Hartke VX3500

Pocit svěží síly
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
28 900,00 Kč

Znáte to. Jednou přijde den, kdy se rozhodnete dát sbohem vašemu starému (ale osvědčenému a milovanému) aparátu či kytaře. Nemyslím ten případ, kdy vás k tomu nutí rodinná finanční situace, vy potom holt prodáváte co se dá a většinou pod cenou. Mám na mysli situaci, kdy se prostě rozhodnete, že změníte „luft". Chcete aby na pódiu za vámi zase stálo „něco jiného", samozřejmě lepšího. Manželce či přítelkyni jste už konečně vysvětlili neobyčejnou výhodnost koupě na které celá rodina úžasně zbohatne, kdyby se s vámi něco stalo. Určitě jste s ledabylým výrazem pustili nějakou tu tisícovku z prodeje předchozího aparátu do rodinného rozpočtu či ženina šatníku - to jen jako maskovací manévr a neodpustili jste si poznámku, že tenhle aparát je už „na doživotí". Pak se odplížíte do ústraní a nerušeně sníte, co by vám tak mohlo nejvíc slušet…

Samozřejmě netvrdím, že mnou popsaný příběh platí apriori na každého, ale pánové přiznejme si, že jistá modelová situace to je. Tedy ve stejné jsem se ocitl i já. Už delší dobu jsem sondoval na internetu a v katalozích, co bych si ke svým basičkám tak mohl koupit, aby to krásně vypadalo, bylo to silné jako „kráva", hrálo to barevně, nezabíralo to moc místa a nebylo to těžké atd., atd. Rozhodně jsem uvažoval o aparátu minimálně se dvěmi desítkami a výkonem někde mezi 300 až 400 Wattů. To je, myslím velmi slušné jak do klubu, tak na větší pódium.

Téměř ve stejnou dobu, kdy byl prodej mého starého aparátu na spadnutí, jsem testoval jako novinku basové QUANTUM 421. Toto mě velmi oslovilo, a o jeho koupi jsem velmi vážně uvažoval. Ve hře stály ještě dvě světoznámé značky basového nebe, EBS a GALLIEN KRUEGER. QUANTUM proti nim však bylo cenově mnohem přijatelnější. Následuje váhání, nejistota…

Při pročítání jednoho konkurenčního hudebního časopisu během ranní toalety jsem však narazil na podivnou reklamu. Stručně informovala o jakémsi výkonném basovém kombu za podivně směšnou cenu okolo necelých třiceti tisíc. Kombo mělo 350wattový zesilovač a čtyři desítky s hornou v bedně. Rychle mi docvaklo, že za podobnou cenu si od jiné renomované firmy koupím tak možná akorát bednu, a o zesilovači si mohu nechat zdát. Jen jsem se divil, že při svém sondování jsem vynechal firmu tak věhlasného jména jako je americká HARTKE SYSTEMS. Ano přátelé po zralé úvaze a velmi krátkém vyzkoušení (bylo to hned jasné) jsem se nakonec rozhodl pro aparát VX 3500 firmy Hartke.

Srdce …

Ještě před zhruba třemi měsíci jsem to nevěděl, ale teď už to vím - hlavním hnacím motorem celého komba je známý a velmi rozšířený zesilovač HA 3500 o výkonu 350 Wattů do 4 ohmů. Zarazilo mě, kolik světových špičkových hráčů aparáty Hartke používá. Přejdu nyní k popisu ovladačů zesilovače, což možná bude pro některé čtenáře „nošením dříví do lesa", protože ho důvěrně znají. Zesilovač je velmi jednoduše ovladatelný - i pro muzikanty zcela nedotknuté jakoukoliv technickou zkušeností. Zcela vlevo se nachází dva nástrojové nesymetrické vstupy - PASSIVE, ACTIVE . Pasivní disponuje citlivostí 20 mV a aktivní 60 mV. Dále následuje preampová sekce dvou, do sebe kombinovatelných předzesilovačů. Jeden je lampový TUBE a druhý tranzistorový SOLID STATE. Hudebník si může dle libosti vybrat jeden z nich, či oba kombinovat a míchat do vzájemného poměru. Dalším prvkem je COMPRESSION čili kompresor. V našem případě kombinovaný s limitací. Poměr ratia a tresholdu začíná dle výrobce někde na 2 : 1 a končí na nekonečnu - tedy na ostré limitaci. (Přímo na mém aparátu funkci komprese zhusta používal Adam Stivín, na společném koncertě v Plzni a jeho Music Man „chrochtal“ jedna báseň - ono to u něho taky bylo hodně rukama). Komprese je indikována LEDkou měnící svou barvu ze zelena do červené. Potenciometrem můžeme v levé krajní poloze tuto funkci úplně vypnout zacvaknutím do polohy OFF.

