Nagra Audio Nagra VI

Location rekordér
Distributor: 
Cena: 
149 900,00 Kč

Je tady, přenosný rekordér, šestistopý, nahrávající v 24 bit/96 kHz! John Willett z MIBS nadšeně referuje….

Zdálo by se, že ve „vyšší střední“ třídě špičkových profesionálních rekordérů (2 až 5 tisíc liber, 65 až 165 tisíc korun), je v současnosti nouze o nové modely. Na levnější straně nabídkového spektra existuje několik přístrojů okolo tisíce euro a pak dlouho nic, pak až drahé modely nahrávající do osmi až deseti stop, ale tyto přístroje se již pohybují v cenové kategorii okolo 8 000 liber (260 000,- Kč).

Zdálo by se, že Sound Devices mají tuto nevyplněnou část spektra „rezervovánu“ pro sebe. To platilo – až do teď. Na trh vstoupila Nagra VI. Značka Nagra má mezi odbornou veřejností a profesionály vysokou reputaci pro svoji kvalitu a spolehlivost, a to již od samého začátku své existence. Vraťme se do minulosti, kdy v roce 1952 švýcarský student Stefan Kudelski vyhrál první IARC (International Amateur Recording Contest – Mezinárodní soutěž v amatérském nahrávání) s magnetofonem vlastní konstrukce. To natolik zaujalo vedení rozhlasové stanice Swiss Radio, že jej okamžitě požádali o půl tuctu (šest kusů) magnetofonů, které Kudelski vyrobil. To byl počátek společnosti Nagra (Nagra znamená v polštině „ bude nahráno“) specializované na špičkové přenosné nahrávací přístroje, které se v této oblasti průmyslu staly symbolem na celá desetiletí. Nagra VI je posledním současným modelem této slavné značky a přirozeným nástupcem digitálního rekordéru Nagra D, nahrávajícího své čtyři kanály na magnetický pás. Vznik přenosného nahrávacího přístroje je vždy kompromisem různých požadavků. Velmi záleží na vzhledu, ale je nutno udržet rovnováhu mezi malými rozměry a účelností umístění ovládacích prvků. Ty musí být snadno přístupné, pohodlně ovladatelné a nikoli na sebe nešikovně namačkané. Soupeří zde požadavky na jasný a zřetelný displej, na kterém bude možné číst údaje i na přímém slunci, s přáním dlouhého provozu na akumulátory (nejlépe celý den), a to vždy bez nutnosti nabíjení. V požadavcích na vyrovnanost vlastností však u přístrojů Nagra jednoznačně převažuje důraz na kvalitu zvuku a snadné užívání. To má prioritu před snahou vytvořit co nejmenší přístroj. Proto jsou rekordéry Nagra o něco málo větší, než by uživatel na první pohled očekával, ale zato jsou všechny ovladače snadno dostupné a veškerá práce s rekordérem je intuitivně snadná.

