Hughes & Kettner Metroverb

“Jsem malej, ale ... šikovnej”
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
12 990,00 Kč

Značku Hughes & Kettner není třeba čtenářům zdlouhavě představovat. Německá firma je známá kvalitními aparáty pro elektrické kytary a baskytary využívajícími v konstrukci jak pokročilé polovodičové technologie tak i "klasické" vakuové elektronky.Nejmenším bratříčkem z rodiny kytarové řady "ATTAX" je kombo pro elektrickou kytaru s názvem METROVERB.

Kombo je určeno "náročným kytaristům, kteří potřebují univerzální výkonný aparát pro menší akce v lehce přenosném provedení". Jak se podařilo tento záměr naplnit, se podíváme v následujících řádcích.

Design

Skříň je opatřena odolným černým vinylovým povrchem se "stříkaným kapkovým" vzorem. Reproduktor je zakryt černou průzvučnou tkaninou s decentním stříbrným všíváním, které je moderní reminiscencí vzorů používaných v 60. a 70. letech. Ozvučnici shora zčásti překrývá plech se "stříbrným" stylizovaným logem Hughes & Kettner.

Všechny ovládací prvky jsou přehledně a logicky umístěné na předním panelu zesilovače. Popis ovládacích prvků je proveden jednoduše a střízlivě. Ovládací "čudlíky" potenciometrů mají dostatečnou velikost a umožňují pohodlnou obsluhu. Povrch předního panelu s lesklou reflexní vrstvou (chromu?) způsobuje zrcadlový efekt. Při vhodném nasvícení pódia bude vizuální dojem opravdu působivý. Kombinace černé a stříbrné propůjčuje kombu eleganci a důstojnost. Za jistý nedostatek považujeme, že kombo nemá nijak chráněné rožky. Přenos rezonancí a vibrací do podlahy omezují gumové neklouzající nožky.

Kombo METROVERB se vyznačuje mimořádně kompaktními rozměry 43,5 x 45,5 x 26,5 cm (š x v x h), což pro představu odpovídá trochu větší krabici od banánů. Váží pouze 15 kg, takže je lze v pohodě přenášet nebo převážet, aniž byste potřebovali svaly jako Schwarzennegger.

Funkce a ovládací prvky

Zesilovač komba METROVERB využívá obvody s polovodičovými prvky ve vstupním předzesilovači i v koncovém výkonovém stupni. Je zajímavé, že na rozdíl od modelů jiných výrobců není vstupní předzesilovač opatřen obvyklou "lampou", jako např. u modelů řady Valvestate/Advanced Valvestate Technology fy Marshall. Vzhledem k tomuto ústupku z očekávaného standardu jsme byli velmi zvědaví, jak se vlastnosti plně "tranzistorového" zesilovače projeví ve výsledném zvuku komba. Zvláště pokud výrobce v prospektu uvádí: "…Metroverb se vyznačuje nově vyvinutým předzesilovačem, který produkuje věrné harmonické zkreslení, a také dynamicky reaguje na techniku hry (především pravé ruky). Nové polovodičové obvody napodobují charakteristické průběhy napětí u lampových zesilovačů a přinášejí tak v této cenové třídě nesrovnatelnou zvukovou kvalitu. Kromě toho také poskytují dynamiku vyžadovanou náročnými kytaristy pro vyjádření odpovídajícího hudebního výrazu."

To je slovo do pranice! Podívejme se nyní na kombo trochu podrobněji. Koncepce zesilovače a uspořádání ovládacích prvků jsou navrženy s důrazem na účinnost, přehlednost a jednoduchost. Výstupní signál z kytary se za vstupem do zesilovače dělí do dvou větví: do "sekce CLEAN" pro "čistý" přirozený zvuk a do "sekce LEAD" pro zkreslený. Obě tyto signálové cesty mají společné ovládání klasickými korekcemi basů, středů a výšek v sekci EQUALIZER. Středy a výšky se ovlivňují navzájem, jak je to obvyklé u lampových zesilovačů. (Výrobce sice v manuálu hovoří o "kanálech", ale protože se zde nejedná o plnohodnotné "dvoukanálové" zapojení s nezávislými vstupy a korekcemi zvlášť pro CLEAN a pro LEAD, název "sekce" se zdá být vhodnější).

