Warwick LWA 1000

Digitální baskytarový zesilovač
Kategorie: 
Autor: 
Cena: 
25 879,00 Kč
Warwick LWA 1000

Společnost Warwick nás za dlouhá léta své existence vybavila vlastně již celou řadou nejrůznější baskytarových zesilovačů. Přesto zůstávala dlouhou dobu v povědomí muzikantů především spíše výrobcem elektrických baskytar. Jistou změnu přinesl ovšem rok 2007, kdy s cejchem „dvojitého W“ vyplul na trh systém vytvořený ve spolupráci se švédským basovým virtuózem a inženýrem v jedné osobě – Jonasem Hellborgem. Systém plný kvalitních komponentů tehdy vzbudil velkou pozornost. Ale co dál?

Kdo sleduje trendy v produkci baskytarových zesilovačů, nemohl si nevšimnout, že se již několik let po jevištích prohánějí zesilovače, které jsou dle jejich stvořitelů tzv. „malé vzrůstem, ale velké duchem“. A právě lehký, ale „výkonný“ zesilovač v nabídce německého souseda poměrně dlouho chyběl. Tedy dlouho... Déle se to může zdát s ohledem na práci konkurence, která v rybníku lehkých, ale výkonných zesilovačů již nějaký ten pátek „hospodaří“. Samotní zástupci firmy Warwick svůj pozdější příspěvek nevidí jako zaspání. Spíše upřímně říkají, že dosud prostě neměli tu správnou – „dospělou“ – technologii, která by stála za výrobu takového zesilovače. Zesilovače, který by si na „malý, ale silný“ pouze nehrál, jak tomu v některých případech může být. 

Dobře si vzpomínám na svou poslední recenzi zesilovačů Warwick pro tento časopis. O sestavě WA 600 s boxy WCA 410 a WCA 115 jsem tehdy napsal něco v tom smyslu, že při konstrukci tohoto zesilovače se výrobce držel koncepce tranzistorového zesilovače s diskrétními polovodičovými součástkami, což představuje „negaci“ trendu dnes poměrně propagovaných zesilovačů se spínanými zdroji s miniaturní váhou cca 2 až 3 kg. No, a neuplynulo mnoho vody a nejnovějším příspěvkem v nabídce baskytarových aparatur Warwick je právě „digitální“ zesilovač s výmluvným názvem LWA 1000. Toto označení zřejmě můžeme rozluštit jako „Light Warwick Amplifier“, který spolu s novými ultrakompaktními boxy WCA 108 a 112 doplňuje současnou řadu WA/WCA. 

Zatímco dosavadní zesilovače WCA 600/300 byly orientovány řekněme na „tradičněji“ zaměřené baskytaristy, kteří upřednostňují léty prověřené konstrukce a přitom „nějaké to kilo navíc“ při manipulaci a převozu nepovažují za mínus, nový model LWA 1000 a všechny nové boxy WCA mají právě opačné vlastnosti. Tím, že využívají poslední konstrukční trend, tj. principu spínaného zdroje bez vstupního i výstupního transformátoru, je dosaženo váhy zesilovače pouze 2,7 kg při velmi příjemných rozměrech (ŠxVxH) 27x10,5x17 cm. Pro představu, abychom zůstali v Německu, tato velikost jen o málo přesahuje rozměrnost tří svazků Vinnetoua (SNDK Praha, 1968) položené na sebe. Boxy jsou pojaty podobně minimalisticky, reproduktory menšího průměru 8“ a 12“ umožnily proti konvenčním boxům WCA 410 a 115“ snížit objem o výrazných 50%, tj. z 66x66x48 cm na pouhých 52x52x40 cm.

Na obalech reproboxů je jasně označena země původu (China), což např. u některých inzerentů na online bazarech vyvolává neopodstatněnou averzi, že všechno zboží vyrobené v Číně je řekněme „druhořadé“. Výrobce si ale hlídá kvalitu zpracování i použité materiály. Sám jsem si ověřil, že přinejmenším pro boky i čelní desku těchto reproboxů použil kvalitní 9vrstvou překližku tloušťky 15 mm. Menší rozměry boxů i lehká topolová překližka spolu s reproduktory s nižší hmotností magnetu se podílejí na výsledné hmotnosti boxů kolem 25 kg. K tomu připočtěme dvě pohodlná zapuštěná madla a dostáváme jedny z nejlépe přepravitelných boxů v této kategorii. Na rozdíl od mého „zájezdového stacku“ (á cca 50 kg!) jsou opravdu „jednomužné“. Při věčném stěhování a vynášení aparatury si vystačím sám – nemusím vybízet spoluhráče s laskavostí sobě vlastní: „Potřebuju na pomoc jednoho silnýho, a nemusí být ani moc chytrej...“. Přenášení boxu WCA 408 nebo 112 ve dvojici s asi 12 kg na jednu ruku je tak úplná legrace.

