nepodařilo.

Výkonová rezerva je obrovská a O300D tak mohou spolehlivě ozvučit i větší místnost.

Při prvním poslechu jsem měl dojem, že monitory jsou úplně nové a ještě nehrané. I když typické neduhy zcela nových monitorů se mohou objevovat opakovaně vždy při zapnutí po nějaké době nečinnosti. Jakoby příliš ostré agresivní výšky a nedostatek basů se po několika desítkách minutách upravily na přijatelnější hodnoty (tedy pokud to nebyly moje uši :-)). (Pozn. redakce: reprosoustavy byly skutečně zcela nové a potřebovaly rozehrát k optimálnímu přednesu.) Druhý den jsem tento jev nepozoroval. Zvuk monitorů nejprve trochu unáhleně ohodnotil kytarista metalové skupiny větou „To je hnus...". V následujících dnech jsme o zvuku těchto monitorů hodně diskutovali a postupně si na ně přivykali. Dalo by se říct, že jsme dospěli k závěru, že monitory hrají opravdu dostatečně nepříjemně na to, abyste byli schopni odhalit každý choulostivý zvuk, každou nepřesnost a chyby v intonaci. Jde o to, že pokud se v nahrávce objeví jakákoli uchu nepříjemná frekvence, monitory tuto skutečnost ihned hlásí a máte pocit, že prostě hrají špatně. Jenže pak zjišťujete, že špatně nehrají monitory, ale vaše nahrávka.

A to je dobře.

Při testech takovýchto prvotřídních monitorů čím dál více chápete, jak nesmyslné je vybírat do studia bedny podle líbivosti jejich zvuku. Tak se kupují bedny do obýváku. Ve studiu je kritériem výběru pravdivost poslechu (která samozřejmě musí zahrnovat technické parametry, soufázovost, vyrovnanou kmitočtovou charakteristiku, výkon, atd.), schopnost odhalovat jakékoli chyby v nahrávce a pro mne velmi důležité kritérium – vliv na únavu sluchu. Tyto vlastnosti ale nelze zjistit desetiminutovým poslechem v sebelépe upravené poslechové místnosti u prodejce, ale jedině zapůjčením monitorů a jejich dokonalým odzkoušením ve vlastních prostorách. Mohu konstatovat, že všechny výše uvedené požadavky na studiové monitory jsou více než splněny. Vlastně má potom smysl uvažovat pouze o ceně, která je dosti vysoká a nutí k přemýšlení, že právě tyto vlastnosti oproti jiným produktům získám koupí právě O 300 D. Logicky se budou o tyto bedny zajímat majitelé špičkových nahrávacích systémů, zejména profesionální dabingová a televizní studia, která často pracují i s lidským hlasem.

Subwoofer O 800

Subwoofer je pořádný kus nábytku o rozměrech 14,2 x 12,6 x 20,1" (360 x 320 x 510 mm) a vnitřním objemu 32,3 l. 25 kg váhy předpokládá manipulaci spíše dvěma osobami a dává také tušit něco o „pevnosti" basů. Přední panel obsahuje bassreflexovou štěrbinu a 10" speciální woofer s nomex/kevlarovou membránou, která je schopna extrémních výchylek až +/-20 mm a dle výrobce je schopna přenášet velký akustický výkon při minimálním zkreslení a s minimální výkonovou kompresí. Subwoofer pracuje už od 27 Hz s poklesem pouhých 3 dB, dělící kmitočet je nastaven pevně na 90 Hz se strmostí výhybky 24 dB/oct a má možnost ořezání spodního pásma Low-cut filtrem na frekvenci 30, 40, 50, nebo 60 Hz. Výkon zesilovače je 185/120 W.

Podobně jako O 300 D je zde ochrana limitérem a subsonickým filtrem 25 Hz/12 dB/oct. Subwoofer je konstruován jako tříkanálový, tzn. se středním zvukovým kanálem. Tři analogové vstupy ve formě symetrických XLR konektorů lze využít buď jako tři běžné kanály LEFT, CENTER, RIGHT, ze kterých je součtem a odfiltrováním horního pásma nad 90 Hz vytvořen signál pro subwoofer. Po přepnutí do módu SUB DIRECT lze na střední konektor přivádět sub signál, který se nefiltrovaný přivádí přímo na zesilovač wooferu. Této funkce lze využít při potřebě zapojení dvou jednotek O 800, například pro násobení výkonu. Výstupní konektory XLR obsahují signál s odříznutým spodním pásmem. Při vyřazení subwooferu přepínačem BYPASS na zadním panelu nebo externím nožním přepínačem se na výstupních XLR objeví kompletní neořezaný signál. Dalšími ovládacími prvky jsou samozřejmě potenciometr úrovně 0 až -15 dB a plynulý fázový kontroler 0 až 180o. Pro nastavení úrovně v kombinaci s O 300 D je přímo na panelu doporučeno nastavení -9 dB. Výrobce doporučuje pro přesné nastavení úrovně a fázového posunu použití referenčního CD, které je součástí dodávky.

O 800 je dodáván v současné době pouze v barvě antracit, ale na webu výrobce je i vyobrazení ve stříbrné barvě.

Zvuk O 300 D v kombinaci s O 800 není nijak zvlášť odlišný. Při správném nastavení úrovně je cítit posunutí k nižším kmitočtům, spodní basy jsou jakoby konkrétnější, u hlasu jsou lépe slyšet explozívní souhlásky p, b a jejich reakce na mikrofonu. Systém se nechová jako domácí hi-fi soustava, která aktivací subwooferu teprve začíná hrát. Zde je přínos subwooferu velmi jemný, neboť už samotné monitory hrají dosti hluboko.

Při snaze o zdůraznění spodního pásma zvýšením citlivosti (z doporučených -9 dB na -6 dB) se zvuk zdá zprvu líbivý, ale po delším čase zjistíte, že více unavuje sluch. Přiznám se, že nejlépe se mi pracovalo s deaktivovaným subwooferem, ale určitě bych ho využíval v situacích, kdy je nutné kontrolovat nastavení mikrofonu pro hlas a také při masteringu.

Celkové hodnocení sestavy už snad vyplynulo z předchozího textu. Během testování jsem mnohokrát přemýšlel, komu jsou vlastně tyto monitory primárně určeny. V malém nahrávacím studiu by jistě splnily svůj účel, kdyby jejich cena byla řekněme poloviční. Je jasné, že za vyšší cenou stojí dlouhý vývoj a reference značky Klein + Hummel. Tudíž uplatnění se najde hlavně ve větších studiích, kde se otáčí více peněz a jak jsem už naznačil dříve a jak vyplývá z orientace monitorů na kvalitní přednes řeči, ve studiích, kde se pracuje s velmi kvalitním záznamem lidského hlasu. Aniž bych chtěl cokoli naznačovat o kvalitě televizních hlasových záznamů (to spíše naopak), mám dojem, že jsem tyto monitory zahlédl na pracovišti některé naší televizní stanice (pozn. redakce: monitory Klein+Hummel jsou skutečně vybaveny obě největší tuzemské televizní stanice – Česká televize a TV Nova).