Proto jsem se nebránil opět přijmout nabídku k otestování dalšího efektového procesoru řady Soundblox Pro.. Dnes však nepůjde o emulaci zkreslovadel, flangerů či delayů. Dnes se, milé dámy a pánové, budeme vlnit, rotovat, probublávat, syčet, prskat a bůhví co jestě společně s Poly-Mod Filterem. Tento efekt je primárně určen především šestistrunným „hledačům nových zvukových světů“, ale výrobce i na svém webu doporučuje vyzkoušet výrobek i milovníkům „ebenové černi“ a „bělosti slonové kosti“. I oni prý mohou mít z použití Poly-Modu neskonale vřelý pocit.
Složeno z bloků
Stejně jako již dříve testované modely, je i Poly-Mod Filter na první pohled složen ze dvou krabiček. První – větší a vyšší, obsahuje šest otočných potenciometrů a pět malých spínačů umožňujících ovládání jednotlivých parametrů efektů. Druhá – menší a zároveň nižší krabička – obsahuje tři kovové přepínače opatřené kontrolními LEDkami. Pomocí těchto přepínačů je efekt hudebníkem ovládán. Přístroj je vyveden v „ehm“ starorůžové barvě, která ale nepůsobí vůbec rušivě. Popisky parametrů jsou ve trojím barevném provedení (bílá, žlutá, černá), neboť tento přístroj v sobě sdružuje tři efekty. Co barva, to jeden efekt.
No, ano, už konečně prozradím, co že to testovaný strojek vlastně umí? V přístroji je integrovaný Envelope Filter, Low Frequency Oscilator (LFO) a Hot Hand režim umožňující pracovat s externím bezdrátovým (či méně pohodlným drátovým) ovladačem parametrů – Ring Hot Hand. Pro ty, kteří vůbec nemají tušení, oč tu běží, připomenu jen telegraficky: na prst si nasadíte zvláštní prsten s vysílačem (drátem) a naprogramujete přístroj na ovládání určitého parametru pomocí tohoto prstenu. Když pak hýbete rukou, prsten vysílá signály a příslušný vámi vybraný parametr mění své konstanty. Jakmile se to naučíte a zvládnete při tom i hrát, je to velká frajeřina. Bohužel já jsem k testovanému efektu tentokrát prsten neobdržel, takže nejen že nemohu tuto funkci popsat z vlastní zkušenosti, ale dokonce mi ani není dopřáno pobíhat po setmělém pódiu s prstenem opatřeným modrou LEDkou. To mě fakt mrzí. Na webu výrobce a na YouTube však naleznete spoustu zajímavých ukázek.
Celý přístroj je vyroben z tvrzeného plastu, zadní strana a dno jsou kovové s protiskluzovými gumovými špunty. V nich jsou zapuštěny jednotlivé šroubky držící dno přístroje. Šestice ovládacích potenciometrů je opatřena šedivými knoby – dovolte, abych citoval sám sebe z jiné recenze těchto přístrojů: „Jen za odporně vyhlížející šedivé plastové knoby by se měl výrobce hluboce zastydět. Výrobek je sice Made in China, ale co je moc, to je příliš“. Inu, proti gustu, žádný dišputát. Analog programmable synthesizer Ale kdež, neděste se milé kolegyně a kolegové, kteří nenávidíte složité ovládání efektů! Nebude to zas tak náročné. Jak již bylo řečeno výše, na palubě jsou připraveny tři efektové sekce, a proto jsou jednotlivé potenciometry multifunkční. Úplně vpravo dole (na vyšší krabičce) se nachází maličký přepínač. Ten umožňuje volit mezi Envelope, LFO a Hot Hand.
Sekce Envelope Filter a Low Frequency Filter byly původně součástí věhlasných analogových syntezátorů a umožňovaly rozhýbávat a „obalovat“ (envelope – obálka) signál produkovaný jednotlivými oscilátory. Nebylo nic krásnějšího, než měnit rychlost a frekvenci třeba u LFO. Ono bublání přecházející až v syčení je prostě stále neodolatelné...
Zcela vlevo nahoře je první potenciometr funkce Sweep Range, určující rozsah a šíři samotných zakmitávajících křivek. Pod ní se nachází funkce Frequency. Ta umožní hráči zvolit požadovanou frekvenci a je společná pro všechny tři efektové sekce. O náběh a doběh kmitající křivky (u funkce Envelope) či o rychlost pravidelného frekvenčního bublání (u funkce LFO) se stará potenciometr, umístěný vpravo nahoře – Speed (Attack, Decay). No a konečně posledním, opět společným potenciometrem, určuje hudebník poměr mezi efektovaným a přímým signálem Dry/Wet.
Nachází se vpravo dole. Potenciometry jsou koncipovány tak, že čím více je otáčíte vpravo či vlevo, tím je jejich funkčnost větší. Pokud je nastavíte na střed, je jejich funkčnost nulová. Zcela jiný je otočný a zelenými LEDkami opatřený potenciometr umístěný ve středu panelu. Jím volíme přednastavené konfigurace všemožných typů kmitajících křivek, aniž bychom museli hýbat s jinými parametry. Těchto konfigurací je celkem dvacet tři. Ovladač je krokový a každý program je pro lepší indikaci vybaven rozsvícenou jednou či dvěma zelenými LEDkami. Uživatel má k dispozici celkem šest křivek odlišných svým průběhem a frekvenčním záběrem: 2 Pole Low Pass, 4 Pole Low Pass, Single Peak, Triple Peak, Peak & Notch, Phasers. Tyto jsou dílem rozloženy mezi oněch 23 kroků otočného selektoru. Poslední preset umožňuje použít pouze equalizer – EQ Only.
