Rockbass Corvette Basic 4 White HP Fretless

Bezpražcová baskytara
Autor: 
Cena: 
15 053,00 Kč

Kvalita i pro začínající

Když se podíváte na stránky Warwicku, naleznete tu drahé „hand made" nástroje, vyrobené z luxusních exotických dřev - basičky s krásnou kresbou i rezonancí… Pokud si ovšem mezi „linky" všimnete odkazu na nástroje RockBass, dostanete se do nabídky „nářadíčka", které, obdařeno cejchem „by Warwick", pořídíte za velmi rozumnou cenu - téměř na míru šitou začínajícím hudebníkům. Díky technicky pokročilé době umí dnes lacinější nástroje vyrobit v podstatě jakákoliv zemička. Takové produkty vypadají „na oko" velmi „fortelně", často se také jedná o kopie slavných značek (Musicman, Fender aj.) a skrze svou cenu přímo vybízejí k okamžitému zakoupení. Mám poměrně velkou studentskou klientelu, „mraky" těchto nástrojů mi již prošlo rukama, spoustu jsem jich seřizoval, řešil u nich různé problémečky a problémy… Pro podobné nástroje jsou typické především mizerná povrchová úprava, nestabilita ladění a plechový nebo „zahuhňaný" zvuk. Tu a tam z takové basy něco vypadne (bohužel to není superriff) a musí se navrtávat větší díry, tu a tam se krk prohne více, než by majitel toužil.

Já však dnes spočinu svým recenzentským okem na baskytaře nižší střední třídy (cena přes 10 tisíc). Jedná se o čtyřstrunný model RockBass Corvette Basic 4 v provedení fretless - tedy bezpražcovém.

Ebony and Ivory

Papírová transportní krabice skrývala štíhlou, možná až subtilní baskytaru („čtyřku") v barvě slonové kosti. Na první pohled jde o tvarově standardní tělo, které je pro značku Warwick typické. Musím se přiznat, že mi právě na první dojem basa příliš barevně „neštymovala" a trochu ve mně evokovala barvu ledničky. Nicméně, po delší době našeho přátelení se jsem tento názor přehodnotil a mezi mnou a basou se vytvořil vřelý vztah, a to i přes to, že má v rodném listu uvededno místo narození „Made in China" a ne „Made in Germany" jako opravdové Warwicky. Základní tvar těla je společný pro modely Corvette bez ohledu na jejich původ. Protože byly tyto „křivky" v Music Store již několikrát popsány (a obrazově zdokumentovány), věřím, že ho mají čtenáři v oku a nebude pro ně vizáž tohoto modelu neznámá. Na těle v barvě slonové kosti je čtyřmi šrouby připevněna jednodílná kobylka s nápisem Warwick. Je vyrobena z poctivého pochromovaného kovu a u každého z jejích kamenů má uživatel možnost nastavovat jak výšku struny nad hmatníkem (klasické dva šroubky procházející kamenem), tak dolaďovat oktávy pomocí dlouhého křížového šroubku s pružinou. Aby se kameny od sebe během hry nerozlézaly do stran, je kobylka opatřena vodícími drážkami pro šroubky. V příslušenství samozřejmě naleznete oba imbusové klíče (jak pro výztuhu v krku, tak pro nastavení výšky kamenů u kobylky). Stejně jako kobylka, je v lesknoucí se chromové úpravě provedena i čtveřice ovládacích knobů. Tyto potenciometry ovládají dva aktivní humbuckery typu MEC Dynamic Correction JB. Basa tedy disponuje aktivní elektronikou, napájenou devítivoltovou baterií. Pomocí potenciometrů můžeme ovládat celkovou hlasitost, vzájemný poměr mezi snímači, korigovat basy a výšky. Krok všech potenciometrů je velmi vyrovnaný a mimo ovladače hlasitosti mají tři ostatní středovou aretaci. Standardem pro těla „rockbassových" Corvett je olšové dřevo a nejinak tomu bude také v případě tohoto modelu. Jeho krk je slepen ze tří kusů javoru, hmatník je v případě tohoto fretless modelu ebenový (jedná se o tzv. tiger-stripe eben s texturou připomínající tygří pruhy; standardem Rockbass Corvetty s pražci je palisandr), v nejdůležitěchších polohách osazený orientačními značkami. Nultý pražec (opět nic nového pro znalce Warwicku) je vyjímatelný a nepostrádá možnost nastavení výšky strun. Pražec sedí v kolejničkách, které brání mechanickému posunu strun. Pomocí imbusu lehce nastavitelný nultý pražec a masivní kobylka zajišťují stabilitu ladění a pohodlný dohmat během hry. Za nultým pražcem se nachází odnímatelná plastová krytka, zaslepující šachtu pro výztuž krku s nápisem Corvette. Pětidílná hlavice nástroje je přeplátována černou dýhou s nápisem RockBass, barevně pěkně ladí s ebenovým hmatníkem. Značková mechanika je olejová, v chromovaném provedení (jak jinak) a s desetimilimetrovým průměrem navíjecího bubnu. Její chod je bezproblémový a totéž platí o stabilitě ladění. K tělu nástroje je krk připevněn pomocí čtyř křížových šroubů. Šachta aktivní elektroniky je přístupná ze zadní strany těla, kde je umístěna plastová krytka. Není tedy zapotřebí nic šroubovat a baterii snadno vyměníte i na pódiu. Pokud baterii vyjmete, nebo se vám vybije, nástroj ani nehlesne, což může trochu zkřížit plány. :o) Po každém hraní je zároveň nutné vytáhnout jack z basy, jinak baterii „vytlučete". K nástroji dodává výrobce též chromované zámky na řemen. Patřičný „protikus" je na nástroji již přišroubován, takže stačí zámek zacvaknout a již nic nemůže rušit vaši geniální produkci.