Pravděpodobně se na tomto místě neobejdu bez alespoň stručné charakteristiky testovaného aparátu, abych při dalším hodnocení měl z čeho vycházet. Podrobné technické parametry lze najít na různých webových stránkách, mnohdy i s vlastním popisem prodejců, který bývá někdy až nečekaně vtipný. Například jedna internetová stránka říká boxech nejmenovaného výrobce, že: „jsou potaženy pevnou buvolí kůží“. Opravdu neuvěřitelné u boxu za cca 10 tisíc, když ostatní se musejí spokojit s kobercovinou. Dlouho jsem se tolik nepobavil. Ve Warwicku naštěstí nic nepředstírají a boxy jsou „obaleny“ typickou černou kobercovinou. 

Zesilovač LWA 1000

Dalo by se říci, že kromě kompaktního tvaru se zesilovač vyznačuje uměřeným až strohým designem čelního panelu, kde jsou ovládací prvky i popisy prosty jakýchkoliv výstředností. Ve srovnání s dosavadními zesilovači Warwick ovšem tento zesilovač působí esteticky mnohem lépe, k čemuž kromě bočních leštěných dřevěných panelů přispívají také high-endové potenciometry a působivé modré podsvícení v prolisu „Warwick Amplification“ po zapnutí a rozdílná barevná signalizace On/Off u ovladačů Mute a Compressor (zelená/červená). (Funguje to jako na silnici – zelená LED = GO (ON), červená LED = STOP (OFF).) Design zesilovače je „čistý“ v obou jeho barevných variantách – černé i stříbrné. A dokonce mi přijde, že by svým vzhledem zapadl daleko lépe v prodejně audiofilního vybavení, než v klasických hudebninách.

Zesilovač je zamýšlen jako „dvoukanálový“, přesněji řečeno: dublovaná je signálová cesta se samostatnými ovladači pro Gain, Mute, čtyřpásmové „hudební“ korekce a nastavitelný kompresor. Společný je mono koncový zesilovač. Čtyřpásmové korekce se zdvihem +/- 12 dB mají poněkud nečekané rozložení: Bass (100 Hz), Low Mid (800 Hz), High Mid (3 kHz) a Treble (10 kHz). U zesilovačů, které mají „pouze“ čtyřpásmové korekce, se nižší středy obvykle nacházejí pod 400 Hz a vyšší středy „High Mid“ naopak kolem 800 Hz.

Dvoukanálová koncepce umožňuje připojit dva nezávislé zdroje signálu, např. dvě baskytary, které dokonce mohou hrát současně. A jak je zřejmé z předchozího popisu, se dvěma připojenými basami může každá hrát s odlišným průběhem korekcí, zatímco s jednou baskytarou můžeme bezhlučně volit dva přednastavené průběhy korekcí a dvě úrovně hlasitostí. To znamená, že s LWA 100 dostáváme dva nezávislé zvuky jednoho nástroje, což je skvělé. Myslím si, že je to možnost, která se hodí v každé situaci a nejsou to jen momenty doprovod/sólo, prsty/slap apod. K LWA můžete současně připojit, baskytaru/kontrabas, bezpražec/opražcovaný nástroj, basový synťák apod. Během hraní pak už jen fyzicky střídáte nástroje. Součástí příslušenství zesilovače je také nožní přepínač v ocelovém šasi se šestimetrovým(!) stereo kabelem, který nám umožňuje dálkově přepínat mezi oběma vstupy v případě, že jsou oba přepínače Mute v poloze ON. Pro nožní přepínač nenajdeme na zadním panelu obvyklý vstup „Footswitch“, zapojuje se mezi baskytaru a vstup zesilovače. S „běžným“ 3 m kytarovým mono kabelem s celkovou délkou cca 9 m tak nabízí až nečekaný akční rádius.

