Samson CL7 a CL8

Velkomembránové mikrofony Samson CL7 a CL8
Distributor: 
Cena: 
Ceny v textu

K mým rukám tentokrát přistály dva mikrofony od firmy, s jejímiž výrobky již mám pár zkušeností (moji spoluhráči používají bezdrátové systémy Samson) a tato firma patří, alespoň v mých očích k těm pár „Robinum Hoodům", kteří bohatým berou a (nám) chudým dávají. Když mi přišel balík s oběma mikrofony, tak to nejdříve vypadalo, že se jedná o prakticky stejné mikrofony a jediný rozdíl je ve směrových charakteristikách snímání CL7 (kardioida) CL8 (kardioida, koule, osmička), ale to jsem se velmi mýlil.

Jedná se o dva rozdílné mikrofony a jediná podobnost se týká pouze designu. Pozlacené kapsle jsou usazeny do kovových mikrofonních pouzder, které tvarově a barevně vzdáleně připomínají některé velkomembránové mikrofony zn. Shure. Oba dva mikrofony váží kolem půl kila, takže není nutné pořizovat kvůli těmto „mazlům" speciální stojan, což bývá někdy problém u velkomembránových elektronkových mikrofonů. Pod drátěným košem, který kryje mikrofonní kapsle, se po obvodu nachází přepínače 10 dB PAD útlumu, horní propusti která je u obou mikrofonů přednastavena na frekvenci 100 Hz se strmostí 12 dB na oktávu a u CL8 třípolohový přepínač směrové charakteristiky. K oběma mikrofonům je přiložen upínací adaptér na stojan s redukcí závitu ale pro lepší výsledky doporučuji přikoupit úchyt SP01 tj. klasického firemního „pavouka", který odtlumí všechny nežádoucí otřesy. Pokud si některý z těchto mikrofonů koupíte, bude zabalen v plastovém pouzdru-kufříku s místem na mikrofon, redukci závitu a jednoduchý stojanový adaptér.

Samson CL7

Jedná se o kondenzátorový mikrofon vybavený ultra tenkou (3 mikrony) pozlacenou kapslí o průměru 1,1 palce s pevně nastavenou kardioidní směrovou charakteristikou. K provozu potřebujete mikrofon napájet externím fantomovým napájením 48 V +/- 3 V. CL7 by se dle výrobce měl vyrovnat s úrovní SPL = 147 dB, ovšem bez udání velikosti zkreslení a zda byl při měření zapnut PAD obvod. Mikrofon jsem při tomto testu použil pro nahrávání vokálů (mužský pop vokál ze vzdálenosti 10 cm), dabingů (mužský hlas ze vzdálenosti 5 cm), akustické kytary s kovovými strunami (30 cm od rez. desky) a perkusí (20 cm , cca 45 st. mimo osu). Nahrával jsem přes externí zvukovku M-Audio Firewire 410 s rozlišením 24/96 do Macu/Logicu 7.2.

Jak to dopadlo?

Mikrofon se prokázal jako univerzální a neměl s žádnou z výše popsaných standardních studiových aplikací potíže. Nejzajímavější je vždy výsledek při snímání vokálu a sám jsem byl zvědavý jak si s tím CL7 poradí. Sám vokalista prohlásil, že se v CL7 „víc poznává" a líbil se mu víc než CL8. Celkově se jednalo o záznam, který byl v případě mužského hlasu plný s příjemnými basy a plnými středy a možná pro mužský vokál trochu temný. Při použití pop filtru se neobjevovaly žádné problémy se sykavkami. Po zamíchání do hudby se začaly projevovat některé chybky, které ale mají všechny mikrofony této třídy se kterými jsem zatím měl tu čest. Vokály se většinou začnou jakoby „nořit" do hudby a ztrácejí srozumitelnost. Dabing byl absolutně bez problémů a mluvené slovo si zachovávalo i při zamíchání do ruchů svůj charakter a srozumitelnost. Mikrofon citlivě reaguje na směrovost signálu a proximity efekt. I při poměrně velké kompresi se nezačal objevovat žádný vlastní šum mikrofonu, který dle dat výrobce činí 17 dB (výrobce ale neuvádí, jestli je tento parametr A-weighted). Při snímání akustické kytary jsem trochu postrádal rozlišovací schopnost a konkrétnost při střídání různých technik, ale oproti CL8 měla akustická kytara kulatější a plnější charakter. Mikrofon velmi citlivě reagoval na změny dynamiky a opět byla patrná směrovost. Musel jsem kytaristu občas umravňovat, aby sebou moc „nezmítal", protože všechny tyto pohyby se projevovaly změnou barvy zvuku. S perkusemi (congas) nebyl sebemenší problém, krásně se projevovaly změny techniky hraní a dynamiky. Tady doopravdy vynikl „kulatější" zvuk CL7. Horní propust a PAD regulátor fungují bez problémů.

