MXR MicroFlanger M152 & CustomComp

Kytarové efekty
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Vážení přítomní, v ruce držím malé hranaté předměty vyrobené z aluminia. Hrají všemožnými barvami a jsou určeny hlavně pro kytaristy. Mají minimum ovládacích prvků, nedají se téměř zničit a pochází z “Nového světa”. Hádejte, co že to skrývám ve své dlani?!

Kdyby byl v tomto snu při mém kouzelnickém vystoupení sál nabitý kytaristy, přál bych si vidět les rukou a slyšet výkřiky: “To můžou bejt jenom MXR, žádný jiný krabice nejsou tak barevný.” Jiní by volali: “Ať žije analog…” Nebo: “Keith Barr a Terry Sherwood byli borci!” Celý sál by obdivně vzdychal, potom by se všichni pomalu vytrousili do nejbližší “knajpy” na pivo a vyprávěli si tam o „emixerkách“ tak dlouho, až bych se probudil.

MicroFlanger

Je však něco na výše použitých přívlastcích nesprávného? Myslím, že ne. Krabičky MXR již dlouhou dobu provázejí mnoho generací muzikantů a mnoho z těchto barevných drobků činí kytaristův svět veselejší. Já osobně mám radost z každého výrobku i přesto, že již není dílem obou stvořitelů této legendy. Dnes mám tu čest seznámit čtenáře s dalším přírůstkem do rodiny MXR. Je jím v podstatě zmenšený Flanger M117. Výrobce vypustil funkce Manual a Width, Speed zaměnil na Rate a ponechal funkci Regen. Vznikl tak flanger na čistě analogové bázi s typovým označením M152. Je samozřejmé, že všechny další charakteristické znaky, jako je trvanlivost těchto efektů, konstrukční technologie bucket-brigade či True Hardwire Bypass, jsou standardně zachovány: žádná náhražka, ale jednoduše ovládaný flanger MXR. Funkce Rate v tomto případě určuje rychlost zakmitávání. Ovladačem Regen nastavujeme celkovou úroveň efektu. Vše ostatní se pak děje uvnitř přístroje (efektu Phase 90 stačí dokonce jeden knoflík). Aktivitu přístroje signalizuje červená LED. Baterie se vyměňuje stejným, trochu těžkopádným odšroubováním spodní desky. Ale my jsem si zvykli...

Here We Go!

Flangery, chorusy a phasery byly v poslední době přímočarých poppunkových zkreslených powerchordů maličko opomenuty. Tatam je doba psychedelických roztřepených zvuků, plujících nad snovými barevnými pláněmi vlasatých fantazií tvořených dietylamidem kyseliny lysergové. Tyto efekty nikdy však nevymizely z pedalboardů čistě kytarových kapel, těžících ze zvukové variability a originality, ať už jsou to rockeři či jazzmani. Ono vlastně stačí, když vám nečekaně odejde klávesista, vy nechcete už nikoho znovu vše učit a přitom musíte „rozvlněnost“ hudby něčím trochu podpořit. Pak se flangery a delaye hodí. Přestože náš černošedý přístroj vypadá díky dvěma ovladačům trochu triviálně (spousta kytaristů má však odpor ke složitým zařízením a velké množství parametrů je děsí), disponuje velkým množstvím různých zvukových barev. Od pomalého, téměř phaserového vlnění, až po kmitající vibraci připomínající starou dobrou Leslie bednu či Leslie efekt. Všechny zvuky jsou velmi příjemné, neřežou do uší, jako některé chemické digitální protějšky. I přes pouhé dva ovladače přístroje se mi během chvíle podařilo vytvořit mnoho velmi jemných barev, jak u čisté kytary, tak u crunchové i zkreslené. Jedinou nevýhodou je možná pouze monofonní provoz tohoto efektu. Nelze tedy hrát do dvou aparátů zároveň ve stereu s posunutou fázovou vlnou. Při zapnutém efektu nedocházelo k žádnému úbytku basových frekvencí a zvuk se nezplošťoval. MXR MicroFlanger jsem testoval na aparátech Fender DeLuxe a Marshall Vintage/Modern s použitím kytar Fender Statocaster a Fender Telecaster Higway. Z mého pohledu má tedy přídomek “Micro” jen díky své velikosti.

