PAISTE Alpha

Činely PAISTE Alpha
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Za málo peněz hodně muziky. Je to možná příliš zjednodušené, ale je zřejmé, že tímto mottem se řídili ve vývojovém centru švýcarské firmy PAISTE, když na trh v letošním roce uvedli zcela inovovanou řadu činelů ALPHA. Mnozí ví, že Alfy se objevují na trhu již od roku 1992.

Zde se však nejedná o žádný face-lift nebo jen přidání několika nových modelů do prověřené řady, ale začínalo se úplně od píky a ve výsledku je to hodně znát. Jelikož je tato řada začleněna do kategorie polo-profi, základním zaklínadlem zůstává přijatelná cena, do níž se výrobce snaží dostat co nejvíce atributů hi-endových činelů. Činely se tedy vyrábějí strojově v nové provozovně v Německu, kde následně dostanou i závěrečné ruční tepání. Tohle spojení „stroj-člověk" má být výsledkem filozofie, která si dala za cíl vyrobit kvalitní univerzální činely nižší střední cenové třídy pro moderního hráče, který míchá různé hudební styly, není žánrově omezen a žádá kreativní a barvitý zvuk. Při letmém pohledu na šíři nabídky je jasné, že s tou barvitostí nebude problém, pojďme si tedy nové Alfy prohlédnout zblízka.

Činely jsou bez výjimky vyrobeny z bronzové slitiny, mají strojový i ruční hammering a klasické frézování. Modely označené rock (resp. metal) mají strmější profil, mělčí soustružení a výraznější hammering. Například takový heavy ride vypadá, jakoby svým tělem bránil člověka, kterého ostřeloval rotační kulomet. Přestože jsem k testování neobdržel celou škálu, poskytnuté množství zcela jistě postačí k tomu, abych si udělal poměrně konkrétní názor na celou novou sérii. Projděme si tedy jednotlivé kousky.

22" a 20" ROCK RIDE

Začneme největším „kouskem", dvaadvacítkou Rock ride. Ten má poněkud vyšší zvuk, malinko delší přeznění, které lze v případě potřeby úspěšně řešit podlepením, aniž by ride ztrácel hlasitost. Standardně velký bell má pěkný nepříliš separovaný zvuk. Není to žádná „mrtvá kovadlina" a hezky zaplňuje prostor v doprovodu. Celkově lze doporučit pro širší rockové použití, asi si bude rozumět s většími bubny. Dvacítka má trochu plechovější tělo, výrazně vyšší ladění a perfektní ostrý pupek. Dvaadvacítka mi byla po chutí více, ale oba si zaslouží pozornost.

21" GROOVE RIDE

Má podstatně výraznější frézování, než o palec větší předchůdce a celkově je z úplně jiného těsta. Poskytne větší množství alikvot, má měkčí zvuk a klasický, téměř temný pupek. Jeho profil je o něco plošší a míří evidentně jinam, než do metalové kapely. Slovíčko Groove je zde na místě, přímo vybízí k nejrůznějším finesám a dynamickým změnám.

20" METAL RIDE

Patrný je vyšší profil a trochu těžší váhová kategorie. Velký pupek a brutální hammering na nepatrně soustruženém těle dělají z tohoto modelu vizuálně atraktivní kousek. Ladění je zde opět posazeno trochu výš a dává činelu hodně výrazný charakter. Stejně jako rock ride, i tenhle má delší přeznění, vyniká až pichlavě ostrý bell. Tělo zní trochu plechověji a mě osobně bavil spíše těsně u pupku nebo při akcentech na něm. Má tendenci se hodně prosadit i v ostřejších kytarových stěnách a tam se i rozplývá onen „plechový" podkres.

20" HEAVY RIDE

Můj osobní favorit z této kolekce. Má poměrně separovaný bell, oproti ostatním výrazněji artikuluje, při úderu tělem paličky na pupek nabírá mocný a pevný bas, který mě vyloženě uchvátil a krásně se prosadil i v hlučnějším provozu. Lehké přeznění hezky dobarvuje doprovody, ale nekonkuruje hlasitostí jednotlivým úderům a to ani blíže u kraje. Prostě velice dobrý ride do (nejen) metalové hudby. Estetický dojem je nejen díky barbarskému hammeringu také za jedna. Škoda, že není k mání i verze 22", to by byla opravdu nakládačka.

20" FULL RIDE

Vizuálně připomíná Groove ride, jen má hustší tepání. Zvuková podobnost je patrná i měkkým charakterem, jen je více jasný a bohatší na vyšší alikvoty, jakoby svítivější. Pupek je poměrně separovaný, pronikavý tak akorát, bez nežádoucích výstředností. Je to asi nejuniverzálnější rock/popový ride z testovaných kousků.

18" a 16" ROCK CRASH

Tyhle dva crashe mě velice mile překvapily, jsou velmi bohaté a explozívní, s výrazným atakem bez nežádoucích plechových zvuků, sustain je příjemně krátký a opět bez „dojezdů". I přes označení Rock ale nijak nervou uši, přitom nijak nezanikají a „vědí", kdy je třeba zmizet. Jen šestnáctka je hlasitostně o stupeň níže. Díky výraznému hammeringu jsou atraktivní i na pohled.

18" a 16" MEDIUM CRASH

Medium modely jsou vlastně jemnější variantou výše popsaných modelů Rock, atak není tak tvrdý, sustain je opět kratší. Na první pohled mají menší pupky a výraznější frézování, profil je standardní. V této cenové relaci velice luxusně znějící univerzální crashe, těžko si představit nějaký modernější styl, kde by se dobře neuplatnily. U mě za jedna.

