Vox Pathfinder Bass 10

Kombo pro baskytaru
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
2 305,00 Kč

Nabídku miniaparatur pro „domácí hraní“ nedávno obohatila firma Vox modelem Pathfinder Bass 10, což je jakýsi klon známější kytarové verze. Osobně mi jako uživateli 300 až 400wattových basových stacků přišlo celkem pikantní zjistit, že z  tohoto na první pohled legračního „chrastítka“ dostanu slušný basový a v  mezích možností i překvapivě hlasitý zvuk…

Pokud tedy překonáte počáteční nedůvěru v to, že totiž něco tak malého je vůbec schopné kvalitně přenést nejhlubší kmitočty baskytary (struna E cca 41 Hz), můžete tímto Voxem účinně podpořit akustické kytary třeba i na jam session. Na rozdíl od svého kytarového protějšku s jedním 6,5“ reproduktorem se basový „průkopník“ pyšní dvěma miniaturními reproduktory VOX Buldog o průměru 5“ - tj. cca 12,5 cm. Rozměry 38 x 17 x 28 cm ((š x h x v) a váha necelých 6 kg jsou tak nepatrné, že zaručují vynikající mobilitu prakticky kamkoliv. I tato přednost může být v některých situacích konkureční výhodou proti „malým“ kombům vybaveným obligátním 8“ či 10“ reproduktorem s váhou mnohdy převyšující výrazně 10 kg. Výrobce udává papírový výkon jen 10 wattů, což je i ve srovnání s nejmenšími modely komb „zavedených výrobců“ spíše podprůměrná hodnota. Leč papírové předpoklady jsou jedna věc a praxe druhá. Designem Vox Pathfinder Bass samozřejmě nevybočuje z řady, na první pohled jde o typický „VOX“, pro někoho možná s poněkud staromódním vzhledem, který ovšem přesně odpovídá tradici více než padesátileté značky. Na kombu tedy najdeme všechny typické znaky: Pro mě osobně poněkud podivnou „papírovou“ koženku, jejíž vzhled vylepšují dva „zlaté“ profily, které zdobí bočnice a horní stěnu komba. Dále obligátní ovladače přezdívané „kuřecí hlavy“, černou textili kryjící reproduktory s kosočtverečným vzorem i výrazné zlaté logo na čelním panelu. Kytarový původ nezapře ani velmi jednoduché uspořádání ovládacího panelu, které (podobně jako například u značky Orange) důsledně odděluje samostatné ovládání předzesilovače gain (zde označené DRIVE), od výstupního zesilovače VOLUME. Pro nastavení zvuku zbývají ovladače TREBLE a BASS.

Žádné bližší technické údaje o zdvihu korekcí výrobce na svém webu neuvádí, takže o posazení korekcí lze pouze spekulovat. Jediným nadstandardním prvkem je přepínač BRIGHT, umístěný mezi DRIVE a TREBLE s polohami vypnuto/zapnuto. Podobný prvek se vyskytoval již u basového komba VOX T60 (viz MS 7/2002), kde byl nazván BASILATOR. Pravděpodobně funguje na podobném principu. Využívá nejspíše pokročilé technologie mateřské firmy KORG pro vylepšení frekvenčního spektra v oblasti středních a vysokých kmitočtů, kdy dochází k obohacení vyšších harmonických. Po aktivaci BRIGHT se zvuk výrazně projasní a vyostří, ale nedochází k potlačení nebo zvýraznění určitých frekvenčních pásem jako u grafických ekvalizérů nebo korekcí typu Baxandall. Celé zvýraznění působí přirozeně, plynule a nenásilně. Především při kolektivním hraní se aktivací BRIGHT zvuk baskytary dokáže lépe prosadit.

Kromě obligátního vstupního jacku pro připojení baskytary na panelu zesilovače najdeme druhý jack, který slouží pro připojení sluchátek nebo jako linkový výstup signálu pro nahrávání nebo zdroj signálu do mixu. Ještě se vrátím ke konstrukci komba: „bedýnka“ je vzadu otevřená, podobně jako u některých kytarových komb a vzhledem k této skutečnosti je skoro neuvěřitelné, jak jsou basové frekvence plné. Při hraní v hlučnějším prostředí (hospoda) se v některých případech osvědčuje vylepšit basový přenos umístěním komba do rohu místnosti - to ale neplatí vždy a všude. Ale u komba takhle malého výkonu bych to určitě zkusil.

Vzhledem ke zkušenostem s řadou mnohem výkonnějších zesilovačů známějších značek jsem byl hodně zvědavý na to, jak bude fungovat dělení předzesilovače DRIVE a koncáku VOLUME. Je pozoruhodné, že zejména DRIVE lze využívat v širokém rozmezí, přičemž zvuk se postupně zkresluje ne v tradičním kytarovém módu, ale spíše zdůrazňuje a prohřívá. Kupodivu reklama dodavatelů charakterizující toto kombo příliš nenadsazuje, takže pod přívlastky „plný basový zvuk“ nebo „teplé zkreslení, které přidá charakter a živost“ se mohu s klidným svědomím podepsat. Při výraznějším nastavení DRIVE se postupně zvyšuje šum - to se projeví především u baskytar se singly, takže rozumným kompromisem bývá úroveň tak do patnácti hodin. Pro tiché domácí cvičení pak stačí úroveň VOLUME pouze na 1 až 2 dílky.

Kombo kupodivu věrně ctí charakter nástroje a techniky, především prsty a trsátko se linou jako z praku. Přiznávám ale, že malinkaté repráčky jsem neměl to srdce týrat slapem. Nadšený jsem byl zejména ze zvuku bezpražcové baskytary, ale i Precision nebo Music Man zde zní více než dobře. Doporučuji vzít baskytaru, kterou máte naposlouchanou z velkého aparátu, do prodejny a vyzkoušet ji také na tohoto Voxe. Basové kombo těchto rozměrů a výkonu jednoznačně překvapilo velmi solidním zvukem a daný účel - tj. domácí cvičení plní více než dokonale. Na rozdíl od komba Vox T-60, které v roce 2002 šokovalo především nesmyslnou cenou (60 W za 19 500,- Kč), má toto kombo kromě nesporných kvalit i odpovídající a zcela konkurenceschopnou cenu. (Porovnáte-li, jaký aparát si dnes za cca dvacet litrů můžete dovolit, zjistíte, že možnosti jsou obrovské.). Kytarový Pathfinder od mnoha uživatelů serveru Harmony-Central obdržel velmi příznivé hodnocení především v parametrech zvuková kvalita (známka 8,9 z 10) a spolehlivost (8,8 z 10). Podle mého odhadu neexistuje důvod, proč by basový Pathfinder měl být horší. Mimochodem, dvacet let starou kopii korejského Stratocastera jsem na něm také notně potrápil a ani tady jsem nebyl nijak zklamán, spíše naopak.

Vox Pathfinder Bass 10 kromě primárního účelu domácího cvičítka najde uplatnění i při jammech s akustickými kytarami; vzhledem k jeho rozměrům a váze ho můžete vzít třeba na dovolenou, na tábor, do školy, prostě kamkoliv, kde se připojíte na 220 voltů. Myslím, že pro „migrující baskytaristy“ to za uvedenou cenu může být správná volba.