Samson CL8

Jedná se opět o kondenzátorový mikrofon vybavený tentokrát 4 mikrometry silnou pozlacenou dvojitou kapslí o průměru 1,1 palce s volitelnou směrovou charakteristikou (kardioida, koule, osmička). K provozu potřebujete mikrofon napájet externím fantomovým napájením 48 V +/-3 V. Výrobce udává, že mikrofon se vyrovná s úctyhodnou maximální úrovní SPL 144 dB (kardioida), 147 dB (osmička a koule). Bohužel výrobce opět neuvádí při jakých hodnotách THD byly tyto hodnoty naměřeny, stejně tak není uvedeno, zdali byl při měření zapnut PAD obvod. Odstup od šumu činí 78 dB (kardioida) resp. 75 dB (koule a osmička). Dynamický rozsah mikrofonu výrobce uvádí 128 dB.

Mikrofon jsem podrobil stejnému testu jako předcházející model, s tím rozdílem, že jsem měnil směrové charakteristiky, díky nimž je CL8 univerzálnější. Už při snímání vokálů bylo jasné, že tento mikrofon je konkrétnější, ale zároveň je signál s větším podílem středů a výšek. Vokalistovy se sice to co slyšel ve sluchátkách moc nezdálo, ale s takto nahraným vokálem bylo daleko méně problémů při míchačce, než v případě CL7. Při použití pop filtru jsem opět nezaznamenal sebemenší problémy se sykavkami. Neváhal jsem použít při nahrávání vokálu i kulovou resp. osmičkovou charakteristiku, které jsou vhodné při snímání vokálů s větším podílem ambientu, a při nahrávání větší skupiny vokalistů na jeden mikrofon, což jsem bohužel nemohl vyzkoušet. Při nahrávání akustické kytary byla tentokrát slyšet každá změna techniky a dynamiky a vhod přišla i možnost přepnutí na kulovou směrovou charakteristiku. Barva zvuku se i při menších změnách polohy nástroje a interpreta tolik neměnila, jako u předchozího modelu. Pokud snímáte nástroj v akusticky zajímavém prostoru, kupříkladu s pěkným dozvukem, určitě oceníte možnosti změny směrové charakteristiky. Asi nejvíc se to projevilo právě u perkusí, které při snímání s kardioidní charakteristikou oproti předcházejícímu modelu trochu postrádaly ty plné středy CL7, ale při změně charakteristiky na kulovou se tyto středy vrátily v dozvuku místnosti. Hladina šumu samotného mikrofonu, která je uváděna výrobcem, činí u kardioidy 16 dB u koule a osmičky 19 dB a opět nečinila i u zkomprimovaného signálu žádné potíže.

Závěr

Oba dva mikrofony v testu obstály více než dobře. Jsou to dva exempláře z té části cenové a kvalitativní jungle, která v dnešní době zažívá velký boom a ve které se zvláště začátečníci, ale i pokročilí uživatelé snadno ztratí, ale v případě CL7 a CL8 se nemusíte bát, že kupujete zajíce v pytli. Osobně bych preferoval CL8, protože se při práci neobejdu bez přepínatelných směrových charakteristik, zvukově se mi zamlouval víc a ten cenový rozdíl není tak veliký, aby nad ním našinec dlouho uvažoval. Čímž nezavrhuji CL7 a pro aplikace směrového snímání ho mohu jen doporučit. V případě těchto dvou mikrofonů za své peníze dostanete zdařilé výrobky, které budou dobře sloužit nejen každému domácímu studiu ale i profesionálům.