Kustom 12 Gauge

Kytarové kombo na cvičení
Autor: 
Cena: 
2 729,00 Kč

Ačkoliv jsou nám kytaristům ze všeho nejčastěji předkládány aparáty s pracovním zařazením „zkušebna, pódium", neměli bychom zapomínat také na amplifikaci cvičení, které zpravidla provozujeme pod pokličkou našich domovů. Tam obvykle bez „nebezpečí" posměchu procvičujeme všechny naše oblíbené kytarové finesy...

Do intimity pokojíčků a pracoven vstupuje americká firma Kustom v zastoupení komba 12 Gauge, o kterém se mimochodem tvrdí, že je ideálním partnerem pro cvičení při hlasitostech, které nenarušují dobré sousedské vztahy.

Popis

Od té doby, co se v roce 1966 objevil první zesilovač americké firmy Kustom, jsou jejich výrobky stále inovovány a snaží se držet krok s dobou, za což jí patří dík. Kombo 12 Gauge si odbylo svou světovou premiéru, tehdy ještě v 10wattovém provedení (o rok později Kustom předložil inovaci s výkonem 16 W), již na zimním NAMM Show 2006, kde se představilo s dalšími modely řad Dart a Arrow, rovněž specifikovanými jako tzv. „practice apms".

Kombo s překližkovou ozvučnicí je pokryto černou koženkou. Nadvládu tmavé barvy narušuje jen bílý lem rámující ochrannou textilii. Pod ní je ukryt reproduktor firmy Celestion, který má, vzhledem k určení komba, poněkud netradiční velikost, tj. 12". Většinou se komba zamýšlená pro domácí cvičení osazují šestipalcovými, osmipalcovými nebo desetipalcovými měniči. Firma Kustom si je ovšem této skutečnosti dobře vědoma a model 12 Gauge považuje ve svých reklamních kampaních za pionýra mezi „cvičítky". S osazením 12" reproduktoru souvisí kromě jiného také rozměry 405 x 450 x 250 mm a váha necelých 12 kg.

Pokud máme takové rozměry, dá se toho u podobného typu aparátku jistě využít i pro příjemně neminiaturizované provedení ovládacího panelu a přesně to Kustom udělal. Panel je umístěn po vzoru klasických aparátů (á la Vox nebo Fender), tj. na horní desce komba, a je také podobně koncipován. Kombo s tranzistorovým předzesilovačem i koncovým stupněm disponuje výkonem 16 W a je dvoukanálové (Lead/Clean). Ovládacím prvkům předchází (ve směru zleva doprava) vstupní zdířka, následovaná dvojicí ovladačů zkresleného Lead kanálu, tj. Gain a Volume. Sekce Lead a kanálu Clean od sebe dělí tlačítko pro jejich přepínání - Channel Select. Na čistém kanálu máme potom k dispozici jedinou korekci, a to nastavení hlasitosti. Na tento ovladač navazují společný třípásmový ekvalizér, spínač přepínající mezi dvojicí přítomných analogových efektů (Delay/Reverb) a potenciometr Effect Level korigující úroveň vlivu efektu na „suchý" signál. Dále doprava potkáme již jen světelnou indikaci (tzv. „modré oko") a páčkový přepínač pro zapnutí, respektive vypnutí aparátu.

Na druhém konci tranzistorového zesilovače nalezneme další dnes již standardní propriety „domácích komb", tj. konektivitu, z níž není vynechán sluchátkový výstup, ani vstup pro připojení hudebního přehrávadla (v tomto případě ve formátu jack 6,3 mm). V poslední době se častěji ve výbavě podobných komb (a 12 Gauge není výjimkou) objevují také možnost připojení externího boxu (Speaker) a linkový výstup, díky němuž můžeme signál z kombíčka vyvést takříkajíc „na světlo Boží...".

