Roland RD-170

Na pódiu jako doma
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
39 380,00 Kč

Proč bychom se netěšili?

Když nám pánbůh klavír dá, klavír dá… Inu, ano, taky bych chtěl takový klavír dostat. Ale když budete letos hodní, tak časem možná nějaká ta slevička…

A na co se máte těšit?

U Rolandů se také na růžích nespí. Řada uživatelů to ví a kdo ne, právě to zvěděl.

RD-170 je novým přírůstkem do rodiny této známé řady. Na rozdíl od starších modelů má k dispozici banku se 64 zvuky, dvoustopý rekordér a o hammer mechanice Roland jistě není nutné obsáhle referovat. Mimochodem, hraje se na ni velmi příjemně jak jazz, tak Chopin. Vůči předchozímu modelu (150) přibylo zvuků, pamětí, tlačítek a je zase „o chlup“ modernější design. Jako správná Stage piana, celá řada RD nemá vlastní reproduktory.

Panel je přehledný

A to proto, že je logicky rozvržen. Veškeré ovládání lze provádět přes MIDI či z panelu. Táhla Volume a Brilliance jsou vlevo, následující skupina Function zahrnuje i množinu efektů a Key Touch. Vzájemný poměr intenzity rozdělené klaviatury při Splitu je nejsnáze viditelný dalšími dvěma táhly. Skupina tlačítek Control zahrnuje ovládání Split režimu klaviatury, transpozici, metronom a ovládání přenosu MIDI. Uprostřed panelu trůní tříznakový LED displej s ovládáním pod sebou. Vpravo je pak už jen největší skupina 16+2 tlačítek volby barev zvuku a Setupu. Zcela vpravo je ovládání sekvenceru. Při této výbavě zvuků už bych možná čekal přidání také obou koleček po levé straně, Pitch Bend a Modulation.

Zadní panel

Je rovněž jednoduchý, kromě MIDI In/Out konektorů zde naleznete dvě zdířky pro pedály (Damper a Soft/Expr), dvě zdířky stereo audio výstupu a zdířky pro dvoje sluchátka.

Zvuk a jeho volby

Šestnáct tlačítek pro volby „rodin“ zvuků odpovídají pořadí, známému z GM, ale každá z nich má čtyři variace, tedy celkem 64 zvuků. K přepínání variací slouží příslušné tlačítko. Já osobně jsem tradičně zamilován do barev smyčcových, varhanních a pianových, včetně elektrických. Obojí piana (elektrická i klavíry) zabírají po dvou tlačítkách, takže je z čeho vybírat a jsou pěkně nasamplována. Jejich kvalita a zvuk jsou opravdu výjimečné. Např. typický přebuzený nástup Rhodese při silnějším úhozu zmátne i majitele originálu. Výběr koncertních křídel Grand Piano pak dává řadu možností k výběru, pro různá pódia a situace. Pokud se týká historických nástrojů, vždy se nejprve zaposlouchám do Harpsichordu (čembala) a kostelních varhan (Church Organ). Oba nástroje jsou zde reprezentovány jedním zástupcem, leč dostatečně věrným. Resp. varhanních barev je více, pro preludování flétnovými rejstříky, pouze jedna však simuluje nenahraditelné varhanní pléno, hrané většinou rejstříků, při kterém dochází ke známému mrazení v zádech, když se nacházíte v kostele a varhaník se do toho právě s vervou pustí. Tlačítka Split a Lower/Upper nikoho nenechají na pochybách o svém smyslu. Myslím, že názornější volbu obou těchto funkcí již nelze vymyslet. O poměru hlasitostí obou částí rozdělené klaviatury již řeč byla. Samozřejmě lze bod rozdělení posouvat po klaviatuře od H1 až po H6. Nastavení si můžete uložit do Setup memory. Pokud jste zvyklí ze starších digitálních pian používat zrychlenou volbu Layer dvou barev stiskem jedné a současným stiskem druhé, můžete ji použít také zde. Je to nejrychlejší a praktické.

Další funkce

Samo sebou nemohou chybět základní efekty Reverb v osmi stupních, až po populární Concert Hall a podobně i Chorus v osmi stupních. Není nutné, aby efekty byly přiřazeny nutně veškerému výstupu, ale lze je přiřadit jen určitému partu klaviatury Lower/Upper. Důležitou, dnes už málem nezbytnou součástí je efekt Sympathetic Resonance, který u digitálního piana simuluje chování všech strun u reálného klavíru, kdy úhoz na jednu strunu při odtlumení všech ostatních, rozezní částečně také je. Nastavení pro Transpozici je –6 / +5 půltónů. Funkce Key Touch (Touch sensitivity) umí nabídnout typické tři druhy citlivosti odezvy kláves: Light/Medium/Heavy. Metronom dělá přesně to, co má. Sekvencer má možný zápis do dvou stop, např. pro levou/pravou ruku odděleně. Navíc, k nahraným partům (songu) lze hrát nezávislý doprovod živě. Dva takty jsou standardně nastaveny jako předtaktí. Ačkoliv nástroj nemá známá dvě kolečka po levé straně, lze jej přirozeně využít také jako Master keyboard, když vypnete Local control, takže odpojíte zvukovou banku nástroje a jen vysíláte MIDI signály přes MIDI Out do jiného nástroje/ů. Veškerá nastavení parametrů systému lze uložit do paměti System Memory. Ladění RD-170 lze provést od 415,3 do 466,2 Hz se standardní hodnotou 440 Hz a s krokem jeden cent. K dispozici je 1+5 druhů ladění (Equal, Pythagorean, Just Major, Just Minor, Mean Tone, Werckmeister a Kirnberger).

Koneckonců

Kdo nevěří, ať tam běží – prodejen je po republice dost, nenechejte si jen vyprávět, nechte velet svoji vlastní zkušenost.