Ibanez BTB850SPW

Hej mistře basů …
Autor: 
Cena: 
37 370,00 Kč

Vždycky se těším na test dobrých a novátorských nástrojů! Dlouhý čas mi však redakce k testu nic neposlala. Ale najednou, jako by si mě chtěla udobřit a přišla basa, opravdová kráska ...

Vzhled a konstrukce

Krk je postaven z pěti kusů. Tři javorové přířezy jsou proloženy 5 mm širokými pruhy dřeva ovangolu. Hmatník z palisandru má 24 pražců rozměru 2,3 (šířka). Šířka hmatníku na sedle z grafitu je 41,6 mm na 23. pražci 63,8 mm. Obojí polohové značky jsou kulaté, boční značky průměru 1,6 mm by však mohly být větší. Jeví se mi jako malé a obtížně čitelné.

Síla krku v místě 1. pražce 20 mm, ve 12. poloze 22 mm. Krk působí velmi stabilně a je příjemný a přístupný. Hlavice je přeplátována palisandrovou dýhou. Na ní je zajímavé logo Ibanez BTB z perleti. Kdo by si však myslel, že nápis je zasazen (intarzován) do dřeva je na omylu! Precizně provedená značka je několik setin milimetru silná a je položená na plochu a zalakovaná matným lakem. Krytka svorníku vyrobená z palisandrové dýhy je připevněna 4 vruty (!) a je dle mého názoru příliš široká. Ladící mechaniky v titanovém provedení jsou symetrické. K tělu je krk přišroubován pomocí 5 vrutů.

Tělo je síly 43 mm a je laminováno. Na základní blok - mahagon - je přilepený 7 mm silný očkovaný mahagon se středním dílem z ořechu To vše je orámováno a proloženo 1 mm silnou javorovou dýhou, která tvarováním korpusu vytváří zajímavé kontury. Vše je zpracováno čistě a pečlivě a je tu vidět vztah k detailu.

Povrchová úprava dřeva BTB basy je provedena voskem, póry jsou zaplněné, máte pocit že se dotýkáte přímo matného dřeva, což je velmi příjemné.

Kobylka v titanovém provedení je tvořena ze 4 (možnost libovolného množství?!) kobylek. Řešení je to účelné a nápadité, neboť Monorail bridge dává struně možnost konkrétnějšího zvuku a účinně eliminuje vibrace sousedních strun. Přitom konstrukce umožňuje nastavení výšky i oktávy. Struna se jednoduše vloží do otvoru kamene zasune se do spodní části, zatáhne se, struna zaskočí a je to. Díky většímu úhlu přechodu (cca 20 stupňů) přes kámen má kobylka větší doznívání. Pěkné, poprvé jsem toto řešení viděl v roce 1989 ve Frankfurtu na base malé firmy z Berlína.

Snímače - mejdla jsou typu dfr neck (7 kOhmů, bridge 10 kOhmů). Rozměr je 34x102 mm.

Ovládání prvky elektriky tvoří hlasitost, balance, basy, výšky a parametrické „středy“.

Vlastní elektronika, ekvalizér VM III Hifi 18 V, je na malém „plošňáku“ v provedení SMD uvnitř dutiny! Odběr jest 800 mikroampér. O napájení elektroniky se starají dvě 9 voltové baterie, umístněné na zadní straně nástroje v samostatné dutině, která je kryta umělou hmotou.

Přípojný konektor na boku nástroje je od firmy Neutrik. Po zastrčení jacku do otvoru se tento zamkne a pro vytažení musíte zmáčknout červené tlačítko pojistky. Jednoduché, příjemné a hlavně účelné!

Zvuk

Na těle basa sedí dobře, je vyvážená a máte pocit, že se dotýkáte něčeho velmi příjemného. Zvuk strun IBANEZ 1354 na sucho je velmi vyrovnaný není „kovový“ jako u jiných značek, je konkrétní z dlouhým sustainem. Vlastní struny jsou svým designem zajímavé, ovinutí je hrubší, jeden drát je modrý, druhý bílý (struna vypadá jako strakatá). Po zapnutí basy do „lampáče“ s rovnými korekcemi jsem „prolaďoval“ mezi krkovým a kobylkovým snímačem. Překvapilo mě to, že snímače zněly „neaktivně“, prostě jako bez EQ (obecně dojde k poznatelnému zvýraznění výšek) a že signál má nížší výstupní napětí. Naměřené parametry: Bas +/- 14 dB na 10 Hz Treble +/- 14 dB na 4300 Hz. Mid +/- 12 dB přeladitelné od 95 Hz do 4300 Hz! Jinými slovy to znamená, že máte k dispozici dvojité korekce, takže si můžete naladit třeba až 25 dB zesílení na kmitočtu 95 Hz! Díky těmto možnostem si můžete opravdu řádně nastavit váš zvukový ideál všech možných a nemožných stylů a eliminovat vliv akustických prostorů, anebo si taky zvuk pěkně pokazit!

Závěrem

Nástroj hodnotím velmi kladně. Baskytara je velmi dobře řemeslně zpracována, zvukově je velmi univerzální. Potenciální majitel získá nástroj, který mu velmi dobře poslouží při využití v různých stylech hudby. Mám pocit, že si někdo u Ibanez řekl: „Uděláme takovou basu, aby nevypadala jako nástroj masové produkce, ale aby vypadala jako ručně dělaný masterpiece nějakého kytaráře-umělce“ ... a zdá se, že se jim to povedlo!