Rocktron Silver Dragon

Výběr z hroznů
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
4 330,00 Kč

Za devatero horami, řekami a jedním oceánem (v Battle Creek, Michigan) se narodil drak, a aby se dal zkrotit a nenadělal moc velkou škodu, měl hlavy jen dvě. A aby mu ani v mrazu nebyla zima a aby mohl hřát i ostatní, dali mu jako zdroj tepla do těla dvojitou triodu 12AX7. A namalovali ho pěkně do stříbrna.

Tak tedy první dojem z tohoto dráčka opravdu nebyl nic moc. Říkal jsem si - ha další krabička, kde prostě dají lampu do plastové patice, a už tím, že to tam svítí a hřeje, tak si to každý koupí, že to bude hrát super a samo... a ve skutečnosti zvuk nijak zvláštní. A znáte to – první dojem je jen jeden. Je to stejné jako se suchým vínem typu kabinet nebo pozdní sběr; neznalci to na první pokus taky chutnat nemůže. Ale po pár deci (litrech) už nebude chtít nic jiného...

Možná máte také tu zkušenost, že některé stomp-boxy, obsahující lampu, neposkytují takový komfort a zvukový zážitek jako jiné, obyčejné, bez lampy. Myslím, že nelze považovat lampu za nějaký všezachraňující prostředek a komerční tahák; je to spíše o koncepci celého přístroje jako celku, jeho naladění ve všech obvodech a sladění s existujícími aparaturami a nástroji. Na tomto základě lze říct, že stříbrný drak nebude vyhovovat každému; je to kompozitní řešení ušité na míru, možná právě pro tu vaši sestavu a styl.

Všechny produkty Rocktron, které mi zatím prošly rukama, mají dobře navrženou i řešenou ergonomii, tvar i ovládání. Dragon je v pevném kovovém šasi z dvoumilimetrového plechu a osvědčeného dvoupatrového tvaru. Tento profil, kdy footswitche jsou výškově nad úrovní otočných potenciometrů, dobře chrání nastavení knoflíků před nechtěným attackem nohou. Ve střední části „knoflíkového" patra je mřížka ve stylu Mesa-Boogie a pod ní žhaví 12AX7 čínské produkce. Přes celkem solidní tloušťku plechu šasi bych však já osobně nezařazoval tuto krabičku do kategorie „házejsníjakchceš", neboť minimálně přítomnost nažhavené dvojité triody ve mně evokuje gentlemanské zacházení. Dragon nemá žádný vypínač a zapne se prostě zasunutím konektoru přibaleného adaptéru.

Zkrocení zlé šelmy

Silver Dragon je v podstatě multi-distortion, který nabízí v jednom kabátě unikátní kombinaci obou možností ze světa zkreslení – spojení lampového a solid-state distortionu. Pracuje ve dvou režimech – awaken a slayer, tedy něco jako probuzený a vražedný; vlastně tu jde o draka, tak asi proto. Dá se říct, že k vašim stávajícím zvukovým možnostem nabízí navíc dvě malé „hlavy" – lampovou a tranzistorovou. Mód awaken je lampový, veškeré zvukové charakteristiky drivu jsou dány použitou lampou; mód slayer poskytuje základ pro zkombinování lampového zvuku se solid-statem, který lampu pořádně dokrmuje. Tohoto dráčka ovládáte a krotíte celkem šesti ovladači. První tři zleva a poslední jsou tzv."global", tedy mají vliv na signál v obou režimech, awaken i slayer. Fire ovladač nastavuje vstupní distortion vestavěné lampy a jelikož celý přístroj je z kategorie distortion, už v nulové poloze fire je cítit nedočkavost všech obvodů až je pustíte k pořádné práci; je slyšet mírné nakreslení již od startu. Shriek ovládá výšky celého efektu a jde o výšky vhodné a sladěné se zkreslením, spíše by se tedy dalo říct že jde o vyšší středy, které zásadně zvýrazňují attack a čitelnost hry. Roar má na starosti druhou stranu spektra, tedy basy, zde jde opět spíše o nižší středy a zvýraznění hutnosti kytarového tónu; vykrojení metalové pily „V" tvaru ekvalizéru zde nedosáhneme, ale to ani není účel těchto korekcí. Poslední ze série korekcí „global" je Level, nastavující výstupní sílu draka; mimochodem je poměrně značná a je docela milé, že v modu awaken při fire na nule můžeme pomocí level velmi úspěšně budit vstup zesilovače. Pedál „Nitro" od Rocktrona je sice v buzení vstupů o dvě třídy jinde, ale jako dodatková možnost Silver Dragona je to zajímavé.

