Rode K2/NT2000

Rode nespí
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Je dnes mnoho firem, které dodávají na trh mikrofony, aniž by se jednalo o typické mikrofonní firmy, byť by byly nováčky v oboru. Prostě si nechají zhotovit výrobek na doplnění sortimentu. Není v tom, až na výjimky prostě nic víc než obchod. Vývoj se zpětnou vazbou na uživatele, doplňkový sortiment, dlouholetý servis, prostě veškerý smysl, proč se takové výrobky profesionálně uplatňují, chybí a jde jen o obchod.

Není to ovšem případ firmy Rode, která stále důrazněji provolává svou aktivitou, že to myslí vážně. Poslední takové zvolání je v podobě dvou nových výrobků prokazatelně navazujících na předešlé zkušenosti. Totiž plně ovladatelný velkomembránový polovodičový NT2000, a taktéž velkomembránový, ale lampový K2, jasně čerpají z provozu NT1000 resp. NTK a dalších modelů, ale již při prvním pohledu jdou dál. Už uvedením NT1A za dobíhající a vcelku i zajímavý, rozhodně po stránce ceny NT1, bylo jasně řečeno: neustále pracujeme a víme jak. Lze to již jednoznačně prohlásit o přerodu „Classica", který se dnes řadí mezi mikrofonní špičku. Trochu firmě občas selže dech jako v případě uvedení NT5 bez (alespoň) následného dovybavení nabídky o další kapsle a příslušenství tak, jak by se nechalo očekávat u kterékoli jiné „stálice". I rozšiřování doplňkového sortimentu k ostatním mikrofonům se příliš nedaří, včetně např. dvoubarevného provedení „katalogu". V případě černých „košů" si o to mikrofony přímo říkají. A tak zařazení mezi elitu bude ještě chvíli trvat, ale myslím, že k ní má Rode mnohem blíže než k těm, které jsem zmínil na začátku. Navíc, s udržením rozumné cenové politiky, má ještě obrovskou vstupní devizu.

Balení

Jak NT2000, tak K2 jsou baleny do plastových kufrů (K2 má větší). Není to sice nijak excelentní, ale pro přepravu naprosto dostačující a rozhodně splní ochranou funkci mnohem lépe než jakýkoli papírový prefabrikát. Ve studiu jsou mikrofony stejně v nějaké skříňce - kdo by to pořád vybaloval. A pokud „jedeme exteriér", je lépe mít všechny mikrofony v jediném solidním kufru.

Obsah

Kufr NT2000 obsahuje samotný mikrofon, odpružený držák a brožuru. Balení K2 je z principu pestřejší. Je zde samozřejmě mikrofon, odpružený držák stejný jako u NT2000, zdroj a kabely (napájecí a sedmižilový mezi zdroj a mikrofon). Taktéž brožura nechybí.

Popis příslušenství:

Mikrofonní odpružený držák SM2 se stal u Rode již klasickou záležitostí. Je poměrně mohutný a pro téměř stoprocentní plastovost, není těžký. Je dobře odpružený. Mohutnost na jednu stranu dodává výrobku solidnosti, na druhou stranu může poněkud komplikovat použití dvou mikrofonů jako ORTF. Že Rode dodává držák v černém provedení, kdežto veškerý mikrofonní sortiment v provedení (téměř) matného niklu, jsem si již postěžoval. Ještě jeden vývojový moment poněkud nedozrál optimálního stavu. A to je utahování kloubu držáku páčkou, která je sice velmi ergonomická, ale v případě naklopení od roviny (rovina má aretaci, což je velmi dobrý nápad) směrem dolů, je natolik dlouhá (páčka), že nelze polohu dostatečně utáhnout a mikrofon padá. Naopak za velmi dobré považuji utahování mikrofonu do „koše" matkou, která ale by mohla být součástí odpruženého držáku, aby se nemohla zatoulat. Vše jsou to detaily, které svědčí o tom, o čem jsem se již zmínil. Samotný a svébytný vývoj, který ovšem leckdy potřebuje krůček k dokonalosti tak, aby začátečníka, neřku-li zkušeného uživatele nijak nenutil experimentovat nebo nebrzdil při práci. O dokumentaci, nebo-li brožuře nelze moc polemizovat. Je vcelku vyčerpávající a pro tuto cenovou relaci určitě dostačující. Jen pro zajímavost, pouze software pro určitý typ měření se pohybuje v druhé polovině miliónové částky. To říkám proto, že u takovýchto mikrofonů bývají individuální grafy spíše milým překvapením.O kabelech K2 nelze také vézt diskuse. Vícežilový nf kabel nedosahuje monstróznosti kabelu od ClassicII, ale jedná se o naprosto solidní standardní kabel zakončený XLR-7. Tedy za zmínku stojí určitě popis napájecího zdroje K2.

