Studiová technika je v sortimentu firmy Roland patrně na druhém místě v počtu vyráběných zařízení, hned za klávesovými nástroji. Šestnáctistopé harddiskové studio VS-1680 je společně s VS-840 a VS-880 třetím výrobkem své řady.
Těchto systémů se celosvětově prodalo více než 100.000 kusů, z toho několik stovek během posledních dvou let v České republice. Protože s příchodem tohoto nejvýkonnějšího modelu nedošlo pouze k rozšíření počtu stop, ale všech možností v oblasti editace, efektového procesování, automatické mixáže a dalších parametrů, je zde stručné seznámení se základními možnostmi tohoto japonského bestselleru.
Čelní panel:
Dominantou pracovní plochy je grafický displej s rozlišením 320x240 bodů. Jeho velikost a snadná čitelnost zaručují komfort práce i možnosti porovnatelné (téměř) s počítačovými HDR systémy. Ovládání stovek parametrů a editace hodnot je zprostředkována přes „soft“ klávesy, tedy tlačítka měnící svoji funkci podle jednotlivých stránkek zobrazení, dále kurzorové šipky a dial kolečko. Sekce záznamu a transportních funkcí nabízí rozšířené možnosti ovládání, ať se jedná o lokátory pro každý Song, nebo další „mar kery“ pro označení např. místa střihu či další editace. Hlavní část mixážní sekce tvoří dvanáct nemotorizovaných faderů a stereofonní master sběrnice. Ovládání desítek parametrů každého kanálu je dosažitelné opět přes funkční tlačítka a stránky displeje. Mixážní pult je konfigurovatelný až do kapacity 10-ti vstupů a 12-ti výstupů, s celkovou kapacitou 26-ti kanálů.
Zadní panel:
Široké varianty studiového zapojení VS-1680 jsou patrné již při pohledu na konektorovou část zadního panelu. V sekci analogových vstupů jsou vedle šesti 1/4“ symetrických jacků i dva XLR konektory (Mic/Line) s možností phantomového napájení pro kondenzátorové mikrofony. Osmý audio vstup je zase zdvojen se zdířkou označenou Guitar Hi-Z, tedy přímým kytarovým vstupem bez nutnosti použití předzesilovače nebo DI boxu. Osm výstupních analogových kanálů je na zdířkách Cinch, které podle konfigurace mohou rovněž obsahovat signál stereofonní výstupní dvojice Master, Aux A, Aux B a Monitor. Digitální dvojkanálové rozhraní je ve formátu S/P DIF. Na výstupu VS-1680 je možné současné použití optického a koaxiálního konektoru pro různý stereofonní signál, v případě digitálního vstupu přepínatelně pouze jeden z nich. Přes SCSI konektor lze připojit libovolné externí záznamové médium (HD, Zip, Jaz, MO disk, CD-R) a to samozřejmě až 7 různých zařízení za sebou podle obecné specifikace tohoto počítačového rozhraní. Poslední zdířky zadního panelu jsou vstup pro nožní pedál (programovatelné funkce Play, Stop, Punch In-Out...) a dvojice pětikolíků MIDI In, Out/Thru.
Záznam:
Pro nahrávání je možné použít interní 2.5“ IDE harddisk nebo libovolné externí SCSI zařízení. V datových oblastech rozdělených po 2 GB je současně možné k VS-1680 připojit záznamovou kapacitu až 128 GB (!). Každý partition harddisku může poté obsahovat až 200 Songů a každý z nich osm paměťových scén, 64 lokátorů a 1000 markerů. Identicky s ostatními členy rodiny VS nahrávacích systémů i 1680 nabízí několik režimů kvality záznamu. Kategorie Mastering, Multitrack či Live pracují s blíže nespecifikovaným druhem datové komprese, který v porovnání s DAT či CD kvalitou dokáže zredukovat objem nahrávky (a zvýšit tak kapacitu harddisku) až na čtyřnásobek původního objemu dat. To všechno platí pro tři základní vzorkovací frekvence (32, 44.1 a 48 kHz), pomocí Vari Pitch je tuto hodnotu možné měnit v rozsahu 22 - 50.48 kHz. Veškeré interní zpracování záznamu probíhá ve 24-bitovém rozlišení, stejně jako je signál nahráván i během nejkvalitnějšího (a datově nejnáročnějšího) režimu MTP (MultiTrack Pro). Všechny A/D i D/A převodníky jsou však (jak praví manuál „z technických důvodů“) pouze dvacetibitové. Plné rozlišení 24-bitů je tedy dosažitelné pouze přes digitální rozhraní - stále tak ale zůstává možnost přímého propojení např. s 24-bitovým DAT záznamem nebo libovolnou DAW stanicí.
