Rode Procaster

Dynamický mikrofon pro vysílání
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
3 990,00 Kč

Australská firma Rode může být na svou historii pyšná. Z malé manufaktury, kdy tři lidé upravovali elektronickou část čínských mikrofonů, se stala jednou z největších továren vyrábějící mikrofony na světě. Rozmachu na trhu pomohla především politika firmy, která se snaží nabídnout co největší kvalitu za rozumnou cenu.

Celá řada světových studií a sólistů si oblíbila mikrofony firmy Rode především kvůli jejich zvukové charakteristice a robustnímu provedení, které zaručuje dlouhou životnost. Osobně mám vyzkoušeno studiovou praxí několik řad mikrofonů, od nástrojových NT5 - přes velkomemberánové NT1 a NT2 - až po mikrofony s lampovými předzesilovači NTK a Classic II. Aniž bych chtěl dělat firmě Rode reklamu, musím konstatovat, že mě jejich zvuk doslova dostal. Mým favoritem je mikrofon NTK, který nabízí zcela přirozený zvuk, se kterým není potřeba prakticky nic dělat, (možná jen trocha komprese) a přitom je za třetinu ceny vlajkové lodi Classic II, která je špičková po zvukové stránce, ale cena je trochu vyšší. Všechny zmiňované mikrofony měly společné dva jmenovatele. Byly kondenzátorové a byly určeny pro studiové použití. Proto jsem byl velmi zvědav na to, jak na tom bude mikrofon Procaster, který je dynamický a speciálně navržený pro zpracování mluveného slova v rádiovém nebo televizním vysílání.

Balení

Mikrofon je dodáván v papírové krabici s celkem elegantním černozlatým potiskem s bílými písmeny. To samo o sobě vzbuzuje pocit, že se uvnitř nachází něco zajímavého. Po otevření lze obsah obalu spočítat na prstech jedné ruky. Kromě mikrofonu je dodán koženkový obal se zapínáním na zip, jednoduchý držák mikrofonu s redukcí na oba nejběžnější druhy závitu mikrofonních stojanů, velká kovová matka k upevnění mikrofonu na držák, jednoduchý tištěný manuál a certifikát s desetiletou zárukou, která je platná až po zaregistrování uživatele na internetových stránkách výrobce.

Provedení

Rode Procaster má tělo z kovového odlitku asi 3 mm silného, díky kterému je mikrofon robustní a určitě zaručuje dlouhou životnost i při velkém provozu. Na druhou stranu přidává mikrofonu citelně na váze, což může být jeho Achillova pata ve spojení s držákem mikrofonu. Ten se totiž přidělává pomocí velké kovové matice na spodní část mikrofonu, ve které je také umístěn XLR konektor. Oproti studiovým mikrofonům, které pracují ve svislé poloze, má Procaster pracovní polohu vodorovnou, což je při váze skoro 700 gramů slušná páka pro jednoduchý mikrofonní držák a hrozí jeho ulomení. Jelikož jsem měl mikrofon pouze půjčený, raději jsem nezkoušel, co vydrží, ale z rádiové praxe vím, že ne každého moderátora napadne při přenastavování polohy mikrofonu povolit matici držáku, což časem způsobí, že i sebelepší mechanika povolí. Proto je lepší při pořizování mikrofonu zakoupit jako zvláštní příslušenství shock mount držák PSM1, takzvaného pavouka. Ten sice neřeší uchycení mikrofonu za patku, ale přece jen působí solidnějším dojmem než dodávaný držák. A pokud jsme u příslušenství, rovnou je dobré pořídit windscreen WS2, který hodně pomůže vestavěnému pop filtru. Cena se sice zvedne zhruba o 1 500,- Kč za obojí příslušenství, ale i tak se cena mikrofonu zdaleka nepřibližuje konkurenci, kde je minimálně jednou taková.

