Reinkarnace - tak bych charakterizoval marketingový tah firmy Roland, který uskutečnila, když přišla na trh s novým modelem Roland JUNO-G, jehož název oprašuje analogové legendy JUNO-6, JUNO-60, JUNO-160, Alfa1 a Alfa2. Možná si je pamatujete anebo je snad máte i doma. Na tom vlastně ani nesejde. Jedno je jisté. Z proslaveného názvu ale moc nezbylo. Jen stejné popisky a retro vzhled potenciometrů, nic víc. Zbytek je však úplně jiný. Roland JUNO-G, podstatně sofistikovanější kolega lacinější verze JUNO-D, je nabitý nejmodernějšími technologiemi a pyšní se zvukovým procesorem, jímž je vybavena legendární série Fantom-S/X.
Základní koncepce
Roland Juno-G je 128hlasý multitimbrální syntetizátor, založený na zvukovém enginu Fantomu X, s 1024 zvuky, 45 bicími sadami a 64 performancemi. Nástroj obsahuje 16stopý MIDI rekordér, 4stopý audio rekordér, vestavěný arpeggiator, efektový procesor, velký displej, paměť pro ukládání akordů a patternů. Najdete zde slot pro CompactFlash PC karty, DIMM slot pro rozšíření samplovací paměti až na 512 MB, jeden slot pro rozšiřující SRX karty a USB port pro přenos MIDI a WAV/AIFF samplů mezi počítačem. Pitchbend, D-Beam kontroler a kontrolery pro změnu zvuku v reálném čase. Efektová jednotka poskytuje tři multiefektové cesty se 78 algoritmy, dále pak chorus, reverb a master efekt (equalizer s limiterem) pro změnu celkového zvuku nástroje. Součástí dodávky jsou napájecí adaptér, sequencer Sonar LE a podrobně zpracovaný manuál.
Provedení
Juno-G se nápadně podobá prvním analogovým syntetizátorům od firmy Roland. Popisky a potenciometry jako by z oka vypadly Junu-60 nebo JX3P. Nástroj je z plastu. Ovládací panel z načerněného lakovaného hliníku s nepřehlédnutelným 240 x 96 bodů velikým a oranžově podsvětleným displejem. Pětioktávová klaviatura s rychlostní citlivostí a aftertouchem bohužel není příliš kvalitní. Je tvrdá, na romantickou hru rovnou zapomeňte. Pianissima se nedočkáte, při jemném stisku klávesy se tón prostě neozve. Klávesy jsou o centimetr kratší, než je zvykem a navíc umáčknout je v jejich zadní části vyžaduje hodně síly. Na druhou stranu, silnější úder klaviatuře nic neudělá a vy tím dosáhnete plného dynamického rozsahu nástroje. Nechybí tradiční rolandovský sdružený ovladač (bender/modulation lever).
Čelní panel je přehledně rozdělen do sekcí. Nalevo od displeje najdete D-Beam kontroler, tlačítka pro volbu režimů a editační tlačítka. Napravo se nachází datové kolečko pro změnu hodnot, kurzorové klávesy pro přesun v menu, dále následuje sekce Song Recorderu s pěti tahovými potenciometry a tlačítky pro ovládání sequenceru. Poslední sekcí je Sound Modify pro ovládání charakteru zvuku. Tato sekce obsahuje 6 otočných potenciometrů pro rychlou změnu obálek hlasitosti, filtru, editaci LFO, „cutoffu" a rezonance.
Na zadní straně nástroje najdete MIDI konektory IN a OUT, 2x stereo výstup, výstup na sluchátka, 1x stereo vstup s potenciometrem pro ovládání vstupní citlivosti, potenciometr pro regulaci jasu displeje, konektory pro Control a Hold pedál a hlavní vypínač s konektorem pro napájecí adaptér. Nástroj je velmi lehký. Váží jen 6 kg a tak je velmi dobře přenosný.