Editace:
Editace audio záznamu na VS-1680 probíhá nedestruktivním způsobem, stejně jako na většině počítačových audio systémů. K dispozici pro každý projekt (Song) je 999 kroků zpět (Undo). Základní editační nástroje umožňují obvyklé funkce Copy, Move, Exchange, Inset, Cut, Erase, veškerá editace a přenášení stop nebo partů je možná i mezi libovolnými Songy. Mezi vynikající pomůcky patří i stále populárnější časová komprese a expanze (rozsah 75 - 125%), ačkoliv nedisponuje kvalitními algoritmy jako např. výkonné samplery poslední doby. Identicky s počítačovými HDR programy jsou součástí 1680 i virtuální audio stopy. Ke každé ze šestnácti fyzických stop tak může být přiřazeno až 16 virtuálních stop, takže každý Song může pojmout až 256 stop separátního záznamu. Tato funkce kromě jiného přispívá ke zjednodušení práce a uchovávání různých verzí a „pokusů“ v rámci každého projektu.
Efektová jednotka:
Součástí interního mixážního prostředí je třípásmový parametrický ekvalizer pro každou ze šestnácti stop, nebo jeho dvojpásmová verze při plném 26-ti kanálovém mixu. Efektová jednotka je stejně jako např. u modelu VS-880 k dokoupení zvlášť. Útroby přístroje jsou ochotny pojmout až dvě čtyřiadvacetibitové karty VS8F-2, každá z nich je za cenu 10.990 Kč. Celkem je tak možno obohatit toto šestnáctistopé studio o 4 stereo nebo 8 mono efektových kanálů. Popis všech ze 34 algoritmů by mohl vydat na samostatný článek - proto tedy pouze stručné vyjmenování několika z nich: reverb, gate reverb, delay, chorus, phaser, flanger, parametrický i grafický EQ, páskové echo, mikrofonní a kytarový simulátor, vocoder, voice-transformer, Lo-Fi... Všechny tyto efekty jsou zkombinovány do 210 základních presetů pro okamžité použití. Jejich výběr a nastavení je navíc doprovázeno o grafické symbolické znázornění jednotlivých efektů i když tyto doplňky dělají na jinak profesionálním přístroji trochu pouťový dojem.
Vzhledem k obrovským možnostem i kvalitě interního procesování nemá VS-1680 klasické „Insert“ zdířky pro připojení externích efektových procesorů. Toto se dá ale „obejít“ například použitím Aux výstupů, ačkoliv jsou spíše zamýšleny pro kontrolní odposlech určitých bodů mixážního pultu.
MIDI:
Dva pětikolíky DIN zadního panelu (In, Out/Thru) umožňují dostatečné možnosti začlenění VS-1680 mezi další studiové komponenty. Díky implementaci MIDI časového kódu (MTC) i řídících povelů MIDI Machine Control (MMC) se nejzákladnějším jeví souběžný chod s MIDI sekvencerem, jemuž vyhradíte stopy vašich MIDI nástrojů. To vše funguje opravdu výtečně a díky nelinearitě harddiskového záznamu se 1680 v režimu Slave synchronizuje na příchozí impulzy během několika sekund. Jediné, co je možné firmě Roland vytknout, je snad absence MIDI implementace a popisu SysEx dat, které nejsou součástí uživatelského manuálu.
Závěrem:
Celkové hodnocení digitálního studia Roland VS-1680 vyznívá zcela kladně. V ceně plně vybaveného modelu (2x efektový procesor, interní harddisk) kolem 100.000 Kč jsou obsaženy kompletní možnosti šestnáctikanálového záznamu s automatickým mixem, včetně výkonného efektového procesování až po prostředky pro vytvoření finálního CD na připojené SCSI vypalovačce - to vše na přehledně graficky orientovaném pracovním prostředí. Pro ty, kteří si již stihli zvyknout na ovládání „studia“ z počítačového monitoru je příznivá i následující zpráva. Australská firma Datasonics vyvinula kompletní MIDI editor kompatibilní s celou VS sérií, který umožňuje kompletní ovládání přístroje obyčejnou MIDI komunikací přes počítačový interface. A do třetice, s podzimem letošního roku bude k dispozici i upgrade na nový operační systém „VXpanded“. Ten by kromě jiného měl například přinést ke stávajícím šestnácti stopám další dvě pro výsledný stereofonní mix nebo možnost současného osmnáctikanálového playbacku, podporu pro aktivní digitální referenční near field poslechové monitory DS-90 a další (např. masteringové) algoritmy efektového procesoru. Těšte se!