Propellerhead Reason

Softwarový syntezátor tvrdší než hardware
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
11 718,00 Kč

Bude to necelý rok, co firma Propellerhead Software uvolnila první informace o připravované novince, která má být něčím, co tu ještě nebylo. Softwarový syntezátor, který nebude potřebovat žádný jiný program nebo hardware ke své práci. Celý loňský rok byl poté v očekávání, kdy konečně bude k dispozici. Zatím firma krátila čekání uvolňováním jednotlivých detailů. Konečně to přišlo. Koncem roku, skoro jako dárek k Vánocům, přišla zpráva, že Reason jde do výroby a pro chtivé je dvacetiminutové demo ke stáhnutí na internetových stránkách firmy. Za 399 USD je ke koupi pro PC i Mac a za malý příplatek k dodání expresní službou do dvou dnů až domu.

Dostanete domů balíček, ve kterém budou kromě krabice a manuálu i dvě CD. První CD obsahuje instalaci programu a demo verze programů od Propellerhead Software. Druhé obsahuje přes 500 MB zvuků, paternů a samplů od renomovaných Djs. Toto druhé CD slouží i jako ochrana před kopírováním. Instalace proběhne bez problémů a je jen škoda, že Steinberg nedrží krok s firmou Propellerhead, protože ReWire technologie na propojení Cubase s Reason bude dostupná až na verzi Cubase 5 r02. Zatím tato verze není. To ovšem nebrání pracovat s Reasonem jako se samostatnou aplikací.

O co tedy jde.

Jedná se o rack, do kterého je napevno zabudován MIDI převodník o celkovém počtu 64 kanálů, dále AUDIO převodník po 64 výstupech. Ve spodní části je transportní panel se zobrazováním zatížení počítače, nastavením MIDI synchronizace, metronomu, lokátorů a v neposlední řadě tlačítka pro ovládání sekvenceru. Do tohoto racku se podle chuti a výkonu počítače řadí mixer se čtrnácti vstupy, dvěma výstupy a čtyřmi sendy, 8 různých efektových jednotek (Reverb, Delay, Distortion, obálkou řízený filtr, Chorus/Flanger, Phaser, Kompresor a dvoupásmový parametrický ekvalizér), analogový paternový sekvencer, ReBirth Input - pro propojení s firemním softwarem ReBirth a 4 různé nástroje, které popíšu podrobněji. Každý nástroj nebo efekt se může opakovat tolikrát, kolikrát je potřeba. Může tam tedy být například šest samlperů, čtyři analogové syntezátory, tři bicí moduly, dva delaye, různé modulační efekty atd. Pokud nato výkonově stačí počítač, není nic limitováno. Pro přehlednost je možné každý nástroj minimalizovat a pro ty, kterým nevyhovuje zapojení je zde připravena lahůdka. Stačí rack otočit klávesou Tab a rázem se ocitne v království kabelů a konektorů. Jen uchopit myší kabel a přetáhnout ho na potřebné místo. Dokonalé.

Nástroje

Reason obsahuje čtyři nejpoužívanější nástroje v moderní hudbě.

  • Polyfonní analogový syntezátoru - SUBRACTOR
  • Paternový bicí modul - REDRUM
  • Digitální sampler - NN-19
  • Přehrávač samplových smyček - DR:REX

SUBRACTOR

Vynikající simulátor analogového syntezátoru. Dva oscilátory, každý s 32 typy vlnových křivek. Tyto křivky neobsahují jen klasické sinusové, pilové nebo pulzní typy, ale i různá další spektra, která dávají spolu s FM nebo kruhovou modulací nástroji nebývalé zvukové možnosti. Dva filtry se čtyřmi průběhy. Tři obálky pro modulaci oscilátorů, filtru a amplitudy. Dva LFO oscilátory se šesti křivkami mohou modulovat deset parametrů syntezátoru. Zvukové možnosti předčí hardwarové kolegy.

REDRUM

Kombinace paternového sekvenceru s deseti sampl přehrávači.Ovládání je podobné jako u firemního ReBirtha. Pro aktivovaný nástroj je možné zadat, ve které chvíli bude hrát a to až na 64 krocích. Jako zvuk slouží sampl nahraný přímo z harddisku. Zvuky jde kliknutím spustit, umlčet či nechat hrát sólově, což usnadňuje kontrolu nad REDRUMem. REDRUM ale může sloužit i jako generátor gate impulsů pro ovládání jiného nástroje nebo efektu.

