Samson C-série

Malí siláci
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
4 920,00 Kč

Mám před sebou v úhledném půlracku, pěkně nad sebou, pět SAMSONů. Jméno Samson znám již dlouho z biblických příběhů o bájném hrdinovi, na kterého nikdo neměl, jen žena, Dalila se jmenovala, ta ho pobláznila, takže přestal plnit svou funkci ochránce před nepřáteli. Takže pozor na něžné pohlaví a ke všemu přistupovat z chladnou hlavou. To také uděláme v tomto testu.

Podíváme se pěkně postupně na každého z nich. Měli by nám pomáhat, jinak by k ničemu nebyly! Jak praví dávný příběh. Jak tuto funkci plní? Brzy se dočkáte, jen na úvod chci obecně na každého z nich ukázat, aby jsme byli v obraze. Také si je rozdělíme na dvě dvojice a na jednoho sólistu. První dělení a dvojice se týká kompresorů, tady z označením Samson C com opti a Samson C com 16. Další dvojicí budou distribuční signálové procesory s označením Samson C-control a Samson C-que 8. No a náš sólista je lampový mikrofonní předzesilovač s označením Samson C-valve.

Obecně ke všem

Na první pohled vás musí upoutat nejen moderní modrá barva z bílým potiskem čelních panelů, ale také již výše zmiňovaný půlrackový rozměr. Tady se na chvilinku zastavím, po vybalení jsou na jednotlivé přístroje již z výroby namontovány speciální nožičky, které umožňují skládání více těchto přístrojů velmi elegantně na sebe. Mezi jednotlivými přístroji vznikne mezera tak 1,5 cm. Proč o tom píši. Přístroje jsem měl zapnuté celý den a docela dobře topí, myslím si, že je to ideální pro odvod tepla. Výhřevnost je u každého jiná, nejmenší je u kompresorů. V krabici najdete ještě jeden podstavec, který vám umožní mít přístroj v nakloněné rovině a ne vodorovně. Pro ty, co nedají dopustit na rack, lze dokoupit rackový adaptér pro dvě mašinky. Rozměr přístrojů Samsonu nezazlívám. Líbí se mi, nakonec na co dělat zbytečně velké mašinky, když elektricky to jde napasovat do libovolného rozměru, a trend dnešní doby se točí kolem notebooků. Ale co zazlívám jsou 1A adaptéry, a to hodně macaté! Ve studiu mám kolem podlahy napájecí lištu se spoustou sólo zásuvek, jinak nemít tenhle komfort, nevím kam bych je zapojil, dva se vedle sebe nevlezou. Můžete mít prodlužku jakou chcete. Navíc pokud jsou v racku, tak adaptéry při přepravě jsou nejslabším místem. Jeho váha ho stále vytlačuje ze zásuvky a musí se to neustále kontrolovat. Nejlepším řešením je rackový stabilizovaný zdroj pro všechny konzumenty, Napájecí napětí je pro všechny shodných 18 V AC.

Zpracování je naprosto profesionální a i z hlediska designu mu nelze nic vytknou. Také se mi líbí blokové schéma na vrchním krytu, může rozhodně pomoci, při ztrátě manuálu, uvědomit si jak to všechno v mašince běhá. Tolik obecně, teď hodina pravdy.

C-com opti

Prvním bude ze skupiny kompresorů SAMSON C-com opti. Nenechte se zmást opticky lahodícím předním panelem. Od nádherného, opticky výrazného modrého analogového ručkového VU metru název odvozen opravdu není. Srdcem přístroje je totiž, a vyplývá to i z blokového schématu, optokompresor, fyzicky reprezentovaný optočlenem – fotodioda/fotorezistor.

