Marshall - kytarové aparatury (UK)

Ideální řešení!
Distributor: 
Cena: 
Ceny v textu

Jsou pro vás celolampové aparáty cenově nedostupné?

A tranzistor vám nevyhovuje! Pak vám firma Marshall nabízí jedinečné řešení - VALVESTATE 2000!

Dnes si představíme již třetí vývojovou řadu kytarových aparatů s označením Valvestate. Jedná se kombinaci lampy ECC 83 v předzesilovači (ta zde slouží k dosažení teplého lampového zvuku) a tranzistorového konce.

Tato kombinace má své určité výhody. K dosažení velkého zkreslení není potřeba velkého výkonu, odpadá zde starost o výměnu koncových lamp, pokut nemáte bedňáky oceníte i nižší váhu a koneckonců nemusíte sahat příliš hluboko do peněženky.

Jako první s nové řady Valvestate 2000 se podíváme na nejmenší a to jak výkonem, tak rozměry.

AVT20

Jedná se combo o výkonu 20 wattů a rozměrech 480 x 465 x 270 mm v klasickém designu široké nabídky produktů Marshallů. Naprostá klasika - robustní case potažený černou koženkou v kombinaci se zlatým kontrolním panelem. Samozřejmě nesmí chybět bíle logo umístěné na předním krytu 10“ reproduktoru Celestion, který je zde na rozdíl od starších modelů zezadu uzavřen. Odpadá zde sice tolik oblíbený úložný prostor, který nám umožnil zmenšit procento zapomenutých věcí které si sebou bereme na koncert (např. síťový kabel), ale zato lze dosáhnou daleko hutnějšího zvuku s plnějšími basy, což je tady určitě ku prospěchu věci.

Ovládání

Najdeme zde jako první zleva Input (vstup) pro kytaru, dále přepínač čistého a zkresleného zvuku, sekci preamp, která se skládá z klasických ovladačů Gain (úroveň přebuzení) a Volume (hlasitost). Dále korekce basy, středy a výšky, ovladač depth, kterým si můžete k suchému zvuku přimíchat reverb. Dále pak vstup pro CD (ten umožňuje zapojit do aparátu CD přehrávač a můžete si v klidu zajamovat s oblíbenou kapelou). V sekci Direkt je výstup Emulated, který simuluje zvuk reproduktoru pro příme nahrávání do pultu, vedle něj najdeme výstup pro sluchátka a jako poslední vstup External umožňující připojení externího minimálně 8 ohmového reproduktoru. Zcela na kraji je síťový vypínač. Na zadním panelu nalezneme pouze vstup pro síťový kabel.

Zvuk

Jen tak pro úplnost, na test všech typů zesilovačů jsem použil Stratocastera a Kramera.

Jako první jsem nastavil kanál clean. Zde můžeme dosáhnou velmi pěkného čistého krystalického zvuku a navíc pomocí gainu lze čistý kanál lezce přebudit až do docela příjemného crunche. Co se týče zkresleného kanálu ten nám nabízí marshallské zkreslení tolik charakteristické pro tuto řadu. Nastavit lze od jemného crunche až po ječivý, hodně zkreslený zvuk, který však při velkém zkreslení působí chlupatě a trošku tón rozmazává. Výhodou je samozřejmě možnost dosáhnou velkého zkreslení i při malých hlasitostech čímž uděláte radost především svým sousedům. Všechny korekce chodí docela plynule, navíc korekce Middle lehce připomíná chování ovladače contour, krerý se objevoval na předchozích modelech této řady. Ten rozšiřuje středové pásmo takže otáčením doprava přibývají výšky, ale bohužel i nepřejemný až chemický bzukot. Co se týče Reverbu ten se chová ve všech polohách velmi přirozeně.

Z důvodu společných korekcí clean/OD hlavně gain a volume nelze nastavit hlasitostní vyrovnání obou kanálu a tak lze použít vždy jen jeden. Např. pokud si vychutnáváte velké zkreslení a přepnete na čistý zvuk máte ho přebuzený. Z toho důvodu je i jasná absence footswitche. Ale tohle bývá u těchto malých comb až na výjimky normální.

Hodnocení

Kombo bych doporučil pro domácí hraní, popřípadě do zkušebny nebo malých klubů. Pokud vám ovšem stačí pouze jeden zvuk. Výhodou je bezpochyby možnost připojení externího reproboxu a přirozený reverb.

AVT 50

Jde o plnohodnotné dvoukanalové combo o výkonu 50 W a rozměrech 515 x 554 x 259 mm osazeno 12“ reproduktorem Cesestion, který je jako u předchozího modelu vzadu uzavřen - opět ku prospěchu věci.