Pod krokovým otočným potenciometrem se nachází grafický equalizer. Je sedmipásmový (125 Hz, 250 Hz, 500 Hz, 1kHz, 2 kHz, 4 kHz, 8 kHz). Každé pásmo lze zesílit či potlačit o +/-12 dB. Pro dobrou indikaci je každé pásmo tvořeno pěti malými LEDkami a muzikant i z dálky vidí celkové nastavení equalizeru. Pod indikačními LEDkami jsou vpravo i vlevo dva malé přepínače umožňující pohyb mezi požadovanými pásmy. Pokud je uživatel zmáčkne oba naráz, equalizer se resetuje. K zesílení či zeslabení pásem slouží poslední – šestý otočný potenciometr. Vpravo dole na větší krabičce jsou ještě dva malé přepínače. Prvním – Mod Source volíme jeden ze tří požadovaných efektových režimů. Volbu režimu indikují tři LEDky vedle přepínače. Pod tímto přepínačem se nachází přepínač aktivující manuální možnost „tapování“ tempa v režimu LFO. To provádí hudebník rytmickým šlapáním na pravý nášlapný přepínač bíle označený Tap Tempo.
Náš Poly Mod Filter umožňuje uživateli uložit celkem šest vlastních konfigurací. K jejich volbě a ukládání slouží poslední přepínač vrchního panelu – Preset Bank. Volí mezi třemi (zelená LEDka) a třemi (červená LEDka) bankami. Pro volbu té či oné banky pak slouží tři nášlapné kovové přepínače (též opatřené LEDkami). Vždy tři zvuky pro tři přepínače. Pokud si uživatel vytvoří svůj zvuk, který chce uložit, prostě déle podrží sešlápnutý jeden z nich. LEDka rychle zabliká, což znamená, že zvuk je uložen.
Vstupy a výstupy
Na zadním panelu je umístěn klasický kytarový (nástrojový) vstup a výstup, dále speciální vstup a výstup pro připojení ovládacího prstenu a jeho přijímače – Senzor In/Out, vstup pro externí expression pedál (neměl jsem k dispozici), DIN vstup MIDI IN umožňující ovládání přístroje (přepínání bank a kontinuální změna parametrů během hraní) pomocí externího MIDI kontroleru či počítače. Posledním vstupem je zdířka pro napájení 9V. Pozitivně kvituji, že trafo je přiloženo k přístroji a netřeba ho kupovat zvlášť.
Be wavy
Domnívám se, že Poly-Mod nebude příliš využívaný v jednoduchých a přímočarých tradičních hudebních stylech. Určitě ale zaujme hlavně zvukové experimentátory a hledače nových zvukových rozměrů. Zejména kapely bez kláves by mohly přivítat jeho zvukovou neotřelost a příbuznou barvu s analogovými syntezátory. Elekt jsem zkoušel ve spolupráci s lampovým Marshall Class 5 a Telecasterem. V této čisté sestavě se nic neschová. Zvuk byl již na první pohled plný a i při vypnutém efektu nedocházelo k degradaci signálu. To má na starosti 56bitový procesor SA601. O kvalitu převodníku u digitálního zařizení jde totiž především. Přístroj též disponuje obvodem Active Analog Bypass – Bypass, který vede signál v okamžiku vypnutí přístroje mimo efektový DSP obvod. Tudíž nedochází k degradaci čistého signálu. Degradace aktivním procesorem je však jiná věc. Zde si nadšený uživatel milující všemožně rotující a zakmitávající zvuky přijde na své. Jako u jiných produktů Audio Source i u Poly-Modu lze zvuk velmi rychle vytvořit výběrem vhodné křivky v kombinaci s frekvencí a šíří pásma. Všechny parametry jsou okamžitě dostupné. Já osobně jsem strávil drahný čas programováním různých pazvuků v módu LFO. V kombinaci s Tap Tempem a frekvencí se mi dařilo vyrábět přímo zhovadilé zvuky. Experimentující hudebník může dokonce měnit parametry přímo při znějícím nástroji, tak jak to dělají klávesisté. Vše je pak živé a autentické.
Všech 23 křivek je zvoleno zajímavě a muzikálně. Pokud byste však čekali u Phaserů jemnost, jako má třeba MXR 90, nedočkali byste se. Ona analogovost a něžnost tady moc nefunguje. O to více si ale užijete s extrémnějšími nadupanými zvuky. S použitím zkreslení získáte opravdu agresivní a originální zbraň.
Be happy
Ne každý kytarista je experimentátor, ne každému by se zvuky z Poly-Mod Filteru líbily. Jedno je však jisté. Přístroj je dobře koncipován, je lehce ovladatelný a disponuje velkou škálou zajímavých zvuků. Je tu, aby pootevřel kytaristům (i klávesistům) další dveře do neprobádaných míst hudebních aranží. Navíc musím říci, že cena přístroje se od minulého testu krabičky stáje Source Audio stala uživatelsky daleko přívětivější, a to je dobrá zpráva.