Kromě modu „global" je tu však hlavně mód „slayer", kvůli tomu to celé kupujete. Slayer má pouze dva ovladače: intensity a breath, které jsou pochopitelně aktivní pouze při sepnutém modu slayer. Intensity mění kompletně charakter tónu, vlastnosti sustainu a attacku, což obohacuje výrazové možnosti přístroje. Připomíná mi to jak jsem si kdysi, v době velkých bakelitových trsátek, vždycky ve špičce trsátka vystřihl malý zářez, tu špičku tím zdvojil, a hned jsem měl „string attack" jako víno. To byly ale úplně jiné materiály a do dnešních ušlechtilých stříhat nedoporučuji. Transistorové zkreslení, které slayer produkuje, se pouze tupě nesmíchává s lampovým, ani tu nevolíte jakousi rovnováhu mezi oběma, jak je to možné v některých simulacích. Solid-state tu částí své intenzity dovybuzuje lampu a částí se paralelně druží k tomu, co potom lampa produkuje. V mnoha případech nastavení to dává velmi dobré výsledky, i když tady vždy platí, že málo je více. Potenciometr breath je věc poměrně nová a vyskytuje se ještě i na přístroji Zombie-rectified distortion, také od Rocktrona. Podle firemních podkladů má breath na starosti tzv. symetrii zkreslení. Co to je? Je to kouzlo feelingu. Kytarový signál je jakás takás sinusoida, tedy půl vlny nad dělicí osou, kladná, půl vlny pod osou, záporná. Breath umožní té záporné půlvlně nárůst její amplitudy, zvětšit její hloubku, takže půlvlna signálu pod osou je větší než půlvlna signálu kladná, která zůstává v původní velikosti. V nulové poloze ovladače breath máme signál v rovnováze. Čím víc se poté otočí po směru hodin, tím větší „nerovnováhu", prohloubení záporné části vlny, dostaneme. Toto celé způsobuje produkci podstatně většího množství žádoucích harmonických složek signálu, než jen při samotném vybuzení lampy. Záporná část vlny signálu začíná nabíhat k distortionu dříve než kladná část a to je onen nově stvořený asymetrický distortion. To je také to, co dává zesilovačům jejich vlastní charakter a rozpoznatelnost při hře, ovšem nutno podotknout, že až zesilovačům vyšších tříd. To je také důvod, proč mnozí kytaristé „vyšších tříd" vyhledávají onen feeling, exaktně těžko jinak kvantifikovatelný, nejen u kytar, ale i u zesilovače. Tak tady to máme přichystané. Mezi vaší hrou a reakcí lampy na signál je patrná synergie, vztah, daný tím, že signál přivádíme na mřížku. Ovladačem breath se dostáváme ještě kousek dál.