18" a 16" THIN CRASH

Tenké crashe jsou podle očekávání položeny laděním níže, nejsou tolik agresivní, ale při silnějším úderu dokáží docela překvapit atakem. osmnáctka má překvapivě kratší sustain než menší kolega, hlasitostně jsou si rovnocennými partnery (to platí i pro modely medium). Šestnáctka je naproti tomu temnější a osobně mi připadala i o něco málo ušlechtilejší, díky hlubšímu charakteru velice univerzální crash.

8" a 16" CHINA

Osmnáctka zní perfektně, má dozvuk tak akorát, výrazný atak, sušší charakter a nepřeznívá v ní žádná plechařina. U šestnáctky jsem se úplně s doznívajícím tónem nespřátelil, díky její relativní tichosti byl patrný i při hře s poměrně hlučnou kapelou. I ona je ale příjemně krátká, rozhodně žádný průšvih. Větší sestřička ale nasadila laťku hodně vysoko. Pupek je zploštělý, jak to známe například u fast crashů PAISTE INNOVATIONS. Mezi testovanými kousky se bohužel neobjevila nabízená 17" Sensitive china, možná by byla zajímavou alternativou k poměrně klasicky (v dobrém slova smyslu) znějícím kouskům. Nemá zatím ale ani samply na webu, takže se možná teprve vrhá do výroby.

14" SOUND EDGE HIHAT

Díky zvlněnému okraji dolního činelu z ní uniká vzduch rychleji a kontaktní plocha se zmenšila. Je velice svižná, se středně laděným tónem, výborně reaguje na sešlap i jemné drobení, je prostá nežádoucích pazvuků a zvonění i při silném stisku. Celkově maximálně univerzální hi-hatka, se kterou si neuděláte ostudu ani ve studiu.

14" ROCK HATS

Toto už je vyhraněnější kousek, ladění je o něco výš, charakter je výrazně tvrdší, i když o oblíbené „vanilkové" frekvence ochuzeni nebudete ani zde. Má tendenci se více prosazovat a více „bojovat" o místo na slunci. Sešlap je naopak díky oběma rovným činelům méně ostrý, spíše tišší. Odezva paliček v pootevřenější pozici je ale razantní a předurčuje tuto hajtku spíše k rock/metalovému využití. Nomen omen.

14" MEDIUM HATS

Je až zarážející, jak propastný rozdíl může způsobit zvlnění spodního činelu v celkovém charakteru hihatky. To je zřejmě asi jediný rozdíl mezi modelem medium a sound edge. Vyšší zvuk, diametrálně odlišný sešlap, při jemném drobení či víření je odezva zastřenější a rychleji se uzavírající. První, co vás po poslechu napadne, je pocit, že medium je třinácti nebo dvanáctipalcová varianta sound edge modelu, se sníženou projekcí. Možná i to je důvodem, proč se sound edge nevyrábí ve více velikostech. Osobně mě více zaujala varianta sound edge.

A na konec největší překvapení celého testu, splashe:

10" a 8" THIN SPLASH

Absolutně čistý papírový „kšá" zvuk, který byste čekali od luxusního splashe v cenové kategorii nad 3000 Kč je vám naservírován až pod nos (resp. na stojan) za zlomek této ceny. Luxusní, s krásným atakem, prostý plechových „dojezdů". Tak lze charakterizovat oba thin splashe. Vůbec se mi je nechtělo z rampy sundat, neustále inspirovaly k mnoha akcentům a kudrlinkám, krásně se popraly s většími crash typy, nezanikaly ani v kombinacích s chinou..... prostě nádhera, lze jen doporučit.

12" METAL SPLASH

Desítku jsem neměl tu čest mimo web slyšet, ale dvanáctka není skoro vůbec příbuzná s žádným splashem, který jsem kdy slyšel. Jedná se o atypický činel s velmi vysokým profilem, obřím pupkem a poměrně tenkým tělem. Výsledkem je suchý atypický zvuk, který kombinuje vlastnosti menšího splashe a malé chiny. Nebo si zkuste představit děrovaný extra tenký O ZONE crash od konkurenčního Sabianu, ale ve velikosti tak 10-12". Stejně jako thin splashe, ani metal splash dlouho neotravuje, zjeví se, zazní a zmizí jako pára nad hrncem. Výtečná efektová záležitost, dodá barvu i originalitu vašemu projevu.

Závěrem lze jen dodat, že nové Alfy udělají na trhu zřejmě ještě větší paseku, než předcházející generace a stane se tak po právu. Za celou kolekcí je vidět spousta snahy, zkušeností a entuziasmu lidí, kteří moc dobře vědí, jak ideálně vybalancovat (téměř neřešitelný) poměr cena / kvalita. V podstatě jsem u každé kategorie (ride, hh, crash, china, splash) našel svého favorita a to se mi v TÉTO CENOVÉ TŘÍDĚ snad ještě nestalo. Pokud vám vadí nějaká vlastnost jednoho modelu, druhý vám nabídne jiné spektrum zvuků a celkový záběr je dostatečně široký na to, aby si vybral téměř každý. Po několika týdnech sice nepoznám trvanlivost jednotlivých kusů, ale během testování nejevil žádný činel známky opotřebení ani nijak neměnil tvar, jak to například u ranařů dělaly některé Signature chiny a thin crashe. A přestože činely se mají vybírat pouze ušima, neodpustím si jeden poznatek: Sestava ověnčená modely rock (resp. metal) vypadá zatraceně sexy!