Drawmer MX-60

Channel Strip podruhé
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
22 790,00 Kč

Vy, kdo pravidelně sledujete články v našem časopise, víte, že, v únorovém čísle, tedy 2/01 jsme uveřejnili první ze série těchto přístrojů. Tehdy jsem i uvedl charakteristické rysy těchto „krabic“. Dále se tedy budeme zabývat především MX 60-tkou, ale ještě dříve Vám prozradím, že Vás čeká další podobná, neméně dobrá mašina.

Co říci v úvodu o firmě, která je partnerem profesionálů už více jak dvacet let. Už delší dobu sleduji vývoj u této anglické firmy a nemohu si odpustit určitou charakteristiku tak, jak se jeví právě mně. Zaprvé se cenově nesnaží o absurdity na úkor čehokoli. Tedy je velmi stabilní a nepodbízí různé modifikace a reklamní triky pro lepší komerční úspěšnost. Ani nezachází do extrému snobizmu, totiž nadhodnotit zboží tak, aby bylo dostupné jen nejbohatším a vy chudší „mlsejte”. Jinou věcí ovšem je přepočet na naší pevnou měnu. Zadruhé jejich výrobky neprodělávají neustálé tvarové, kosmetické a typové změny. Proč také. Jednou to bylo vymyšleno, a dobře. Není tedy důvodu se po koupi dalšího, „stejného“ výrobku, ale s časovým odstupem, seznamovat s novými ovládacími prvky apd. Tím chci říci, že i u firmy Drawmer se inovuje, ale zase tak často se nevyškrtává z výrobního programu. O tom také svědčí fakt, že v požadavkových listech méně či více známých kapel se v 99% případů objevuje Gate DS 201. Zde musím ke své i vaší radosti opět částečně vetovat, co jsem již řekl, protože asi nejžhavější novinkou u firmy je Gate DS 501 - vylepšený model 201, ale co je právě důležité, původní model zůstává ve výrobním programu. Standartem se již stal kombinovaný dynamický procesor DL 241 nebo DL 251 a jeden z nejpoužívanějších preampů s opravdu lampovým kompresorem, Drawmer 1960.

Pohled

Na firmě Drawmer je mi sympatická ještě jedna věc, a tou je design. Je stroze technický, přehledný a nerozptyluje bizardnostmi. Tedy u novější řady MX je už přeci jen jaksi „umělečtější“. Jakýsi náznak komerčnosti zde tedy je, ale pokud firma v dnešním komercí zkaženém světě chce existovat, tak jí nic jiného nezbývá. S designem souvisejí i přesné a detailní popisy ovládacích prvků. Tak nemusíte stále uchem nastavovat a odhadovat to, co nastavujete již po sté a stále stejně, čímž hlavně nezdržujeme a neotravujeme muzikanty při nazvučování. Tím jsme se pomalu, ale jistě přenesli k popisu předního a zadního panelu a tím i výčtu sekcí. Tedy krabice je 19“ šíře, 1U výšky celá černá kromě předního panelu, který je v základě zlato-stříbrný s černými okénky. V nich jsou umístěny jednotlivé sekce (bráno zleva).

Preamp

Velmi flexibilní je tím, že umožňuje připojení mikrofonu (pro kapacitní je zde tlačítko +48 V Phantom), linky i vysokoimpedančních nástrojů (el. kytary, baskytary i starší elektrofonická piana).

Firma dokonce tvrdí, že použila stejné obvody, jako u své oblíbené a žádané 1960. V rámečku „INPUT“ tedy nalezneme přepínače: +20 dB (zvýšení citlivosti. nástroj. vstupu), BRIGHT (zaostření, nebo prezence simulující reproduktory - jen pro nástrojový vstup), +48 V (pro již zmíněné kap. mikrofony), REVERSE (otáčení fáze vstupu), 100 Hz (odříznutí dolních frekvencí v případě potřeby) a vstupní selektor, což obstarávají dvě poslední tlačítka a tři LED. Funguje to takto: Zapnutím tlačítka MIC je aktivován na zadním panelu konektor XLR-3 pro mikrofon. Zapnutím tlačítka INSTR je aktivován. 1/4“ TS jack hned vedle a slouží jako vysokoimpedanční vstup. Vypnutím obou se rozsvítí třetí LED uprostřed a můžeme připojit (pro změnu zase zezadu) linkový vstup (např. inzert mixu). Pro všechna připojení je zde ještě společný potenciometr a vstupní indikátor tvořený čtyřmi LED (-30, -10, 0 dB, a Clip ). Připojím jedno soukromé hodnocení. Je výborné, že indikátor tvoří čtyři LED. S jednou, jak bývá zvykem, se pracuje hůře. Je škoda, že High Pass filtr není proměnný, ale na druhou stranu si myslím, že 100 Hz, když už je třeba, je vhodněji zvolená frekvence než dnes oblíbených 75 Hz.