Kromě jednoduchého, ale efektivně pracujícího ekvalizéru je na každém kanálu zařazen také vestavěný JFET kompresor, který je poměrně transparentní a kde ve směru hodinových ručiček zvyšujeme kompresní poměr a make-up gain. Za vynikající vychytávku považuji také integrovaný sluchátkový stereozesilovač (u zesilovačů  Warwick již standard), který poskytuje plnohodnotný stereo příjem z libovolného externího zdroje signálu (CD, MP3 přehrávače, mobilní telefony atp.). Se sluchátky s odpovídajícím basovým rozsahem lze po připojení baskytary přehrávat svoje oblíbené skladby. Jedinou malou nevýhodou je absence samostatného ovladače hlasitosti sluchátkového zesilovače, takže poměr mezi hlasitostí baskytary a nahrávky je nutné korigovat kombinací Gain, Volume a případně také úrovní výstupního signálu externího zdroje (output).

Zadní panel zesilovače už „jenom“ ctí jednoduchý a čistý design LWA 1000. I tak zde ale vlastně najdete vše, co jako basák potřebujete: výstup na ladičku, efektovou smyčku, linkový výstup, XLRkový DI výstup, „speakonový“ výstup do reproboxu a přepínače Pre/Post a Gnd/Lift. 

Light Live

Nejlepší způsob, jak otestovat basovou aparaturu je podle mého názoru nasazení přímo při live produkci. Mně se taková příležitost naskytla v menším sále jednoho lokálního kulturního zařízení, kde měla naše kapela ještě před vánočními svátky tu čest předvést svou produkci. Na léty ustáleném rozestavění muzikantů na „pódiu“ nebylo naštěstí nutné cokoliv měnit, takže po levici bubeníka se vedle sebe vešly jak můj basový „zájezdový“ halfstack sestávající s hybridní hlavy TE350 SMX12 a boxu 4x10“ (300 W/8 Ohm), tak i celý „fullstack“ Warwick LWA 1000 s boxy WCA112 a WCA 408. Jsa vybaven nezbytnými reproduktorovými kabely s koncovkami Canon i Speacon, plánoval jsem si, že během produkce zkusím několik propojení – neboli různé kombinace zesilovačů i sestav boxů. Pokud jde o účinnou plochu reproduktorů, která při shodném příkonu a podobné charakteristické citlivosti boxu rozhoduje o výsledném akustickém tlaku, obě sestavy vycházejí dosti podobně. První věcí, která mile na čistě Warwickovské kombinaci (LWA 1000 + oba WCA boxy) překvapila, byla plnost a objem basů z uvedené sestavy. To jsem z malých reproduktorů opravdu nečekal. Na zesilovači jsem musel dokonce basové korekce ubrat na cca 10 až 11 hodin, ale přitom při potlačení Low Mid pod „10“ se čitelnost a plnost basového zvuku ve zvuku kapely trochu vytrácela, takže nižší středy jsem vrátil na „12“ hodin. I přes lehké posílení HIGH MID a TREBLE na cca 14 až 15 hodin se sestava projevovala menší průrazností a jasností ve středním pásmu, což ale dávám za vinu zejména boxům, které byly k testu dodány. Měl jsem možnost na vlastní uši slyšet tento zesilovač v kombinaci s warwickovskými boxy osazenými reproduktory Celestion a to byla lidově řečeno, docela jiná písnička. Výrobce v manuálu k boxům WCA neuvádí detailnější informace, např. postrádám nastavení dělicí frekvence mezi basovým reproduktorem a hornou. Hádal bych ovšem, že proti zvyklostem bude posazena poněkud níže, možná už pod 2 kHz. Udávaný frekvenční rozsah 70 Hz až 20 kHz (bez uvedení útlumu na 70 Hz anebo tolerančního pásma) toho příliš nenapoví. Uvnitř boxu WCA 408 se nacházejí reproduktory označené WXC 8/8, 100 W, 8 Ohm, průměrem magnetu plných 140 mm. Velikost magnetu je shodná s reproduktorem v dříve testovaném boxu WCA 410, výkon je u obou shodný – 400 W. V boxu WCA 112 najdeme reproduktor označený WXC 12/8 s výkonem 300 W/8 Ohm, s průměrem magnetu 170 mm. 