Ovládání

Stejně jako u AVT 20 najdeme ovladače na předním zlatém panelu. První z leva je vstup pro kytaru potom sekce clean, která disponuje točítky Gain, Volume, Bass a Treble. Hned za ní je přepínač clean/OD a sekce zkresleného kanálů overdrive. Tady nám k naladění zvuku nabízí Gain, Volume a korekce basy, středy a výšky.

Dále je zde reverb, který je společný pro oba kanály, vstup pro CD a výstup pro sluchátka. Na zadním panelu najdeme otvor pro síťový kabel, dále jackem připojený 4 ohmový reproduktor, výstup pro přímý input do mixu, efektová smyčka a vstup pro footswitch.

Zvuk

Co se týče zvuku, je zde slyšet dost velký rozdíl oproti jeho menšímu bratrovi. Zvuk je hutnější a kulatější z daleko větší dynamikou a razantností. Na kanálu clean jde nastavit krystalově čistý zvuk s pěknými výškami. Pomocí Gainu lze kanál lehce přebudit a dostat tak s něho velice příjemný crunch (obzvlášť dobrý zvuk byl v kombinaci se singly na Fendru). Druhý kanál nabízí opravdu velké spektrum zkreslení, které táhne příjemně za rukou. Rozsah zkreslení je zde opravdu široký - od jemného crunche až po vysloveně metalový zvuk. Jisté nedostatky se zde vyskytují - když otočíte Gain zcela doprava, pak začne zvuk trochu syčet a rozmazávat se. Všechny korekce chodí opět plynule, včetně Reverbu, který je přirozený i v těch největších hodnotách.

Hodnocení

Lze říct že využití této aparatury je velmi široké, a to díky dostačujícímu výkonu, který splní svou funkci jak ve zkušebně, tak na koncertě, a to díky velkému spektru zvuku. Výhodou je určitě možnost korekcí pro každý kanál zvlášť, efektová smyčka, možnost připojení externího reproboxu a reverb. To dělá s AVT 50 plnohodnotnou kytarovou aparaturu.

AVT50H

Jedná se klasický stack, který se skládá s 50 W hlavy a reproboxu, v tomto případě typu A osazeným čtyřmi 12“ reproduktory Celestion o výkonu 400 W. Design celého kompletu je stejný jako u celolampových zesilovačů. (čímž pomotáte hlavu ortodoxním Marshalakům vlastníci hlavy typu 800/900 a 2000). Box je pouze trochu menší a k velké škodě nemá kolečka! (zde chce nejspíš Jim Marshall přispět ke globálnímu zlepšování kondičky muzikantské obce).

Ovládání

Co se týče funkčnosti, je hlava totožná s kombem AVT 50. Tedy pouze pro pořádek.

První z leva vstup pro jack, dále sekce clean, skládající se z Gainu, Volume, Bass a Treble. Je zde i přepínač mezi oběma kanály, následuje sekce Overdrive, která nabízí Gain, Volume, Bass, Middle a Treble. A poslední potenciometr je Reverb. Pak už najdeme jen vstup pro CD a výstup pro sluchátka. Zezadu zesilovače je vstup pro síťovou šňůru, vedle výstupy na dva minimálně 8 ohmové reproduktory, efektová smyčka a vstup pro footswitch. Na zadní straně reproboxu nalezneme pouze jeden vstup k propojení se zesilovačem.

Zvuk

Zvukové vlastnosti jsou téměř shodné s 50 wattovým combem, až na to, že zvuk je celkově dynamičtější, víc se prosadí reverb a při vyšších hlasitostech se tón nezahlcuje a tolik se nerozmazává. To je samozřejmě způsobeno větším reproboxem.

Tento model je vyloženě koncertní aparaturou, která nabízí od čistého až po hodně zkreslený Marshallský zvuk. Výbava jako efektová smyčka, reverb, a možnost připojení dalšího reproduktoru otevírají další možnosti zesilovače. Jen je škoda, že box nemá kolečka.

Závěrem

Každá ze tří aparatur si vzhledem k nabídce určitě najde své uplatnění ať už doma ve zkušebně nebo na koncertě.

Je sice pravda, že určitý zvukový rozdíl v porovnání s celolampovými zesilovači zde najdeme (hlavně dynamika a určitá dravost tady trochu chybí), ale poměr cen je zde daleko příznivější.

Určitě příjemnou věcí je vstup pro CD nebo sekvencer a výstup na sluchátka. Každopádně pokud máte rádi Marshallský zvuk a nechcete nebo zatím nemůžete investovat drahé peníze do celolampových modelů, je právě tato nová řada Valvestate 2000 možným řešením.