Dynamic

Tato sekce zahrnuje tři různé dynamické procesy. Z hlediska uživatele jsou velmi vlídně postavené. Gate k nám vyvedl dva ovládací prvky a tři LED. Otočný potenciometr prahu otevření potěší velmi detailní stupnicí, která je v duchu ostatních výrobků Drawmer a přepínač Release – odběhu zavření brány v hodnotách fast / slow (- svítí LED). Zbylé dvě LED indikují stav kolena signálu. Červená zavřená, a zelená otevřená brána. Sekce De-esseru je také velmi jednoduše nastavitelná. Najdeme zde potenciometr hloubky odde-esserování, přepínač Male/Female (tedy mužský nebo ženský hlas) a jedna LED pro indikaci stavu procesu. K tomu bych rád později něco poznamenal. Následná sekce kompresoru se nese ve stejném duchu uživatelské vstřícnosti. Jedná se o klasický VCA kompresor používaný firmou i v jiných jednotkách, až na to, že zde jsme odkázáni jen na automatické časy konstant. Než budu pokračovat chci něco zdůraznit. Pokud v tomto testu upozorním na nějaké ty „mušky“, bude se jednat opravdu o zanedbatelné záležitosti, alespoň z mého pohledu. V tomto bodě si trvám na tom, že se mělo vejít nejméně o dvě LED více k indikaci Gain Reduction. V kritickém rozsahu se nacházejí totiž hodnoty pouze 1, 5, a 10 dB. Jinak Threshold je nastavitelný v širokém rozsahu -40 až +20 dB a Ratio je v úvodu pozvolné. Uprostřed dráhy je poměr 1:3 a to je dobré. Celkový rozsah je široký 1,2:1 až •:1. Poslední v tomto rámečku je potenciometr výstupu ze sekce (-30 až +20 dB) Gain, a tlačítko zapnutí celé sekce s indikační LED.

Equalizer

S tímto ekvalizérem se již nechá ledacos upravit, samozřejmě, pokud je třeba. I když se jedná pouze o třípásmový ekvalizér, je koncipován na rozdíl od většiny dnes používaných (hlavně na menších a středních konzolích – vídám je čím dál častěji) odlišně a to hned ve dvou věcech. První je na pohled zřejmá. Ve středním pásmu přibyl potenciometr „Q“, tedy šíře upravovaného pásma. Druhou věcí je „postavení“ korekcí. Narozdíl od celkem vžívajícího se standartu basy shelving 80 Hz, středy peaking s Q 1.7 (dost úzké na přidání – zvuk je špičatý a málo na vyříznutí nemocné frekvence) ve frekv. pásmu 100 Hz až 8 kHz a výšky opět shelving na 12 kHz a to vše +/- 15 dB, jsou na MX 60: Basy shelving na 100 Hz, středy v neskutečném rozsahu 150 Hz – 16 kHz peaking s Q od 0.3 – 3 oktáv a výšky shelving na 4.25 kHz. Všechny tři pásma mají možnost zdvihu nebo poklesu +/- 18 dB, jak to bývá zvykem v lepších rodinách. Pouze je trochu škoda, že vedle vypínače této sekce mohl být ještě přepínač vrchního pásma např. na 10 kHz.

Tubesound

S tímto „transférem“ skutečnosti k ideálu si ještě nikdo asi důkladněji nepohrál. Samozřejmě můžete ho nepoužít, na to je zde opět tlačítko, ale pokud hledáte nové výrazové prostředky, a o tom je hlavně populární hudba, máte možnost dosyta se vykroutit. Spodní pásmo funguje do 350 Hz, střední od 350 – 2 kHz a vrchní od 2 kHz vzhůru.

Output

Není jen výstupem s potenciometrem celkového „vyšťavení“ a indikátorem konečného oblouznění (mimochodem zde už je profesionální osmiledkový měřič), ale jsou zde další dvě LED pro skrývající se dvoustupňový limiter. Dle schématu je detekce braná před výstupem a technicky více jsem se již nedozvěděl.

Zadní panel začíná XLR-3 pro mikrofon, dále dvojice 1/4“ TRS jack pro linku v úrovních +4 dBu symetricky a –10 dBu nesymetricky. Inzert je klasicky opět 1/4 TRS jack zapojený hned za preamp.

Výstup je osazen na úrovni +4 dBu jak XLR-3, tak 1/4 TRS jack a v sousedství ještě jeden jack pro -10 dBu, vše zlaceno. Končíme eurokonektorem pro 220 V a úlevou, že se nekoná externí napáječ.

Poslech

Znovu tedy projděme, tentokrát již volněji, jednotlivé sekce. Ke vstupnímu bloku nemůže být nejmenší výtka, spíše naopak. Velmi univerzální pro různé připojení a díky vstupnímu selektoru nemusíme měnit kabely, ale mohou být stabilně připojeny do všech konektorů. Přední panel nabízí všechny potřebné funkce včetně několika nadstandartních. Výborná signalizace a čistý zvuk.