Stručný přehled

Nagra VI je šestikanálový digitální rekordér. Přestože se na první pohled může jevit souvislost počtu kanálů a označení modelu, jde v tomto případě spíše o označení „šestého“ plně profesionálního přístroje než o vyčíslení počtu nahrávaných stop. Rekordér pracuje s 16 nebo 24bitovou délkou a v nabídce má možnost výběru vzorkovacího kmitočtu mezi 44.1, 48, 88.2 nebo 96 kHz (s 0,1% odchylkou nahoru či dolu). O přesné časování se starají vnitřní TXCO krystalové hodiny Stratum III, které garantují menší odchylku než +- 4,6 ppm za období 15 let při dodržení teplotního rozpětí od -20 do +70°C. Vliv odchylky od teploty je menší než 0,28 ppm. Tyto parametry dělají z krystalových hodin Stratum III nejpřesnější oscilátor, který kdy byl užit v rekordérech Nagra. Díky tomuto zdroji přesného času, lze brát za samozřejmost fakt, že pokud dojde k případnému posunu časového kódu, rozhodně to není vinou rekordéru Nagra. Nagra VI nahrává standardní rozhlasové soubory a je plně kompatibilní s metadaty formátu iXML a s AES31. Tento rekordér je v současnosti vybaven 120GB harddiskem, speciálně vybíraným s ohledem na kvalitu a spolehlivost, ale současně je zde šachta pro paměťovou kartu typu Compact Flash pracující bez omezení její paměťové velikosti. Ačkoli je možné nahrávat přímo na kartu, jejím prvotním účelem je možnost vytvářet zálohy nahrávek z pevného disku. Na jeden GB paměťové karty lze uložit šestistopý záznam o délce 20 minut v kvalitě 24bit/48 kHz. V tomto rekordéru naleznete i čtyři vysoce kvalitní mikrofonové předzesilovače s možností přepínání z napájených kondenzátorových mikrofonů na dynamické, což umožňuje velmi kvalitní transformátor optimalizovaný pro provoz dynamických mikrofonů. K dispozici je také šest linkových vstupů a dva AES3 vstupy. Přední panel obsahuje vysoce jasný 3,5 palcový TFT displej (320 x 200 obrazových bodů), který slouží k zobrazování aktuálního stavu přístroje, stejně jako nastavení jednotlivých menu a nahrávacích úrovní. Tento speciální displej byl vybrán pro svou schopnost zřetelně zobrazovat údaje i při prudkém slunečním svitu, pracuje ve velmi širokém rozmezí teplot a umožňuje sledování údajů z extrémně širokého pozorovacího úhlu. Display ukazuje údaje o datu, čase, nahrávané stopě a jméno souboru, k dispozici je zde i údaj o čase zbývající paměťové kapacity a stavu akumulátoru. Na levé straně displeje je indikován aktuální stav (stop, play, rekord), číslo indexu a nahrávky, počítadlo, jméno projektu, timekód a druh souboru (například: nahrává, 24 bit, 48 kHz, 6 kanálů, mono). Pravá strana zobrazuje šestikanálový modulometr s označením nastavení aktivních kanálů, vybraného signálového vstupu (Mic, Line, Digital, off), zapojení 48V fantomového napájení, aktivace limitéru, filtrování šumů a stav polarity. Velmi snadno lze ztlumit podsvětlení displeje a noční režim změní všechny bílé texty na modré, což je výhodné pro omezení rušivých optických vlivů. Je zde mnoho dalších režimů provozu displeje včetně jednoho (Cinema), který skryje všechny údaje, vyjma úrovně nahrávání, kterou zobrazuje na speciálně zvětšených modulometrech. Další mód (Music) skryje metadata a timecode nahrávky. Konečně mód „Meters“ zobrazuje pouze modulometry ve speciálně velkém, snadno čitelném formátu. Vpravo od displeje je řada tlačítek, z nichž pro tři je možno samostatně nadefinovat jejich funkci s označením. Je zde i sada tlačítek pro pohyb v jednotlivých menu se samostatným tlačítkem Escape (pro návrat) a centrálně umístěným potvrzovacím tlačítkem Enter. Dále napravo najdeme otočné ovladače úrovně dekodérů, nejde o potenciometry, pro první čtyři kanály. Nahrávky kanálů 5 a 6 mohou být odvozeny ze stereo mixu prvních čtyř kanálů nebo být propojeny přímo s analogovým vstupem nebo s AES3 vstupy s (pevným ziskem). Pod těmito otočnými ovladači jsou tlačítka pro označování zajímavých míst v nahrávce nedestruktivními znaky a pro funkci „převíjení“ (vpřed/vzad). Nad otočnými knoflíky naleznete přepínače pro vypínání interního reproduktoru, generování referenčního tónu a pro aktivaci interního mikrofonu, který je skryt pod otočným ovladačem, když je rekordér vypnutý. Každý z těchto ovladačů je chráněn vyvýšením z rovné desky předního panelu a je tak zamezeno náhodnému aktivování funkce. Na pravé straně předního panelu je umístěn u Nagry standardní otočný volič funkcí (off, test, rekord, stop a play). Výrazná červená linka na podkladu je skryta, pokud je volič nastaven na „off“, ale při ostatních navolených pozicích je velmi výrazná. Dírka v desce přepínače na pravé straně odhaluje pozici kde je ukryt vestavěný mikrofon, který je při vypnutém stavu ukryt za přepínačem. Přímo naproti otočnému voliči funkcí je umístěn ovladač hlasitosti a výstup pro sluchátka (jack 6,3 mm). Nad nimi jsou dvě řady ovladačů uspořádaných po šesti. Vrchní řada umožňuje ovládání „pan“ (levý kanál, centrální poslech, pravý kanál) pro jednotlivé nahrávané kanály pro monitoring, spodní řada umožňuje každý ze šesti kanálů z poslechu vypnout, aktivovat nebo momentálně, krátkodobě upřednostnit (solo) přidržením ovladače.