Trocha čísel

Corvette je dlouhá 1130 mm (od konce hlavice po zámek popruhu), tělo pak v nejširším místě měří 310 mm. Šíře hmatníku ve XII. poloze činí 55 mm a v nultém pražci jsem naměřil 38 mm. Abych ukazál, jak jsem důkladný, ještě jsem naší basičku zvážil a má 4160 g. Jde tedy o rozumnou hmotnost, která vám záda během kšeftu neutrhne (o některých starších fenderech se toto nedá říci).

Teď to nejdůležitější

Cena… Ne, to ne. Myslím si, že cena není při výběru nástroje to nejdůležitější, zrovna jako není nejdůležitější při výběru zahraničního zájezdu. Mohlo by se vám stát, že sice pojedete velmi lacino, ale v prasečáku kamsi do pouště Gobi. Totéž platí o nástrojích, kde hrozí, že koupíte „laciný šunt", na který se v podstatě nebude dát hrát. Nejdůležitější je přece zvuk…! Protože je náš nástroj bezpražcový, myslím, že není určený úplným začátečníkům. Hra na bezpražec totiž vyžaduje slušnou intonaci, tzv. hmatovou jistotu (stejné jako u houslí či violoncella) a uvolněné ruce pro vibráto. Již po prvním zahrání jsem získal neotřesitelný názor, že držím v ruce velmi příjemný a osobitý nástroj (zkousl jsem i tu slonovou kost). Pravda, jako kontrabasista jsem zvyklý na širší hmatníky, ale po chvilce hraní jsem se srovnal. Nástroj nepotřeboval žádné seřizování, byl dohmatově perfektní. Nasucho produkuje Corvetta měkký a zpěvný tón s velmi táhlým sustainem. Maximálně rovný a hladký krk to totiž umožňuje. Co mi vadilo, byl omezenější přístup k nejvyšším polohám na struně G a D.

Dolní část těla by snesla více vybrat, aby ruka mohla lépe do poloh. Zvuk jsem zesílil nejprve pomocí malého příručního kombíčka Roland Cube 60, určeného pro klávesové nástroje.

Důvod? Hraje rovně, téměř referenčně a mám ho v uchu. Na naprosto rovných korekcích jsem si pohrával s aktivní elektronikou, která se právě u bezpražce projevuje velmi účinně. Již jen díky „volitelnosti" poměru mezi předním a kobylkovým snímačem máte k dispozici mnoho různých barev. Basa umožňuje hrát nejen doprovodné party, ale v podstatě i ty sólové, jenž kladou nároky na kantilénu. Nástroj je tedy jako dělaný právě pro tklivé balady, v nichž může i basista ukázat, že umí zahrát melodicky a není pouze cvičená slapová opice, prdící s velkým bubnem. Mám vyzkoušeno, že pokud hraje basa na Rolandu, pak na mém podiovém zesilovači Hartke bude hrát rovněž perfektně. A bylo tomu tak! Zde byla ativka ještě umocněna akustickým tlakem aparátu, proto jsem musel s basy opatrně. Za celou dobu hraní se neobjevily žádné symptomy, které jsem shrnul v začátku recenze. O tomto nástroji mohu naopak napsat, že splňuje všechna kritéria originálně a precizně vyrobeného nástroje a vůbec bych nelitoval mít ho ve své sbírce. Vždyť ani moc nestojí… :o)

P.S.: Pro čtenáře webových stránek Music Store jsem připravil dvě ukázky zvuku testovaného nástroje.