Opto kompresor má zaručovat vysoce kvalitní, dynamický a příjemně teplý zvuk. Jeho služba se uplatňuje ve všech oblastech dynamického zpracování zvuku, ve studiu u záznamu a míchání nástrojů, při live produkcích, dokonce i masteringu. Ovládací prvky tvoří známý TRESHOLD - nastavujeme úroveň signálu od které se spouští samotný proces komprese. RATIO - ovládáme množství samotné komprese od minimální 1,5 : 1 až po 5 : 1. Je zajímavé, že zde neuvidíte klasickou hodnotu 1: nekonečnu, takže úplné srovnání signálů nelze dosáhnout. Někdy tento poměr používám pro kopák u začínajících bubeníků. Teď k jednotlivým ovládacím prvkům, které ovládají opto obvod. Rychlost náběhu kompresoru řídí ATTACK – od rychlého sepnutí při 1 ms, po nejpomalejší 50 ms reakci, dobu po kterou komprese probíhá ovlivňuje v hodnotách 0,1 – 1 s potenciometr RELEASE. Zbývá doladit výstupní úroveň, byla-li zasažena procesem redukce dynamiky. Čím jiným než ovladačem OUTPUT.

Z otočných prvků je to vše, jsou tu však ještě čtyři spínače. Prvním je ENHANCER, taková novinka u těchto přístrojů - má jediný úkol, restaurovat vyšší frekvence, a tak zajistit lepší čitelnost nahrávky. Jeho zapnutí indikuje žluté podsvícení. Tlačítkem METER přepínáme signál pro VU metr, záleží jen jestli nás zajímá výstupní úroveň, ta je podsvícena na spínači žlutě nebo chceme sledovat proces omezování dynamiky, označený jako GR (Gain Reduction). Dalším tlačítkem je IN a OUT neboli také BYPASS - jednoduché, zeleně podsvícené při přepnutí na vstup bez komprese. Věřte že rychleji signál vstupní a výstupní neporovnáte, a máte tak vždy jasně slyšitelný rozdíl co se signálem provádíte. Poslední je Power, zeleně svítící při běhu přístroje.

Na zadní straně nás čeká trojice zdířek pro připojení z okolním světem a napájení. Jsou tu jak vstupní a výstupní 1/4 TRS symetrický konektor, tak pro propojení dvou přístrojů je zde 1/4" TS STEREO LINK, zajišťující synchronizaci vstupních detekčních obvodů pro stereo signály. Pozor ale! Všechny ovladače obou přístrojů pracují nadále i v tomto režimu nezávisle.

Kompresor pracoval bez větších problémů, řadím ho do střední třídy, na některé věci jsem si zvykal, ale celkově splní to co se od něho očekává. Nepatří také k dýchavičným kompresorům možná i díky optočlenu, samozřejmě záleží na vašem nastavení - působí „hodným" (možná až moc) dojmem a i při extrémním nastavení signál nezmršíte. Zvuk je naprosto přirozený, což se o všech kompresorech říci nedá. Zkoušel jsem aplikovat jak na již smíchaný materiál, tak i na různé zvuky z kláves a samozřejmě i mikrofon. Začnu od konce.

Na mikrofonu se líbil, ve standardním nastavení pracuje výborně, musím podtrhnout čistotu zvuku a citlivost při komprimaci – u některých kompresorů je hodně poznat jakmile sepnou a signál jde přes jejich obvody.

U kláves je to horší, jelikož bych uvítal ještě razantnější, možná i hrubší kompresi, není to jen poměrem. Co je ale skvělé, je skutečnost, že u zvuků typu voice, pad, piáno i string komprimuje naprosto citlivě a přidává jakousi měkkost. Osobně ho vidím pro vokály, sólové nástroje i dechové včetně saxofonu, flétny (tam bývají někdy problémy) a samozřejmě u akustické kytary. Basu, bicí, doprovod, bych nechal na klasických obvodech typu VCA.

Oproti manuálu, kde je u Threshold na dvanácti hodinách 0 db, najdete na panelu - 2 dB, tak nevím jestli hodnoty odpovídají, řiďte se raději sluchem a nic nepřehánět. Pracovat s ním se naučíte za pár minut, zkušenosti ale budete získávat celý život.