Postranní panel

Obrázek ukazuje postranní panel po levé straně, který obsahuje XLR-4 konektor pro externí DC napájení a dva malé výstupní konektory Hirose 12 V DC pro napájení externích komponentů, například pro mikroporty. Dále zde vidíme standardní pětikolíkový konektor LEMO přenášející timekódy oběma směry. Nalezneme zde šest konektorů XLR-3, čtyři první přijímají analogový signál linkový nebo z mikrofonů a AES3 nebo analogový linkový signál na zbylých dvou. Panel po pravé ruce obsahuje slot pro CF paměťovou kartu, druhý 6,3mm sluchátkový konektor jack (paralelně zapojen s druhým na předním panelu) vstup pro kablík dálkového ovládače (start/stop) a dva USB 2.0 konektory (jeden pro budoucí možné připojení externího USB zařízení, jako například ovládací klávesnici a druhý pro přenášení nahrávek audio do počítače případně pro update firmware). D-konektor s devíti piny obsahuje dva výstupy AES3 a vstup a výstup pro MIDI a wordclock. Panel je dále osazen třemi XLR-3 konektory pro výstup analogového linkového signálu a digitálního výstupu AES3. Ke každé straně předního panelu je našroubována rukojeť ve tvaru T, obě zde slouží především ke snadné manipulaci s přístrojem, ale současně chrání panel před poškozením. Zároveň je lze snadno přestavit do polohy „podstavečku“, což mimořádně usnadní ovládání rekordéru na stole či jiné podložce. Pro využití v terénu je třeba rukojeti odšroubovat a na jejich místo upevnit široký řemen. Spodní strana rekordéru je chráněna čtyřmi pryžovými nožkami a na vrchní vidíte monitorový reproduktor chráněný drátěnou mřížkou. Reproduktor hraje pouze při funkci Play, aby nemohl být omylem zapnut při nahrávání.

Akumulátor

Zadní panel obsahuje matice pro našroubování akumulátoru, přístroj je v základu vybaven 4,6 Ah, 10,8 V Lithium-ion akumulátorem, který je schopen dodávat rekordéru energii nepřetržitě po dobu pěti hodin. Volitelný akumulátor (13,8 Ah) je schopen udržovat rekordér v provozu patnáct hodin. První jmenovaný akumulátor vyžaduje dvě hodiny nabíjení a druhý pět. Osobně preferuji větší energetický zdroj, který spolehlivě umožní po celý den pracovat a noc je vyhrazena nabíjení. Dodávaný externí zdroj je možné k těmto bateriím připojit již zmíněným třípinovým LEMO konektorem a ten je schopen současně nabíjet akumulátory a napájet rekordér. Dvě LED diody na boxu akumulátorů signalizují připojení k síti, ale i probíhající nabíjení. Další možností je připojení konektoru XLR-4 k externímu DC zdroji (například autobaterii). Osobně preferuji napájení ze sítě přes akumulátor, neboť rekordér bezpečně pracuje i během případných problémů v elektrické síti. Zadní stěna je chráněna masivním obložením pro bezstarostné odložení rekordéru na zem z ramene při externím natáčení.