Zdroj K2 je velikosti trochu větší cihly. Zezadu jsou konektory XLR-7 pro vstup mikrofonního kabelu, XLR-3 výstup do preampu a euro zástrčka pro napájecí kabel. Je zde ještě volič síťového napětí a vypínač zemnění v podobě dosažitelné, ale cíleně – velmi dobré Zepředu je vlevo kolébkový „Main Power", který má vlevo signalizační modrou LEDku a uprostřed je potenciometr(!) pro volbu směrové charakteristiky (o něm dále), toť vše. Mechanicky ani designově se mu nedá vytknout nejmenší chybička. Vše je velmi bytelné a velmi solidní, jak konektory, ovládací prvky, tak i celý komplet.

Popis mikrofonů

Nebude tentokrát nikterak zdlouhavý, neboť u K2 lze konstatovat, že neobsahuje žádné ovládací prvky. Svůj jediný ovládací prvek má na zdroji, ale NT2000 obsahuje hned tři. Avšak nejdůležitější pro tento odstavec je skutečnost, že oba mikrofony jsou naprosto solidně a bytelně provedeny. K2 poněkud připomíná Sony C800. I nedávno představený Studio Projects C1 připomínal svou vrchní částí trošku osmistovku (a já furt, že jsem to někde viděl..) a NT2000 vychází ze své sestřičky tisícovky, ale dominantou jsou tři stříbrné potenciometry v černém poli, pěkně v řadě pod sebou. Shora ovladač směrových charakteristik, pod ním filtr spodního pásma a ještě pod – útlum. To vše ply-nu-le! Jedná se o úplně nové konstrukční řešení ovládání u mikrofonů. Pro objektivnost poznamenám, že směrovou charakteristiku takto řešenou jsem již velmi nedávno viděl u mikrofonu C.A.D. M179, ale netroufám si hádat, jestli slepice nebo vejce, nebo tak nějak. Nevím, zdali se toto řešení všeobecně ujme. U směrových charakteristik při použití v páru (mikrofonním) mě ohlodává červíček nedůvěry v lidský faktor. Při singl použití nebo v případě ostatních dvou parametrů se zcela jistě jedná o revoluční řešení Nerad, avšak musím ještě poznamenat, že ovládat NT2000 není úplně ideální. Představuje to vyvinout psychomotorickou gramotnost jedince. Prostě myslím, že to šlo řešit lépe, a to jak pro tlusté, tenké, tak pro moje prsty. Považuji ovšem za výborné, že změny můžete provádět i při provozu (zapomenuté zamutování = procvičení membrán reproduktorů u spousty jiných mikrofonů), protože vše probíhá naprosto tiše, bez jakýchkoli průvodních jevů. Na svědomí to má pravděpodobně zpožďovací obvod, takže změny se projeví zhruba za sekundu. Ještě ke kapslím. U obou modelů se zdají být identické. Palcová dvojitá membrána s vyvedením u kraje může připomínat AKG 414ULS. Elektronika ovšem je velmi rozdílná. Zatímco K2 používá (tuším Sovtek) dvojitou triodu 6922 a tranzistory (není tedy ryze lampový, jako např. CarvinCM98 nebo staré mikrofony, ale spíše jako moderní modely Neumann M147 apod.), krom jiného i pro uzpůsobení výstupu, tedy beztransformátorová technologie, NT2000 je ryze SMT. Lidštěji řečeno: moderní miniaturní elektronika.