Reproduktory s plechovým košem pocházejí zřejmě z čínské výroby. Nižší charakteristická citlivost boxu 94 dB proti repro Celestion v mém boxu TE 410 má za následek, že boxy pro dosažení podobného akustického tlaku (hlasitosti) je nutno krmit vyšším příkonem a tedy MASTER zesilovače LWA 1000 vytočit podstatně více. Obecně bych zvuk LWA charakterizoval jako velmi precizní s rychlou odezvou. Je to opravdu až výjimečně zvukově transparentní zesilovač. Díky obvodům třídy A v preampu Warwick téměř nešumí ani při nejvyšších úrovních Gainu. Řekl bych, že jeho „hi-fi zvuk“ možná nemusí vyhovovat těm, kteří prostě milují „kila“ lampových a tranzistorových zesilovačů. Na druhou stranu, pokud ho chcete trochu ušpinit a dodat texturu, stačí do signálového řetězce vložit vhodný efekt. Na svou velikost a váhu je to ale nepochybně úžasně výkonný zesilovač, i když si nejsem jist, že i zde dostáváme plnou (rozuměj oficiálně uváděnou) palbu. Přesto je potřeba uvést, že samotné srovnání s tranzistorovu konstrukcí mého zesilovače by asi nebylo zcela férové. Zřejmě platí, že výkonu celolampového zesilovače „odpovídá“ cca trojnásobek tranzistorového, a asi ani zde nelze pouze na základě nominální hodnoty udávané výrobcem výkonově porovnávat zesilovač se spínaným zdrojem s klasickým tranzistorovým s diskrétními součástkami. Podle zásady v automobilové branži – objem ničím nenahradíš – bych to přirovnal k rozdílnému pocitu jízdy s automobilem současné koncepce se zážehovým 4válcovým motorem objemu 1,4 litry přeplňovaným turbem oproti atmosférickému řadovému šestiválci objemu 3 litry. Výkonově na tom oba budou stejně… 

V této souvislosti musím ještě jednou vyzdvihnout činnost kompresoru na zesilovači LWA 1000. Zdá se, že opravdu účinně, ale přitom citlivě, omezuje napěťové špičky a celkově pomáhá ke zvýšení efektivity koncového stupně. Předností této sestavy je výjimečná přepravitelnost, pregnantní „hi-fi“ zvuk, nevýhodou může být poněkud nižší průraznost ve středním pásmu. Totéž ovšem neplatí přímo o zesilovači, který jsem poslechově zažil s výbornými výsledky napříč hudebními žánry a pod rukama světových hráčů – ovšem s jinými reproboxy. Warwick totiž oba boxy nabízí také ve variantě s neodymovými reproduktory Celestion označené jako WCA 408 LW CE a WCA 112 LW CE s ještě nižší hmotností než u shodných boxů s feritovými repro. Tyto boxy bych osobně preferoval více, bohužel do testu nebyly dodány. I v kombinaci s mými TE 410 se sestava jevila během hraní jako dobře použitelná a díky vyšší průraznosti boxu ve středním pásmu se mi zdála velmi vhodná do rytmických stylů.

Souhrn

Baskytarista má dnes na výběr kromě baskytar a efektových pedálů zesilovače a reproduktorové boxy mnoha koncepcí, velikostí a výkonů. Každá konstrukce zesilovače (celolampová, tranzistorová, hybridní, čistě „digitální“, „digitální“ s lampovým předzesilovačem) i boxu (feritové vs. neodymové reproduktory) má jisté přednosti a nevýhody. K tomu přistupuje preference osobního zvukového ideálu, účel, žánr, přepravní možnosti a jistě v neposlední řadě i cena, neboli poměr „výkon za peníze“, přesněji poměr „užitná hodnota/cena“. Z pomyslného výběru se vždy škrtá nejlevnější a nejdražší nabídka, z užšího výběru se volí např. na základě výše uvedených parametrů.

LWA 1000 bude nepochybně patřit k tomu lepšímu a výkonnějšímu, co lze prostě a jednoduše zabalit do gigbagu a užívat si sílu basového zvuku i s vědomím, že si na cestě domů z koncertu neodrovnáte záda, nebo nevytaháte ruce. Ovšem nejen vzhledem k poněkud vyšší ceně zesilovače LWA 1000 bych doporučil i vhodný výběr reproboxů. A i když jsou zmiňované (Celestiony osazené) modely asi jednou tak dražší než ty testované, právě kvůli ceně zesilovače bych radil využít jeho maximální potenciál a zkombinovat s těmito nebo jinými lepšími reproboxy.