Pearl Rhytm Traveler (Taiwan)

Nemají vás rádi sousedi?
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
15 990,00 Kč

Bicí souprava ve stylu „monti-systém" není na trhu žádnou novinkou. Již řadu let nazad se v tomto smyslu projevila firma Remo svojí řadou Legero. Jednalo se o design velmi koketující s dnešním Travelerem.

Velmi dobře si vzpomínám, že po zapůjčení sady Legero jsem byl zcela unešen malým bubnem, vyrobeným z mosazi. Dosti mě tenkrát mrzelo, že toto delikátní piccollo 3,5"x14" nebylo možné zakoupit samostatně. A jak si stojí obdobný systém, propagovaný firmou Pearl, dnes?

Předně jen tak na vysvětlenou: není mi známo zda i Pearl, ale Remo, resp. jeho dovozce, svého času poskytoval jako příslušenství i gigbag (tedy něco jako zavazadlo) kam se vešla celá sada včetně mechaniky a tento „komplet" si hráč, popř. jeho nosič, přehodil přes rameno a vyrazil na předem určené místo. Bylo to vůbec poprvé, kdy si bubeník vzal svůj kompletní nástroj sám bez jakékoliv pomoci. A proč zmíněný „monti - systém"? Myslím, že vyobrazený stav dává vysvětlení. A celkové dojmy? Sem s nimi !!!

Balení

Sada je dodávána v klasickém kartonu s tím rozdílem, že oproti „dospělým" sourozencům zde postačuje jen jedna krabice obvyklých rozměrů namísto dvou. Zde najdeme dřevěné tomy o rozměrech 10“, 12“ a 14" s hloubkou 5". Basový buben jest o rozměru 8“ x 20" a bubínek 5“ x 13". Mechanika obsahuje pedál basového bubnu, stojany na hi-hat, malý buben a činel. Nechybí ani dvě dlouhá a jedno krátké rameno a adaptér pro uchycení tomů. Spolu s dvěma sadami blan a cvičnými činely uzavírám výčet obsahu transportní krabice nového nástroje.

Mechanika

Na první pohled jednoduchá, ale účelná. Vyniká nízkou hmotností při zachování výborné stability a manipulovatelnosti. Stejně jako mušle bubnů, tak i jejich mounting na basovém bubnu i tomech a veškerá další mechanika včetně stojanů, vychází z modelu Forum Series. Jedinou výjimkou jsou opěrné nožky na basovém bubnu. Ty pocházejí z předešlé verze výše jmenované série. Jsou to pevné neteleskopické nožky bez jakékoliv aretace. Ale nemyslím, že tuto absenci hráč při sestavování soupravy a následně jakkoliv pocítí. Zajímavé je, že jednoduchá konstrukce nožky samotné a gumová koncovka naprosto postačují pro to, aby velký buben udržel stabilitu svoji i tomů, na něm umístěných. Na všech ramenech tomů (TH-70 + jedna kratší verze) jsou paměťové zarážky.

Pedál basového bubnu Pearl P-70 je řemínkovou šlapkou velmi jednoduché, ale funkční konstrukce. Na první pohled vychází z modelu P-100, jeho otočný beater je však pouze dvojstranný.

Stojan hi-hat H-70W disponuje dvojitými nohami s přímým převodem tahu. Ve spodní části rámu pedálu je aretační proskluzový šroub. U této cenové třídy překvapivě dobrý stojan.

Tvrzení „dobrý" je však možno použít i u stojanu pro snare a pro činel. Bubínkový stojan S-70W má kloub složený ze dvou proti sobě uložených ozubených kol, stahovaných šroubem. Vlastní ramena uchycující bubínek dotáhneme pomocí křídlové matky.

Činelový stojan C-70W vychází z tradiční koncepce třídílných rovných stojanů Pearl. Nastavení úhlu náklonu probíhá rovněž přes dvě ozubená kola dotahovaná šroubem. Činel je uložen na silonové trubičce mezi dvěmi filcovými podložkami. Ty jej zpevňují pomocí vrchní křídlové matky. Stabilitu stojanu zvyšují i zde dvojité nohy.