C-com16

Dalším z naší dvojice kompresorů je SAMSON C-com16. V podstatě je designově úplně stejný jen indikace je provedena pomocí LED diod. Ale všímavějším neunikne na blokovém schématu VCA DC CONTROL. VCA je vlastně klasický Voltage Control Ampfliter, čili napěťově řízený zesilovač, který umožňuje komprimační kousky, které jeho kolega neumí... některé parametry jsou samozřejmě díky tomu odlišné. RATIO je již od 1 : 1 po 1 : nekonečnu, ATTACK již od 0,3 ms až po 300 ms a RELEASE již od 0,05 do 5 sekund. Navíc je v manuálu uvedeno i jmenovité zkreslení a to je 0,008 % při + 4 dB a 1 kHz. Pro běžného uživatele, o začínajících ani nemluvě, je asi nejpodstatnějším rozdílem možnost nastavovat tento přístroj presetově. Je tu přednastaveno šestnáct programů, a ten poslední, šestnáctý, je manuální s identitou ovládání kompresoru předchozícího. Koncepce je zajímavá, a myslím si, že pro někoho vysvobozující, neboť někomu se nastavit kompresor nepodaří, nechápe a možná si neumí představit co jednotlivé otočné prvky ovládají. A to tady lze porovnat s pevným nastavením. Možná vše předběhnu, ale i když jsem ho zařadil jako druhý, u mně je jako první, má vyšší užitnou hodnotu. Modrý VU metr je sice krásný, ale jestliže stojí oba přístroje stejně, přikláním se jednoznačně k LED indikaci, kde vidíte najednou jak úroveň vstupní, tak i výstupní, plus jednoduchost ovládání, a navíc je stereofonní. Zvažme, že se nepohybujeme v prostředí špičkových studií, ale posuzujeme zařízení jednoznačně určené pro méně a středně náročné uživatele.

K rozdílným prvkům zase zleva doprava. Jednotlivé programy se ovládají otočným přepínačem z označením PROGRAM. Jednotlivé PRESETy jsou seřazeny ve dvou sloupcích po osmi, běžně svítí všechny červeně, ale jakmile pomocí přepínače PROGRAM aktivujete, barva LED se změní na zelenou. Možná by stálo za vyjmenování jednotlivých programů, ať nehledáte lupu pro jejich vyluštění. Preset číslo 1. SMOOTH VOCAL, 2. AGGRESSIVE VOCAL, 3. BASS, 4. SLAP BASS, 5. ACOUSTIC, 6. FUNK GUITAR, 7. SUSTAIN, 8. PERC 1, 9. PERC 2, 10. SOFT, 11. DYNAMIC, 12. ENHANCED, 13. STEREO COMP, 14. STEREO LIMIT, 15. STEREO MASTER a šesnáctý je MANUAL...

Aby vám vše fungovalo nesmíte být přístroj v režimu BYPASS, v manuálu je toto označení, ale ve skutečnosti je na panelu tlačítko IN/OUT. Takže pozor, jinak kroutíte a nic se neděje. U všech programů ovládáte manuálně SENSITIVY a OUTPUT, s prvním to nepřehánět jinak vám začne kompresor pěkně dýchat! Vše je indikováno na sloupcích z LED diod u GAIN REDUKCE jsou červené a indikace probíhá od 1 - 30 db. Barevnost výstupní úrovně je jiná, ne však netypická. -30, -15, po -6 dB jsou zelené, od 0 a 6 dB se barva mění na oranžovou a poslední je červená. Přehledné, rychlé, dostačující, není co řešit. Sekce manuálního ovládání kompresoru je včetně všech ovládacích a přepínacích knoflíků a kniplíků identická z výše popsaným modelem C-com opti. Zadní strana nabízí samozřejmě zdířku pro napájení z adaptéru, hned vedle směrem vpravo je STEREO OUTPUT - rozděleno na LEFT a RIGHT - nemusím popisovat, dále následuje přepínač úrovně -10 a +4 dB, kousínek dál konektor z označením KEY. Jde o klasický I/O insert, vhodný pro klíčování komprese, tedy např. její frekvenční závislost – využívá se například pro odstranění sykavek – tzv. de-essing. No a na závěr nezbytný STEREO INPUT. Jak jsem již v úvodu popsal, kompresor má široké využití jak při nahrávání, tak i koncovém zpracování audio materiálu, včetně live produkcí, kde může být zařazen před jednotlivé zesilovače jako ochrana. Zkouška opět proběhla na stejných zdrojích - na mikrofon (zpěv a mluvené slovo) dosahuje lepších, přirozenějších výsledků předcházející typ, na klávesy je vhodnější tento, ne jen kvůli stereu, ale i širším možnostem nastavování. S hotovým materiálem si také poradí velmi dobře. Moc se mi líbí tenhle Samsonek.

