Waldorf Micro Q

Micro neznamená málo
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Německá firma Waldorf patří mezi stálice na trhu s elektronickými hudebními nástroji. Mezi posledními novinkami byla uvedena série „analogových“ syntetizérů s označením Q. V dnešním testu si představíme nejlevnější model.

Robustní plechová konstrukce nenechá nikoho na pochybách o kvalitách dílenského zpracování. Přední panel je proveden v modro šedé barvě, kterému dominuje červené data kolečko. Panel doplňují sedmnáct tlačítek, šest otočných kontrolérů a modře podsvícený dvouřádkový LCD display. Zadní panel je nechaný v „přírodním" pozinku s potiskem. Obsahuje sedm jack konektorů. První je řešen jako vstup pro externí audio signál. Další konektory tři stereo výstupu. Zajímavé je zapojení levého výstupu každého páru výstupů. Oproti jiným nástrojům není řešen, při zapojení jednoho jack konektoru, v mono režimu, ale ve stereo TRS provedení. Zadní panel doplňuje MIDI trojice a konektor pro připojení externího napáječe. Poněkud problematickým je zjištění, že se externí napáječ neúměrně zahřívá. Během půl hodiny práce se zahřál na docela vysokou teplotu. Neměl jsem možnost ho testovat dlouhodobě, ale snad firma ví co dělá. Ovládání Micro Q probíhá pomocí matrice tlačítek a otočných kontrolérů. Měněné parametry zobrazuje display. I když je ovládání tak trochu kompromisem k velikosti nástroje, lze s ním rychle dosáhnout požadovaného parametru zvuku.

Možnosti

Za zajímavým vnějškem se skrývá ještě zajímavější vnitřek. 100 multi programů, 300 zvukových barev a 20 míst pro bicí mapu. Celkový počet 25 hlasů polyfonie s dynamickým přidělováním hlasů dokáže celkem slušně uživit šestnácti kanálový multi mód. Pokud by počet hlasů nebyl dostačující, stačí dokoupit rozšiřující board. Ten rozšíří polyfonii nástroje na 75 hlasů.

Pokud je multi mód aktivován lze každému ze šestnácti kanálů přiřadit libovolný zvuk. Každému partu lze nastavit hlasitost, směrování do výstupu, individuální MIDI kanál, transpozici, ladění, dynamický rozsah, čtyři globální kontroléry hlavní hlasitost a tempo. Lze tak vrstvit několik zvuků k sobě a vytvářet zajímavé zvukové barvy.

Zpracování zvuku

Základ zdroje zvuku tvoří virtuální analogová syntéza se třemi zcela totožnými oscilátory. Mají k dispozici sinusový, trojúhelníkový, pilový a obdélníkový průběh plus 128 vln ve wavetable syntéze. Ovšem nepleťme si pojmy s dojmy. Nejedná se o ROM přehrávač, nýbrž o čistou wavetable syntézu známou již z nástrojů Microwave II, XT, XTk a také z legendárního nástroje Waldorf PPG Wave, který již existuje v softwarové podobě jako VSTi plug-in. Oscilátory tvoří tradiční subtraktivní syntézu, lze je synchronizovat, propojit do kruhové modulace nebo s nimi vytvořit FM syntézu. Micro Q má zajímavě řešené vytvoření skluzu mezi tóny. Pracuje ve dvou režimech. Prvním je Portamento, což je efekt známý z většiny nástrojů. Pokud jsou zahrané dva tóny různé výšky po sobě, je mezi nimi vytvořen plynulý skluz podle nastaveného času. Druhý režim je zajímavější a na podobném nástroji zcela ojedinělý. Waldorf jej označil jako Glide. Jde o klasický glissando efekt, který vytváří například trombón. Pokud jsou zahrané dva tóny po sobě, vytvoří se mezi nimi půltónové schody. Opět je rychlost závislá na nastaveném čase.

Signál z oscilátorů putuje do mixu, ve kterém lze nastavit jejich hlasitost a rozdělení do dvou filtrů. Také se zde nastavuje hlasitost a zasílání do filtrů ze šumového generátoru a externího signálu.

Micro Q má k dispozici dva nezávislé filtry. Každý má pět typů. LP, BP, HP, Notch a Comb. Všechny typy jsou děleny na 12 a 24 dB varianty kromě Comb. Tento hřebenový filtr pracuje na principu delay efektu a dají se sním vytvořit modulační efekty typu chorus a flanger. Díky kombinaci dvou filtrů vytváří Micro Q dostatečnou základnu pro bohaté zvukové možnosti.