Bubny

Basový buben je jediný (kromě snare), který má i rezonanční blánu. Ta je černá s bílým logem Pearl. Kovové obruče, upínající obě blány, utahuje šest šroubů se čtyřhrannou hlavičkou pro ladící klíč, ostatně jako všechny další bubny. Kromě dvou opěrných nožek pokrývají tělo „kopáku" napínací mušle, mounting tomů, štítek s logem „Pearl Rhythm Traveler", ale hlavně černá krycí fólie, která tvoří povrch i pro další bubny včetně výše jmenovaných štítků.

Malý buben je dřevěný s korpusem o síle 75 mm. Ten dodává bubnu odpovídající rezonanční schopnosti, které jsou skvělé. Mechanika virblu opět odpovídá sérii Forum - čelní napínání strunění i mušle.

Tomy mě ale překvapily nejvíce - prostě pohoda. Není se za co stydět, ba právě naopak.

Vlastní hra 

Převratnou novinkou je sada cvičebních blan. Ty se na první pohled podobají běžné okenní síťce proti hmyzu. Po jejich instalaci na nástroj jsem však zajásal. Stalo se mi zcela poprvé, že jsem se mohl stát na pár okamžiků členem Aerosmith a to při běžné „kulisové" hlasitosti rozhlasového přijímače. Všechny části nástroje se chovají naprosto přirozeně, jen nejsou slyšet. Basový buben se ozývá, pokud není zatlumen nebo za přítomnosti čelní rezonanční blány. Po její demontáži jako by nebyl. Slyšitelné je i strunění malého bubnu, to ale není problém povolit díky napínací mechanice. A jak na činely? Jednoduchá pomoc - výrobce myslí i na toto. Klasické činely nahradíme jejich cvičnou verzí. Jedná se o plastový výlisek, který odpovídá části činelu. Na hrací část nalepíme tlumítko z tvrzeného pěnového materiálu a můžeme spustit. Imitace pocitu kvalitní, pro domácí tiché zkoušení naprosto dostačující. Celkem vzato: opradu příjemná „zkušební" hra! A navíc asi neexistuje jiná možnost jak cvičit ve 2 hodiny ráno v panelovém domě (tedy pokud to hráče zrovinka chytne).

Jaké bylo ale mé překvapení, když jsem nástroj „oblékl“ do přiložených montážních hracích blan. Kdo neslyšel, asi neuvěří. Z nástroje se linul naprosto plnohodnotný sound. Velmi příjemné tomy, vynikající bubínek a slušný velký buben (je ale snad pochopitelné, že u tohoto průměru se jeho úsporná hloubka odrazí na výsledném soundu asi nejvíce). Kdybych za tímto nástrojem neseděl, asi neuvěřím. Ačkoliv je díky „zkrácenému" provedení korpusů zvuková variabilita přiměřeně omezena, dosažitelné ladění a jeho projev je překvapující.

Plnou přední rezonanční blánu velkého bubnu je třeba zatlumit nebo ji alespoň upravit vytvořením otvoru pro mikrofon. Jinak totiž velmi přeznívá, což se dá očekávat.

Zvukově velmi barevný bubínek se mi velice líbil. Jiskřivý a úderný zvuk je vyzvednutíhodným ukazatelem kvality. Opravdu dobrá práce.

Tomy jsou příjemně melodicky znějící. Ty mě dostaly asi nejvíce. Zvukově bez problémů srovnatelné s „více vzrostlými" soupravami.

Osobně jsem příznivcem vyššího ladění tak, aby jednotlivé bubny zpívaly a tohoto jevu jsem dosáhl celkem bez problémů. Faktem je, že u menších průměrů to není tak složité dokázat, ale která sada v této cenové relaci to umí?

Závěrem

Po té, co jsem se dovyřádil na této soupravě jsem uslyšel zvonek. Otevírám dveře mému příteli Vladimírovi (skvělý bubeník v nejlepších letech - okolo čtyřicítky), který náhodně procházel kolem naší zkušebny a slyšel mé „umění“. Vedu jej do zkušebny, kde prohlásí: „hraje to jako kráva“ a že ho zajímá, copak to je za krasavce. Bylo zajímavé sledovat jeho výraz ve tváři při pohledu na tuto „nedospělou" verzi bicí soupravy. Nebyl nic moc. Ale s prvními takty, které odehrál, se jeho výraz ustálil na pozici „svítící sluníčko". Je třeba k uznání starého a zkušeného harcovníka něco dodávat … ?