C-control

Pojďme k další dvojici. První z nich nese označení SAMSON C-control. Firma dobře zareagovala na stále více a více se prosazující aktivní monitory, já osobně mám v režii dvoje a třetí ve studiu, a jak to všechno ukočírovat. Každé mají jinou citlivost a to nemluvím o sluchátkách, poslouchat z pultu nebo až úplně na konci našeho pomyslného řetězce? A co zdroje signálu, vše napojit na pult, někdy se z toho až hlava točí a toho šňůrování, tenhle drobeček to všechno obstará, nevěříte? Tak co nám nabízí? Je rozdělen, alespoň z popisu na čelním panelu to tak vyplývá, na tři části. První je SOURCE, tady si vybíráte zdroj a nebo je dokonce podle vašeho uvážení pouštíte dohromady. K čemu je to dobré? Snad nejjednodušším příkladem je, že z CD přehrávače si pouštíte skladbu na vstupu 2TK C - jelikož je zde připojení přímo na Cinch, ale zároveň hrajete na klávesy aby jste zjistili třebas v čem to je, myšleno na harmonii, jednoduše tyhle dva signály smícháte a dokonce každému dáte jinou hlasitost ve druhé sekci označené jako CONTROL ROOM. Nějak se vám nedaří, jste hluší jak poleno, a váš obdarovanější přítel je ve studiu. Jak ho dostat do režie? Vstávat se nechce, když se to konečně podařilo všechno zapojit a tak houknete do třetí sekce TALBACK a jednoduše ho akusticky přivoláte a nebo si necháte poradit, jelikož má absolutní sluch. Přístroj umí různé kombinace a vás jistě napadne jak ho přizpůsobit svým podmínkám. Jestli jste ho dosud nepotřebovali, tak po zakoupení si život bez něho nebudete umět představit.

Znovu trošinku šířeji, do vstupní části lze zapojit čtyři zdroje signálu označené jako MIX, 2TKA, 2TKB a 2TKC. První tři jsou symetrické na 1/4 TRS, čili klasické 6,3 jacky, poslední je cinchový RCA. Vstupní úroveň sledujeme na dvou sloupcích LED diod pro každý kanál jeden takže L a R. Barevnost je opět standardní, první tři po -6 dB zeleně, od 0 dB po +6 dB oranžově, špička červeně. Přechodem k další části je sluchátkový výstup včetně ovládání hlasitosti. Výstup je klasický velký 6,3 stereo jack. Teď se dostáváme ke druhé sekci CONTROL ROOM - jsou zde dva potenciometry a 6 přepínačů, tady se odehrává veškeré propojení mezi vstupem a distribucí jednotlivým aktivním monitorům, nebo i magneťákům, CD recordérům nebo kdoví k čemu vás tenhle Samsonek bude inspirovat, záleží jen na vaší představivosti. První poťák z označení VOLUME řídí celkovou hlasitost na všech výstupech, je také opticky větší než jeho kolega v pravo, kterým řídíme výstup do části B, lze s ním ale řídit i signál do výstupu C, samozřejmě každý zvlášť. Je zde také velice důležitý přepínač do MONO režimu, někdy dokáže ukázat, spoustu věcí obraz v mono režimu, to mi věřte. Super! Tlačítko MUTE nemusím představovat, ale tlačítko DIM představím, je to šikula, který dokáže snížit celkovou hlasitost o 20 dB. Máte telefon a nechcete si hýbat s úrovní na výstupu, zmáčknete a je po starosti, dokonce uslyšíte kdo vám volá, pak vymáčknout a úroveň je zase na původní velikosti. Praktické!

Poslední sekce je TALKBACK – tedy komunikační kanál, třeba mezi režií a studiem. Lze kontrolovat citlivost interního mikrofonu a pak lze signál zaslat do dvou cest - jednou jsou monitory C, které nemáte v režii, ale ve studiu, takže žádná zpětná vazba nehrozí a pak do speciální cesty z označením CUE. Zabudovaný mikrofon lze také ovládat pomocí nožního pedálu, nebo nějakého vypínače. Vnitřní mikrofon nevyniká žádnými parametry, ani se to od něho nežádá. To co má plní. Poslední položkou je hlavní vypínač.