Architektura nástroje
Architektura Juna-G vychází z tradiční Rolandovské koncepce. Zvuk, tzv. patch, se skládá až ze 4 volně přiřaditelných vlnových vzorků.
V Juno-G jich máte na výběr celkem 1267, navíc můžete využít vlny z rozšiřující SRX karty. Největší lahůdkou je možnost použít jakoukoliv nahrávku pořízenou Song Recorderem nebo WAV/AIFF soubor naimportovaný přes USB z počítače. Tím získáte neomezené možnosti. Parametry pro editaci zvuků jsou bohaté a vycházejí z klasické subtraktivní syntézy. Oscilátor, obálka filtru, obálka hlasitosti, dále volně přiřaditelný kruhový oscilátor a booster. Pořadí těchto členů můžete měnit, což má velký vliv na charakter zvuku. Změna panoramy, ladění, LFO a typu filtrů je samozřejmostí. Z filtrů máte na výběr HPF, BPF, PKG a 3 druhy LPF. V Performance módu máte k dispozici 16 tracků na šestnácti kanálech. Můžete na sebe vrstvit zvuky nebo je rozdělit do zón po klaviatuře. Arpeggiator umožňuje vytvářet vlastní patterny. Jeho editace je velmi rychlá a přehledná. Funkce Chord Memory umožňuje přehrát akordy podle 64 předprogramovaných šablon anebo si vytvářet své vlastní.
Další funkcí Juna-G je přehrávání nebo editace 256 bicích patternů. Sequencer - tzv. Song Recorder - umožňuje využít 16 MIDI stop, 4 audio stopy a jednu tempo a bicí stopu. Nahrávání audia je velmi jednoduché, stačí připojit zdroj zvuku (CD přehrávač, kytaru, mikrofon) do audio vstupu, nastavit vstupní citlivost, případně i efekt (limiter, kompresor) a začít nahrávat.
Nahrávka bude uložena v 16 bitech na frekvenci 44 kHz. Se základní 4 MB pamětí nahrajete 23,5 sekund ve stereu, s rozšířenou až 51 minut. Na uložené audio můžete aplikovat několik audio procesů jako jsou Time Stretch, Normalize, Truncate a další. Roland Juno-G je vybaven funkcí V-link, která umožňuje použít nástroj spolu s V-link kompatibilními přístroji pro synchronizaci obrázků, animací a vizuálních efektů.
Ovládání nástroje
Začnu tím nejlepším. Takhle veliký displej jsem už dlouho neviděl! Je čitelný i z velkého úhlu. Úvodní animace loga nabíhá a já čekám a čekám... Celých 18 sekund trvá startovací sekvence Juna. Potom už jde vše rychle. Pro přístup k požadovanému zvuku slouží tlačítka pod displejem, stačí vybrat tlačítko přiřazené příslušné kategorii a otevře se seznam s požadovanou skupinou zvuků. Výrobce dal přednost záložkám a seznamům před stránkováním. Ovládání Juna-G mi během chvilky padlo do ruky. Pro pohyb v menu používáte alfa disk, kurzorová tlačítka a tlačítka DEC a INC. Tlačítka jsou ergonomicky tak dobře rozmístněna, že ovládání zvládnete jednou rukou. Palcem vybíráte tlačítka pod displejem, ukazováčkem řídíte alfa disk, prostředníkem a prsteníčkem kurzorové šipky, malíčkem ovládáte Enter nebo Exit. Pokud najedete na jakoukoliv hodnotu, kterou chcete změnit a zmáčknete Enter, objeví se přes celý displej seznam dostupných hodnot. Hodnotu potvrdíte nebo zrušíte (zase palcem) příslušným tlačítkem pod displejem, znázorňujícím Select nebo Cancel. Jak praktické. Výhoda velkého displeje vás těší na každém kroku. Písmo je přehledné, na displej se vejde mnoho informací. Grafické znázornění křivek filtrů, obálek, LFO, efektů a dalších sekcí je samozřejmostí. Křivky můžete měnit čtyřmi otočnými knoby. Například změna obálek je téměř okamžitá. Jedinou výtku mám k zobrazování polohy otočných knobů. Nereagují přesně, ale skokově a to ruší. Pokud se někde ztratíte při programování parametrů, stačí stisk dvou tlačítek a dostanete se k funkci GRP List, která vypíše přehled jednotlivých skupin pro editaci zvuku jako je např. editace obálek, LFO, konfigurace výstupu a další. Zvuky jsou seřazeny do kategorií, což zjednodušuje jejich výběr. Tlačítko Audition přehraje krátkou ukázku zvuku, což jistě taky pomůže.