Nagra v provozu

Testování rekordéru Nagra VI jsem nejdříve zahájil v reportážním režimu při zavěšení přes rameno, přepravní pouzdro z nabídky nebylo k dispozici, a tak jsem si půjčil od Richmond Film Services (díky Nigelovi) model, kteří již mají pár kusů rekordérů Nagra VI k dispozici. Vyzbrojen párem mikrofonů ORTF s kardioidní charakteristikou, Sennheiser MKH 8040, jsem navštívil Whitley Bay International Jazz Festival ve slunném Newcastlu na řece Tyne. Tento každoroční festival nabízí špičkové hudebníky ze všech končin světa a byl proto ideálním místem pro testování rekordéru Nagra VI v obtížných reálných podmínkách. Nahrával jsem sedíc v hledišti s rekordérem na kolenou a s mikrofony na třínohých stojanech v pružném zavěšení Rycote INV-2. Nastavení modulační úrovně bylo velice snadné, neboť displej s „indikátorem paliva“ se zobrazí, kdykoli pohnete s kterýmkoli ovladačem úrovně a sdělí vám přesnou nastavenou úroveň a je velice snadné udržet stereofonní pár na přesně stejné ziskové úrovni. Testovaný model měl k dispozici pouze původní verzi firmwaru, bez slaďování souběhu modulací, ale Nagra poskytuje update firmware na verzi 1.03 na svých webových stránkách www.nagraaudio.com/Pro/Support/Nagra VI). Pro začátek stereofonního nahrávání stačí u jednotlivých kanálů nastavit úrovně, což provedeme snadno jedním ovladačem, a dále je již ovládáme společně jediným ovladačem – stereo ganging function. Systémové menu se mi zdálo velmi jednoduché a zcela intuitivní. Namísto scrolování novými a novými možnostmi je menu řazeno do kapitol a podkapitol a toto logické rozčlenění práci s nastavením velice ulehčuje a zrychluje. Cokoli změnit je nesmírně snadné a příjemně jednoznačné. Nastavil jsem nahrávání ve stereu na první dva kanály, vybral jsem kondenzátorové mikrofony a 48V fantómové napájení. Následně jsem v rekordéru nastavil citlivost mikrofonů Sennheiser MKH 8040, což mělo význam pro správné nastavení přesné nahrávací úrovně. Také jsem zapojil limitér, protože šlo o živý koncert s potleskem všude okolo – limiter je snadné připojit přes sousední kanálový pár pro stereofonní ovládání a nastavit jeho činnost na -7,6 dBFS. K dispozici je deset sekund předehrané paměti, a tak nezmeškáte žádné počáteční akordy ani při nečekaném začátku produkce. Když jsem nahrával uprostřed lidí, zjistil jsem, že je nejlepší zvolit „noční“ režim a podsvětlení „dim“. Přesto byl displej dostatečně světlý a vše bylo zřetelně vidět. Také jsem nastavil displej do „Cinema“ modu, abych využil velkého zobrazení modulometru. Využitelnou možností je nabídka nakonfigurovat odlišný displej pro režim Stand-by a Rekord, a tak jsem nastavil Defaultní zobrazení pro Stand-by a Cinema mode pro nahrávání (protože delší modulometry výrazně usnadňují nastavení). Bylo velmi příjemné, v novém upgradeovaném firmwaru, mít tuto i pro přehrávání. To současně vrátí displej do nastavení Stand-by modu, ale s neviditelnou dolní částí displeje. Preferoval bych i zobrazení delších modulátorů jako v Cinema módu nebo i další možnosti. Je možné zvolit nahrávání jako poly nebo mono soubory. První den nahrávání byl rekordér nakonfigurován pro polyfonické soubory a tak jsem nahrával stereofonně. Když byl 2GB limit naplněn, začala Nagra automaticky nahrávat druhý soubor a pokračovala v nahrávce bez přerušení. První den jsem vytvořil dvě nahrávky s rozdílnou dobou trvání ve kvalitě 24bit/96 kHz, první má délku 1:02:02 a druhá 0:16:28, označeny byly přehledně číslem vzestupně po jedné. Druhý den jsem nastavil rekordér na nahrávání mono souborů, což zdvojnásobilo nahrávací čas před tím, než byl soubor rozdělen. V tomto módu jsou soubory označovány _1 a _2 (až do _6, pokud nahráváte šestikanálově) a jsou snadno rozlišitelné. Monitorovací možnosti z Nagry VI jsou excelentní, sluchátkový zesilovač je vysoce kvalitní s mimořádně nízkým šumem. Používal jsem sluchátka s nízkou impedanci (70 ohmů) a velmi citlivá (120 dB), jde o model Sennheiser HD 25-I, který je ve své kategorii referencí. Zjistil jsem, že je potřeba vytočit hlasitost na maximum a přesto bych byl spokojenější, pokud by byla reprodukce ještě hlasitější. S méně citlivými sluchátky by bylo zesílení sluchátkového výstupu nepřiměřeně nízké pro využívání v mnoha reálných situacích. Konzultoval jsem tento fakt s výrobcem a pochopil jsem, že zvažují možnost zvýšit výkon sluchátkového zesilovače. Připomínka k hlasitosti reprodukce je však jediným nepatrným negativem, které jsem na tomto modelu objevil.

