MXR M82 - Bass Envelope Filter

Efekt pro baskytaru
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
4 840,00 Kč

Po výtečném oktáveru nám MXR (respektive Jim Dunlop) servírují další efektovou lahůdku pro baskytaristy. Tentokráte se jedná o obálkový neboli envelope filter. Pozor, neplést s  MXR Bass Auto Q, který je v  nabídce MXR také a delší dobu.

Všechny nové krabičky divize MXR Innovations přicházejí v ultra-kompaktním a velmi slušivém hávu. Samozřejmě je tomu tak i u Envelope Filteru. Krabička o velikosti taštičky od „Mekáče“ má bytelné kovové šasi, krásnou černofialovou perleť a váhu kolibříka po odtučňovací kůře. Opravdu efektivně minimální proporce na to, aby se na ní vešlo všech pět potenciometrů, modře svítící LED dioda a přepínač. Nemluvě o vstupu a výstupu pro 6,3mm jack. Za tento přístup směřuje velká chvála designérům a vývojářům MXR, protože ušetříte mnoho prostoru a zároveň odlehčíte vašemu pedalboardu.

Vzpomínám si, že jsem měl oktáver od jedné nejmenované firmy a ten svou rozlohou vydal za tři tahle MXRka. Po rozebrání jsem zjistil, že uvnitř je pár obvodů a velikost kovového šasi byla pouze retro-designovou záležitostí. Dávám tudíž přednost kompaktnosti a účelnosti, protože stěhovat vzduch v krabicích se mi moc nechce. Kompaktní rozměry ale zřejmě nedovolily vymyslet lepší způsob přístupu k 9V baterii. Považte, čtyři šrouby a křížový šroubovák v akci. MXR nicméně deklaruje velmi dlouhou výdrž při provozu na baterii a to díky minimální spotřebě efektu. Pokud nejste zvukový purista (slyšel jsem názor, že efekty hrají jinak, pokud používáte napájení 9V baterií oproti napájení adaptérem), tak použijete adaptér a máte od šroubování klid. Bohužel, adaptér je potřeba dokoupit zvlášť. MXR zřejmě počítá s tím, že budoucí majitelé již mají nějaký ten pedalboard s napájením a Envelope Filter nebude jejich jediná krabička. Potenciometry jsou kovové s gripem pro lepší manipulaci (např. když máte zpocené ruce) a celkově konstrukce krabičky působí nezničitelně. Zatím jsem nezkoušel její „beer resistance“, ale s MXR mám i v tomto případě jednoznačně pozitivní zkušenosti.

Pojďme se nyní podívat co tohle kvákadélko vlastně umí. Prvním a velmi důležitým atributem jsou plně analogické obvody a tzv. true bypass. To znamená, že konstruktéři ctili tradici a vynechali jedničky a nuly při tvorbě vašeho zvuku. Díky tomu vám nebude efekt „krást“ signál při jeho zapojení do efektového řetězce a bude také produkovat živější a teplejší zvuk. Pět potenciometrů je už docela slušný počet k tomu, aby mohl někomu zamotat hlavu při nastavování. Naštěstí je ovládání velice intuitivní a není problém během okamžiku nastavit žádaný zvuk. První potenciometr vlevo nahoře se jmenuje DRY a jím ovládáme poměr mezi čistým signálem z baskytary a efektovým signálem. Pokud je DRY otočený maximálně doleva, dostaneme pouze zvuk efektu, bez tónu našeho nástroje. To je dobré pro simulaci zvuku synth nástrojů. Pokud bude DRY v maximální poloze doprava, tak nám hraje pouze čistý (nezefektovaný) tón našeho nástroje. V tomto případě můžeme krabičku využít i jako volume pedal, protože nakopnete hlasitost svého čistého zvuku. Druhým ovladačem v horní řadě je FX. Tímto si určujeme poměr zefektovaného výstupního signálu, tj. kolik chceme efektu na výstupu. Dalším potenciometrem je DECAY, kterým si upravujeme míru „obálky“, frekvence uzavření a otevření tónu. Potenciometr Q je rozsah zvukového efektu tzv. kváknutí. Posledním z ovladačů je SENS. (zkratka SENSITIVITY), který nám určuje citlivost efektu. Podle toho, jestli máme aktivní nebo pasivní elektroniku na baskytaře, nebo podle dynamiky naší hry SENS. příslušně reaguje. Pokud budeme mít ovladač v minimální pozici vlevo, tak nedojde k efektu kváknutí a budeme hrát celou dobu pod filtrem. Když budeme postupně otáčet potenciometrem po směru hodinových ručiček, tak se nám zvýší citlivost na hraní a podle naší dynamiky budou silněji hrané tóny tzv. prokvákávat. A v nastavení maximálně doprava bude tzv. kvákat každý námi zahraný tón. Právě správně nastavená citlivost spolu s odpovídající dynamikou hraní vytváří onen výrazný kvákající (wah) efekt. Poslechněte si mistry funky baskytary T. M. Stevense, Flea nebo Bootsyho Collinse... Efekt jsem zkoušel s různými nástroji (pasiv/aktiv) i s různými aparaturami (Mesa/Boogie, David Eden, Yamaha). V žádném případě jsem neměl problém se správným nastavením efektu. Krabička zachovávala zvukový charakter každého nástroje, nekradla basové frekvence a inspirovala mě k mnoha nejenom funky nápadům. Pokud vás zajímá, co všechno se dá z krabičky vyloudit za zvuky, doporučuji výtečná videa od Bryana Bellera (Steve Vai) a Uriaha Duffyho (Whitesnake) na YouTube. Cena za MXR Bass Envelope Filter není lidová, ale dostáváte opravdu špičkový „funky“ zvuk, skvělý design a díky nezničitelné konstrukci i trvalku do svého pedalboardu.