Mezi bohatými možnostmi modulace nechybí čtyři obálky a tři LFO oscilátory. LFO nabízí šest typů vlnových průběhů, nastavení rychlosti lze synchronizovat s tempem skladby. Tytéž modulační možnosti platí i pro VCA sekce.

To by to nebyla firma Waldorf, aby nepřidala i další modulační možnosti. Pomocí modulační matrice lze přiřadit MIDI kontrolery až šestnácti parametrům. Na výsledném zvuku se podílí arpeggiátor a dvě efektové jednotky.

Arpeggiátor pracuje na mnoho let známém principu rytmického rozkladu zahraného akordu. Tempo arpeggiátoru lze řídit interními hodinami nebo je možné synchronizovat s MIDI tempem externího sekvenceru v rozmezí od 40 do 300 BPM. Čtyři režimy rytmických postupů spolu s oktávovým rozsahem deseti oktáv tvoří solidní základ. K tomu je nutné připočítat 15 rytmických paternů a jeden uživatelský. Spolu s dalšími možnostmi nastavení lze vytvořit rytmické figury, které se uloží do paměti spolu se zvukem. Pokud je zvuk navolen v multi módu hraje sním i arpeggiátor. Při vrstvení několika zvuků s arpeggiátory vznikají zajímavé zvukové barvy. Také tovární presety využívají arpeggiátor skoro u třetiny zvuků.

EFX 

Micro Q má k dispozici i dvě efektové jednotky. První je součástí zvukového presetu, druhá je společná pro všechny party. Šest efektových algoritmů je solidní základ pro tento typ nástroje. Obsahují chorus, flanger, phaser, overdrive, Five FX a vocoder. Druhá efektová jednotka má navíc delay. Výstup z druhé efektové jednotky lze směrovat na pomocné výstupy. Lze tak oddělit čistý signál a signál z efektu. Pokud by někomu nevyhovovala vnitřní efektová jednotka může použít i externí efekty. Subvýstupy 1 a 2 lze přepnout na funkci send výstupů FX 1-4.

Vocoder efekt je rozdělen na 2 až 25 pásem s bohatými možnostmi editace. Několik továrních presetů, které využívají vocoder, je umístěno na konci zvukové banky C. Výpočetní kapacita DSP jednotky nástroje dovoluje použít jen jeden vocoder efekt současně. Jako modulátor lze použit externí i interní audio signál.

Support

Díky firemní podpoře, která skýtá i update operačního systému je možné Micro Q využívat i pro tvorbu surround zvuku. Delay efekt, obsažený ve druhé efektové jednotce, rozšířil s operačním systémem 2.xx své možnosti o 5.1 mix. Micro Q je na to vybaveno dostatečným počtem audio výstupů. Hlavní výstup obslouží přední stereo pár, výstup Sub1 zadní pár a výstup Sub2 slouží pro výstup centrálního a basového kanálu. Výhodou je možnost využití surround efektu i pro externí vstup.

Firma uživatele rozmazluje i bohatými možnostmi MIDI implementace. Nástroj dovoluje zálohovat jeden preset nebo kompletní paměť. Přijímání dat pracuje automaticky bez nutnosti cokoliv potvrzovat. Dokonce i update operačního systému probíhá po MIDI. MIDI ovládání je vyřešeno bravurně. Prvních 118 kontrolérů slouží pro editaci parametrů nástroje v reálném čase. Takže jsou skoro všechny parametry dostupné jen pomocí MIDI kontrolérů. Odpadají zpoždění MIDI sběrnice při posílání dlouhých systémových zpráv.

Zvukové barvy Micro Q odpovídají současným hudebním trendům. Mezi nimi najdeme syrové zvuky oscilátoru, brassy i nadýchané plochy. V porovnání s analogovou klasikou bývalého NDR Vermona Synthesizer, je zvuk Micro Q o něco měkčí, ovšem je kvalitnější než An1x, což byl první VAS od firmy Yamaha. Kvalita zvuku je dobrá, škoda jen vyšší úrovně šumu na výstupu. Možná, ze je sum přidán záměrně, kvůli vetší věrnosti. To ví jistě jen firma Waldorf.

Waldorf Micro Q je ideálním doplňkem nástrojového parku studia. Od výrobce dostal do vínku dostatečnou zásobu kvalitních zvukových barev, od jednoduchých analogových zvuků, přes FM barvy až po mystické plochy a rytmické figury. To ocení především tvůrci taneční hudby. Pro také hovoří i cenová dostupnost nástroje.