Další nahrávky

Nahrával jsem i další hudební produkce s Bratislavskými Hot Serenades (výborný jazzový orchestr), kdy jsem rekordér umístil dále v publiku, a naopak další nahrávky z mezinárodního výběru muzikantů, kteří se sešli pouze pro tuto příležitost, jsem pořídil přímo z první řady hlediště. Až na to, že jsem si přál zaškrtit lidi, kteří nepřestávali mluvit ani během představení, dopadlo vše mimořádně dobře a obě skupiny mne požádaly o kopii svého vystoupení na CD-R. Nahrával jsem také nádherné neoficiální jamování v brzkých ranních hodinách, kterého se účastnili již jen někteří z výborných muzikantů vystupujících na tomto festivalu. Zjistil jsem, že akumulátor pracuje zcela dle firemních technických údajů, nahrával jsem dvě hodiny v režimu 24 bit/96 kHz na dva fantómově napájené mikrofony a když jsem dokončil akci, symbol na displeji ukazoval polovinu kapacity. Druhý den jsem akumulátor nabíjel pouze během pauzy na jídlo, poté nahrával déle než tři hodiny a indikátor stále nebyl v červeném poli. Lze odvodit, že čtyři hodiny s fantómovým napájením mikrofonů znamená dvanáct hodin nahrávání ve stejném režimu, pokud bych měl zapojen větší model akumulátoru. Musím říci, že rekordér zůstal po celou dobu používání chladný, což je dobrý předpoklad spolehlivého provozu po dlouhé roky. Celkově jsem z těchto koncertů získal osm hodin nahrávek a stáhl je na 320GB externí disk prostřednictvím mého laptopu za méně než jednu hodinu. Vše, co mi teď zbývá, je transportovat všechny soubory do Sequoia (nebo DAW, podle přání) a vše zeditovat a vypálit na CD-R. Využíval jsem pro stahování USB kabel, ale snazší cestou je kopírovat vše na CF paměťovou kartu a tu následně vložit do počítače. Ceny CF karet šly v porovnání se stavem před rokem či dvěma dramaticky dolů. SanDisk Ultra II lze koupit za pětinu ceny než před osmnácti měsíci.

Shrnutí

Nagra VI váží 3,5 kilogramu se standardním akumulátorem a rozhodně jsem ji na svém rameni nevnímal jako obtížné zavazadlo. Samozřejmě s menším přístrojem by bylo snadnější pořízení, ale musím ctít fakt, že rekordéry Nagra lze obsluhovat i s prsty v rukavicích. Ve stojanu či na stole, tedy ve stabilních situacích, se naopak větší velikost stává předností. Jde jednoznačně o vysoce kvalitní rekordér s analogovými obvody odpovídající nejvyšším standardům firmy Nagra. Tyto mikrofonní předzesilovače jsou srovnatelné nebo dokonce lepší než vše, co Nagra doposud vytvořila, neboť byly vytvořeny pro modely Nagra V a Nagra D a přesně odpovídají požadavkům dynamických mikrofonů. To znamená, že nebylo nutno volit žádné kompromisy. Limiter také pracuje bezchybně bez obvyklých zvukových artefaktů a po celou dobu nahrávky se nemusíte bát neočekávaných dynamických špiček na pódiu. Práce s rekordérem Nagra VI je jednoduchá a intuitivní, a také pohyb v jednotlivých menu má logickou strukturu. Moje jediná výhrada směřuje k potřebě využívání maximálního výkonu sluchátkového zesilovače k odposlechu v běžném provozu. Pokud jsem poslouchal v tichém prostředí, byla hlasitost dostatečná, ale v hlučnějším prostředí bych rád měl možnost poslouchat hlasitěji, zvláště pokud jsou připojená sluchátka méně citlivá. Zásadní otázka: je Nagra dobrá i pro mé perfekcionistické požadavky, a to do té míry, že bych vzal peníze a koupil ji? Odpověd zní „Ano“. S drobnou, již zmíněnou výhradou ke sluchátkovému zesilovači, jsem si tento model rekordéru Nagra oblíbil. Je zcela bez kompromisů po stránce zvukové kvality a jeho ovládání je mimořádně snadné a intuitivní a nevyžaduje žádnou mozkovou kapacitu. Druhá zásadní otázka …kolik? Nagra VI se standardním 4,6 Ah akumulátorem a univerzálním (100-240 V AC) zdrojem/nabíječkou se v ČR prodává za 149 900,- Kč včetně daně. Bez příplatku si můžete vybrat barvu předního panelu – tmavě zelenou, tmavomodrou a burgundskou tmavě červenou.

Po uzávěrce: Právě jsme se dozvěděli, že Nagra vzala Johnovy připomínky k sluchátkovému zesilovači v úvahu a příští verze softwaru zvýší jeho úroveň o 6 dB.