Zvuk

Po aktivování čistého kanálu a „srovnání" korekcí na pomyslných dvanáct hodin nabídne 12 Gauge díky 12" reproduktoru silný, plný a kulatý zvuk, jenž nepostrádá dojem prostoru. Ten samozřejmě ještě více zesílí, pokud zaktivujete reverb. Kanál Clean pak produkuje opravdu velmi příjemný sound, který adekvátně reaguje na vaši hru a zároveň tzv. „nezabíjí" přirozený zvuk nástroje. Charakteristika nástrojů zůstává dostatečně zachována a občas se dokonce dostaví pocit, že nehrajete na „tranzistor", ale na aparát, který má v preampu usazenou jednu „áikssedmičku". Pokračujme experimentováním a exkurzemi po různých hudebních stylech, stále na čistém kanálu... V době testování jsem měl půjčen Fender Stratocaster a nedalo mi, abych si nevyzkoušel některé nuance country a funky. Obvykle zní zvuk kytary v country stylu trochu více ostřeji (samozřejmě hlavně záleží na nástroji a aparátu, ale v globálu o ostřejším zvuku můžeme hovořit). Zde jsem měl pocit spíše širšího středového pásma, což znělo velmi lahodně. Příjemný dojem umocnilo opět zapojení reverbu. I zátěžový test v podobě „vykouřeného" aparátu na maximum (tedy pokus zjistit, zda-li i na této hranici bude zvuk skutečně čistý a nebude kreslit) dopadl výborně. Nástrojů mám (i díky svému vyučování), k dispozici dostatek, a tak mohu napsat, že například ani s extrémně silnými humbuckery typu EMG se zvuk u 12 Gauge nehltí a nekreslí. Asi nejlépe a nejvíce inspirativně se mi na tento zesilovač hrálo při nastavení Volume na jedné (hodině), basy a středy na třech hodinách, výšky na „čtvrté" a Reverb na jedenácti hodinách. Při tomto nastavení jsem zkusil připojit do řetězce kvákadlo a začal si v šestnáctinovém rytmu „funkovat" ve stylu Jamese Browna (a cítil jsem se u toho dobře :o)…). Za čistý kanál má Kustom ode mne zkrátka velkou pochvalu!

Mám-li být však objektivní a soudný, musím uvést, že zkreslený mód ve srovnání s čistým poněkud zaostává. Podobný dojem z projevu obou kanálů (tj. Clean výrazně lepší než Lead) jsem zaregistroval i na některých uživatelských fórech (promiňte mi ten alibismus). Při nastavení rovných korekcí mi však skutečně „malý velký" Kustom nabídl snad i nepříjemný chemický zvuk a vyvedení korekcí „z dvanácté" je tu opravdu nutné. Jestliže jsem u čistého kanálu vyzdvihoval uchu lahodný středovější charakter, zkreslený kanál mi servíroval možná až zbytečně mnoho basů a výšek, respektive sound ne nepodobný některým „marshallovským roztřepaným chlupatinám řad Valvestate". Dost kritiky. Po šikovném nastavení korekcí kombo pod rukama nakonec přeci jenom trochu „roztaje". Je to sice trochu cesta za „zpoceným čelíčkem", ale optimální a použitelný zvuk je k nalezení.

I přes tuto výtku a zejména pak v zorném úhlu cenové kategorie a zaměření komba vychází 12 Gauge jako velmi slušný produkt, který je i slušně variabilní. 12" reproduktor navíc nabízí slušné rezervy a v dané výkonnové kategorii i slušně hlasitý, stále však občansky ohleduplný, projev (Louder, louder, louder...).

Naprosto bez problémů pracuje jak sluchátkový „monitoring", tak spolupráce s CD přehrávači či třeba s iPodem. Použití lepších sluchátek v některých momentech vyšlo pro zkreslený kanál dokonce lépe než hra přes reproduktor.

Resumé

Kustom 12 Gauge díky osazení 12" reproduktorem vypadá na první pohled jako 50 wattový zesilovač a jeho skutečný výkon mnohé překvapí. Z dr. Jekylla má jistě excelentní čistý kanál, slušnou hlasitost a velmi nízkou cenu. Pan Hyde se připomíná tenčím soundem zkresleného kanálu. Troufám si tvrdit, že takový profil řadí 12 Gauge mezi slušné pomůcky pro cvičení doma či v backstage. Ostatně, vyzkoušejte ho sami...