Zopakuji, že insert je vyveden hned za preampem, ještě před otáčením fáze a HPF. Má to svoji logiku. Můžeme ještě napravit, co se nám venku pochroumá. A teprve za HPF je zapojen vstupní indikátor. Také dobré. Pokud budu pokračovat následnou sdruženou sekcí „Dynamics“, a nic jiného mi nezbývá, káže mi svědomí zopakovat určitá fakta. Tyto jednotky jsou vždy kombinací různých procesorů v jedné škatuli. Vyjma těch nejšpičkovějších (Focusrite ISA 430, Amek channel, apd., které začínají na 100 000,-Kč) se v této cenové kategorii musí přijmout určité kompromisy. Pokud nepůjde až tolik o zvuk a zpracování, půjde o zjednodušení ovládání. Já osobně si myslím, že to ve valné většině nemůže vadit, vždyť jde především o „nahrávací kanály“, samozřejmě využitelné i při míchání, postprodukci atd. Chci říci, že prvotní, rámcové ošetření nám poskytnou bez nutnosti propojovat šest škatulí a běhat kolem racků. Tedy „Dynamics“ a první proces Gate. Funguje velmi dobře a vysoko je třeba hodnotit i skvělou stupnici kolem potenciometru, jen si myslím, že mohl být více nastaven jako expander. De-esser jsem zkoušel pro několik hlasů a téměř vždy se podařilo velmi dobře pracovat se sykavkami. Myslím si, že zpívaná čeština (mimochodem daleko razantnější a tvrdší na sykavky než angličtina) u průměrného „eszpěváka” a nezanedbání jiných okolností bude potřebovat maximální nastavení mezi 3-4. V jediném případě se mi ovšem stalo, že tento de-esser nezabral. Znáte takové ultravysoké ženské „es“? To byl ten případ. Chci tím říci, že ovládání je pohodové a rychlé, ale nemusí vždy přinést výsledky. Hůře se i bude pracovat s takto přednastaveným procesem pro účely jiné, např. eliminování smyků po strunách. Dodám ovšem, že jsem záměrně nepoužil ani decibel z EQ. K sekci ekvalizéru není moc co dodávat. Jak jsem již zhora uvedl, je flexibilnější než standartní třípásmové EQ a díky postavení korekcí je možné rámcové ošetření většího okruhu zdrojů zvuku. Například: pro el. baskytary nebo kytary si s nejvyšším pásmem na 12 kHz moc nepomůžeme, zde je ovšem 4,25 kHz a středním pásmem můžeme přeskočit a řádit nad ním. Není asi více co dodat a tak se přesuneme k předposlednímu okénku „Tubesound“. Jak se již stalo zvykem, a nejen v tomto testu, budu pokračovat neobratným přiblížením a popisováním čehosi, co se vlastně ani popisovat nedá.

Tři potenciometry, každý zpracovává určité frekvenční pásmo a hněte ho tak, že ho trochu nafoukne, tedy zkomprimuje, přidá harmonické a zakulatí, i udělá ploším. Vy, kdo jste s podobným procesem nepřišli do styku, je vám to jasné? Mně by nebylo, ale je to tak. V prvních stupních dráhy potenciometru se může stát další frekvenční nebo kompresní úpravou. Kolem středu velmi smělou úpravou zvuku a nakonec totální devastací originálu. Pokud ho budete vlastnit, jistě naleznete různé typy nastavení, mně se při testování docela zalíbilo přidání Hi pásma na vokál, ale ještě o dost méně než hodnota 4. V posledním okně je výstup a již zmíněná signalizace limiteru. K tomu lze z mé krátké praxe dodat: Pokud vypneme všechny sekce a vstupní indikátor dosahuje nulové úrovně, již lehce problikává „softlimitace“. Pokus č. 2: Výstup z dynamické sekce naplno a soft i hard téměř stabilně svítí. Na výstupu se drží stabilní úroveň. Shrneme-li tedy poznatek na to, že při takovém náročném zařazení množství efektů je výstupní přebuzení nasnadě, je takovýto limiter nutností. Bohužel, ne vždy je tomu tak, a proto musím opět chválit firmu Drawmer.

Sečteno – podtrženo

Channel Strip má opravdu mnoho různých procesů v jediném skvěle provedeném balení. Svým rozsahem, byť v jednoduší formě, zastřešuje celou řadu MX a přidává ještě leccos navrch. Nemůže být pochyb, že se jedná o profesionální zařízení od světové firmy a je až s podivem, do jakého detailu profesionálního designu lze dnes jít. I když už jsme byli u zpracování a designu, připomenu ještě, že konektory jsou zlacené, potenciometry nejsou krokové, ale některé mají aretační nuly, chybí vypínač sítě a všechny LED by mohly svítit trochu méně. Při testování nebo jen setkání s novým přístrojem si podvědomě buduji most mezi onou věcí a stylem mé práce, mého vkusu. Proto také některé body kritiky kladné či záporné mohou být pro někoho neopodstatněné a nakonec si stejně musíte vybrat sami. Mohu pouze konstatovat, že tato nebo podobná „krabice“ se uživí nejen „sólo“, ale i mezi jednostranně zaměřenými přístroji. Na závěr tedy lze konstatovat, za velmi, velmi slušnou cenu je zde mnoho v jediném perfektním balení od světové firmy.