Následuje červeně podsvícený desetipásmový grafický equalizer s +/-15 dB zdvihem. Pásma jsou: 30, 64, 125, 250, 500, 1000, 2000, 3000, 5000, 8000 Hz. Je skvělé, že na středech se pohybují pásma pouze po 1 kHz. Toto pásmo dělá u basy ostrost a agresi a usnadňuje nastavení celkového soundu. Celý equalizer můžeme jednoduše vypnout či zapnout stiskem jednoho tlačítka. LEDky v táhlech při vypnutí zhasnou a velmi jasně tak ukazují deaktivaci equalizeru. U svého předchozího aparátu jsem toto neměl a často někdo equalizer vypnul. Chvíli pak trvalo zjišťování „proč to dneska hraje tak mizerně".

Zásadními dvěma equalizačními prvky jsou dva knoby CONTOUR-LOW PASS a HIGH PASS. První přidává či ubírá o 18 dB pásmo 100 Hz a druhý pak stejně 10 kHz. Bleskurychle jimi nahrubo načrtnete zvuk a tento pak můžete dobarvit pomocí grafického EQ. Oba mají středovou aretaci. Posledním ovladačem je MASTER VOLUME, tedy hlavní hlasitost. Zcela vpravo pak uživatel nalezne síťový vypínač.

Zadní panel obsahuje zleva: PSU síťovou standardní zdířku, jackový nesymetrický výstup k propojení s bednou s impedancí 4 ohmy. Následuje větrák. Další dvojice 1/4"jacků, slouží k propojení s efektky - tedy EFFECT SEND a RETURN. Na rozdíl od jiných aparátů zde je též zapuštěný potenciometr BALANCE SEND/RETURN se středovou aretací. Umožňuje si pohrávat s intenzitou efektování signálu. Poslední sekce je důležitá jak pro živé hraní, tak pro studio. Jedná se o XLR symetrický výstup DIRECT OUT opatřený dvěma spínači. První -PRE/POST umožňuje volit signál buď před EQ nebo za EQ. Druhý - NORMAL/GND.LIFT vypíná zemnění při problémech např. se zemní smyčkou. Zjistil jsem, že i další, silnější modely mají totožné ovládání což na mě dýchá jednoduchostí a koncepčností.

Konstrukce

Celé kombo je od země (včetně koleček) 83 cm vysoké, 65 cm široké a 38 cm hluboké. Jde vlastně o zcela standardní bednu se čtyřmi desítkami. Firma Hartke tuto bednu vyrábí a běžně prodává. Bedna mého komba má navíc jakousi 2 HU nástavbu, a do ní je integrován výše popisovaný zesilovač HA3500 (podobný aparát jsem posléze objevil na internetu pouze od firmy ASHDOWN). Jsa od přírody nedůvěřivý, rozhodl jsem se, že zesilovač z bedny vyjmu. Povolil jsem čtyři šrouby zepředu a čtyři shora. Uchopil jsem zesilovač a lehce ho vytáhl z bedny ven. K mému velkému překvapení byl celý zapouzdřený. Výrobce mohl šetřit na obalu, vždyť zesilovač je pevně uložen v chasis, ale neudělal to. Napadlo mě, že klidně nyní mohu HA3500 vyjmout z bedny a např. koupit k němu ještě poloviční dvoudesítkový box, a na menší klubové akce pak jezdit s touto sestavou, nebo ho šoupnout do racku třeba ve studiu, když nesnímám repráky.

Byl jsem ještě zvědav, zda uvnitř je opravdu lampa, protože zvenku na to fakt nevypadá. Po sundání horní desky se na mě opravdu jedna culila. Za „boha“ jsem ale nepřišel na to, o jaký se jedná typ, natož pak kdo je výrobcem. Že by Made in HARTKE? Jedno je však jisté, dle blokového schématu i vzhledu se jedná o dvojitou triodu, tedy lze důvodně předpokládat, že máme co do činění s 12AX7/ECC83. Zesilovač jsem pak během pár minut vrátil do chasis.

Bedna přísluší do řady s označením VX series, 10" reproduktory mají papírové membrány, tedy nikoliv ony dobře známé hliníkové konusy. Sestavu doplňuje 1" tlakový driver s hornou. Box je velmi elegantní, okraje reproduktorů jsou, stejně jako i horna, z šedivě-stříbrného pevného plastu. Celá přední stěna je chráněna pevným děrovaným pletivem, ovládací prvky zesilovače jsou zapuštěny, takže kombo můžete klidně položit na přední desku a skákat po něm a nic by se nemělo stát. Celá konstrukce je potažena černou kobercovinou a rohy jsou chráněny pevným plastem s logem firmy. Po stranách jsou zapuštěná dvě nepříliš pohodlná madla. Trochu řežou do rukou. Souvisle s nimi jsem objevil jediný nedostatek. Pokud se dostanete do situace a musíte kombo přenášet v rukou, má tendenci přepadávat na zesilovač. Prostě pevná kovová konstrukce zesilovače ho převažuje. Vždy jeden z nosičů (zapomeňte, že si ho budete nosit sami) musí bednu přidržovat, aby se nepřevrátila. Po nějakých patnácti koncertech po celé republice-jak v podzemních klubech, tak na nadzemních festivalových pódiích, jsme se to ale už naučili. Snad tuto vadu vynahradí kolečka montovaná přímo výrobcem. Jsou bytelná, ložisková, z tvrdé umělé hmoty. Jezdí i po asfaltu - otázkou je, jak dlouho? Na zadní straně se potom nachází basreflexový otvor opět opatřený umělohmotnou obrubou.