Pro připojení kytary je zesilovač vybaven jedinou "jack" zdířkou INPUT. Vstupní citlivost se přizpůsobuje v širším rozpětí výstupnímu napětí připojené kytary s dvoucívkovými (humbuckers), jednocívkovými (single-coils) nebo aktivními snímači. Uspořádání ovládacích prvků (zleva doprava) je běžné pro tuto kategorii: Potenciometr CLEAN VOL nastavuje hlasitost kanálu pro čistý zvuk. V závislosti na typu snímačů připojené kytary bude zesilovač spínat obvod „SoftClick" poskytující mírné zkreslení v poloze kolem „12 hodin".

Přepínač CANNEL SELECT aktivuje buď čistý CLEAN nebo zkreslený LEAD „kanál". Pokud se přepínač zamáčkne, je v činnosti sekce LEAD a rozsvítí se červená LED dioda. Potenciometrem LEAD GAIN se nastavuje úroveň zkreslení sekce LEAD, LEAD MASTER nastavuje úroveň hlasitosti sekce LEAD. Následují klasické korekce BASS, MID, TREBLE. V signálové cestě je za FX smyčkou umístěn REVERB (dozvuk) tak, že ji lze přímo využívat i pro přídavné externí efekty připojené mezi kytarou a kombem a přitom dosáhnout čistého zvuku. Kromě toho se trvání dozvuku automaticky nastavuje na vlastní úroveň, pokud přepínáte mezi kanály, a to tak, že je dozvuk delší pro CLEAN kanál a kratší pro kanál LEAD. Pravděpodobně je zabudován dozvuk Accutronics. Za ním následuje výkonová sekce s regulací celkového výstupního výkonu MASTER. Vpravo od sekce MASTER jsou umístěny čtyři připojovací jacky. LINE OUT pro výstup signálu do vstupu jakéhokoliv FX procesoru, pro napájení jiného výkonového zesilovače nebo pro připojení komba do mixážního pultu přes tzv. RED BOX, LINE IN pro vstup signálu z výstupu připojeného FX procesoru. FOOTSWITSCH pro připojení standardního nožního přepínače, např. FS-1 umožňujícího přepínat na dálku sekce CLEAN nebo LEAD. Pokud se použije nožní spínač, spínač CHANNEL SELECT na zesilovači musí být v poloze CLEAN. PHONES - připojení sluchátek automaticky odpojí reproduktor komba.

Reproduktor a ozvučnice

Ne zcela běžným způsobem v této třídě komb je řešena ozvučnice pro reproduktor. Vzhledem k jejím vnitřním rozměrům pouze 40 x 33,5 x 22 cm tj. objemu cca 29 litrů postačuje právě pro jeden 12" středový reproduktor. Pod komerčním názvem CELESTION "RockDriver Junior" se skrývá na zakázku vyrobený 8-ohmový reproduktor typu G12 F- 60 (Made in England) o výkonu 60 W. Odhadujeme, že jeho charakteristická citlivost lehce převyšuje 100 dB/1VA,1m.

Skříň komba je vyrobena nejspíše z vícevrstvé 15 mm překližky. Za tloušťku ručíme, za materiál ne. Zadní stěna je totiž zalita a přišroubována tak důkladně, že jsme nakonec odolali pokušení podívat se, jak to vypadá uvnitř. Ozvučnice není zcela uzavřená, jak je obvyklé u velkých beden 4 x 10", 4 x12" určených do "stacků". Podobná komba jiných výrobců (Marshall, VOX, Laney aj.) jsou v zadní části téměř úplně otevřená. V dolní části je ozvučnice METROVERBu opatřena jedním výřezem o ploše 120 cm2. Z toho usuzujeme, že by pravděpodobně měla fungovat jako "bassreflex" a rozšiřovat frekvenční charakteristiku do cca 80 Hz. Toto řešení zlepšuje reprodukci přenášených kmitočtů, samozřejmě při použití zmíněného špičkového reproduktoru fy CELESTION.