Zadní panel slouží k propojení toho všeho, takže ve stručnosti. Napájení adaptéru, externí ovládání interního mikrofonu jen do cesty CUE, výstup příposlechu CUE, dokonce symetrický rozdělený na L a R! Další jsou výstupy na monitory SPK C, SPK B tady jsou cinch konektory a SPK A tady jsou symetricky zapojené jacky. Výstup do linky 2TK C cinche 2TK B a A zase symetricky do 6,3 jacků, o vstupech jsem se zmínil výše. Přístroj fungoval bez problému, jen potenciometr hlavní hlasitosti trošku při pohybu praskal, na novou věc neobvyklé, ale možné. Jinak koncepce skvělá a velice přehledná, intuitivní. S čím se musím vyrovnávat je různá indikace funkčnosti přepínačů, je to ale otázka zvyku. Alespoň nutí k přemýšlení.

C-que 8

Druhým v naší sekci signálových distribučních přístrojů je SAMSON C-que 8. Číslo osm značí, že lze z určitým omezení zapojit až osm sluchátek, omezení se týká jen ovládání, takže jednotlivé dvojice sluchátek lze ovládat společně. V manuálu jsou dokonce uvedeny jednotlivé impedance a citlivosti jednotlivých modelů aby jste na stejný výstup nedali rozdílné (pokud nevíte, jednomu by to řvalo a druhý by neslyšel – při shodnosti není ve dvojici problém). Zřízení je natolik jednoduché, že přistoupím k popisu. Přístroj je rozdělen na vstupní sekci a pak na jednotliví kanály CH 1 - 4. Ve vstupní sekci najdeme nahoře VOLUME a BALANCE pod volume je jackový vstup INJECT. Je to důležitá věc, pustíte si do sluchátek muziku a ne a ne se chytit – nevadí, vezmete svůj oblíbený nástroj a injektujte si ho do nahrávky, zkrátka dejte si ho do uší jak potřebujete, chyťte si tón nebo cokoli co je libo - hlavně že to pomáhá. Vedle je přepínač, který ovládá jestli má být signál stereofonní nebo v režimu mono, někdy je to čitelnější, věřte. Úroveň indikuje sloupec šesti LED diod. Samotná distribuce pro sluchátka je prostá, zvolíte libovolný kanál od jedné do čtyřech otočíte příslušným VOLUME a je to. Ne není! Ještě je tu jedna novinka, a to tlačítko pro zlepšení jasnosti, průzračnosti nahrávky. SHAPE nabízí EQ zdvih o 6 dB na 100 Hz a 12 kHz. Každý kanál je znovu hlídán LED indikací. Poslední vpravo je opět vypínač. Zadní panel účelně seřazen a to následovně. Nezbytný vstup napájení z adaptéru, čtyři sluchátkové výstupy, linkový výstup, jak pro propojení více těchto přístrojů tak pro individuální využití, opět symetricky zapojený jako 1/4 TRS. No a bez vstupu by to nefungovalo takže stejné samičky a symetrika samozřejmostí. Přístroj fungoval naprosto bez nejmenších problémů a navíc vypadá hezky i díky sloupcům LED diod, něco podobného mám od AKG a to je nic moc za spoustu peněz. Takže se přemístíme k našemu sólistovi!