A jak to chrlí oheň

Dragon nyní umožní majitelům aparatur s dobrým čistým zvukem mít také velmi dobré zkreslení, a to hned ve dvou kanálech. Jako tříkanál preamp tedy ho klasifikovat nemůžeme, neboť nemá čistý kanál; umožní však každému mít v nabídce zvuků další dva, resp. tři, zkreslené. Práce s tím vším je jednoduchá. Nejprve nastavte na své aparatuře ten nejlepší čistý zvuk, který vám vyhovuje (pokud to váš aparát umožňuje...). Je téměř jedno, jste-li majitelem lampových či transistorových obvodů. Tento zvuk bude potom vaším základním, ke kterému se vracíte po vypnutí Dragona. Poté na drakovi nastavte Fire na jedenáct hodin, Shriek kolem poledne, Roar okolo druhé, Slayer Intenzity i Breath na devět (dopoledne), Level potom dle chutě a povahy vašeho zesilovače. Nastartujte awaken jako první a měli byste dostat základní výchozí crunchový zvuk; od tohoto nastavení je pak dobré vycházet na výlety do jiných částí zvukového spektra. Rozsah Fire je poměrně značný a nabízí hodně šťavnaté rockové zkreslení; v maximálních polohách se to trochu chlupatilo, ale beru to jako v pořádku, neboť na jiných aparaturách tomu může být jinak. Bude dobře, pokud vlastníte aparaturu, která se neumí moc nakreslit na čistém kanále při razantním a silném vstupním signálu, protože se pak stírá rozdíl mezi jemnými polohami crunche dragona a dochází ke smíchání možná nežádoucího nakreslení s žádoucím. Je obtížné v této fázi stanovit nějaká omezení nebo doporučení a nejlépe bude, když si k objektivnímu otestování vezmete svoji aparaturu (pokud neváží metrák) a svoji kytaru, abyste mohli slyšet přínos tohoto zařízení pro vaši práci. Hodně zajímavé zvukové barvy dostanete, budete-li na svém (především lampovém) zesilovači pracovat s nastaveními blízkými limitaci koncového stupně a zvláště pokud máte v konci „tvrdé" a zvukově rovné lampy typu 6L6 nebo KT88; projeví se naplno věrný přenos všeho, co se děje na hmatníku a nic se neschová, což je pro krásný tón to nejlepší. Osobně se mi osvědčilo na Dragonovi spíš více otočit level než fire doprava. Dobarvovací korekce shriek a roar pracují podobně jako aktivní (i když nevím, zda tak jsou ve skutečnosti zkonstruovány), tedy že „nulová" poloha je kdesi kolem středu rozsahu. Korekce jsou hodně „měkké", zvukově nijak neovlivňují barvu a povahu zkreslení, ale jsou mu podřízeny, jen dobarvují.

Kdyby měl tento přístroj jen kanál awaken, bylo by to celkem slušné, ale nic světoborného. Teprve slayer tomu všemu dává tu pravou šťávu. Všechna skvělá zkreslení z toho vylézají při nastaveních intenzity do poloviny rozsahu, za polovinou je to už opravdu hoooodně hrubé, aspoň pokud fire je také okolo poloviny. Slayer má prostě k dispozici tuny gainu. Z Dragona lze dostat snad všechna myslitelná zkreslení, zvláště tedy povahy hard’n‘heavy a dále. Předpokladem toho všeho však je kvalitní základ – kytara a dobrá základní barva vašeho čistého kanálu. Teprve potom se také naplno projeví třetí rozměr Dragona – breath. Vynikne zvláště při větších hlasitostech a při pomalu hraných tónech, kdy mezi oběma krajními polohami potenciometru, tedy mezi rovnováhou a asymetrií distortionu. Máte pocit, jako kdyby váš zesilovač měl nějaký malý „upgrade", má stejnou barvu, ale „cosi" je tam navíc. Breath se projeví hlavně při sólech a pro ně je také navržen; ostatně po delší době s Dragonem si myslím, že celá koncepce módu Slayer je hlavně kvůli sólům a nové barvě tónu; až tak se mi neosvědčily kila hraná přes tento kanál při větších hlasitostech. Nedocházelo sice k nějak výraznému slévání, ale zdálo se mi škoda tolik distortionu utopit v kilech.

Nikde jsem se nedočetl o nějakém „true bypass", ale k úbytku signálu na vstupu do zesilovače slyšitelně nedocházelo, tak snad se průchod signálu konstatování true bypass aspoň blíží.

Variabilita použití stříbrného draka se mi jeví jako značná, a výsledná kvalita integrace lampového a solidstate distortionu je velmi dobrá. Zároveň s možností použití přístroje jako boost pro lampové zesilovače získává dragon na přitažlivosti. Dovedu si představit, že ve spojení se zesilovačem typu Fender se vám do muzikantských žil vlije nová šťáva, síla toho správného gainu. Takže doporučuji nestínat drakovi hlavy, jako hloupý Honza, ale osedlat a ochočit. [pozn. redakce: „Tos‘ nemusel, to sis dovolil fakt dost :o)]