Korg D-1600

Pro domácí pohodu
Distributor: 
Cena: 
Ceny v textu

Ježíšek je za námi, přibyl nějaký ten pár ponožek, teplý svetr, a o Štědrém večeru pod stromečkem, jsem si znovu vzpomněl na svá dětská léta. Kterak se mi rozsvítily oči, když jsem viděl velkou krabici! Stejně tak mi svítily při prvním setkání s ,,velkou krabicí" v níž byl schován ,,docela malý" KORG.

Ještě víc mi pak oči svítily, když se KORG rozsvítil! Gambleři vědí, co takové světlo s člověkem dělá...

Na světě je další “mašina”, která umožní proměnit vaši koupelnu, garáž či kuchyni v nahrávací studio! Stačí mít nějakou tu ,,cimru", KORG D 1600, pár kabelů a mikrofonů nestudiové kvality a může se klidně zrodit nahrávka roku. Jak jednoduché!

Charakteristika a popis

KORG D 1600 je “plnotučný” osmivstupý, šestnácistopý digitální HD recorder s CD-RW mechanikou, integrovaným mixem, kytarovou ladičkou, metronomem a interním efektovým procesorem. K člověku je velice přítulný a jeho Touch View display, který mu vévodí a žlutě svítí, ohromně zrychlí vaši práci, a dokonce vás i donutí mýt si ruce!

Skutečně, odjakživa mi bylo "vtloukáno" do hlavy že „Na display se nešahá!", a teď si sáhnout můžu! Ovšem pro ty jedince, kteří tuto psycho-bariéru nepřekonají, je tu ještě možnost ovládat D-1600 klasicky - podsvětlenými spínači. Jsou umístěny v pravé horní části přístroje. Pod displayem se nachází řada tlačítek, náležících jednotlivým kanálům mixu. Ta aktivují funkci kanálu. Po sepnutí se buď rozsvítí zeleně - to indikuje poslech na kanále, oranžově - to znamená monitoring vstupu, a červená = nahrávání. Pokud nesvítí vůbec, tak vstup také vůbec nehraje. Vodorovně pod nimi je umístěna řada klasických ,,kroutících" potenciometrů PANorama. Pochopitelně, když už jde o mix, nesmí chybět ani fadery. Nechybí, jsou dlouhé 60 mm. A co by to bylo za mix, kdyby neměl gainy? Ano, jsou tady! Umístěny zcela nahoře, nad ,,kapličkou" s displayem. Je jich tu osm. Protože KORG má osm vstupů, čtyři mikrofon/linka, čtyři pouze linka. Devátý potenciometr je určen pro ovládání úrovně výstupu MONITOR. Je tu samozřejmě i klika MASTER, pěkně nepřehlédnutelně rudá.V pravé dolní části přístroje jsou umístěna tlačítka pro řízení chodu (PLAY, FF, REW, STOP, REC). Také pěkně podsvícená a příjemně veliká! Nad nimi pak JOG DIAL ,,kroutidlo" a tlačítka čtyřsměrového kurzoru spolu s ENTERem.

Zadní panel je osazen, jak bývá zvykem, konektory. Začnu u napájení. Stačí 220 V střídavých, které “tečou” euro vidlicí. Hned vedle se pak nachází hlavní vypínač. Pomalu se tak dostáváme k signálovým vstupům.

Jsou tu čtyři XLR/JACK (mikrofon/linka) a čtyři JACKy 6,3mm (linka). Mikrofonní vstupy umožňují +48V phantomové napájení s individuálním zapínáním! V dolní části jsou umístěny 2 vstupy pro pedál, aux výstup, výstup pro monitorování a master výstup. Samozřejmě nechybí ani digitální optický výstup a vstup formátu S/PDIF s automatickou konverzí na 44,1 kHz. Je tu pochopitelně MIDI (IN/OUT) a nakonec i 50pinový SCSI-2 konektor pro připojení např. dalšího HD. Je-li kontrast displeje nelahodný vašemu oku, máte možnost regulovat jej malinkým knobem. Přednímu panelu vévodí CD-RW mechanika, výstup pro sluchátka 6,3 mm stereo jack s regulátorem hlasitosti do sytosti a vstup pro kytaru.