Propojení s počítačem
Na CD, které je k Junu dodáváno, naleznete instalaci ovladačů a programů Juno-G Editor a Librarian. Před vlastní instalací je zapotřebí aktivovat USB port. Instalace driverů a programů potom proběhne bez problémů. USB pracuje v režimech MIDI a Storage. MIDI mód vytvoří Juno-G MIDI port, mód Storage zase výměnný disk pro přesun samplů. Nemůžete však použít oba módy najednou. Řešením je na MIDI komunikaci použít klasické MIDI porty. Import samplů mi bohužel připadá trochu kostrbatý. Připojíte Juno-G k počítači, nastavíte USB port na Storage, zobrazí se vám v systému výměnný disk. Do složky TMP/Audio-Import nakopírujete požadované WAV/AIFF soubory. Potom musíte disk odpojit od počítače a pak teprve můžete začít v Juno-G pracovat s audiem. Standardně máte k dispozici 4 MB sample RAM a to je dost málo. Doporučuji proto rozšířit paměť na maximální velikost 516 MB. Juno-G Librarian je knihovnou pro základní správu patchů, performancí, bicích sad, patternů, typů akordů a presetů pro arpeggiator.
Pro editaci vybraného presetu musíte mít otevřený Juno-G Editor. Synchronizaci mezi programy provádíte ručně položkou Synchronization. Práce v editoru je snadná, nepřináší však nic nového. Grafické prvky v editoru nejsou provázány na ovládací prvky Juna-G, tak jak je to vidět u jiných výrobců. Navíc v tomto režimu nemůžete používat displej nástroje.
Zvuk
Zvuk Rolandu je nezaměnitelný. Komu se zvuk této značky líbí určitě si přijde na své. Sám jsem donedávna vlastnil starší model XP-80 a musím říct, že Juno-G zní o poznání lépe. Zvuk je více pevný, čistý a v mixu se dobře prosadí. Efektová jednotka je také kvalitní. Modulační efekty znějí dobře, jejich využitím zvuk neztratí na čitelnosti. Stylově bych řekl, že Juno-G je nejvíce vhodný pro pop, dance a fusion. Líbila se mi piana, elektrická piana, smyčce, kytary a některé elektronické barvy. Basy nepatří k nejlepším a ani pady mě příliš neoslovily, zněly sterilně. Některé presety - hlavně v režimu performance – mě naopak mile překvapily svou průrazností a umístněním ve stereu.
Závěr
Po bezprostředním seznámení s Roland Juno-G jsem byl skeptický, avšak postupným poznáváním možností tohoto nástroje jsem musel svůj názor přehodnotit. Ano, má své mouchy, klaviatura nepatří k nejlepším a najde se i pár věcí, které vám komplikují život, ale na druhou stranu získáte kvalitní nástroj s nejnovějšími technologiemi a zařízení, na kterém uděláte určitě spoustu muziky. Velký displej, možnost samplingu, využití přídavných karet, upgrade paměti, jednoduché a přehledné ovládání dělají z Rolandu Juno-G výkonnou pracovní stanici, která vám umožní rychle zpracovat vaše nápady.