Jak to hraje

Dostáváme se k tomu nejpodstatnějšímu. Jak se všechna tato konstrukční řešení, moderní polovodičové obvody a technické finesy promítnou do zvuku? Nejsou, ty v úvodu citované chvalozpěvy z pera výrobce, pouze reklamním zbožím?

Pro testy byly použity tyto kytary:

  • elektrická kytara made in Japan (no name) se dvěma dvoucívkovými snímači
  • elektrická kytara typu Stratocaster SQUIER (Mexico) se třemi jednocívkovými snímači
  • elektrická kytara GODIN model SD řady Performance Series (Kanada) se dvěma singly a jedním humbuckerem u kobylky
  • akustická kytara SEAGULL M-6 (Kanada) s tovární elektronikou a snímačem.

Nejprve zkoušíme kytaru se dvěma humbuckery. Korekce pro basy, středy a výšky na EQ nastavujeme na střed tj. do polohy "12". Při zapojení do čistého "CLEAN kanálu" se při vytočení potenciometru CLEAN VOL do polohy cca "11 hodin" a přiměřeném zesílení MASTERu ozývá příjemný vyrovnaný a svítivý tón. Zvuk je teplý a konkrétní i při malém zesílení. Pokud přetočíme CLEAN VOL za cca "12" a postupně přidáváme, dostáváme "nakřáplý", mírně zkreslený zvuk, celkem věrně připomínající "lampové" zkreslení vintage aparátů. Kombo dokonce vydává mírný šum jako u vybuzeného lampového zesilovače… Při nastavení CLEAN VOL "nadoraz" a úplném stažení středů je tu charakteristický zvuk modelu SG jako od Santany. Trochu si hrajeme s korekcemi a zjišťujeme, že údernost, barva i hlasitost se dosti výrazně mění, pokud nastavujeme potenciometr MID z jedné krajní polohy se zcela staženými středy do druhé s "vytaženými" středy.

Kytara při výraznějším vybuzení zesilovače drží dlouhý tón (sustain) i bez přídavného kompresoru či podobných zvukových "prznítek". Citlivě reaguje na atak pravé ruky a dokonce se zdá, že při přiblížení ruky k strunám se ozývá mírné zvýšení "brumu" jako u "lampáče". Pokud bychom použili kvalitnější nástroj, např. celomahagonový Gibson SG nebo Les Paul, zvuk bude ještě lepší. Popsaná nastavení budou vyhovovat především pro blues, grunge, kytarový rock, nepřebuzený CLEAN pak možná i pro jazz, country apod.

Při přepnutí do sekce LEAD lze zvláště kombinací LEAD GAIN, LEAD MASTER a MID nastavit charakteristické zkreslené rockové a metalové zvuky pro kytarové riffy. Z kombíčka se valí syrové inspirující zvuky. Je až překvapující, jakou zvukovou hladinu lze z tak malého objemu dostat. Proto asi výrobce v manuálu poněkud delikátně upozorňuje, při jakých hladinách a trvání akustického tlaku dochází k poškozování sluchu!

Dále zkoušíme Stratocaster, Godin a nakonec akustickou kytaru. Strat i Godin se chovají stylově a podle očekávání poskytují solidní kultivovaný zvuk. Samozřejmě při přepnutí na LEAD chybí u Strata šťavnatost a síla dvoucívkových humbuckerů, zvuk je poněkud nevyvážený, u Godin lze najít lepší zvukově vyhovující kombinace snímačů.