Engine a to ostatní

Interní zpracování signálu probíhá digitálně, ve 24bitovém rozlišení a na frekvenci 44,1 kHz. To znamená, že při efektování, nebo editaci je zachována nejvyšší kvalita. Při nahrávání můžete zvolit buď 16bitové, nebo 24bitové rozlišení. Samozřejmě se to odrazí na velikosti datového obsahu. Spolu s přístrojem je dodáván pevný disk (bez něho by to bylo asi nepříjemné) o kapacitě 20 GB, nebo je možné použít nějaký jiný z doporučených 3,5" IDE disků. Vnitřní harddisk umožňuje záznam asi 3,1 hodiny na jeden gigabyte místa v 16 bit a jedné stopě. Jednoduché počty - s 20 GB HD budete mít k dispozici asi 62 hodin záznamu. Nejvýše je možné nahrát 100 skladeb x 16 stop x 8 virtuálních stop s celkovým počtem stop maximálně 12 800. Důležitá je také skutečnost, že při 16bitovém nahrávání lze nahrávat najednou 8 stop a 16 stop je možné zároveň přehrávat. A při 24 bitech lze oproti předchozímu nahrávat pouze 4 stopy současně a 8 je možné přehrávat. D-1600 má 16 nahrávacích stop a každá z těchto stop umí vytvořit 8 stop virtuálních. Při nahrávání sólo partu můžete přepínat mezi několika virtuálními stopami, nahrát několik variant dané pasáže a následně vybrat tu nejlepší. Nebo pokud chcete používat bounce nahrávání (libovolný počet vstupů nahráváte do jedné společné stopy), můžete určit prázdnou virtuální stopu jako cíl nahrávání, aby bylo možné provést závěrečnou mixáž do dvou stop bez nutnosti některou ze 16 stop mazat. Pokud během nahrávání uděláte nějakou tu chybu, nevěšte hlavu, nemusíte kvůli jedné notě přetáčet celý part. Je tu totiž funkce PUNCH IN/OUT. Díky ní dané místo zvolíte a jednoduše přehrajete jenom nepovedenou část. Samozřejmě je možné provádět klasický BOUNCING zvolených stop. Zvolíte stopy které chcete formixovat a cílové dvě stopy. Nakroutíte panorama a zmáčknete REC. Bohužel bouncing zde neprobíhá jako v počítači, kde se výsledné stopy ,,vyrenderují" softwarově. Zde se bouncuje trochu „analogovějším" způsobem. Ve výsledku je to jedno, protože všechno je stejně digitální a o nějakých ,,ztrátách kvality" nemá cenu mluvit. A debaty na téma ,,prznění digitálního záznamu přepisováním" necháme do dívčí školy. Velice mne potěšily i takové finesy, jako je například autostart nahrávání při vstupu signálu. Zkrátka, pokud uživatele uprostřed hluboké noci políbí múza, chce něco natočit a nemá nikoho, kdo by mu mašinu zapnul. A uznejte sami, takový hráč na tubu má plné ruce práce s udržením nástroje a nemá chuť se ještě natahovat po červeném tlačítku REC. Může tedy jednoduše aktivovat funkci trigger recording, nastaví práh vstupní citlivosti (TRESHOLD) a při prvním zatroubení se spustí záznam. Geniální. O tom, že KORG D-1600 navrhovali lidé znalí problematiky nahrávání, svědčí i skutečnost, že obsahuje METRONOM. Sále častěji se totiž setkávám s muzikanty, pro které udržet tempo alespoň osm taktů je nepřekonatelný problém.

„A nejhorší, to vám povím, jsou ti zpěváci". Takže do sluchátek jednoduše jede klik a hned je „líp". Poslední věc, která do jisté míry souvisí s nahráváním, a která mne vrhla v údiv, je něco jako AUTOMTICKÝ BUBENÍK. Skutečně, na výběr je ze 191 bicích frází včetně intra, breaku a ending. Od osminového rocku přes hip-hop až po sambu. Nejde o nějaký inteligentní bicí počítač, ale může se to docela hodit. Hlavně když fráze jdou stáhnout do stop a doprovodí klidně vaše sólo na tubu. A co je hlavní, neznějí vůbec špatně! Kdejaká “samohrajka” by se mohla stydět.