C-valve

Lampový mikrofonní a také linkový předzesilovač. Znovu tři části směr popisu zůstává. První je MIC/INST/LINE PREAMP disponující těmito ovládacími prvky. INPUT GAIN nastavující vstupní citlivost celkem ve velkém rozsahu od + 6 až do + 60 dB vyhoví všem nárokům. Jak pro mikrofony, tak i pro linku - indikace je opět sloupcem diod. Samotné přepínání mezi linkou a mikrofonem má na starosti přepínač MIC/INST, vedle něho je také spínač pro fantomové napájení, které je 48 V, následuje obraceč fáze tolik opomíjený i na lepších zařízeních! Ořez na spodním pásmu má na starosti horní propust se strmostí 12 dB na oktávu, ovládaná tlačítkem LOW/CUT. Aktivní režim všech spínačů indikuje podsvícení v různých barvách. Ořezovou spodní frekvenci lze nastavit kontinuálně potenciometrem LOW FREQUENCY v pásmu od 18 do 300 Hz. Přejděme k sekci TUBE PROCESS a OUTPUT - je podobná vstupní, jenže s absencí LED diod. Prvním otočným prvkem je řízení saturace, což není nic jiného než obohacování signálu o žádoucí a v poslední fázi i nežádoucí složky harmonických, patřících k procesu, který připisujeme elektronkám. Dá se nazvat bezpolystyrénovým zateplováním sterilního digitálního zvuku. Osobně znám saturace s většími grády, jak jsem již někde uvedl, tyto přístroje jsou hodné, neuškodí, nevím jestli je to dobře nebo ne, každopádně i já jako uživatel mám právo rozhodnout o případné deformaci svého signálu, tak čeho se tu bát? Tím chci říct, že uvedená funkce mohla být výraznější. Přechodovým článkem k VOLUME, které nemusím popisovat neboť řídí celkovou úroveň, je STT, taková luminiscenční signalizace provozu lampy. Není to lampa, ta je v přístroji vlevo na zvláštní desce. Spodní částí této sekce dominují čtyři spínače. prvním je možno upravovat korekční průběh signálu - nese název VOCAL EQ, a má zajistit průzračnost a nadýchanost signálu z mikrofonu. LIMIT aktivuje potlačení nezdravých špiček v dynamice. ENHACER jsem popisoval v souvislosti z kompresory, nic jiného to nedělá. Následuje zajímavost v této cenové kategorii nevídaná! Převodník s přepínačem výstupní digitální samplovací frekvence v rozsahu 48 kHz a 96 kHz. Špičku digitálního signálu indikuje červená LED O.L. (Over Load) úplně v pravo nahoře v této sekci.

Na Volume je „zavěšen" ručkový VU metr, umístěný jako předposlední prvek panelu. Viditelně ukazuje úroveň, která z předzesilovače vychází. Zbývá tedy jen Power vypínač.

Vzadu je to také zajímavé, kromě vstupu pro napájení z adaptéru je hned vedle klasický S/PDIF 24 bit/48 nebo 96 kHz, dle přepnutí na čelním panelu. Dalším konektorem je 6,3 jack jako DIGITAL LINK IN, jímž lze digitálně spojovat více předzesilovačů dohromady! OUTPUT je opět symetrický. Nechybí INSERT pro externí procesování, následován nástrojovým vstupem 1/4" TS a mikrofonním XLR. Takový prcek a takový komfort. Není to bomba? Přístroj fungoval bez nejmenších problémů, signál opět neurazí a bez nějakých výkyvů si razí cestu dál v akustickém řetězci. Firem, které něco podobného vyrábí je mnoho, zorientovat se je čím dál těžší, ale co vidím vždy jako hlavní, je návratnost investic. Můžeš mít předzesilovač za 150 tisíc a nahrávat okresní zpěváky, přístroj jim nepomůže a ani tobě. A eventuelní prodej již bude minimálně problematický. Tady tě nic nemrzí a věřím, že užitná hodnota je opravdu vyšší než jeho (jejich) cena.

Závěrem

Samson mně překvapil designem, velmi dobrým zpracováním i pečlivosti co se týče manuálu – byť obsahují sem tam drobnou nesrovnalost v označení prvků a hodnot, a který taky určuje i směr distribuce, neboť je velmi podrobně rozepsán, čili zaměřen i pro začínající hudební přátele. Bloková schéma včetně zapojení konektorů jsou skvělá. Z mého pohledu nejhorší jsou adaptéry, ale zase řeší spousty problémů z rušením. Jinak celkově přístroje splňují vysoké nároky, dokonce i vnitřní architektura s použitím SMD součástek, takže by neměly nastat nejmenší problémy. Pokud se vám něco líbí, tak si to v klidu vyzkoušejte, třeba s kamarádem, který má více zkušeností, neboť pamatujte, že ten kdo prodává, také nejvíce chválí.