CustomComp

Firma MXR má ve svém portfoliu i několik kompresorů. Jsou určeny primárně pro použití s kytarou. Mohl bych namátkou jmenovat DynaComp, Vintage DynaComp, SuperComp a další. Novým přírůstkem je kompresor CustomComp, provedený ve sněhobílé metalíze. Jedná se o výrobek vytvořený použitím špičkových komponentů. Stejně jako u Vintage DynaComp, je i zde srdcem pedálu integrovaný obvod CA 3080. Tento obvod se vyznačuje velmi tichým chodem (při práci s méně hlasitým signálem nenabírá šum) a dobrou čitelností zpracovávaného materiálu. Je též odolný radiofrekvenčním interferencím. Disponuje dvěma ovladači (stejně jako DynaComp), kterými jsou Output a Sustain. Potenciometrem Output nastavujeme úroveň výstupní hlasitosti (již zpracované kompresí) a funkce Sustain v sobě skrývá kompresní poměr nebo-li Ratio a doběh, nebo-li Release. Tato funkce pracuje s dynamikou tónu, srovnává ji a zároveň prodlužuje znění tónu. CustomComp má ve své elektronice navíc ještě integrované ovládání pro nastavení rychlosti attacku tónu - Attack a frekvenční odezvy – Trim. Obě přídavné funkce se nachází uvnitř přístroje na desce plošných spojův podobě dvou malých otočných trimrů (viz obrázek). Attack odstraňuje velké špičky a rázy v nástupu tónu a zvuk celkově změkčuje. Pomocí funkce Trim lze pak nastavit frekvenční charakteristiku efektovaného signálu. I při velké kompresi tedy zvuk neztrácí na plnosti. Efekt disponuje přepínačem TPDT (Triple Pole Double Throw) a samozřejmě True Bypas v okamžiku deaktivace efektu.

Slapping, Tapping, Popping

MXR CustomComp jsem testoval s použitím stejných nástrojů a aparátů jako u předchozího flangeru. U kompresoru a zejména u kompresoru od MXR je použití Stratocasteru přímo povinností. Charakteristické zkomprimované a „zvonivě-plující beglajty“ jsou totiž velice cool. K testování jsem si přibral na porovnání svůj DynaComp. Mezi oběma efekty je rozdíl v ceně něco málo přes tisíc korun, takže by to mělo být „maličko” znát. Brzy jsem zjistil, že možnosti CustomCompu velmi rozšiřuje právě funkce Attack. Zatímco u mého DynaCompu je takzvaný náběh nastavený pevný, zde si může hudebník s touto velmi důležitou funkcí pohrávat. Rychlý nástup náběhu má za následek agresivnější zvuk, zatímco pomalejší náběh zvuk zjemní a učeše. Ztracený tlak se pak dá upravit ještě funkcí Trim, která hlavní frekvence buď zvýrazní, nebo utlumí. CustomComp umí zvuk nejen zkomprimovat, ale i pěkně přikopnout. Pěkně tím potom vyletí sóla! Pokud jde o přítomnost šumu, přišly mi oba modely zhruba nastejno. Domnívám se, že CustomComp je opravdu vydařeným kompresorem se značnou dávkou variability ve zvuku. Být konstruktérem, asi bych vyvedl i obě přídavné funkce ven, třeba pomocí malých potenciometrů tak, jako je tomu například u krabic Way Huge.

Neverending Story

Je skvělé, že efekty MXR mají velkou tradici a jsou dokonce jakýmsi efektovým etalonem. Na druhou stranu mě velmi těší i jejich inovativní přístup. Všechny efekty, které se mi z jejich produkce dostaly poslední dobu do „spárů”, byly velice dobré - ať už to byl basový oktavér nebo Zakkův flanger. Stejný soud mohu vynést i o efektech MicroFlanger a CustomComp.