Úpravy stop

Operace jako kopírování či mazání se provádějí nedestruktivní editací. Vše je možné vrátit zpět. S použitím funkce UNDO, volitelným s jednou úrovní, osmi a 99 úrovněmi můžete klidně tvořit. No a co by to bylo, kdyby nebylo RENDO. K dispozici je UNDO list, kde si zvolíte CURRENT LEVEL, no a tam to prostě vrátíte. Otázka samotné editace je na dlouhý seriál a tak to vezmeme stručně a okrajově. K dispozici pro editaci jsou tyto funkce: COPY TRACK (kopírování), ERASE TRACK (mazání, kdy zůstane prázdné místo), DELETE TRACK (mazání, včetně místa), INSERT TRACK (vložení prázdného místa), REVERSE TRACK ( převrácení), SWAP TRACK (přehození), OPTIMIZE TRACK (datová optimalizace v dané oblasti, něco jako defragmentace u počítače), EXPANSION/COMPRESSION TRACK (časová komprese, když je třeba srovnat bicí smyčky různého tempa), COPY WHOLE TRACK (kopírování celé stopy), SWAP WHOLE TRACK (přehození celé stopy), FADE TRACK (plynulé zesílení/zeslabení), no a nakonec NORMALIZE TRACK (klasická normalizace až po clip). Na své si přijdou i starší generace uživatelů, které byly odkojeny stříháním na magnetofonových pásech. Funkce SCRUB umožňuje přehrávat nahrané stopy, jako při ručním posouvání pásku. Stačí střihnout, vzít lepku… Tuto funkci považuji za samozřejmost, jinak snad ani nejde přesně stříhat. Díky bohu, tvůrci mysleli také na potřebu zvětšit si grafické zobrazení stopy - je tu něco jako lupa. Pro snazší orientaci uvnitř skladby jsou tu tyto pomůcky - LOCATE POINT MEMORY (4 lokátory pro každou skladbu) a MARK MEMORY (100 značek pro každou skladbu). Mezi těmito značkami se pak dá rychle přesouvat.

DSP 

Dostáváme se k výbavě pro signálovou úpravu. Začnu ekvalizéry. Na každém kanále je třípásmový ekvalizer s parametrickými středy. Ekvalizéry vstupů a kanálů jsou oddělené, což zabraňuje nepříjemnostem v nastavení ekvalizéru například na MASTER TAPE zařízeních s analogovým mixem při nahrávání, kdy je nahrávací nastavení aplikováno znovu na playback.

Dále se dostáváme k efektové výbavě. V D 1600 je možné použít až 8 INSERT efektů po 128 programech na každý analogový vstup nebo kanál mixu, 2 MASTER efekty po 32 programech, které můžete aplikovat na send každého kanálu a FINAL EFFECT pro master L/R, jako finální efekt pro výstup. Existují čtyři základní typy INSERT efektů:

  • 1 in 2 out x 2, 1 in 1 out x 2- jedná se o mono-in/ stereo-out nebo mono-out efektové řetězce složené ze tří až pěti efektů. Ideální nářadí pro vytvoření prostoru u zpěvu, nebo sólového nástroje.
  • 2 in 2 out x 2 - efekty pro stereo nástroje, např. sampler. Je možné použít dva tyto efekty zároveň.
  • 1 in 1 x 4 až čtyři efektové řetězce. Dobré pro doprovodné nástroje.
  • až osm mono in/mono out efektů je možné použít zároveň. Dobré pro nástroje s pevným umístěním v stereu. Třeba perkuse.

Jak jsem se již zmínil, je možné použít až osm ins. efektů, vtip je ale v tom, že v projektu v 16-ti bitovém rozlišení. Čtyřiadvacítka zvládá pouze čtyři. MASTER efekty, to je stejné, jako u normáního analog. mixu. Klasicky SEND. Jsou tu dva master efekty, které mohou být použity najednou. Nejlepší použití je většinou pro vytváření prostoru (HALL). FINAL efekt se používá většinou ke zpracování dynamiky. Obsahuje 32 presetů a jejich algoritmy jsou velice slušné. A aby toho nebylo dost, můžete editovat parametry kteréhokoliv presetu ať již z INSERT, MASTER nebo FINAL sekce! Sečteno, podtrženo, celkem 192 efektových programů v PRESETu a dalších 192 volných míst v USER! To znamená, že můžete mít až 384 efektových programů!! No a pokud máte obě ruce v sádře, můžete parametry efektů řídit pomocí připojitelného expression pedálu v reálném čase. Poslední věc, o které se chci zmínit, je REMS. Ne, nejedná se o druh pokojové rostliny, ale o patent firmy KORG. REMS je nový systém pro modelování elektronických obvodů a rezonujících struktur. Umí velmi slušně napodobit komplexní charakter a chování různých akustických a elektronických hudebních nástrojů i elektronických obvodů v reálných prostředích. Jejich simulace legendárních typů mikrofonů je poměrně zdařilá záležitost. Teď už asi chápete, proč jsem v úvodu použil zmínku o mikrofonech ,,nestudiové kvality". Dá se s tím hezky experimentovat.

Tak na příklad SM 57 na C 414. Výsledek je skvělý, ale když jsem to srovnal s ,,živou" 414, pořád to nemá ten ,,vzduch"a čistotu ve vyšších středech. Porazit krále je těžké. No a co se týče simulace lampy, nestojí si také vůbec špatně. Zdaleka jedna z nejlepších co jsem kdy slyšel u zařízení podobného druhu. Ale nedá se na tom stavět, klasiku to stejně nenahradí.