NN-19

Digitální sampler s možností zónování samplů po klaviatuře. Samplům se dá určit domovský bod na klávesách, jemné ladění, hlasitost a zapnout nebo vypnou smyčku. Pro docílení různého zvuku s jedním samplem tu je možné posunout začátek přehrávání samplu, a dokonce toto řídit i dynamicky. NN-19 má zabudován kvalitní filtr se čtyřmi různými průběhy, LFO, dvě obálky pro řízení filtru a amplitudy. Pro změnu parametru v reálném čase je možné nastavit řízení různých parametrů dynamikou, modulačním kolečkem a třemi různými kontroléry.

DR:REX

Jedná se o komfortní přehrávač zvukových smyček firemního formátu rex. Tento formát pracuje se smyčkou jako s rozkrájenými kousky, které mají pevnou pozici v taktu a při zpomalování nebo zrychlování skladby jsou posouvány podle tempa skladby a tím dokonale sedí v daném tempu. Zde je tento systém ještě vylepšen o možnost přeladění buď jednotlivých kousků, nebo celé smyčky. Další možnost úprav je použití filtru s několika průběhy a amplitudové obálky. Nejvíce používaný bude tento nástroj pro bicí smyčky, ale díky možností přeladění jednotlivých částí je možné použít i melodické linky.

Pro všechny nástroje platí možnost uložení nastavení jako jednotlivých presetů. Všechna data lze pro přehlednost seřazovat do databaze a urychlit tak jejich znovu objevení.

Aby nebyl uživatel odkázán na jiné programy, je do REASONa zabudován interní sekvencer. Tímto sekvencérem lze řídit všechny parametry všech nástrojů a efektů. Pro editaci je zabudován piano-roll editor. Editační možnosti jsou skromné, ale zcela dostačující. Je podporován import a export MIDI dat, takže není problém editování dat v oblíbeném sekvenceru.

ReWire

Jelikož REASON předběhl dobu, nebyla možnost vyzkoušet ho s externím sekvencérem CUBASE. Ale fungoval s firemním bratrem ReBirth. Do racku REASONa se přiřadí ReBirth Input Machine a spustí se program ReBirth. Tím to se ReBirth přiřadí pod REASONa a pracují spolu jako jeden stroj. Individuálně lze z ReBirtha získat až 18 zvukových stop a dále je zpracovávat v REASONu. Při troše teorie by měla ReWire technologie fungovat následovně. Po spuštění Cubase a následně REASONa přibude v Cubase až 64 individuálních stop, které bude možné dále zpracovávat v mixu Cubase jako běžné stopy a MIDI povely z Cubase řídit parametry nástrojů.

Není všechno zlato, co se třpytí

Reason má všechny předpoklady stát se hvězdou mezi hudebními softwary, ale ne všechno je úplně dokonalé. Obsáhlá knihovna zvuku (více než 500 MB), která je uložena jako jeden soubor, je sice vybíraná podle nejlepšího svědomí, ale ne každý bude používat všechny zvuky. Nemožnost smazat nepotřebné zvuky a tím uvolnit místo na disku je jedno malé mínus pro Reason. Druhou muškou je NN-19 digital sampler. Jinak skvělý nástroj neumí importovat programy a samply pro hardwarové kolegy. Pokud vlastníte CD pro samplery Akai, Roland a jiné, musíte jen doufat, že ve verzi 2 nebo jiné Propellerhead nezapomene tuto maličkost napravit.

I když jsou na světě asi tři podobné softwary, REASON je jasná jednička. Umožňuje použít neomezené množství nástrojů součastně, má integrovaný sekvencer, kterým lze řídit všechny parametry nástrojů a efektů. Dokonale se propojí s externím sekvencérem a umožňuje součastné použití stávajících hardwarových nástrojů nebo vložení zpěvových linek do skladby. Svým zaměrěním najde uplatnění ve všech žánrech, především v moderní populární hudbě. Cena se může zdát vysoká, ale za 399,- USD nekoupíte ani jeden z nástrojů, který by odpovídal kvalitou REASONu.