Procaster je vybaven dynamickou vložkou s ledvinovou charakteristikou, která má frekvenční charakteristiku upravenou pro snímání mluveného slova. Má mírně zvednutá pásma okolo 160 Hz a 7500 Hz, což zaručuje dobrou dynamiku zvuku a srozumitelnost slova. Celkový frekvenční rozsah mikrofonu je udávaný od 75 Hz do 18 kHz, ale patrně díky filtru mají basy strmý pokles již od 100 Hz. To omezuje univerzálnější využití mikrofonu i pro ostatní studiové aplikace. Ale počítám, že cílené skupině uživatelů to nebude vadit. Samotná vložka o průměru jednoho palce je uložena v odpruženém držáku, který potlačuje hluky pocházející z manipulace mikrofonu v ruce. Také samotné uchycení vložky na 50 mm dlouhé nožce dovoluje vyšší odvod vzduchu okolo samotné vložky a tím je možné docílit i vysoké dynamiky. Před vložkou je pod kovovým sítkem umístěn i molitanový pop filtr. Ten má v místě vložky tloušťku okolo 10 mm a zabraňuje přímému tlaku vzduchu při vyslovování „B“ a „P“.

Zvuk a přímé porovnání

Mikrofon byl zkoušen v éteru jednoho soukromého rádia v přímém porovnání s vysílacími mikrofony Shure SM7, které se staly v mnoha rádiích standardem. Procaster má zvuk posazený do spodních pásem, přičemž zanechává srozumitelnost řeči. Díky tomu je zvuk dynamičtější s hutnými basy, které u mluveného slova nejsou zahuhlané, ale spíše příjemně kulaté. Mikrofon Rode má také znatelně vyšší výstupní úroveň, kterou je nutné u SM7 dohánět na citlivosti vstupu předzesilovače a tím i zvyšovat vlastní šum zesilovače a mikrofonu. Na druhou stranu SM7 je lepší ve zvuku vyšších kmitočtů, což je možné u mikrofonu Procaster dohnat korekcemi. Díky vyššímu dynamickému rozsahu je také nutné Procaster umírnit kompresorem, který u SM7 není zas tolik potřeba. Oba potřebují minimálně oříznout špičky a pokud jsou napojeny na digitální pulty, přijde i limiter vhod. Každopádně po zvukové stránce bych byl pro mikrofon Rode Procaster, který je na tom přece jen o trochu lépe, než SM7. Ovšem není všechno zlato, co se třpytí! SM7 lze díky pasivním filtrům na zadní straně použít univerzálněji. Je možné jej využít i pro studiové nahrávání vokálů, hudebních nástrojů a velmi se osvědčil při záznamu basových nástrojů a perkusí. Procaster je možné využít maximálně pro některé nástroje rozsahově podobné lidskému hlasu, ale přece jen pro tyto účely má firma v nabídce lepší typy.

Také způsob uchycení k držáku zdá se mi poněkud nešťastným. Chycení za patku mikrofonu a vodorovná poloha znamená pro držák velký nápor. Zkusil jsem mikrofon chytit do dvou prstů a musel jsem vynaložit velkou sílu, abych jej s problémy udržel. Oproti tomu SM7 je sice skoro o 100 gramů těžší, ale má velmi dobře vyřešené uchycení pomocí „U“ držáku ve středu mikrofonu. Tím je i rozložení váhy rovnoměrné a mikrofon nemá problém držet nastavenou, především horizontální polohu.

Udávaná vysoká odolnost proti fukavým souhláskám je zaručena jen do určité vzdálenosti od mikrofonu, při bližším mluvení na mikrofon už jsou tlakové rázy vyšší a ve zvuku je to již znát. Tento neduh mají oba porovnávané mikrofony. Firma Shure také dodává externí windscreen jako součást balení a u firmy Rode jej lze dokoupit jako volitelné příslušenství. Velmi doporučuji zakoupit společně s mikrofonem. Navíc je dobré, aby každý moderátor měl vlastní windscreen, což se sice v praxi moc nepoužívá, ale stačí, když jeden den přijde jeden s chřipkou a druhý den ji má celé rádio, což se v praxi už potvrdilo. :o)

Verdikt

Firma Rode opět ukázala, že umí dělat kvalitní mikrofon pro jednoúčelové využití. Je po zvukové stránce velmi dobrý, s hutnými basy a srozumitelnými výškami. Mechanická část je odolná a je vidět, že něco vydrží. Jen uchycení by jsem u tohoto typu využití přece jen řešil jinak. Mikrofon zbytečně ztrácí cenné body v boji s konkurencí, která není moc veliká zvláště v cenové kategorii, ve které se Procaster pohybuje. Procaster prakticky kromě Shure SM7, Sennheiser MD421 II a firmy Neumann řady BCM nemá konkurenci.