Zbývá zmínit se o dalších šikovnostech KORG D 1600. Velice praktická je funkce AUTO SAVE, občas se totiž stává, že celodenní práce končí hláškou: ,,Vypli proud!". Znáte to. Člověk je v zápalu, má radost jak to „odsejpá" a na takovou malichernost, jako je SAVE, často zapomíná. Znal jsem jednoho, pro kterého bylo SAVE a SAVO jedno a to samé. Holt, jenom ruština nestačí. Tedy, každá editační operace, každá vteřina záznamu se automaticky ukládá na disk.

Pokud nahráváte, nebo pracujete se vzorky z jiného zdroje, třeba z nosiče, můžete použít vstup TAP a nastavit tempo, odpovídající projektu. Můžete tvořit vlastní tempo-mapy, nebo nahrávat MIDI CLOCK z periferie či počítače. Samozřejmostí je také synchronizace, umí MIDI TIME CODE a MIDI hodiny. Další věc, která D 1600 přibližuje počítači, a ohromně usnadňuje práci, je CD-RW mechanika se všemi svými možnostmi. Znalci dobře poznají TEAC 54 E, i přesto, že je na ní samolepka KORG. Nicméně patří mezi nejlepší! Lze naprosto s přehledem IMPORTOVAT a EXPORTOVAT soubory ve formátu WAVE (Macintosháři si bohužel na své nepřijdou, AIFF neumí), poslouchat CD a hlavně vypalovat. Veškeré nastavení celého projektu lze uložit jako SCENE a později vyvolat. Protože toho D 1600 zvládá opravdu hodně, hodně se také zahřívá a aby se „nepřevařila", mysleli tvůrci i na větrák! Řeknete si větrák, to ale není ledajaký větrák. To je kouzelný větrák. Když totiž náhodou stisknete REC nebo SCRUB, on se sám, bez řečí, vypne, aby nerušil hukotem záznam a nebo detailní poslech. No a na konec chci uvést, že D 1600 má ještě mladší sourozence. Osmiletého D 8, dvanáctiletého D 12 a šestnáctiletou D 16. Liší se možnostmi a počtem stop. Celá rodina je datově kompatibilní.

Suma, sumárum

Podtrženo, sečteno, když jsem ho viděl poprvé, myslel jsem si ,,aha, zas něco jako ADAT s displejem a vypalovačkou, akorát že to má harddisk..."Zdání klame. Přestože titul DIGITAL RECORDING STUDIO na mne působil úsměvně, a činil KORG D 1600 v mých očích dětskou hračkou, pomalu jsem z tohoto názoru vystřízlivěl.

Přesto bych mu ale vytkl pár věcí. Jeho plastovou konstrukci. To skutečně nepůsobí dobře. V této cenové relaci by naohýbat alespoň hliníkový plech nemusel být problém. Znám pár prchlivějších osobností, a když se vám nad ránem nedaří, ne a ne to smíchat, sevřená pěst v rozčilení může být osudná. V dnešní době je také docela zažitá skutečnost, že co má šavle a displej, tomu se hýbou kliky. Motorizované fadery zůstávají také zbožným přáním. Poslední věc je fakt, že bude vždy srovnáván s počítačem. Co se uživatelského komfortu týče, s počítačem bez HUI může klidně měřit síly. Když ale dojde na komfort a rychlost editace, prohrává na plné čáře. PRO TOOLS na 20" monitoru jsou jasným vítězem. Kdyby šel displej zvětšit, nebo připojit monitor, bylo by to další plus. Občas ale nastane situace, kdy potřebujete něco natočit v terénu a dnes mnoho kapel rádo natáčí v ,,domácím" prostředí, anebo chce zaznamenat ,,živák". Pak nastává čas pro D 1600. Počítač by to asi nepřežil. Existují samozřejmě např. ADAT, ale ten dojem, který uděláte, když na konci hraní dáte muzikantům smíchané CD s možností dalších úprav....hmm.

A pak tu kompaktnost ocení i jednotlivci, kteří sice neoplývají technickým talentem, o to jsou pak větší muzikanti, a stačí jim naučit se ovládat jeden přístroj a mohou se klidně v podkroví zasněžené chalupy nechat políbit múzou. Pro domácí tvorbu a třeba i pro hudební školy se určitě D 1600 stane skvělým pomocníkem s ohromnou řadou možností a jistě se dá o něm uvažovat i pro začátek v nějakém malém studiu.