Uživatelský komfort

Když jsem VX3500 viděl poprvé v prodejně, připadalo mi děsivě velké. Trochu jsem se i bál, abych ho vůbec dostal do auta. Neboť něco si koupit, pak to někde nechat a čekat až to přivezou… no znáte to. Kombo ale přes svou výšku a tedy i velkou hrací plochu disponuje pouze 38 cm hloubky. Nakonec jsem zjistil, že ho právě díky této hloubce pohodlně zasunu do kufru svého Daewoo Espera. Musím ho tam strčit na šířku, ale je to bez problémů. Tento úkon fyzicky zvládnu i sám. Když leží, ještě se na něj v klidu vejdou kytary. U jiných komb, mnohem menších, byl problém právě s hloubkou a zkosením zadní stěny a ne a ne je do kufru dostat. Pokud je aparát v autě vidět, nedělá to dobrotu. Drahou kytaru si můžete vzít do hospody s sebou, ale aparát ne.

Zvuk „lezoucí“ z aparátu je jedním slovem super. Najednou jsem si uvědomil, jak vlastně moje nástroje skutečně zní. Na velkých podiích můžete poskakovat kdekoliv a pořád se slyšíte. Na rozdíl od dvoudesítkových či jednopatnáctkových komb vám nikde nic nekreslí, při větším výkonu se nemusíte bát, že vám repráky vyběhnou do náruče. Nemusíte s sebou tahat další podpůrné bedny, které zvýší váš akustický tlak. Nemusíte ani shánět židle, či nějaký podstavec, aby kombo bylo výše a vy jste se dobře slyšeli.

Ve středním klubu můžete klidně mastit rovnou z pódia a zaručeně vás bude nejen slyšet, ale barva vašeho nástroje bude excelentní. Po kratším laborování jsem zjistil, že nejlépe hraje právě ze země a díky své velikosti je nepřeslechnutelné. Jediné co mi vadí, je absence funkce MUTE. To by tam pan Hartke opravdu mohl šoupnout. Pokud přendávám více nástrojů, je toto dobré mít. Vyřešil jsem to naprogramováním „umlčeného" presetu na svém multiefektu. Zjistil jsem, že aparát má skvělý zvuk a obrovský tlak i na kytaru. Zkoušel jsem ho s Fender Telecaster USA. Tam si přijde na své hlavně lampová sekce předzesilovače. Zkreslení musíte však dodat sami. Toto lze použít jako alternativní snímání např. ve studiu. To, že basový aparát hraje dobře i s kytarou, je známka výborně zpracovaného equalizeru a předzesilovačů. Jinak aparát ani při naplno vybuzeném lampovém předzesilovači nevydává žádné brumy či pazvuky, tak, jak jsem se s tím setkal u jiných, dražších aparátů.

Cenové spekulace

Závěrem mi dovolte lehkou úvahu. Patřím mezi lidi, kteří nevěří příliš laciným výrobkům. Znáte to: nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat laciné věci. Po šmejdění na internetu jsem zjistil, že pokud si oba komponenty koupíte zvlášť, tak za zesilovač dáte okolo 25 tisíc a za bednu asi tak 20 tisíc. V případě kompletu je cena však pod třicet tisíc. Přitom je vše úplně a naprosto identické. Pouze zesilovač má místo dvou výstupů na bedny jen jeden a na zadní straně je malým písmem Made in Korea. A tady v tom to vězí. Kombo, lepší je říkat komplet, protože standardní komba mají do VX3500 daleko, je sice patent USA, a jako takový je samozřejmostí přísný dohled a výběrové součástky, ale montují ho tlapičky snaživých Korejců. Proto ta suprová cena plus luxusní hráčský komfort a uživatelská přítulnost. S Adamem Stivínem jsme si říkali, že by vůbec nebyl problém jeden výstup si nechat přidělat (české ručičky), a přikoupit ještě jednu spodní bednu s patnáctkou - v mém případě to bude jednoznačně opět HARTKE. Aparát jsme testovali s basami G&L, Music Man, Fender Jazz Bass, a právě tato poslední má na něm naprosto jedinečný zvuk. Však on legendární virtuos JACO PASTORIUS používal mimo jiné osmidesítkový box od HARTKE a nemohl si ho vynachválit. Na závěr přidám pár zajímavých internetových adres: www.jaco.hartke.com, www.samsontech.com, www.zzounds.com/cat--Hartke--3552, www.basstabs.net/gear/bass/amplifiers/combo_amps/default.asp