NT2000

Tedy první ze dvou dospělých novorozeňat. Zvukově si troufám specifikovat dvoutisícovku jako následníka tisícovky. Má o malinko více šumu, ale řekl bych, že je barevnější, a také díky ovládání, využitelnější. Když bych měl srovnat dvoutisícovku se dvěma nejvíce používanými mikrofony U87 a C414, tak v blízkém poli je ostřejší spíše jako TLM103, ale dost zásadní změna přichází se vzrůstající vzdáleností. NT2000 (ledvina) zachovává více (oproti TLM103) spodní pásmo – basy, tak jako ji udržuje C414, ale středy se oproti ostatním typům trochu „rozbřednou" a vyšší pásmo mírně špičatí, což je znát hlavně na flétnách. Tady se opravdu začínají projevovat vlastnosti mikrofonu v souvislostech. Záleží samozřejmě na prostoru a stylu hudby. Na výbornou bych také hodnotil tzv. „handling noise". Řadí dvoutisícovku i K2 mezi ty nejlepší. Např. TLM103 je na tom o poznání hůře, ale stejně je nejlépe kapacitní mikrofony všeobecně používat v odpružených držácích. Jednoznačné použití bych nerad jmenoval. Spíše bych ale očekával použití v blízkém poli, řekl bych ovšem, že hodně všeobecné.

K2

Lampová novinka je zvukově dosti odlišná od dvoutisícovky. Odlišuje se i od „Classica" (oba, zvláště ClassicII jsou poněkud barvitější). NTK-čko, ačkoli mě prošly různé Rode mikrofony rukama i několikrát, mě s úspěchem míjelo. Tedy velmi nerad, ale nemohu srovnáním sloužit. Nuže, dále mohu říci, že vládne ještě poněkud vyšším šumem než NT2000, ale to z principu bývá u všech lampových mikrofonů. Může za to především komprimace lampy, tedy zmenšení rozdílu mezi nejtiššími a nejhlasitějšími signály. Záleží jen na typu lampy a zapojení. Spektrálně je vcelku vyrovnaný, jen nejvyšší pásmo mírně preferuje. Podobně jako dvoutisícovka se chová při gradientních charakteristikách v prostoru . Tedy basy a výšky, i když ty nešpičatí, jen jsou trochu ostřejší než např. u C414. Středy mají poněkud nosový charakter (tak, jako stará AKG C12 má mírnou tendenci k této vlastnosti), ale oproti dvoutisícovce je celkově „placatější". Působí prostě méně tvárně jak k dynamice, tak k měnícímu se spektru. Naopak velmi příjemné je fortissimo, které příjemně nabudí sluchový orgán, aniž by ho otravovalo dočasným oslabením smyslu pro detail. Je to prostě lampa.V manuálu mě zarazila hodnota maximálního přebuzení, a asi není třeba o tom pochybovat. Z toho důvodu určitě není zapotřebí funkce PAD, ale při zkoušení mikrofonu bych si troufal tvrdit, že mohou být situace, kdy filtr spodních pásem by se mohl hodit. Tedy, zbývá ovladač směrových charakteristik umístěný na zdroji. Shora bylo řečeno, jak funguje a co nabízí, ale rád bych dodal, že jednotlivé směrové charakteristiky téměř nemění spektrální rozložení, kromě vlivu proximity a taktéž citlivost. To považuji za kvalitní konstruktérskou práci. Použití, opět jako u prvního novorozeněte také nelze příliš programově přednést. I když bych si troufal tvrdit, že bude specifičtější než u NT2000. Na druhou stranu na některé situace by mohl být výborný. Můj opravdu soukromý názor je, že na room bicích, overheads, akustické kytary nebo basové nástroje by mohl být velmi dobrý, naopak dřeva, hlavní dvojice nebo i smyčce asi nebude to pravé.

Závěr

Mikrofony Rode, jak jsem zmínil na začátku, si dobývají své pevné postavení. Je to určitě dáno symbiózou kvalitní práce, rozumné cenové politiky a neméně i poctivým obchodním zastoupením. Tedy u nás určitě a v okolním kulturním světě je to běžné. Také vývoj, myslím, kráčí správným směrem a tak nezbývá, než popřát udržení tohoto trendu a nám uživatelům, hodně dobré muziky.