Spíše ze zvědavosti jsme nakonec připojili akustickou kytaru Seagull s továrním piezosnímačem. Výsledek byl milým překvapením. Kytara s Metroverbem určeným nepochybně především pro elektrické rockové a bluesové hráče zní skvěle a její výborné akustické vlastnosti se ještě zvýraznily.

Nakonec musíme přiznat, že výrobce ani v nejmenším nenadsazuje a kombo opravdu "hraje", jak je avizováno. Motto vypůjčené od čertíka ze známé pohádky vystihuje vlastnosti komba věrně. Nožním přepínačem (ten není součástí aparátu – v našem úsilí byl použit Marshall, ale HK nabízejí firemní FS-1) lze bez problémů přepínat mezi „kanály" CLEAN a LEAD. I když počet ovládacích prvků zesilovače je poněkud skromnější, lze nastavením poměru CLEAN VOL a LEAD MASTER docílit uspokojivého poměru hlasitostí.

Možná určitým kompromisem zaplaceným za celkovou kompaktnost, jednoduchost ovládání a přehlednost je skutečnost, že kombo nemá samostatné korekce zvlášť pro CLEAN a zvlášť pro LEAD. Což každému nemusí až tak úplně vyhovovat, jelikož po přepnutí „kanálů" třeba nožním spínačem je někdy nutné korekcemi znovu upravit zvuk. Jinému hráči ale tato skutečnost nemusí vůbec vadit. Z čistě praktických důvodů jsme ocenili, že vstupní a výstupní jacky jsou umístěné na čelní straně komba.

Na závěr jednu poznámku. Kvalita celého řetězce ucho-hlava-ruka-nástroj-kabel-efekt-zesilovač-reproduktor-poslechový prostor-ucho-…. je dána kvalitou všech jednotlivých prvků a kvalita celku je dána kvalitou nejslabšího článku… Ergo kladívko, z toho plyne, že nelze šetřit na kabelu, když mám pomalejší ruce, tvrdší hlavu, a navíc nedoslýchám … Ne, vážně, bylo to myšleno jinak. Prvořadou věcí je kvalitní ladící kytara, třeba i nižší cenové třídy. Samotný aparát může její zvuk a vlastnosti pouze zlepšit, nikdy ne nahradit. Ze špatně znějící nenaladitelné kytary ani sebelepší kombo nedostane to, co očekáváte.

Souhrn

METROVERB je povedené dílko. Pro hráče, který potřebuje univerzálně použitelné kombo často převážet, je ideálním řešením. Proti srovnatelným celolampovým kombům nabízí přibližně poloviční hmotnost za poloviční cenu, bez kompromisů ve zvuku. Lampovým puristům a konzervativcům doporučujeme alespoň vyzkoušet. Ostatním pravděpodobně vyhoví bezezbytku. S obvyklou konkurencí (nižší modely řady VS/AVT Marshall nebo model FUSION TF 200 fy Laney apod.) je Metroverb přinejmenším srovnatelný. Výběr je otázkou individuálního vkusu a stylového zaměření, preferencí zvukových a užitných vlastností, porovnávání a finančních možností. Přednosti, shrnuty v několik bodů jsou: malé rozměry a nízká váha, výborný zvuk, universálnost.

Nevýhody vidíme v chybějícím kování pro ochranu rohů a ve společných korekcích pro CLEAN a LEAD.

Vzhledem k užitným vlastnostem komba považujeme jeho cenu (12 990,- Kč) za přiměřenou. (Cena originálního nožního spínače FS-1 od Hughes & Kettner činí 840,- Kč).

Domníváme se, že ztráta hodnoty při dalším prodeji nebude nijak dramatická. Komu by nestačil výkon 50 W, tomu výrobce nabízí verzi CLUB REVERB s výkonem 65 W nebo dokonce 100 W v modelu TOUR REVERB, ovšem za podstatně více peněz. Bližší: www.hughes-and-kettner.com.