Seymour Duncan SFX-09 Double Back Compressor

Kompresor pro kytaru
Autor: 
Cena: 
5 434,00 Kč

Znáte to: mít ve svém signálovém řetězci efekty jako delay, chorus, flanger, wah-wah, distortion nebo overdrive – to všechno jsou rozhodně dobré „záležitosti“, které jistě využijete. Občas si však ale řeknete: „Hm, něco tomu ještě chybí...“

Onou častokráte postrádanou „ingrediencí“ v kotlíku zvukového řetězce bývá kompresor, který celkový signál zkomprimuje, dynamicky uhladí, přidá sustain a zejména při sólové hře zvýrazní pověstný zpěvavý tón. Americká firma Seymour Duncan, která již několikrát dokázala, že opravdu rozumí svým zákazníkům, uvedla na frankfurtském hudebním veletrhu právě takový kompresor, zařízení, nazvané Double Back Compressor. Právě o tomto zařízení bude řeč v následujících řádcích.

Už při vybalování kompresoru z krabice a prvním rychlém vizuálním kontaktu se zařízením je zrak mile potěšen, zatímco ruka může ocenit solidní váhu zařízení, resp. celokovové masivní šasi s velmi vkusným designem. Vstup pro 9 V baterii je snadno přístupný, pochopitelně lze připojit také adaptér (9 V DC). Pro zapojení do efektového řetězce slouží zdířky Input a Output, umístěné zezadu efektu. Protože se jedná o zařízení efektové, jistě budeme očekávat nějaké ovládací korekce. Ty jsou uspořádány logicky a přehledně, takže i kdyby byl člověk ve světě efektových pedálů naprostým laikem a nikdy podobné zařízení neviděl nebo nepoužíval, lze se domnívat, že logika uspořádání by mu už na první pohled „sedla“ dokonale pod ruku.

A když už jsem to nakousl, nakročme rovnou k popisu ovládacích korekcí. Zleva doprava: Volume, Double Back, Attack a Sustain. Compressor pochopitelně musíme nějak aktivovat a deaktivovat. K tomu slouží stříbrný přepínač. Protože předešlý „holý“ popis korekcí by asi nikomu moc neřekl, zkusím předchozí uvedení trochu více rozvést:

Volume – zde jde o typickou korekci přimíchání efektu do celkového signálu.

Double Back – ovládací prvek, který určuje, jak hodně se bude původní signál vracet do zkomprimovaného signálu. Tato funkce je pro kompresory inovativní a posouvá je zase o kus dál. O této funkci se ještě rozepíši při popisu herních vlastností.

Full/Mid/High – přepínač, jehož pomocí lze zvýraznit vyšší, střední nebo plně frekvenční pásmo.

Attack – tato korekce redukuje úroveň dynamiky pravé ruky, čímž vyrovnává možné dynamické nepřesnosti hry.

Sustain - ačkoliv bychom mohli říct, že si touto korekcí „jen“ pomáháme zvýšit sustain tónu, je to vpravdě srdce i duše tohoto zařízení. Zvyšováním úrovně sustainu získáme zvonivější a zpěvnější tón a zároveň signál vysloveně nakopneme, takže celková úroveň hlasitosti vystřelí až do oblak. Má to však malý háček. Tato korekce je totiž v přímé úměře s korekcí Double Back. Přidáváním sustainu do signálu zvyšujeme i šum, který zejména při slabších snímačích (jakými jsou singly), může být opravdu nepříjemný. Jinak řečeno, ideální je nastavit obě korekce na dvanáct hodin a pokud máte aspoň trochu kvalitnější snímače, nemělo by nastavení dělat výraznější problémy.

Nyní ještě pár technických údajů o kompresoru. Maximální úroveň komprese je + 50 dB; úroveň Double Back pak od vypnuto do + 34 dB. Kompresní rozsah činí od 1:1 do 20:1. Rychlost ataku je od 3,2 ms do 50 ms a pokud se ptáte, zda-li jde o pravý bypass, tak ano. Jde o true bypass s obvodem Class A. Typ compressoru je VCA. Myslím, že dál už není k popisu potřeba nic dodávat, takže nakročme k využití krabičky během hry...

Zapojení kompresoru do efektového řetězce může pro někoho představovat velmi zábavnou hru, podobnou hledání pokladu. Já osobně volím umístění kompresoru za ladičku a kvákadlo. Teprve poté připojím zkreslovadla a další modulační efekty. Nejčastěji, když testuji nějaký efekt, zkouším jeho možnosti nejprve na čistém kanálu, a nejinak je tomu v tomto případě. Korekce samy o sobě ovlivňují celkový sound výrazně, avšak nejvíce ovlivňuje zvuk přepínač frekvenčních pásem. Například, pokud chci, aby mi z nástroje vylezl pravý funky groove, stačí dát tento přepínač na High; Volume a Sustain na tři čtvrtě a zbytek korekcí zcela potlačit. To, co pak leze z komba je pravý a nefalšovaný groove jako vystřižený z funky/soulu šedesátých let minulého století. Naopak, pokud potřebuji velmi silný a agresivní zvuk, který potáhne sóla jako med, jedinou korekci, kterou zcela eliminuji, je korekce Attack, zatímco všechny zbývající dám naplno. K tomu přepnu přepínač na pozici Mid a mám velmi plný a hutný sound, který zní skvěle nejen při jednotlivých tónech, ale i při jednoduchých bězích, jakými jsou třeba klasické stupnice. Zde bych mohl opět zdůraznit hlavní vlastnost kompresoru, kterou je dynamické vyrovnávání případných nepřesností či ataku pravé ruky. Zejména při rozložených akordech nebo arpeggiových rozkladech, což jsou „ideální“ kytarové techniky, na kterých tyto dynamické nepřesnosti zvlášť dobře vyniknou, je „opravná“ funkce kompresoru naprosto skvělou záležitostí. Double Back SFX 09, ač výrobek firmy, specializující se především na snímače, tím klasický kompresor povyšuje na další level. Funkce (chcete-li: korekce) i název samotného výrobku, tj. Double Back, totiž mimo jiné také zvyšuje tonální citlivost snímačů. To přispívá k mnohem větší citlivosti a reakci tohoto efektu na kytaristovu hru. Dále zajišťuje minimální úbytek síly signálu, čímž slyšíme přirozený a šťavnatý tón. Jinak řečeno, zvuk, který si nastavíte na aparátu s klasickými efekty, Double Back nejenže negativně neovlivňuje, ale naopak ho ještě o něco vylepší. Tím vlastně neříkáme nic jiného, než to, že tento efekt svými možnostmi zajišťuje skvělou variabilitu bez nutnosti vlastnit několik nástrojů. Stačí prostě jen otočit korekce, případně nastavit frekvenční pásmo a jedeme dál! Těžko ještě něco dodat - takže pojďme k závěru!

Double Back od firmy Seymour Duncan představuje kompresor, který je opravdu velmi slušně povedenou záležitostí. Svou funkčností a variabilitou je naprosto dostatečným efektem, který jistě obstojí i proti náročnějšímu měřítku. Rád bych nakonec ještě jednou vyzdvihl přepínač frekvenčních pásem a samotnou korekci, která dala tomuto efektu jméno, Double Back. A také opravdu velmi povedený design plus přehledné ovládání. Co dodat? Nu, zkuste...